×

قانون بیمه محصولات کشاورزی مصوب 1355

قانون بیمه محصولات کشاورزی مصوب 1355

قانون-بیمه-محصولات-کشاورزی-مصوب-1355
ماده 1 - به منظور انجام بیمه انواع محصولات کشاورزی و اشجار، دامها، طیور، کرم ابریشم زنبور عسل و همچنین آبزیانی که به طریق مصنوعی پرورش داده می شوند، شرکت سهامی بیمه ایران موظف است صندوق ویژه ای به نام "صندوق بیمه کشاورزی " تشکیل دهد و طبق مقررات مربوط به خود اداره نماید. صندوق بیمه کشاورزی یکی از واحدهای شرکت سهامی بیمه ایران خواهد بود.
ماده 2 - سرمایه اولیه بیمه کشاورزی پنجاه میلیون ریال است که شرکت سهامی بیمه ایران از محل اندوخته های خود تامین خواهد کرد. میزان سرمایه صندوق با تصویب هیات عالی بیمه کشاورزی قابل افزایش خواهد بود.
ماده 3 - هیات عالی بیمه کشاورزی مرکب خواهد بود از وزیر بازرگانی که ریاست هیات عالی بیمه را به عهده خواهد داشت و وزرای امور اقتصادی و دارایی و تعاون و امور روستاها و کشاورزی و منابع طبیعی و وزیر مشاور و رییس سازمان برنامه و بودجه یا معاونین آنان و رییس کل بیمه مرکزی ایران و مدیر عامل شرکت سهامی بیمه ایران یا قائم مقام آنان . ماده 4 - تعرفه حق بیمه و نحوه رسیدگی و پرداخت خسارت از طرف شرکت سهامی بیمه ایران با همکاری وزارت تعاون و امور روستاها و وزارت کشاورزی و منابع طبیعی تهیه و به تصویب هیات عالی بیمه کشاورزی خواهد رسید.
ماده 5 - اجرای بیمه های موضوع این قانون به تدریج بر حسب اولویت محصولات اولیه کشاورزی خواهد بود. اولویتهای موارد بیمه ، خطرهایی که بیمه می شود، سهم حق بیمه که به عهده بیمه گذار خواهد بود و میزان کمک دولت بابت حق بیمه به پیشنهاد وزارت بازرگانی و وزارت کشاورزی و منابع طبیعی و وزارت تعاون و امور روستاها و تایید هیات عالی بیمه کشاورزی به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.
ماده 6 - شرکت سهامی بیمه ایران هر سال ترازنامه صندوق را تنظیم و پس از تایید هیات عامل شرکت سهامی بیمه ایران برای تصویب هیات عالی بیمه کشاورزی تسلیم خواهد کرد، در صورتی که جمع هزینه های صندوق و خسارتهای پرداختی با توجه به حساب اتکایی طی یک سال مالی از جمع حق بیمه دریافتی (اعم از سهم بیمه گذار و سهم دولت ) و سایر درآمدهای صندوق برای همان سال تجاوز کند مابه التفاوت با احتساب ذخایر فنی برای مدت 5 سال از تاریخ تصویب این قانون در بودجه کل کشور منظور و پرداخت خواهد شد. در صورتی که ترازنامه صندوق سود نشان دهد برای جبران خسارت در سالهای بعد به صورت ذخیره فنی در صندوق باقی خواهد ماند.
تبصره - وزارت تعاون و امور روستاها مجموع وجوهی را که تاکنون به منظور بیمه کشاورزی جمع آوری کرده است به عنوان ذخیره فنی به صندوق انتقال خواهد داد.
قانون فوق مشتمل بر شش ماده و یک تبصره پس از تصویب مجلس سنا در جلسه روز چهارشنبه 16/4/2535، در جلسه روز پنجشنبه هفدهم تیر ماه دو هزار و پانصد و سی و پنج شاهنشاهی به تصویب مجلس شورای ملی رسید.
رییس مجلس شورا ملی - عبدالله ریاضی




نوع : قانون

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1355/04/17

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.