×

قانون موافقتنامه روابط سینمایی بین دولت شاهنشاهی ایران و دولت جمهوری فرانسه

قانون موافقتنامه روابط سینمایی بین دولت شاهنشاهی ایران و دولت جمهوری فرانسه

قانون-موافقتنامه-روابط-سینمایی-بین-دولت-شاهنشاهی-ایران-و-دولت-جمهوری-فرانسه
ماده واحده - موافقتنامه روابط سینمایی بین دولت شاهنشاهی ایران و دولت جمهوری فرانسه مشتمل بر یک مقدمه و 17 ماده و یک ضمیمه که در تاریخ ششم مهر ماه 1353 مطابق با 28 سپتامبر 1974 در تهران به امضای نمایندگان مختار دو دولت رسیده است تصویب و اجازه اجرای آن داده می شود.
قانون فوق مشتمل بر یک ماده و متن موافقتنامه ضمیمه پس از تصویب مجلس سنا در جلسه روز دوشنبه 19/10/2534، در جلسه روز سه شنبه اول تیر ماه دو هزار و پانصد و سی و پنج شاهنشاهی به تصویب مجلس شورای ملی رسید.
رییس مجلس شورای ملی - عبدالله ریاضی
موافقتنامه درباره روابط سینمایی ایران و فرانسه
دولت شاهنشاهی ایران
دولت جمهوری فرانسه .
با علاقه به ایجاد تسهیل در امر تولید مشترک فیلم هایی که به سبب خصوصیات هنری و فنی در خور آن باشند که به اعتبار دو کشور خدمت کنند و مبادلات فیلم ها را افزایش دهند، در موارد زیر به توافق رسیدند:
1 - تهیه مشترک .
ماده 1 - فیلم هایی که به طور مشترک تهیه می شوند و مزایای موافقتنامه حاضر شامل آنها می گردد، از طرف مقامات دو کشور، طبق مقررات قانونی که در کشورهای آنها قابل اجرا است ، به عنوان فیلم های ملی در نظر گرفته می شوند. این فیلم ها به طور کامل از مزایای ناشی از مقررات جاری یا مقرراتی که ممکن است در آینده در این دو کشور وضع شود، استفاده می کنند. موضوع تهیه فیلم به طور مشترک ، باید مورد مشورت و سپس مورد تایید مقامات صلاحیتدار دو کشور قرار گیرد.
(این مقامات عبارتند از:)
در ایران :
اداره کل تحقیقات و روابط سینمایی وزارت فرهنگ و هنر.
در فرانسه :
مرکز ملی سینمایی (سانتر ناسیونال دولا سینماتوگرافی )
ماده 2 - فیلم هایی مشمول استفاده از مزایای تولید مشترک قرار می گیرند که تهیه کنندگانی به تولید آنها اقدام نمایند که دارای سازمان مناسب فنی و مالی باشند و تجربه حرفه ای آنها مورد قبول مقامات ملی قرار گیرد.
ماده 3 - تقاضاهای تهیه کنندگان هر یک از دو کشور درباره استفاده از مزایای تهیه مشترک به منظور پذیرش آنان ، مطابق آیین نامه اجرایی منضم به موافقتنامه حاضر تنظیم می گردد. فیلمها باید تحت شرایط زیر تهیه شوند:
نسبت مشارکت تهیه کنندگان دو کشور در هر فیلم می تواند بین سی تا هفتاد درصد باشد. معذلک ، در شرایط استثنایی با موافقت مقامات صلاحیتدار دو کشور حداقل مشارکت ممکن است بیست درصد تعیین شود.
مشارکت فنی و هنری هر یک از دو کشور باید به نسبت مشارکتهای مالی آن کشور باشد، مشارکت فنی و هنری حداقل باید شامل یک مصنف یا یک تکنیسین و یک هنر پیشه دارای نقش اصلی یا دو هنرپیشه دارای نقشهای کوچک باشد و همه این افراد باید تابعیت کشوری را داشته باشند که سهم کمتر را دارا است .
ماده 4 - فیلم ها باید توسط کارگردانها، تکنیسین ها، هنرپیشگانی تهیه شود که تبعه ایران یا دارای تابعیت فرانسه باشند یا اینکه قوانین مربوط به اقامت در فرانسه ، شامل آنان گردد.
با در نظر گرفتن احتیاجات هنری فیلم ها و در صورت توافق مقامات صلاحیتدار دو کشور، یک یا دو بازیگر که تابعیت هیچیک از کشورهای مربوط به موافقتنامه حاضر را نداشته باشند ممکن است در فیلم ها شرکت داده شوند.
ماده 5 - عملیات مربوط به فیلمبرداری در استودیو، صدابرداری و لابراتوار باید با توجه به مقررات ماده شش موافقتنامه صورت گیرد. فیلمبرداری در استودیو مرجحا باید در کشوری که سهم بیشتری دارد صورت گیرد هر فیلمی که به طور مشترک تهیه می شود باید دو نسخه نگاتیو، یا یک نگاتیو و یک "کنترتیپ " (در مورد فیلم سیاه و سفید) و یا یک نگاتیو و یک "انتر نگاتیو" (در مورد فیلم رنگی ) داشته باشد. هر یک از دو طرف باید یک نگاتیو، یک کنترتیپ و یا یک انترنگاتیو در اختیار داشته باشد. اصولا ظهور نگاتیو و چاپ کپی هایی که باید در کشور دارای سهم بیشتر نمایش داده شود، در یکی از لابراتوارهای این کشور انجام می گیرد، و کار چاپ نسخه هایی که باید در کشور دارای سهم کمتر نمایش داده شود در کشور اخیر صورت می گیرد.
ماده 6 - در حد امکان چه در زمینه هنری و چه در زمینه استفاده از وسایل فنی دو کشور باید موازنه کلی ایجاد شود. کمیسیون مختلط. که در ماده 15 موافقتنامه حاضر پیش بینی شده است بررسی خواهد کرد که این ایجاد موازنه آیا رعایت شده است یا خیر و در غیر این صورت برای ایجاد مشارکت شایسته بین طرفین موافقتنامه ، روشهایی که مقتضی به داند اتخاذ خواهند کرد.
ماده 7 - تقسیم فروش به نسبت مجموع سهام هر یک از تهیه کنندگان صورت می گیرد. این تقسیم باید مورد تایید مقامات دو کشور واقع شود.
ماده 8 - اصولا صدور فیلمهایی که به طور مشترک تهیه شده اند به وسیله تهیه کننده ای که دارای سهم بیشتر است صورت می گیرد. در مورد فیلمهایی که دو تهیه کننده در آنها سهم مساوی دارند، به جز در مواردی که قرارداد خاصی تنظیم شده باشد، صدور فیلم به عهده تهیه کننده ای است که کارگردان فیلم تابعیت کشور تهیه کننده را داشته باشد. در مورد کشورهایی که در آن محدودیتهای مربوط به ورود فیلم اعمال می شود فیلم جزو سهمیه وارداتی کشوری منظور می شود که بهترین امکانات را برای صدور دارد. در صورت وجود موانع و مشکلات ، فیلم جزو سهمیه وارداتی کشوری گذاشته می شود که کارگردان فیلت تابعیت آن کشور را داشته باشد.
ماده 9 - در مورد فیلم های کوتاه ، هر فیلم باید در چهارچوب تهیه مشترک بر اساس توازن در زمینه های هنری ، فنی و مالی تولید شود.
ماده 10 - آگهی ها، فیلم های آنونس و مواد تبلیغاتی فیلمهایی که به طور مشترک تهیه می شوند باید موضوع تهیه مشترک ایران و فرانسه را بیان کنند. عرضه فیلمهایی که به طریق مشترک تهیه می شوند باید توسط کشوری صورت گیرد که سهم بیشتری دارد، مگر آنکه از طرف تهیه کنندگان ترتیبات دیگری داده شده باشد که مورد تصویب مقامات صلاحیتدار دو کشور نیز قرار گرفته باشد.
ماده 11 - مقامات صلاحیتدار دو کشور، موضوع تهیه فیلم مشترک بین ایران و فرانسه و کشورهایی را که به موجب موافقتنامه هایی در باب تهیه مشترک ، به یکی از دو کشور مربوط شده باشند، با نظر مساعد مورد بررسی قرار خواهند داد. شرایط پذیرش این گونه فیلمها، مورد به مورد، بررسی . خواهد شد.
ماده 12 - با رعایت قوانین و مقررات جاری . در مورد وقت رفت و آمد و اقامت افراد هنری و فنی که در تهیه این فیلمها همکاری دارند، و نیز در مورد ورود و صدور مواد لازم برای تهیه فیلم و بهره برداری از فیلمهایی که به طور مشترک تهیه می شوند (نظیر فیلم خام ، مواد فنی ، لباس ، عوامل دکور، مواد تبلیغاتی و غیره - ...) کلیه تسهیلات فراهم می گردد.
2 - مبادله فیلم .
ماده 13 - با رعایت قوانین و مقررات جاری ، فروش ، ورود و بهره برداری از فیلمهایی که مارک ملی بر آنها خورده است ، از ناحیه طرفین مورد هیچگونه محدودیت قرار نخواهد گرفت . هر یک از دو طرف متعاهد در کشور خود، کلیه تسهیلات را برای پخش فیلمهای ملی طرف دیگر فراهم می آورد. انتقال درآمدهای ناشی از فروش و بهره برداری فیلمهای وارده در چهارچوب موافقتنامه حاضر با اجرای قراردادهای منعقد بین دو طرف مطابق مقررات جاری صورت می گیرد.
3 - مقررات کلی
ماده 14 - مقامات صلاحیتدار و کشور کلیه اطلاعات فنی و مالی مربوط به تهیه مشترک ، مبادله فیلم و به طور کلی ، تمام جزئیات مربوط به روابط سینمایی بین دو کشور را با یکدیگر مبادله می کنند.
ماده 15 - یک کمیسیون مختلط ماموریت دارد شرایط اجرای موافقتنامه حاضر را مورد بررسی قرار دهد و اشکالات احتمالی را بر طرف کنند و در مورد تغییرات مطلوب توسعه همکاری سینمایی به منظور منافع مشترک دو کشور به مطالعه بپردازد.
در مدت اعتبار موافقتنامه حاضر این کمیسیون علی الاصول به طور متناوب هر سال در ایران و فرانسه تشکیل می شود. کمیسیون می تواند به تقاضای یکی از طرفین از جمله در موارد تغییرات مهم در قوانین یا وضع مقررات قابل اعمال در صنعت سینما تشکیل شود.
ماده 16 - عدم تمدید موافقتنامه و نیز الغای آن ، به تهیه مشترک فیلمهای در دست تهیه و به بهره برداری و فروش فیلمهایی که به طور مشترک و با استناد به موافقتنامه حاضر تهیه شده اند اثر نمی گذارد.
ماده 17 - دو دولت تصویب موافقتنامه حاضر را متقابلا به یکدیگر اعلام می دارند و این موافقتنامه سی روز پس از آخرین اعلام ، قابل اجرا است . موافقتنامه برای مدت دو سال از تاریخ اجرا منعقد می شود و به خودی خود و به طور ضمنی برای مدت دو سال دیگر قابل تمدید است مگر آنکه یکی از طرفین آن را لغو کند.
روابط سینمایی ایران و فرانسه
جلسه دو هیات نمایندگی
تهران 25 تا 28 سپتامبر 1974 برابر 3 تا 6 مهر ماه 1353
صورتجلسه
هیات نمایندگی ایران و هیات نمایندگی فرانسه از روز 25 تا 28 سپتامبر 1974 تهران تشکیل جلسه دادند.
هیات نمایندگی ایران به ریاست زاون هاکوپیان مشاور وزیر فرهنگ و هنر
آقای هاشم خردمند مدیر کل مرکز تحقیقات و روابط سینمایی
آقای جلال ستاری مشاور وزارت فرهنگ و هنر
آقای احمد مقدم مشاور حقوقی وزارت فرهنگ و هنر
آقای منوچهر انور کارشناس سینمایی وزارت فرهنگ و هنر
آقای هوشنگ کاووسی مشاور سینمایی وزارت فرهنگ و هنر
آقای رحیم حسامیان نماینده اتحادیه ایرانی صنایع شیمیایی
آقای بهرام ری پور سرپرست مشارکت ایرانی در
جشنواره های بین المللی
آقای هژیر داریوش دبیر کل جشنواره بین المللی فیلم تهران
بانو فرانسواز
بادماگریان منشی مدیریت در جشنواره بین المللی فیلم تهران
دوشیزه شهناز خوانساری منشی هیات نمایندگی
آقای تشکری نماینده وزارت اقتصادی و دارایی .
هیات نمایندگی فرانسه به ریاست آقای پی یرویو مدیر کل مرکز ملی سینمایی مرکب از این افراد:
آقای رژه لابری وزارت امور خارجه
آقای ژان تی سیه رایزن بازرگانی سفارت فرانسه در ایران
آقای ژاک شوسری لاپره مرکز ملی سینمایی
آقای لویی فیژاک مرکز ملی سینمایی
آقای ژراردو کوروپ اتاق سندیکایی تهیه کنندگان و
صادرکنندگان فیلم فرانسه .
آقای رنه ته ونه اتحادیه تهیه کنندگان فیلم فرانسه
آقای رنه ژانل فدراسیون ملی نمایش
1 - دو هیات نمایندگی توافق نمودند که طرح موافقتنامه را که در این روز پاراف شده است به پیوست صورتجلسه برای تصویب ، تسلیم دولتهای خود کنند.
2 - دو هیات نمایندگی با توجه به ماده 2 موافقتنامه قوانینی را که در این زمینه اجرا می شود دقیقا تعیین می کنند. به علاوه هیات نمایندگی ایران به صراحت اعلام می نماید که در صورت مشارکت ایران ، مقامات مسئول حسن انجام کار فیلمهایی را که به طور مشترک تهیه می شوند تضمین می نماید.
3 - دو هیات نمایندگی تاکید می کنند که مزایای ناشی از تهیه مشترک را به فیلم هایی هم که پیش از امضا و اجرای موافقتنامه ساخته می شوند می توان تسری داد.
4 - دو هیات نمایندگی با توجه به بند 2 ماده 3 موافقتنامه صراحتا اعلام می دارند که کلمه تکنیسین به کارگردان نیز اطلاق می شود.
5 - هیات نمایندگی فرانسه روش کنترل فروش را که در آن کشور اجرا می شود تشریح کرد هیات نمایندگی ایران اعلام داشت که در مورد فیلم هایی که مشترکا تهیه می شود با گنجاندن مقررات مربوط به این امر در قراردادهای منعقد بین تهیه کنندگان کنترل فروش در ایران تضمین خواهد شد.
6 - با توجه به ماده 7 موافقتنامه تصریح گردید که به موجب موافقتنامه امکان دارد به تقسیم نسبی فروش بازارهای داخلی یا بعضی بازارها مبادرت ورزند یا تقسیم قلمروهای جغرافیایی را که ارزش آنها پیشاپیش تخمین زده می شود برگزیده و یا اینکه ترکیبی از دو فرمول را انتخاب کرد. هیات نمایندگی ایران به سهم خود اعلام داشت که فرمول اول مبنی بر تقسیم نسبی فروش بازارهای تمام نقاط را که شامل بازارهای ملی هم می شود، ترجیح می دهد.
7 - دو هیات نمایندگی توافق نمودند که قراردادهای منعقد بین تهیه کنندگان باید شامل مقرراتی باشد که حل اختلافهای احتمالی را مرجحا به یاری آیین نامه داوری پیش بینی نماید.
8 - با توجه به ماده 4 موافقتنامه ، افراد بیگانه ای که اجازه کار آنها در ایران با گذشت یک سال تجدید شده باشد از همان مزایایی که برای افراد دارای تابعیت ایران محفوظ مانده است استفاده خواهند نمود.
از طرف هیات نمایندگی ایران رییس هیات نمایندگی فرانسه
هاشم خردمند پی یرویو
پیوست آیین نامه اجرایی
تهیه کنندگان هر یک از کشورها برای استفاده از مزایای مربوط به مقررات موافقتنامه یک ماه پیش از آغاز کار تهیه ، باید تقاضای پذیرش خود در کار تهیه مشترک را همراه پرونده ای از جمله شامل مدارک زیر برای مقامات کشور خود بفرستند:
مدرکی راجع به اکتساب حقوق مولف برای استفاده اقتصادی از اثر یک سناریوی مشروح :
برآورد مخارج و طرح مشروح سرمایه گذاری .
فهرست عوامل فنی و هنری که توسط هر یک از تهیه کنندگان مشترک مورد استفاده قرار می گیرند.
طرح کار فیلم .
قرارداد تهیه مشترک .
در این قرارداد باید تصریح شود که پذیرش برای استفاده از مزایای موافقتنامه مقامات صلاحیتدار دو کشور را برای اقدام به بهره برداری از فیلم ملزم نمی گرداند و باید شرایط تصفیه مالی در صورت عدم بهره برداری احتمالی در هر یک از دو کشور پیش بینی شود. مقامات کشوری که از نظر مالی سهم کمتری دارد تا هنگامی که اظهار نظر
مقامات کشوری را که از نظر مالی سهم بیشتری دارد دریافت نداشته باشند پذیرش خود را اعلام نمی کند.
موافقتنامه فوق مشتمل بر یک مقدمه و هفده ماده و یک ضمیمه منضم به قانون موافقتنامه روابط سینمایی بین دول شاهنشاهی ایران و دولت جمهوری فرانسه می باشد.
رییس مجلس شورای ملی - عبدالله ریاضی




نوع : قانون

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1355/04/01

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.