×

قانون موافقتنامه بازرگانی بین دولت جمهوری اسلامی و دولت جمهوری بیلوروس

قانون موافقتنامه بازرگانی بین دولت جمهوری اسلامی و دولت جمهوری بیلوروس

قانون-موافقتنامه-بازرگانی-بین-دولت-جمهوری-اسلامی-و-دولت-جمهوری-بیلوروس

وکیل



حضرت حجت الاسلام و المسلمین جناب اقای سید محمد خاتمی
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

لایحه شماره 34205/19690 مورخ 28/2/1378 دولت درخصوص موافقتنامه بازرگانی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری بیلوروس که در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ 25/2/1379 مجلس شورای اسلامی عینا تصویب و با تایید شورای نگهبان رسیده است در اجرای اصل یکصد و بیست و سوم (123) قانون اساسی به پیوست ارسال میگردد.
رئیس مجلس شورای اسلامی – علی اکبر ناطق نوری
شماره 8201

وزارت بازرگانی
قانون موافقتنامه بازرگانی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری بیلوروس که در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ بیست و پنجم اردیبهشت ماه یکهزار وسیصد و هفتاد و نه مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 31/2/1379 به تایید شورای نگهبان رسیده و طی نامه شماره 3860 مورخ 2/3/1379 واصل گردیده است، به پیوست جهت اجراء ابلاغ میگردد.
رئیس جمهور – سید محمد خاتمی

ماده واحده – موافقتنامه بازرگانی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری بیلوروس مشتمل بر یک مقدمه و (12) ماده به شرح پیوست تصویب و اجازه مبادله اسناد آن داده میشود.

بسم الله الرحمن الرحیم
موافقتنامه بازرگانی بین دولت جمهوری اسلامی ایران
و دولت جمهوری بیلوروس
دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری بیلوروس که از این پس طرفهای متعاهد نامیده میشوند، با تمایل به گسترش و تحکیم دوستی وهمکاری وتقویت بیشتر روابط تجاری و اقتصادی دو کشور براساس اصول برابری و حفظ منافع متقابل در موارد زیر به توافق رسیدند:
ماده 1 ـ طرفهای متعاهد طبق قوانین ومقررات داخلی خود همکاری اقتصادی و تجاری بین دو کشور را در درازمدت و به طور پایدار توسعه خواهند داد.
ماده 2ـ هر یک از طرفهای متعاهد توافق مینمایند در مورد کالاهایی که مبدأ آن سرزمین کشور طرف متعاهد دیگر بودهو یا به آن صادر میشود از نطر صدور مجوزهای صادرات و وارات و وضع حقوق گمرکی،سود بازرگانی و سایر مالیاتها وهزینه ها برای واردات، صادرات یا ترانزیت کالاها، رفتاری نامساعدتر از آنچه در مورد کالاها و خدمات مشابه سایر کشورها اعمال مینمایند، نداشته باشد.
طرفهای متعاهد به کارگزاران اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بیلوروس برای ترانزیت کالا از مبدأ سرزمین طرفهای متعاهد و حمل کالا از طرق قلمرو آنان به کشورهای ثالث، به جز در مورد کالاهاینی که واردات آنها مطابق قوانین و مقررات داخلی دو کشور ممنوع گردیده است، مساعدت خواهد نمود.
ماده 3ـ در هر حال مفاد ماده (2) در مورد اعطاء یا ادامه هرگونه موارد زیر اعمال نخواهد شد:
الف ـ مزایای اعطایی طرفهای متعاهد بهکشورهای همسایه به منظور تسهیل تردد مرزی.
بـ مزایا یا ترجیحات اعطاء شده تحت هر برنامهأی به منظور گسترش مناسبات تجاری بین کشورهای در حالت توسعه که هر یک از طرفهای متعاهد درحالت حاضر عضو آن به شمار میرود یا در آینده به عضویت آن در خواهد آمد.
پ ـ مزایا و یا ترجیحات ناشی زا عضویت در اتحادیه گمرکی و یا منطقه آزاد تجاری که هر یک از طرفهای متعاهد در حال حاضر عضو آن بوده یا در آینده به عضویت آن در خواهد آمد.
ماده 4ـ طرفهای متعاهد برقراری تماس بین اشخاص حقیقی و حقوقی خود را از جمله از طریق تبادل هیأتها و بازرگانان، شرکت در بازارهای مکاره و نمایشگاهها و تبادل اطلاعات تشویق و تسهیل خواهند نمود.
دو طرف بر طبق قوانین وم قررات داخلی خودگشایش شعب دفاتر سازمانهای بازرگانی خارجی، شرکتها و بانکها را در قلمرو هر یک از دو کشور تشویق خواهند نمود.
ماده 5 ـ طرفهای متعاهد همکای در زمینه های علوم، فن آوری محیطشناسی، حمل و نقل،جهانگردی و ارتباطات، آموزش افراد و سایر زمینههای مورد علاقه دو طرف را توسعه خواهند داد.
ماده 6ـ واردات و صدرات کالا و خدمات براساس قوانین ومقررات جاری هر کشور و عرف تجارت بین الملل و برپایه قراردادهایی که ین اشخاص حقیقی حقوقی دو کشور، براساس قیمتهای بین المللی منعقد می؛ردد، انجام خواهد شد.
هیچ یک از دو طرف متعاهد مسؤولیت تعهدات ناشی از معاملات تجاری مربوط به اشخاص حقیقی وحقوقی را به عهده نخواهد گرفت.
ماده 7ـ کلیه پرداختهای تجاری وغیرتجاری کارگزاران اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بیلوروس با ارز سهل التسعیر بین المللی انجام خواهدگرفت. مگر اینکه توافق ویژه دیگری بین طرفهای متعاهد به عمل آمده باشد.
ماده 8ـ اشخاص حقیقی و حقوقی هر یک از دو کشور برطبق قوانین و مقررات کشور متبوع، مجاز به واردات یا صادراتکالا و خدمات براساس تجارت متقابل، معمالات جبرانی، ترتیبات اجارهأی و بیع متقابل یاهر روش همکاری تجاری شناخته شده بین المللی خواهند بود.
ماده 9ـ طرفهای متعاهد بر طبق قوانین و مقررات دو کشور همکاری فن آورانهأی و سرمایه گذاری بین کارگزاران اقتصادی جمهوری اسلامی ایران وجمهوری بیلوروس را از جمله از طریق تأسیس شرکتهای مشترک در قلمرو یکدیگر برای بازارهای داخلی و همچنین برای بازارهای کشورهای ثالث تشویق خواهند نمود.
ماده 10ـ طرفهای متعاهد، بنا به درخواست هر یک از دو طرف مشورتهایی را به منظور تسهیل اجرای روان این موافقت نامه و نیز حل و فصل اختلافات ناشی از تفسیر و اجرای آن به عمل خواهند آورد.
ماده 11ـ اصلاحات والحاقات این موافقت نامه با توافق کتبی طرفهای متعاهد خواهد بود.
ماده 12ـ طرفهای متعاهد یکدیگر را از طریق مجاری سیاسی و به صورت کتبی از انجام کلیه اقدامات لازم بر طبق قوانین و مقررات داخلی خود درباره لازم الاجراء شدن این موافقت نامه مطلع خواهند نمود.
این موافقت نامه از روز دریافت آخرین یادداشت قابل اجراء بوده و برای مدت پنج سال معتبر خواهد بود.
مدت اعتبار این موافقت نامه به طور خود به خود برای دوره های متوالی یک ساله تمدید خواهد شد. مگر اینکه هر یک از طرفهای متعاهد به طور کتبی طرف دیگر را از قصد خود مبنی بر لغو آن حداقل شش ماه قبل از انقضای اعتبار آن با خبر سازد.
پس از انقضای این موافقتنامه مفاد آن کماکان در مورد کلیه قراردادهائی که در زمان اعتبار آن منعقد ولی به طور کامل به اجراء در نیامده، اعمال خواهد شد.
این موافقتنامه در تاریخ 21 اردیبهشت 1373 مطابق با 11 می1994 در دو نسخه اصلی به زبانهای فارسی، بیلوروسی و انگلیسی در تهران تهیه گردید.
کلیه متون دارای اعتبار یکسان میباشند.
در صورت بروز هر گونه اختلاف در تفسیر متون ، متن انگلیسی ملاک قرار خواهد گرفت.
از طرف از طرف
دولت جمهوری اسلامی ایران دولت جمهوری بیلوروس
قانون فوق مشتمل بر ماده واحده منضم به متن موافقتنامه شامل مقدمه و دوازده ماده در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ بیست و پنجم اردیبهشت ماه یکهزار وسیصد و هفتاد و نه مجلس علنی روز یکشنبه مورخ بیست و پنجم اردیبهشت ماه یکهزار و سیصد و هفتاد ونه مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 31/2/1379 به تأیید شورای نگهبان رسیده است.
رئیس مجلس شورای اسلامی – علی اکبر ناطق نوری

نوع : قانون

شماره انتشار : 16097

تاریخ تصویب : 1379/02/25

تاریخ ابلاغ : 1379/03/12

دستگاه اجرایی : وزارت بازرگانی -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.