×

آئین نامه مالی شرکت پالایش و پژوهش خون

آئین نامه مالی شرکت پالایش و پژوهش خون

آئین-نامه-مالی-شرکت-پالایش-و-پژوهش-خون شماره 29315 / ت 20154 ه 7/9/1379
وزارت درمان و آموزش پزشکی
هیات وزیران در مورخ 15/4/1379 بنا به پیشتهاد مشترک شماره 451 مورخ 11/2/79 وزارتخانه های بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و امور اقتصادی و دارائی در اجرای تبصره (2) قانون تأسیس شرکت پالایش و پژوهش خون مصوب 1375 ـ آیین نامه شرکت مالی یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود :

فصل اول : تعاریف و کلیات
ماده 1ـ بودجه شرکت ، برنامه مالی شرکت است که برای یک سال مالی تهیه می گردد و حاوی پیشبینی در آمدها و سایر منابع تأمین اعتبار و برآورد هزینه ها برای انجام عملیات و فعالیتها و اجرای طرحهایی است که در برنامه کار شرکت پیش بینی شده و نیل به هدفهای شرکت را طی سال مالی و در قالب و ظایف مقرر امکان پذیر سازد . بودجه با رعایت طبقه بند یهای متداول برای تنظیم بودجه شرکتهای دولتی تهیه و پس از تصویب توسط مراجع زی صلاح به مرحله اجرا گذارده می شود .
ماده 2ـ سال مالی شرکت از اول فروردین ماه هر سال شروع و در آخرین روز اسفند ماه همان سال پایان می یابد؛ به استثنای سال اول تاسیس که شروع آن از روز تاسیس خواهد بود .
ماده 3ـ بودجه عبارت است از مبلغی که برای مصرف یا مصارف معینی به منظور نیل به اهداف و اجرای برنامه ها در بودجه شرکت به تصویب می رسد .
ماده 4ـ تشخیص عبارت است از تعیین و انتخاب کالا و خدمات و سایر پرداختهایی که که تحصیل یا انجام آنها برای نیل به هدفها و اجرای برنامه های شرکت ضروری است
ماده 5ـ تامین بودجه عبات است ازتخصیص تمام یا قسمتی از بودجه مصوب برای هزینه یا خرج معین .
ماده 6ـ تعهد عبارت است از الزاماتی بر ذمه شرکت ناشی از :
الف ـ تحویل کالا یا انجام خدمت .
ب ـ اجرای قراداهایی که با رعایت قوانین و مقررات منعقد می شود .
ج ـ اجرای احکام صادره از مراجع قانونی و ذی صلاح .
د ـ پیوستن به قرار دادهای بین المللی و عضویت در سازمانها و جوامع بین المللی با رعایت قوانین و مقرات مربوط .
ماده 7ـ تسجیل عبارت است تعیین میزان بدهی قابل پرداخت بموجب اسناد و مدارک مثبته .
ماده 8 ـ دستور پرداخت اجازه ای است که کتبا به وسیله مدیر عامل یا مقامات مجاز معرفی شده از طرف ایشان برای تادیه تعهدات و بدههای قابل پرداخت از محل بودجه های مربوط عهده ذی حساب در وجه ذی نفع صادر می شود .
ماده 9ـ تقاضای انتقال وجه سندی است که در آن ذیحساب شرکت در خواست می نماید وجه لازم به منظور پرداخت حواله های صادره و سایرپرداختهایی که شرکت به موجب مقررات مجاز می باشد ، از محل حساب تمرکز در آمد شرکت عهده خزانه به حساب بانکی مربوط به پرداختهای شرکت منظور شود .
ماده 10 ـ در صورت تغییر در برنامه های اجرایی شرکت یا تغییر در منابع برآوردی و پیش بینی شده ، تهیه اصلاحیه متمم بودجه هیات مدیره و تصویب مجمع عمومی با رعایت قوانین و مقررات خواهد بود .
ماده 11ـ هزینه عملیات جاری عبارت از پرداختهایی است که بطور قطعی به ذی نفع در قبال انجام تعهد یا هر عنوان دیگری که در بودجه شرکت منظور شده است با رعایت قوانین و مقررات مربوط صورت می گیرد .
ماده 14ـ سپرده عبات است از :
الف ـ وجوهی که طبق قوانین و مقررات بمنظور تامین و جلوگیری از تضییعحقوق شرکت دریافت می گردد و استراد یا ضبط آن تابع شرایط مقرر در قوانین و مقررات و قردادهای مربوط می باشد .
ب ـ وجوهی که بموجب قرار ها یا احکام صادره از طرف مراجع قضایی از اشخاص حقیقی یا حقوقی دریافت می گردد و بموجب قرارها و احکام مراجع مذکور کلا یا بعضا قابل استراد می باشد .
ماده 15 ـ تنخواه گردان عبارت است از وخهی که از طرف ذیحساب با تایید مدیر عامل یا مقامات مجاز از طرف وی برای انجام رخی از هزینه های جزیی در اختیار کارپردازان شرکت قرار می گیرد تا به تدریج که هزینه های مربوط انجام می شود اسناد هزینه تحویل و مجددا وجه دریافت گردد . حداکثر میزان تنخواه گردان هزینه های جزئی سه میلیون ریال می باشد .
ماده 16 ـ عملیات مالی و نگاهداری کلیه رویدادهای مالی و حسابداری شرکت به وسیله واحدی بنام اداره کل امور مالی شرکت و تحت نظر مدیریت اداره کل مذکور طبق مقررات این آیین نامه انجام می گردد .
ماده 17 : ذیحساب شرکت ماموری استکه به موجب حکم وزارت امور اقتصاد و دارایی از بین مستخدمان رسمی واجد صلاحیت به منظور اعمال نظارت و تامین هماهنگی لازم در اجرای مقررات مالی و محاسباتی به این سمت منصوب و انجام سایر وظایف مشروحه زیر را بعهده خواهد داشت :
1ـ نظارت بر حفظ اسناد و دفاتر مالی .
2ـ نظارت بر امور مالی و محاسباتی و نگاهداری و تنظیم حسابها طبق قانون و ضوابط و مقررات مربوط و کسب اطمینان از صحت و سلامت آنها .
3ـ نگاداری و تحویل و تحول وجوه و نقدینه ها و سپرده ها و اوراق بهادار .
4ـ نگاهداری حساب اموال شرکت و نظارت بر اموال مذکور .
5ـ انجام سایر و ظایفی که بموجب قوانین و مقررات بعهده وی گذارده می شود .
تبصره ـ ذیحساب (مدیر کل امور مالی ) زیر نظر مدیر عامل شرکت و بر اساس تشکیلات سازمانی وظایف خود را انجام می دهد.
ماده 18 ـ عامل ذیحساب ماموری است که با پیشنهاد ذیحساب و به موجب حکم مدیر عامل شرکت از بین مستخدمان رسمی واجد شرایط شرکت به این سمت منصوب و انجام قسمتی از وظایف ذیحساب و مسئولیتهای مالی شرکت یا سایر واحد ها و قسمتهایی که به تشخیص ذیحساب لازم باشد ، به او محول می گردد . کارپردازان واحد تدارکاتی و سایر ماموران واحدهای شرکت که به اقتضای طبع و ماهیت وظایف قانونی مجاز به دریافت تنخواه گردان پرداخت از ذیحسابی می باشند از لحاظ مقررات مربوط به واریز تنخواه گردان دریافتی در حکم عامل ذیحساب محسوب می شوند .
ماده 19 ـ کلیه عملیات مالی شرکت باید در دفاتر قانونی روزنامه وکل و تحت سر فصلهای مناسب حساب به ثبت برسد . چگونگی تنظیم ، جمع آوری تلخیص اسناد ومدارک و سوابق عملیات مالی و روشها ی ثبت حسابها و تعیین سرفصلها طبق مقررات مندرج و در این آیین نامه و سایر مقررات مربوط بر اساس اصول متداول حسابداری و سایر دستور العملهای صادر شده از سوی وزارت امورا قتصاد و دارائی انجام خواهد گرفت .
ماده 20 ـ کلیه عملیات مالی و حسابداری شرکت در دفاتر شرکت ثبت می گردد. عملیات مالی شرکت با صدور سند انجام می شود .
ماده 21 ـ برای هر یک از واحد های مرتبط استانی یک واحد مالی تنظیم می شود . این واحدها از نظر روشهای عملیات مالی زیر نظر مدیرکل امور مالی شرکت انجام وظیفه خواهند نمود .
ماده 22ـ عملیات مالی واحدهای مرتبط از جمله عملیات خرید ،فروش انجام هزینه و ارایه سایر خدمات بر اساس فرمها ، اسناد و مدارک مثبته در دفاتر قانونی (روزنامه وکل )
به ثبت می رسد . چگونگی تنظیم ، رسیدگی و تلخیص اسناد مدارک ونگاهداری سوابق حسابداری و همچنین انتقال اطلاعات و مدارک مستندات به حوزه مرکزی بر اساس دستور العملهایی که توسط هیات مدیره تصویب و ابلاغ می گردد ، صورت خواهد پذیرفت .
ماده 23ـ اسناد و مدارک و اطلاعات ارسالی از واحدها و بخشهای مرتبط شرت پس از ارایه به حوزه مرکزی توسط امور مالی شرکت مورد رسیدگی قرار گرفته و در صورت مطابقت با دستور العملها و آیین نامه های شرکت و مقررات و ضوابط بر اساس اسناد حسابداری صادره پس از تایید ذیحساب و مدیر کل امور مالی شرکت قبل ثبت در دفاتر قانونی شرکت خواهد بود .
ماده 24 ـ هیات مدیره شرکت مکلف ریزی کشور ارسال است بودجه سال بعد را حسب مفاد تبصره های قانونی مربوط و بر اساس ا هداف و وظایف شرکت و همچنین رعایت سیاستهای کلی دولت تنظیم وبه سازمان مدیریت و برنامه نماید . بودجه کشور پس از تصویب مطابق زمانبندی مندرج در بخشنامه های بودجه های سنواتی ، برای درج در لایحه بودجه کل کشور به سازمان مزبور ارسال می گردد .
بودجه شرکت بایستی ضمن رعایت مفاد تبصره های قانونی مربوط و بخشنامه بودجه سنواتی ، حداقل حاوی نکات زیر باشد :
الف ـ پیش بینی در آمدها و بر آورد هزینه ها بر حسب فعالیت و برنا مه های مختلف شرکت .
ب ـ چگونگی اجرای برنامه عملیات در سال قبل و سال جاری و برنامه ها و خطمشی سال آتی .
ج ـ تجزیه و تحلیل منابع درآمدها یا سایر منابع تامین بودجه و هر نوع اطلاع دیگری که ضروری تشخیص داده شود .
ماده 25 ـ بودجه سالانه شرکت بر اساس در آمد ها و دریافتی از سایرمنابع تامین بودجه با رعایت طبقه بندی های متداول برای تنظیم بودجه شرکتهای دولتی تهیه و پس از تصویب مراجع ذی ربط به مرحله اجرا گذارده می شود .
فصل دوم ـ دریافتها
ماده 26 ـ وجوهی که شرکت از محل فروش محصولات تولیدی خود یا سایر فعالیتها ی مجاز به عنوان در آمد کسب می کند باید به حساب تمرکز وجوه در آمد شرکت که از طرف خزانه نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران افتتاح می گردد واریز نماید . وجوه واریز شده ه حساب واحد های تحت پوشش شرکت که بدون حق برداشت خواهد بود در آخر هر هفته به حساب تمرکز وجوه در آمد شرکت نزد بانک مرکزی منتقل می شود . استفاده از حسابهای بانکی شرکت با امضای مدیر عامل و یکی از اعضای هیات مدیره یا مقام مجاز از طرف ایشان و ذیحساب انجام خواهد شد .
ماده 27 ـ وجوهی که زاید بر میزان مقررات وصول شود اعم از اینکه منشا این دریافت اضافی اشتباه پرداخت کننده یا واحد وصول کننده یا عدم انطباق مبلغ وصولی با مورد باشد یا این که تحقق اضافه دریافتی بر اثر رسیدگی شرکت یا واحدهای ذی ربط یا مقامات قضایی حاصل شود ، استرداد و برگشت آن با مجوز کتبی مدیر عامل یا مقامات مجاز از طرف ایشان از محل در آمدها ی جاری شرکت در وجه ذی نفع طبق مقررات مربوط صورت خواهد گرفت .
ماده 28 ـ وجوهی که به وسیله شرکت به عنوان سپرده ، وجه الضمان ، و ثیقه یا نظایر آن دریافت می شود به حساب بانکی دریافت وجوه سپرده که از طریق خزانه نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران افتتاح می شود واریز می گردد0 وجوه واریز شده به حساب فوق که بدون حق برداشت خواهد بود در آخر هر ماه به حساب مخصوص تمرکز
وجوه سپرده در خزانه منتقل می گردد 0 رد این وجوه طبق مقررات مر بوط صورت خواهد گرفت 0
فصل سوم – هزینه ها و سایر پرداخت
ماده 29 - هزینه ها و سایر پرداختهای شرکت به ترتیب پس از طی مراحل تشخیص ، تامین بودجه ، تعهد ، تسجیل و حواله با اعمال نظارت مالی طبق مقرارت به عمل خواهد
آمد 0
ماده 30- اختیار و مسؤو لیت تشخیص ، تعهد، تسجیل و حواله به عهده مدیر عامل و
و مسؤو لیت تامین بودجه و تطبیق پرداخت با قوانین و مقررات به عهده ذیحساب شرکت خواهد بود 0
تبصره 1- اختیار و مسؤو لیتهای مووع این ماده حسب مورد مستقیما و بدون واسطه از
طرف مدیر عامل و ذی حساب کلا یا بعضا قابل تفویض می باشد لیکن در هیچ مورد تفویض اختیار و مسئولیت ، به معنای سلب اختیار و مسئولیت از تفویض کننده نخواهدبود.
تبصره 2ـ در اجرای این ماده تفویض اختیار و مسئولیتهای مدیر عامل به ذیحساب یا کارکنان تحت نظر وی مجاز نخواهد بود .
ماده 31 ـ شرکت می تواند به منظور استفاده از تسهیلات خریدهای متمرکز برای تدارک کالاهای مورد نیاز با اعلام وزارتخانه ذی ربط ، مؤسسات و شرکت وجوهی را به حساب یا حسابهای فوق به حساب پیش پرداخت منظور و پس از وصول کالاهای مورد نظر یا دریافت صورتحساب از وزارتخانه یا مؤسسه و شرکت دولتی دولتی ذیربط به حساب هزینه قطعی منظور و واریز گردد .
ماده 32 ـ در مواردی که لازم است قبل از انجام تعهد وجهی پرداخت شود یا در مواردی که تهیه اسناد مثبته قبل از پرداخت میسر نباشد با جوز مدیر عامل یا مقامات مجاز از طرف ایشان مبالغ لازم به عنوان پیش پرداخت یا علی الحساب در حدود بودجه مصوب با دریافت تضمینهای لازم تادیه می گردد تا پس از تهیه و تکمیل اسناد و مدارک مثبته به حساب هزینه قطعی منظور و واریز گردد .
ماده 33 ـ کلیه پرداختهای شرکت از طریق صدور چک بانکی انجام می شود به استثنای
آن قسمت از پرداختهایی که توسط مامورین مجاز از محل تنخواه گردان انجام می شود و ما هیتا“ انجام آن به وسیله چک مقدور نیست .
ماده 34 ـ در متن سند پرداخت اعم از هزینه ، خرید دارایی ثابت ، پیش پرداخت و علی الحساب باید مشخصات گیرنده چک یا وجه و موضوع هزینه به طور مشروح قید گردد.
فصل جهارم ـ تنخواه گردان
ماده 35 ـ تنخواه گردان وجهی است که در صورت نیاز و بنا به درخواست واحد ها و اداره تدارکات یا مامورین خرید با موافقت مدیر عامل و تایید ذی حساب برای پرداختهای مربوط به خرید و انجام هزینه اختصاص داده می شود تا به تدریج که هزینه های مربوط انجام می شود در قبال اسناد هزینه های انجام شده مجددا معادل آن را دریافت نمایند .
ماده 36 ـ صلاحیت دارندگان تنخواه گردان توسط ذیحساب شرکت بررسی و به تایید مدیر عامل خواهد رسید . تنخواه گردان هر سال باید حداکثر تا پایان اسفند ماه همان سال به حساب شرکت در بانک واریز و تسویه شده و موجودی آن صفر گردد یا به جای تسویه بدهی خود اسناد مثبته ارایه نماید .
ماده 37 ـ از دارندگان تنخواه گردان ، انبار داران و کارکنانی که به عنوان وجوه نقد یا اوراق بهادر در اختیار دارند ، طبق دستور العملی که به پیشنهاد مدیر عامل شرکت و تصویب هیات مدیره می رسد ، تضمین کافی اخذ خواهد نمود .
فصل پنجم ـ سایر مقررات
ماده 38ـ دارییهای ثابت به هنگام خرید یا انتقال به شرکت با بهای تمام شده یا رزیابی شده در حسابهای داراییهای ثابت ثبت شده و در پایان هر سال بر طبق ضوابط و روشهای متداول و قانونی ذخیره استهلاک محاسبه و در حسابهای شرکت منظور میگردد .
ماده 39 ـ چگونگی نگهداری حساب ، کنترل و سایر موارد مربوط به داراییهای ثابت بر اساس دستور العملی خواهد بود که طبق ضوابط و مقررات مربوط تهیه و به تصویب هیات مدیره می رسد .
ماده 40 ـ ذیحسابی شرکت مکلف است نسبت به کسر و تسویه به موقع کسور قانونی که وصول آنها را قانون را به عهده شرکت گذاشته اقدام نماید .
ماده 41 ـ حقوقی که بر اثر تخلف از شرایط مندرج در قرار دادها برای شرکت ایجاد می شود جز در مورد احکام قطعی دادگستری که لازم الاجرا خواهد بود کلا و بعضا قابل بخشودن نیست .
ماده 42 ـ مواردی که در این آین نامه پیش بینی نشده تابع مقررات قانون محاسبات عمومی کشور ، اساسنامه شرکت و سایر قوانین و مقررات مورد مورد عمل شرکتهای دولتی خواهد بود .
ماده 43 ـ هرگونه اصلاح در این آیین نامه منوط به تصویب هیات وزیران خواهد بود .
معاون اول رئیس جمهور ـ حسن حبیبی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 16203

تاریخ تصویب : 1379/04/15

تاریخ ابلاغ : 1379/07/17

دستگاه اجرایی : وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشكی -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.