×

قانون ابطال اسناد فروش رقبات آب و اراضی موقوفه

قانون ابطال اسناد فروش رقبات آب و اراضی موقوفه

قانون-ابطال-اسناد-فروش-رقبات-آب-و-اراضی-موقوفه

وکیل


ماده واحده - ازتاریخ تصویب این قانون کلیه موقوفاتی که بدون مجوز شرعی بفروش رسیده یا به صورتی به ملکیت درآمده باشدبه وقفیت خود برمیگردد و اسناد مالکیت صادرشده باطل وازدرجه اعتبارساقط است
تبصره 1- پس از ابطال سند مالکیت در مواردی که موقوفه قابل اجاره باشد و متصرف تقاضای اجاره کند با رعایت مصلحت وقف وحقوق مکتسبه متصرف قرارداد اجاره با متصرف تنظیم خواهد شد .
تبصره 2 -کلیه حقوق املاک مزروعی که در اجرای قانون اجازه تبدیل به احسن و واگذاری دهات و مزارع موقوفه عام به زارعین صاحب نسق مصوب 2/2/1350به زارعین صاحب نسق انتقال و بین آنان تقسیم شده باحفظ مصلحت وقف بامتصرفین و زارعان صاحب نسق بارعایت حقوق اکتسابی آنان اجاره نامه تنظیم می شود . وجوهی که قبلا" ازطرف دولت بابت املاک مزبورمطابق ماده واحده پرداخته شده بابت اهدایی دولت به موقوفه محسوب وازتاریخ تحویل زمین متصرف اجرت المثل زمین توسط کارشناس رسمی یاخبره محلی تعیین و با محاسبه وجوه پرداختی قبلی متصرف تهاتر وکسر یا اضافه آن محاسبه خواهدگردید .
تبصره 3- کسانی که زمین یا خانه موقوفه ای را بدون اطلاع از وقفیت از اشخاص حقیقی یا حقوقی خریداری نموده وبموجب این قانون اسناد مالکیت آن باطل می شود می توانند برای دریافت خسارات وارده به فروشنده رجوع نمایند.
درصورتی که متصرف طبق تبصره یک این قانون تقاضای اجاره نماید سازمان اوقاف می تواند از تاریخ تصویب این قانون بامتصرف تنظیم اجاره نمایند .
تبصره 4 - درمواردی که جهت موردنظرواقف تغییریافته باشدبایستی به نظر واقف عمل شود.
تبصره 5 -کلیه قوانین و مقررات مغایر با این ماده و تبصره های آن لغو وکان لم یکن میباشد . وزارت کشاورزی وسازمان اوقاف موظفند آئین نامه اجرایی این قانون را ظرف مدت سه ماه ازتاریخ تصویب این قانون تهیه وپس ازتصویب هیئت دولت به اجرادرآوردند.
قانون فوق مشتمل برماده واحده وپنج تبصره درجلسه روزسه شنبه بیست وهشتم فروردین ماه یکهزار سیصد و شصت وسه مجلس شورای اسلامی تصویب ودرتاریخ 3/2/1363 به تائیدشورای نگهبان رسیده است.
رئیس مجلس شورای اسلامی - اکبرهاشمی

نوع : قانون

شماره انتشار : 11424

تاریخ تصویب : 1363/01/28

تاریخ ابلاغ : 1363/02/30

دستگاه اجرایی : وزارت جهاد كشاورزی - سازمان حج و اوقاف و امور خیریه -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.