×

قانون موافقتنامه همکاریهای تجاری اکو

قانون موافقتنامه همکاریهای تجاری اکو

قانون-موافقتنامه-همکاریهای-تجاری-اکو

وکیل


شماره 401- ق

حضرت حجه الاسلام و المسلمین جناب آقای سید محمد خاتمی
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

لایحه شماره 15403/22989 مورخ 26/4/1379 دولت در خصوص موافقتنامه همکاریهای تجاری اکو که در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ 27/9/1379 مجلس شورای اسلامی با اصلاحاتی در ماده واحده تصویب و به تایید شورای نگهبان رسیده است ، در اجرای اصل یکصد و بیست و سوم (123) قانون اساسی ارسال می گردد.
رئیس مجلس شورای – مهدی کروبی

وزارت بازرگانی
قانون موافقتنامه همکاریهای تجاری اکو که در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ بیست و هفتم آذر ماه یکهزارو سیصد و هفتادونه مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 4/10/1379 به تأیید شورای نگهبان رسیده و طی نامه شماره 401-ق مورخ 6/10/1379 واصل گردیده است ، به پیوست جهت اجرا ابلاغ می گردد.
رئیس جمهور – سید محمد خاتمی

ماده واحده – موافقتنامه همکاریهای تجاری اکو مشتمل بریک مقدمه و پانزده ماده به شرح پیوست تصویب و اجازه مبادله اسناد آن داده می شود .
تبصره – پذیرش اصلاحیه های موضوع ماده (13)این قانون از طرف ایرانی منوط به رعایت اصل هفتاد وهفتم (77) قانون اساسی خواهد بود.
بسم الله الرحمن الرحیم
موافقتنامه همکاریهای تجاری اکو
مقدمه :
دولتهای امضاء کننده این موافقتنامه (از این به بعد طرفهای متعاهد نامیده می شوند.)که کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی (که از این پس «اکو» نامیده می شود)می باشند.
با در نظر گرفتن مقاصد و اهداف اکو که در منشور آن یعنی عهد نامه از میر مقرر گردیده و همچنین مفاد راهبرد همکاری اقتصادی در منطقه اکو،
با یادآوری بیانیه تهران در اولین نشست سران اکو که در ماه فوریه 1992 (بهمن ماه 1370) برگزار شد و اعلامیه و بیانیه مشترک مصوب دومین اجلاس سران که در ماه ژوئیه 1993 (تیرماه 1372) در استانبول برگزار شد . همچنین اعلامیه و بیانیه مشترک اسلام آباد در سومین اجلاس سران اکو در ماه مارس 1995 (اسفند ماه 1374 ) در اسلام آباد و بیانیه های عشق آباد که در چهارمین نشست سران اکو در عشق آباد و اجلاسهای فوق العاده سران که ب ترتیب در ماه مه 1996 ( اردیبهشت ماه 1375)و1997 (اردیبهشت ماه 1376) برگزار شد و اعلامیه آلماتی در پنجمین نشست سران اکو در ماه مه 1998 (اردیبهشت ماه 1377 ) در آلماتی .
با ابراز علاقه به افزایش همکاری تجاری اکو برای حفظ رشد و توسعه اقتصادی تمام کشورهای عضو که برای ثبات و رفاه منطقه لازم می باشد ،
با تاکید مجدد بر عزم خود برای ایجاد سازوکاری برای ارتقاء تجارت درون منطقه ای اکو سازگار با قواعد و اصول پذیرفته شده بین المللی با تأکید خاص بر اهمیت تسهیل آزاد سازی تجارت در منطقه اکو ،
با ترغیب کشورهای عضوی که تا کنون به سازمان جهانی تجارت نپیوسته اندبه انجام اقدامات ضروری برای انجام این کار،
با تشخیص نیاز به ارائه همکاری ، حمایت و مساعدت به کشورهای عضوی که در فرآیند تقاضا یا الحاق به سازمان جهانی تجارت هستند ،
با تشخیص اینکه موانع غیر تعرفه ای موانعی جدی بویژه بر سر راه جریان تجارت درون منطقه ای اکو هستند ،
با توجه به تلاشهای مهم یکجانبه طرف های متعاهد در سالهای اخیر برای آزاد سازی تجارت و باز کردن بیشتر اقتصادهای خود ،
با تاکید مجدد بر تعهد خود برای نیل به آزادسازی تدریجی تجارت ،
بادر نظر گرفتن نیاز فوری به ارتقای تجارت درون منطقه ای اکو که هم اکنون سهم بسیار کوچکی از کل حجم تجارت منطقه اکو را تشکیل می دهد ،
با تصمیم به از میان برداشتن تدریجی موانع به ویژه موانع غیر تعرفه ای برای ارتقاء
اساسی تجارت خود ،
به شرح زیر موافقت نموده اند :
ماده 1- اصول :
1- طرفهای متعاهد موافقت می نمایند تا تجارت درون منطقه ای اکو را بر اساس اصول عدم تبعیض و رفتار عادلانه انجام دهند .
2- طرفهای متعاهد تلاش خواهند کرد همکاری تجاری خود را از طریق آزاد سازی تجارت به منظور ارتقای تجارت ابتدا در درون منطقه اکو و متعاقبا بین مناطق تقویت کنند .
3- طرفهای متعاهد به اصل منافع مشترک در اجرای اقدامات یا ابتکاراتی که با هدف افزایش همکاری تجاری اکو صورت می گیرد ،پایبند خواهند بود.
ماده 2- زمینه های همکاری تجاری :
1- طرفهای متعاهد توافق می نمایند که در موافقتنامه تجاری اکو (ECOTA ) که حذف تدریجی موانع غیر تعرفه ای و کاهش تدریجی تعرفه ها در یک دوره زمانی معقول را پیش بینی می کند ،مشارکت نمایند .
2- طرفهای متعاهد دیگر زمینه های همکاری را برای تکمیل آزاد سازی تجارت ،بررسی خواهند کرد .
ماده 3- تهیه موافقتنامه های اکو (ECOTA) :
گروه کارشناسان ارشد (HLEG )در زمینه موانع تعرفه ای و غیر تعرفه ای در منطقه اکو پیش نویس موافقتنامه تجاری اکو را در بر گیرنده حیطه و زمانبندی آن باشد ،تهیه خواهند نمود .
گروه کارشناسان ارشد همچنین وزرای بازرگانی /تجارت خارجی را در انجام وظایشان به شکلی که در ماده (9) پیش بینی شده است یاری خواهند نمود .
ماده 4- همکاری تجاری اکو در سایر سازمانهای منطقه ای و بین المللی :
برای تکمیل و افزایش همکاری بین طرفهای متعاهد و به منظور پاسخ به تحولات سریع شرایط و روندهای برونی در تجارت جهانی طرفهای متعاهد برای تقویت همکاری منطقه ای و بین المللی به طور منظم به رایزنی خواهند پرداخت .
ماده 5- همکاری در زمینه اطلاعات تجاری :
طرفهای متعاهد موافقت می نمایند که شبکه اطلاعات تجاری اکو برای جمع آوری اطلاعات و داده ها در زمینه ترکیب و جهت گیری تجارت خارجی ،ساختار تعرفه ها ،مقررات تجاری خود و دیگر موضو عات مربوط به بیمه ،بانکداری ،حمل و نقل .پیشنهادات تجاری ،پیشنهادات برای شراکت ،مناقصه ها ،معرفی شرکتها برمبنای کشور و بخش و سایر خدمات تا حد امکان تشکیل گردد. این دادها برای استفاده سازمانهای دولتی و خصوصی طرفهای متعاهد در دسترس برای همکاری جهت تأسیس این شبکه ترغیب خواهند شد.
ماده 6- تأمین مالی تجارت :
به منظور تسهیل زمینه های تجاری اعلام شده در این موافقتنامه ،طرفهای متعاهد برای اجرای کار آمد موافقتنامه فعلی تجاری اکو و گسترش همکاریهای خود در زمینه تأمین مالی تجارت ،بانکداری و بیمه همکاری خواهند نمود.
ماده 7- همکاریهای فنی در زمینه تحقیقات و آموزش :
طرفهای متعاهدی که از تسهیلات آموزشی و توانائیهای تحقیقاتی در زمینه تجارت بین الملل برخوردارند، دوره های آموزشی را برگزار خواهند کرد . تجارت تحقیقاتی را مبادله خواهند نمود و کمکهای فنی (به عنوان مثال به شکل خدمات کارشناسان و مشاورین ) را به طرفهای متعاهد به ویژه آذربایجان و کشورهای عضو آسیای میانه ارائه خواهند کرد.
ماده 8- ارتقاء تجارت بین مؤسسات دولتی و خصوصی:
طرفهای متعاهد تلاش خواهند نمود تا تماس و همکاری بین مؤسسات دولتی و خصوصی را برای تشویق تجارت درون منطقه ای اکو افزایش دهند.
ماده 9- کنفرانس وزراء بررسی پیشرفت کار و نظارت :
1- کنفرانس وزراء در خصوص بازرگانی تجارت خارجی اجرای کلیه موافقتنامه های مرتبط با تجارت ، را نظارت ، هماهنگ و بررسی خواهد کرد . کنفرانس وزراء ممکن است در صورت لزوم گروهی از مقامات عالی رتبه را جهت بررسی پیشرفت کار این موافقتنامه و سایر موافقتنامه های ناشی از آن تعیین نماید . کنفرانس وزرا ترجیحا یکبار در سال تشکیل خواهد شد .
2- رئیس اتاق بازرگانی و صنایع اکو می تواند به عنوان ناظر در کنفرانس وزراء شرکت نماید.
ماده 10- حل و فصل اختلافات :
هرگونه اختلاف نظر بین طرفهای متعاهد در خصوص تفسیر یا اعمال این موافقتنامه تا حد ممکن بین طرفهای متعاهد به صورت دوستانه حل و فصل خواهد شد . در صورت لزوم ، اختلافات توسط کنفرانس وزراء در خصوص بازرگانی/ تجارت خارجی یا یک گروه مناسب که توسط کنفرانس تعیین می گردد ، حل و فصل خواهد شد .
ماده 11- سایر ترتیبات :
1- این موافقتنامه یا هر که به موجب آن انجام می شود،به حقوق و تعهدات طرفهای متعاهد به موجب موافقتنامه های کنونی که آنها طرف آن می باشند، تأثیر نخواهد گذاشت .
2- هیچک از مفاد این موافقتنامه بر حق طرفهای متعاهد برای انعقاد سایر موافقتنامه هائی که با شرایط و اهداف این موافقتنامه مغایر نباشد ، تأثیر نخواهد گذاشت .
ماده 12- استثنائات کلی:
هیچیک از مفاد این موافقتنامه طرف متعاهدی را از انجام و اتخاذ اقداماتی که برای حفظ امنیت ملی،ارزشهای مذهبی و اخلاقیات عمومی ، حیات و بهداشت انسان ، حیوان یا گیاه و اشیاء دارای ارزشهای هنری ، تاریخی و باستان شناسی خود ضروری می داند و همچنین اتخاذ سایر تدابیری که با مقررات این موافقتنامه در تضاد نباشد ، باز نخواهد داشت .
ماده 13- اصلاحیه ها:
این موافقتنامه ممکن است از طریق اصلاحیه هائی که مورد توافق طرفهای متعاهد باشد اصلاح شود . اصلاحیه ها با پذیرش طرفهای متعاهد قابل اجرا خواهد بود.
ماده 14-لازم الاجراءشدن :
این موافقتنامه بعد از آنکه حداقل پنج کشور عضو اکو تصویب یا تفیذ آن را به دبیرخانه اکو اطلاع دهند، لازم الاجرا خواهد شد.
ماده 15- مقررات نهایی :
این موافقتنامه دبیر خانه اکو تودیع خواهد شد که دبیرخانه نیز فورأ نسخهد تأیید شده آن را به هر طرف متعاهد تسلیم خواهد کرد .
برای گواهی مراتب فوق ،امضاءکنندگان زیر ،این موافقتنامه همکاری تجاری اکو را امضاء نمودن .
این موافقتنامه در تاریخ ششم مارس سال 2000 (16اسفند ماه 1378)در تهران در یک نسخه اصلی به زبان انگلیسی تنظیم و امضاء گردید .
از طرف دولت اسلامی افغانستان از طرف دولت جمهوری پاکستان
از طرف دولت جمهوری آذربایجان از طرف دولت جمهوری تاجیکستان
از طرف دولت جمهوری اسلامی ایران از طرف دولت جمهوری ترکیه
ازطرف دولت جمهوری قزاقستان از طرف دولت ترکمنستان
از طرف دولت جمهوری قرقیزستان از طرف دولت جمهوری ازبکستان
قانون فوق مشتمل بر ماده واحده منضم به متن موافقتنامه شامل مقدمه و پانزده ماده در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ بیست و هفتم آذر ماه یک هزار و سیصدو هفتاد و مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 4/10/1379 به تآیید شورای نگهبان رسیده است .
رئیس مجلس شورای اسلامی –مهدی کروبی

نوع : نامشخص

شماره انتشار : 16281

تاریخ تصویب : 1379/09/27

تاریخ ابلاغ : 1379/10/25

دستگاه اجرایی : وزارت بازرگانی -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.