×

اصلاح مواد 220 لغایت223 آئین نامه قانونی و مقررات اجرائی سازمان زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور

اصلاح مواد 220 لغایت223 آئین نامه قانونی و مقررات اجرائی سازمان زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور

اصلاح-مواد-220-لغایت223-آئین-نامه-قانونی-و-مقررات-اجرائی-سازمان-زندانها-و-اقدامات-تامینی-و-تربیتی-کشور
شماره 74/5613/م - 28/10/1379

مدیریت محترم روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران
نسخه ای از « اصلاح مواد 220 لغایت223 آیین نامه قانونی و مقررات اجرائی سازمان زندانها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور » که به تصویب و امضای ریاست محترم قوه قضائیه رسیده است جهت چاپ و انتشار در آن روزنامه به پیوست ارسال می گردد.
رئیس نهاد قوه قضائیه – محمود شیرج

ماده 220- در موارد ازدواج ، فوت بستگان نسبی و سببی درجه اول از طبقه اول یا ابتلاء آنان به بیماری که سبب آن برای مدت طولانی قادر به حرکت نباشد قاضی ناظر زندان یا رئیس زندان می توانند زندانی را تحت مراقبت مأمورین با لباس شخصی حداکثر ده ساعت به خارج از زندان اعزام و پس از ملاقت یا پایان مراسم به زندان اعاده نمایند .
تبصره : در غیر موارد مذکور ، در صورت نیاز (ضرورت ) اعطای مرخصی موضوع این ماده موکول به کسب نظر رئیس زندان و موافقت قاضی ناظر زندان میباشد.
ماده 221- در مواردی که زندانی با لحاظ نوع جرم ارتکابی ، شخصیت ، اخلاق و رفتار در ایام تحمل حبس به تشخیص رئیس زندان مربوطه استحقاق تشویق را داشته باشد رئیس حوزه قضائی یا قاضی ناظر زندان می تواند به وی پس از حداقل دو ماه از مدت محکومیت حبس ، به ازای هر شش ماه یک نوبت در قبال اخذ تأمین لازم حداکثر پنج روز مرخصی اعطاء نماید . چنانچه زندانی پس از پایان مدت مرخصی غیبت کند نسبت به ضبط موضوع تأمین مأخوذه براساس مقررات قانون آئین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب (در امور کیفری) اقدام خواهد شد .
تبصره 1- آن دسته از زندانیانی که در مدت تحمل کیفر در زمینه حفظ قران کریم توقیفاتی را بدست آورده ویا در کلاسهای نهضت سوادآموزی شرکت داشته اند ، علاوه بر مرخصی پیش بینی شده در ماده فوق برای حفظ هر جزء قرآن کریم هفت روز و برای قبولی در هر دوره نهضت سوادآموزی پنج روز مرخصی تشویقی با رعایت شرایط فوق الذکر اعطاء خواهد شد.
تبصره 2- در صورت ضرورت ، مرخصی موضوع این ماده حداکثر پنج روز با پیشنهاد رئیس زندان توسط قاضی ناظر زندان قابل تمدید می باشد .
تبصره 3- رئیس حوزه قضائی یا قاضی زندان می تواند در صورت نیاز پس از اخذ نظریه رئیس زندان و به مسئولیت خود راسا نسبت به اعطای مرخصی موضوع این ماده اقدام نماید.
تبصره 4- اعطای مرخصی موضوع این ماده صرفا ناظر به جرائم تعزیری بوده و علاوه بر آن ، زندانیانی که در جهت اعمال ماده 696 قانون مجازات اسلامی و ماده 2 قانون نحوه اجرای محکومیتهای مالی مصوب 1377 در زندان بسر می برند و نیز محکومین سازمان تعزیرات حکومتی و زندانیانی که حبس آنان بدل از تبعید میباشد، مشمول این مقررات میباشند .
تبصره 5- اعطای مرخصی به زندانیان تحت قرار با دستور و یا موافقت مقام رسیدگی کننده به پرونده یا قائم مقام قانونی آن خواهد بود .
ماده 222- قاضی زندان یا رئیس زندان می تواند به زندانیان زندانیهای باز و یا مشغول به کار در زندانهای بسته و نیمه باز هر پانزده روز یکبار حداکثر 48 ساعت مرخصی اعطاءنماید .
تبصره – علاوه بر مرخصی موضوع این ماده ، زندانیان مزبور می توانند از مرخصی مقرر در ماده 221 حداکثر پنج روز در سال بهرمند شوند .
ماده 222 مکرر- علاوه بر مرخصیهای پیش بینی شده در موارد فوق قاضی ناظر زندان می تواند در عید نوروز و اعیاد اقلیتهای دینی رسمی کشور ، پس از اخذ تأمینی متناسب به زندانیان محکوم حداکثر هفت روز مرخصی اعطاء نماید .
ماده 223- چنانچه زندانی پس از پایان مرخصی خود را به زندان معرفی نکند، علاوه بر اقدام قانونی ، ایام مرخصی و غیبت جزء مدت تحمل محکومیت حساب نمی شود.
ماده 223 مکرر- محکومیتی که اتحام آنان سرقت مسلحانه ، جاسوسی، اقدام علیه امنیت کشور و یا دایر کردن مراکز فساد و فحشاء می باشد از شمول مقررات اعطای مرخصی مستثنی هستند .
رئیس قوه قضائیه – هاشمی شاهرودی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 16291

تاریخ تصویب : 1379/10/28

تاریخ ابلاغ : 1379/11/08

دستگاه اجرایی : وزارت دادگستری -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.