×

قانون موافقتنامه بین ایران و عراق راجع به استفاده از آب رودخانه های مرزی

قانون موافقتنامه بین ایران و عراق راجع به استفاده از آب رودخانه های مرزی

قانون-موافقتنامه-بین-ایران-و-عراق-راجع-به-استفاده-از-آب-رودخانه-های-مرزی

وکیل


ماده واحده - موافقتنامه بین ایران و عراق راجع به استفاده از آب رودخانه های مرزی که در تاریخ 26 دسامبر 1975 (5 دی ماه 2534 شاهنشاهی ) در بغداد به امضا رسیده است و مشتمل بر یک مقدمه و هفت ماده می باشد تصویب و اجازه مبادله اسناد تصویب آن داده می شود. قانون فوق مشتمل بر یک ماده متن موافقتنامه ضمیمه پس از تصویب مجلس شورای سنا در جلسه روز چهارشنبه 19/2/2535، در جلسه روز سه شنبه بیست و پنجم خرداد ماه دو هزار و پانصد و سی و پنج شاهنشاهی به تصویب مجلس شورای ملی رسید.
رییس مجلس شورای ملی - عبدالله ریاضی
موافقتنامه بین ایران و عراق راجع به استفاده از رودخانه های مرزی دولت شاهنشاهی ایران و دولت جمهوری عراق با الهام از روح توافق الجزیره مورخ ششم مارس 1975 با تمایل به تحکیم علائق دوستی و حسن همجواری بین کشورهای خود ، و منظور تامین استفاده به نحو احسن از رودخانه های محاذی و متوالی با رعایت منافع عالیه دو دولت نسبت به مقررات ذیل توافق نمودند:
ماده 1 - مقررات موافقتنامه حاضر نسبت به رودخانه های ذیل قابل اجرا است :
الف - رودخانه های محاذی که در امتداد خط مرزی بین دو کشور جریان دارد.
ب - رودخانه های متوالی که خط مرزی بین دو کشور را قطع می کنند.
ماده 2 - طرفین متعاهدین نسبت به مقررات ذیل توافق نمودند:
الف - تقسیم بهای رودخانه های بنا و اسوته ، قورتو و گنگیر ، به دو سهم متساوی بین دو کشور. این تقسیم در نقاط مناسبی که طرفین نسبت به آنها توافق خواهند نمود ، انجام خواهد شد.
ب - تقسیم آبهای رودخانه های الوند ، کنجان چم ، تیب (میمه ) و دوبرج بین دو کشور بر اساس صورتجلسات کمیسیون تحدید حدود ایران و عثمانی مورخ 1914 و عرف ، انجام خواهد شد.
ج - تقسیم آبهای رودخانه های محاذی و متوالی که در بندهای الف و ب فوق ذکر نشده بین دو کشور ، طبق مقررات موافقتنامه حاضر انجام خواهد شد.
ماده 3 - طرفین متعاهدین یک کمیسیون دائمی فنی مختلط که متشکل از تعداد مساوی کارشناس دو دولت خواهد بود ، برای انجام مطالعات فنی و نظارت بر مسائل مربوط به رودخانه های محاذی و متوالی تشکیل خواهند داد. این مطالعات منجمله نسبت به تنظیم طرحهای مشترک و همچنین ایجاد تاسیسات و ایستگاههای هیدورومتریک (اندازه گیری آب ) که طرفین مفید تشخیص دهند ، یا تکمیل تاسیسات و ایستگاههای موجود انجام خواهد شد.
ماده 4 - کمیسیون مذکور در ماده 3 موافقتنامه حاضر ، امکانات استفاده بهتر از رودخانه های محاذی و متوالی را بررسی خواهد نمود و بدین منظور طی یک سال هیدرولوژیک (آب شناسی ) از تاریخ امضای موافقتنامه حاضر ، سهمی را که از آب رودخانه های مذکور در بند ب ماده 2 موافقتنامه حاضر، به هر یک از طرفین تعلق می گیرد ، تعیین خواهد نمود. کمیسیون مزبور همچنین طی مدت دو سال هیدرولوژیک (آب شناسی ) از تاریخ امضای موافقتنامه حاضر ، مناسب ترین ترتیبات برای استفاده به نحو احسن از آب رودخانه های مذکور در بند ج ماده 2 فوق را ، مورد بررسی قرار خواهد داد.
ماده 5 - طرفین متعاهدین متعهد می شوند جریان طبیعی آبهای موجود در رودخانه های محاذی و متوالی را ، طبق ترتیبات تقسیم مقرر در موافقتنامه حاضر تامین نمایند.
هر یک از دو طرف متعاهد متعهد می شوند ، از استفاده از رودخانه های محاذی و متوالی به مقاصدی که مغایر با مقررات موافقتنامه حاضر بوده و یا به منافع طرف متعاهد دیگر لطمه وارد می آورد احتراز نماید.
ماده 6 - در صورت بروز اختلافات نسبت به تفسیر یا اجرای موافقتنامه حاضر طرفین متعاهدین اختلاف حاصله را طبق آیین پیش بینی شده در ماده 6 عهدنامه مربوط به مرز دولتی و حسن همجواری بین ایران و عراق مورخ 13 ژوئن 1975 امضا شده در بغداد ، حل و فصل خواهند نمود.
ماده 7 - موافقتنامه حاضر به وسیله هر یک از طرفین متعاهدین بر اساس قوانین داخلی خود به تصویب خواهد رسید و از تاریخ مبادله اسناد تصویب لازم الاجرا خواهد بود.
بغداد - به تاریخ 26 دسامبر 1975
از طرف دو شاهنشاهی ایران از طرف دولت جمهوری عراق
عباسعلی خلعتبری سعدون حمادی
موافقتنامه فوق مشتمل بر یک مقدمه و هفت ماده منضم به قانون موافقتنامه مربوط به استفاده از آب رودخانه های مرزی بین ایران و عراق می باشد.
رییس مجلس شورای ملی - عبدالله ریاضی




نوع : قانون

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1355/03/25

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.