×

آئین نامه معاملاتی شرکت پالایش و پژوهش خون

آئین نامه معاملاتی شرکت پالایش و پژوهش خون

آئین-نامه-معاملاتی-شرکت-پالایش-و-پژوهش-خون
شماره 29334 / ت 20154 هـ 9/7/1379
وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی
هیات وزیران در جلسه مورخ 15/4/1379 بنا به پیشنهاد مشترک شماره 451 مورخ 11/2/1379 وزارتخانه های بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و امور اقتصاد و دارایی در اجرای تبصره (2) قانون تاسیس شرکت و پالایش و پژوهش خون ـ مصوب 1375 ـ آیین نامه معاملاتی شرکت یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود :

فصل اول ـ کلیات
ماده 1 ـ معاملات شرکت اعم از خرید و فروش ، اجاره و استیجاره ، پیمانکاری ، اجرت کار و غیره (به استثنای مواردی که مشمول مقررات استخدامی می شود ) باید حسب مورد از طریق مناقصه یا مزایده انجام شود مگر در موارد زیر :
1ـ در مورد معاملاتی که از طرف معامله وزارتخانه یا موسسات دولتی یا شرکت دولتی باشد .
2 ـ در مورد معاملاتی که انجام آنها به تشخیص و مسوولیت مدیرعامل یا مقامات مجاز از طرف وی با نهاد ها و موسسات و شرکتهای مشروحه زیر به صرفه و صلاح شرکت باشد :
الف ـ موسسات و نهاد های عمومی غیر دولتی و موسسات تابعه که بیش از پنجاه درصد سهام یا سرمایه یا مالکیت آنها متعلق به موسسات و نهادهای مذکور باشد.
ب ـ شرکتهای تعاونی مصرف و توزیع کارکنان وزارتخانه ها و موسسات دولتی و شرکتهای دولتی که بر اساس قوانین و مقررات ناظر بر شرکتهای تعاونی و اداره می گردند . ج ـ شرکتهاو موسسات تعاونی تولید و توزیع که تحت نظارت مستقیم دولت تشکیل و اداره می گردند .
3 ـ خرید اموال و خدمات و حقوقی که به تشخیص و مسئولیت مدیر عامل یا مقامات مجاز از طرف وی منحصر به فرد بوده و دارای انواع مشابه نباشد.
4 ـ خرید یا اجاره یا استیجاره اموال غیر منقول به تشخیص و مسئولیت مدیر عامل مجاز از طرف وی با کسب نظر کارشناس رسمی دادگستری یا کارشناس خبره و متعهد رشته مربوط انجام خواهدشد .
5 ـ خرید خدمات هنری با رعایت موازین اسلامی و صنایع مستظرفه و خدمات کارشناسی به تشخیص منتخب شرکت و تایید مدیر عامل .
6 ـ خرید کالاهای انحصاری دولتی یا سایر کالاهایی که دارای فروشنده انحصاری می باشند و برای آنها از طرف دستگاههای ذی ربط دولتی نرخهای معینی تعیین و اعلام شده باشد .
7 ـ خرید کالاهای مورد مصرف روزانه که در محل از طرف دستگاههای ذی ربط دولتی یا شهرداریها برای نرخ ثابتی تعیین شده باشد .
8 ـ خرید کالاهای ساخت کارخانه های داخلی و کرایه حمل و نقل بار از طریق زمینی که از طرف دستگاههای دولتی ذی ربط برای آنها تعیین شده باشد .
9 ـ کرایه حمل و نقل هوایی دریایی هزینه مسافرت و نظایر آن در صورت وجود نرخ ثابت و مقطوع .
10 ـ تعمیر ماشین آلات ثابت متحرک به تشخیص و مسئولیت مدیر عامل یا مقامات مجاز از طرف وی .
11ـ خرید قطعات یدکی برای تعویض یا تکمیل لوازم و تجهیزات ماشین آلات ثابت و نتحرک موجود و همچنین ادوات و ابزار و وسایل اندازه گیری دقیق و وسایل و لوازم آزمایشگاهی علمی و نظایر آن با تعیین بهای مورد معامله حداقل به وسیله یک نفر کارشناس و به تشخیص مدیر عامل یا مقامات مجاز از طرف وی پس از تایید مقامات مذکور .
تبصره (1) ـ در مورد چاپ و صحافی طبق آیین نامه خاصی مه بنا به پیشنهاد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وزارت امور اقتصادی و دارایی به تصویب هیات وزیران می رسد انجام خواهد شد .
تبصره (2) ـ در مورد معاملات موضوع بند(1) فروشنده باید مورد معامله را در اختیار داشته یا تولید یا انجام دهنده آن باشد یا اینکه وظیفه تهیه و فروش مورد معامله را به عهده داشته باشد .
فصل دوم : طبقه بندی و روش معاملات
ماده 2ـ معاملات شرکت از جهت مبلغ به سه دسته جزئی ، متوسط و عمده به شرح زیر طبقه بندی می گردد:
الف ـ معاملات جزئی معاملاتی است که مبلغ آن از 5000000 ریال تجاوز نکند .
ب ـ معاملات متوسط معاملاتی است که مبلغ آن از 5000000 ریال بیشتر و از 45000000 ریال تجاوز نکند .
ج ـ معاملات عمده معاملاتی است که مبلغ آن از 45000000 ریال بیشتر باشد .
تبصره 1ـ مبنای نصاب در خرید برای معاملات جزئی و متوسط مبلغ مورد معامله و در مورد معاملات عمده مبلغ برآورد است .
تبصره 2ـ مبنای نصاب در فروش مبلغ تعیین شده از طرف کارشناس منتخب شرکت است .
فصل سوم : مناقصه
بخش یک : روش انجام مناقصه
ماده 3 ـ مناقصه در مورد معاملات جزئی با کمترین بهای ممکن به تشخیص و مسئولیت کارپرداز انجام می یابد .
ماده 4ـ مناقصه در مورد معاملات متوسط با کمترین بهای ممکن به تشخیص و مسئولیت کارپرداز و مسؤول مافوق و تایید مدیر عامل یا مقامات مجاز از طرف وی انجام می یابد .
ماده 5ـ مناقصه در مورد معاملات عمده با انتشار آگهی مناقصه یا ارسال دعوتنامه ( مناقصه محدود) به تشخیص هیات مدیره انجام می گردد.
بخش دو : چگونگی انتشار آگهی مناقصه عمومی
ماده 6 ـ آگهی مناقصه یک نوبت در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران با تشخیص شرکت از یک تا سه نوبت به اقتضای اهمیت معامله در یکی از روزنامه های کثیر الانتشار که برای شرکت تعیین شده است منتشر خواهد شد .
تبصره 1ـ در مواردی که به تشخیص شرکت ، انتشار آگهی در چند محل ضرورت داشته باشد ، شرکت می تواند در محلهایی که لازم بداند نسبت به نشر آگهی اقدام نماید .
تبصره 2ـ در صورت لزوم شرکت می تواند از سایر وسایل و طرق ارتباط جمعی از قبیل پخش آگهی در رادیو و تلویزیون یا درج آگهی در روزنامه های بین المللی منتشره در ایران یا در ارسال آگهی برای اشخاص ذی ربط یا الصاق آگهی در معبر عمومی استفاده نماید
تبصره 3 ـ اگر به تشخیص هیات مدیره موضوع معامله ایجاب نماید که علاوه انتشار آگهی در داخل کشور موضوع به اطلاع فروشندگان کالا یا انجام دهندگان کار در خارج کشور هم برسد یک نسخه از آگهی می یابد از طریق وزارت امور خارجه به هر یک از سفارتخانه های کشورهای مورد نظر در تهران و یک نسخه هم به سفارتخانه های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای مربوط از طریق وزارت مذکور ارسال شود.
ماده 7 ـ در آگهی مناقصه باید نکات زیر قید و مشخص شود :
1 ـ نوع ، مقدار کالا یا انجام کار با ذکر مشخصات کامل .
2 ـ مدت ، محل تحویل کالا یا انجام کار و ترتیب عمل و میزان خسارت در مواردی که طرف معامله در تحویل کالا یا انجام کار یا بعضاًتاخیر نماید .
3 ـروز و ساعت و محل قرائت پیشنهادات و همچنین مجاز بودن حضور پیشنهاد دهندگان یا نمایندگان آنها در جلسه کمیسیون مناقصه
5 ـ تصریح به اینکه قیمت پیشنهادی باید به مبلغ مشخص با عدد و حروف تعیین یا بر اساس درصد کسر یا اضافه نسبت به واحد بهای اعلام شده معین گردد و در پاکت لاک و مهر شده تسلیم شود .
6 ـ محل توزیع یا فروش نقشه ها، برگ شرایط و مشخصات ، نمونه ها ضمانت نامه و قرار داد( اگر قید آن لازم باشد ) که در این صورت ضمانت نامه بایستی عیناً مطابق نمونه تنظیم و نمونه قرارداد نیز با قید اینکه مورد قبول است باید امضاء و ضمیمه پیشنهاد شود .
7 ـ میزان و نوع سپرده شرکت در مناقصه ( اعم از واریز وجه به حساب سپرده شرکت و ارایه ضمانتنامه یا چک بانکی در وجه شرکت ) .
9 ـ تصریح این نکته که صرفاً شرکت در مناقصه و ارایه پیشنهاد ایجاد حق برای شرکت کننده و ایجاد تکلیف یا سلب اختیار برای دستگاه مناقصه گزار نمی یابد .
10 ـ میزان پیش پرداخت وترتیب واریز آن درصورتی که پرداخت آن به تشخیص شرکت به برنده مناقصه لازم باشد .
11-تصریح به اینکه هزینه آگهی مناقصه به عهده برنده خواهد بود .
ماده 8-شرکت درصورتی که ذکر شرایط خاص را علاوه بر آنچه در ماده (7)ذکر شده است لازم تشخیص دهد مشروط بر اینکه با قوانین ومفاد این آیین نامه مغایر نباشد ،می تواند در متن آگهی یا در نقشه یا مدرک شرایط ومشخصات درج نماید به طوری که عموم داوطلبان قبل از تسلیم پیشنهاد ها از مفاد آن اطلاع حاصل کنند ولی منظور داشتن امتیاز ات جدید برای برنده مناقصه هنگام عقد قرارداد یا اجرای قرارداد به هر عنوان ممنوع می باشد.
ماده 9-درصورتی که شرایط مناقصه که طیق ماده (7)باید در آگهی ذکر شود مفصل باشد ودرج آن در روزنامه ها مستلزم هزینه زیاد گردد ممکن است نوع کالا یا کار مورد معامله ومقدار ومدت ومحل تحویل ومیزان پیش پرداخت ومدت ومحل قبول پیشنهادها در آگهی درج شود وتصریح گردد که نقشه ها وبرگ شرایط ومشخصات معامله درمحل موجود است وپیشنهاد دهندگان باید نسخه ای از آن را دریافت وبا قید قبولی امضاکرده وبه پیشنهادخود ضمیمه وتسلیم نماید ماده 10-شرکت در خصوص اتخاذ تصمیم در مورد پیشنهاد های واصله وانعقاد قرارداد دارای تکالیف واختیارات زیر می باشد :
1-شرکت مکلف است سپرده برنده مناقصه را درصورتی که حاضر به انجام معامله نشود وهمچنین سپرده نفر دوم رادر صورتی که بر اساس ماده (24)این آیین نامه برای انجام معامله به او رجوع شود واز انجام معامله امتناع ورزد ضبط کند
2-شرکت مجاز است مقدار کالا یا کار مورد معامله را تا 25%افزایش یا کاهش اهد مشروط بر اینکه کلیه محاسبات فنی رعایت شده باشد وبا این افزایش یا کاهش تطبیق نماید .
3-شرکت مجاز نیست به پیشنهادات مبهم ومشروط وبدون سپرده وپیشنهاداتی که بعد از انقضای مدت مقرر در آگهی تحویل گردد ترتیب اثر دهد.
4-شرکت مکلف است هرگونه مالیات یا عوارضی که بابط معامله به طرف قراردادتعلق می گیرد وکلیه کسورات قانونی راازبهای کار کرد یا کالای تحویلی در موقع پرداخت مطالبات او کسر کند .
5-شرکت در رد هر یک یا تمامی پیشنهادات مختار است .
6-در صورتی که لازم باشد قرار دادی در دفتر خانه اسناد رسمی ثبت گردد،هزینه های متعلقه بر عهده برنده مناقصه خواهد بود .
ماده 11-شرکت مکلف به رعایت نکات زیر می باشد :
1-مدت قبول پیشنهادها در مورد آگهی هایی که در داخل کشور منتشر می شود از تاریخ اولین نوبت انتشار از ده روز نباید کمتر باشد ودر مورد آگهی هایی که د رخارج از کشور طبق تبصره (3)ماده (6)منتشر می شود از 60روز نباید کمتر این شود .
2-در صورتی که به تشخیص شرکت نوع معامله ایجاب نماید که نقشه یا برگ شرایط ومشخصات ونمونه ضمانتنامه وقراردادومدارک دیگری تهیه شود قبل از نشر آگهی باید آنها را تهیه نماید.
3-میزان پیش پرداخت نباید بیش از 25%مبلغ معامله باشد وپیش پرداخت منحصرا در قبال در یافت ضمانتنامه بانکی پرداخت خواهد شد .
4- میزان سپرده شرکت در مناقصه با توجه به موضوع وخصوصیات معامله نباید از 5%مبلغ بر آوردی معامله کمتر از 20%آن بیشتر باشد ودر هر حال این مبلغ نباید از 5میلیون ریال کمتر باشد .
5- حداقل میزان تضمین حسن انجام معامله که باید قبل از عقد قرار داد اخذ شود در مورد معاملاتی که موضوع آن انجام امور ساختمانی یا بار بری یا فروش ماشین آلات باشد 5%ودر مورد سایر معاملات 10%مبلغ معامله می باشد وباید به صورت نقد یا ضمانتنامه بانکی به حساب سپرده شرکت واریز یا تسلیم گردد ودر مورد معاملات ساختمانی ویا باربری علاوه بر 5%مذکور شرکت باید از هر پرداخت معادل 10%کسر وبه حساب سپرده ها بابت تضمین حسن انجام کار یا معامله منظور کند .
بخش سوم –شیوه تنظیم وارسال دعوتنامه (مناقصه محدود)
ماده 12-دعوتنامه شرکت در مناقصه محدود برای اشخاصی ارسال مسی شود که صلاحیت آنها برای شرکت در معامله مورد نظر قبلاً تشخیص داده شده است ونام آنان در فهرست واجدین صلاحیت درج شده باشد .
ماده 13-تشخیص صلاحیت براساس میزان سرمایه ،ماشین الات ولوازم کار ،کادر فنی تخصصی ،سابقه کار وسایر شرایط به عمل می آید که به اقتضای نوع مهامله از طرف شرکت تعیین می شود .ضوابط مذکور در آگهی که به این منظور حد اقل یک نوبت در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران و یکی از روز نامه های کثیرالا انتشار منتشر می شود اعلام خواهد شد که داوطلبان در مهلت مقرر در آگهی ،اطلاعات ومدارک لازم را ارسال دارند .تشخیص صلاحیت به عهده کمیسیونی مرکب از سه عضو که از طرف مدیر عامل ،به اقتضای تخصص وبصیرت انتخاب خواهد شد ،می باشد کمیسیون مذکور پس از رسیدگی به مدارک ،داوطلبان واجد صلاحیت رابرای هر رشته از معاملات انتخاب وانداللزوم آنها رادرجه بندی ودر صورتی که تعداد واجدین صلاحیت درهر رشته یا هر درجه از 5کمتر نباشد ،نتیجه پس از تایید مدیر عامل به آنها ابلاغ واسامس اشخاص مذکور در فهرست واجدین صلاحیت درج خواهد شد که برای مدت سه سال معتبر است .
تبصره –شرکت می تواند با تصویب کمیسیون مذکور در این ماده قبل از انقضای سه سال نام اشخاص را در فهرست واجدین صلاحیت اضافه یا از آن حذف نماید.
ماده 14-دعوتنامه شرکت در مناقصه محدود برای کلیه اشخاصی که نام آنها در فهرست واجدین صلاحیت برای معامله مورد نظر مندرج است ارسال می گردد مگر واگذار نمود پیش بینی شده باشد که در این صورت از کسانی که معاملات واگذاری به آنها از حد نصاب مذکور تجاوز نکرده باشد دعوت به عمل خواهد آمد .
ماده 15ـ شرکت می تواند فهرست واجدین صلاحیت یک وزارتخانه یا مؤسسه یا شرکت دولتی دیگر را مورد عمل قرار دهد.
ماده 16ـ شرکت مکلف است در صورتی که فهرست واحدی از واجدین صلاحیت برای هر نوع معامله از طرف دولت برای مناقصه محدود به منظور استفاده وزارتخانه ها و مؤسسات دولتی تهیه شود ، از فهرست مذکور برای مناقصه محدود استفاده نماید .
ماده 17 ـ مقررات مربوط به مناقصه عمومی که با مقررات مناقصه محدود مغایر نباشد در مناقصه محدود نیز لازم الرعایه است .
تبصره ـ در موارد ضرورت به تشخیص کمیسیون ماده (13) اولویت دعوت برای شرکت در مناقصه با اشخاصی است که از طرف سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تشخیص صلاحیت شده باشند .
بخش چهارم : کمیسیون مناقصه
ماده 18 ـ اعضای کمیسیون مناقصه به شرح زیر می باشند :
1ـ مدیر عامل یم یک نفر نماینده به انتخاب ایشان .
2 ـ ذیحساب و مدیر امور مالی .
3 ـ مدیر یا مسؤول واحد تقاضا کننده .
تبصره 1ـ ترکیب اعضای کمیسیون مناقصه و مزایده در شعب و نمایندگی در صورت تشخیص و مسئولیت مدیر عامل به شرح زیر می باشد : 1 ـ مدیر شعبه یا نمایندگی 2ـ مسؤول مالی 3ـ مسؤول واحد تقاضا کننده .
تبصره 2ـ در مواردی که معامله دارای ویژگیهای خاص دارای ویژگیهای خاص و تخصصی باشد حضور یک نفر کارشناس خبره و فنی با انتخاب شرکت ( بدون حق رای ) جهت شرکت در جلسه کمیسیون ضروری است .
تبصره 3 ـ جلسات کمیسیون با حضور کلیه اعضاء رسمیت می یابد و تصمیمات آن با رای اکثریت اعضاء معتبر خواهد بود. در صورتی که کمیسیون نتواند به نتیجه مشخص دست یابد موضوع جهت اتخاذ تصمیم به هیات مدیره منعکس خواهد شد .
ماده 19 ـ در صورتی که در مدت مقرر پیشنهاد رسیده باشد کمیسیون تشکیل و به پیشنهادهای دریافتی رسیدگی و به شرح زیر اتخاذ خواهد نمود :
در صورتی که به نظر کمیسیون مناقصه کمترین بهای پیشنهاد شده ( یا بهای پیشنهاد شده در موردی که فقط یک پیشنهاد رسیده باشد ) عادله باشد ، کمیسیون پیشنهاد دهنده را به عنوان برنده مناقصه اعلام خواهد نمود . در غیر این صورت می تواند اظهار نظر کند که مناقصه تجدید یا حداقل از سه نفر استعلام بها شود و نتیجه آن در کمیسیون مطرح گردد و در صورتی که حداقل بهای به دست آمده در استعلام بها کمتر از حداقل بهای پیشنهاد شده در مناقصه باشد ، کمیسیون ، پیشنهاد دهنده حداقل بها در استعلام را حائز حداقل اعلام می کند مگر اینکه تفاوت این دو بها کمتر از 5% باشد که در این صورت اگر پیشنهاد دهنده حداقل در مناقصه حاضر باشد حداقل بهای به دست آمده در استعلام معامله را انجام دهد ، به عنوان برنده مناقصه اعلام خواهد شد و در صورتی که حد اقل بهای به دست آمده در استعلام برابر یا بیشتر از حداقل بهای پیشنهاد شده در مناقصه باشد یا در استعلام بها کسی داوطلب معامله نباشد یا تعداد داوطلبان کمتر از سه نفر باشد، کمیسیون می تواند پیشنهاد دهنده حداقل در مناقصه را به عنوان برنده مناقصه اعلام کند یا رای به تجدید مناقصه دهد .
تبصره ـ در مواردی که کمیسیون رای به تجدید مناقصه دهد ، احاله موضوع به هیات مندرج در ماده (37) این آیین نامه بلا مانع است .
ماده 20 ـ در مواردی که موضوع مناقصه چند نوع کالا یا کار باشد ، هرگاه در شرایط مناقصه اختیار تفکیک مورد معامله برای شرکت پیش بینی نشده باشد کمیسیون مناقصه می تواند شخصی را که بهای پیشنهادی او در مجموع کمتر است ، برنده مناقصه اعلام نماید .
ماده 21 ـ در صورتی که کمیسیون کناقصه برنده را اعلام کند ، شرکت باید نتیجه را به وی ابلاغ کند تا برای انجام معامله مراجعه کند مگر اینکه مبلغ معامله از یکصد میلیون ریال بیشتر باشد یا نظر کارشناس فنی که در کمیسیون حضور داشته منطبق با نظر کمیسیون نباشد که در این صورت ابلاغ نتیجه به برنده موکول به تصویب هیات مدیره خواهد بود. در صورت عدم موافقت مقامات مزبور ، به تشخیص شرکت ، مناقصه تجدید یا موضوع برای اتخاذ به کمیسیون مقرر در ماده (37) این آیین نامه ارجاع خواهد شد .
ماده 22 ـ کمیسیون مناقصه مکلف است از روز قرائت پیشنهادها حداکثر ظرف مدت هفت روز به استثنای ایام تعطیل نظر خود را اعلام نماید .
ماده 23 ـ در مواردی که کمیسیون مناقصه برنده ، برنده مناقصه را اعلام کرده باشد، سپرده او و شخصی که پیشنهاد او در مرتبه دوم قرار داد با رعایت مفاد ماده (24) این آیین نامه نگهداری و سپرده بقیه پیشنهاد دهندگان مسترد خواهد شد .
ماده 24 ـ در صورتی که برنده مناقصه از تاریخ ابلاغ نتیجه ظرف مدت هفت روز به استثنای ایام تعطیل نسبت به سپردن تضمین حسن انجام معامله اقدام نکند یا برای انجام معامله حاضر نشود ، سپردن او به نفع شرکت ضبط خواهد شد و مراتب به شخصی که پیشنهاد او در مرتبه دوم قرار داد با رعایت مفاد تبصره (1) ایم ماده ابلاغ می گردد . در صورتی که نامبرده نیز از تاریخ ابلاغ نتیجه مناقصه ظرف مدت هفت روز به استثنای ایام تعطیل نسبت به سپردن تضمین حسن انجام معامله اقدام نکند یا برای معامله حاضر نشود ، سپردن او نیز ضبط می گردد . در این صورت به تشخیص شرکت ، مناقصه تجدید یا موضوع برای اتخاذ به کمیسیون مقرر در ماده (37) این آیین نامه ارجاع خواهد شد .
تبصره 1ـ به شخصی که بهای پیشنهادی او در مرتبه دوم قرار دارد به شرطی رجوع خواهد شد که تفاوت بهای پیشنهادی او با برنده مناقصه از مبلغ سپرده بیشتر نباشد . در غیر این صورت رجوع به او ممنوع است .
تبصره 2ـ مدت هفت روز مقرر در این ماده در مورد معاملاتی که طرف معامله در خارج از کشور اقامت دارد ممکن است به تشخیص کمیسیون حداکثر تا یک ماه تعیین شود مشروط بر اینکه در آگهی مناقصه یا برگ شرایط آن ذکر شده باشد .
ماده 25 ـ کمیسیون مناقصه و مسؤولین شرکت موظفند با توجه به مدت مقرر در آگهی یا دعوتنامه مناقصه محدود برای ابلاغ نتیجه مناقصه به برنده مناقصه به گونه ای اقدام نماید که به علت انقضای مدت ، خسارتی متوجه شرکت نشود . در غیر این صورت طبق مقررات مسؤول خواهند بود.
ماده 26 ـ در صورتی که حائز حداقل بها در مناقصه بیش از یک نفر باشد و نسبت به انجام معامله با یکی از آنها در مهلتی که کمیسیون تعیین خواهد کرد بین آنها توافق نشود ، حق تقدم با برنده ای خواهد بود که در محل کار سکونت دارد یا با توجه به سایر شرایطی که تعیین می شود، در اولویت قرار گیرد .
فصل چهارم ـ انعقاد قرارداد
ماده 27 ـ انعقاد قرارداد در خصوص کلیه معاملاتی که تحویل مورد معامله در مهلت مقرر در ماده (24) این آیین نامه میسر نباشد ، الزامی است .
ماده 28 ـ در تنظیم و انعقاد قراردادهای شرکت ، علاوه بر موارد مطروحه در آگهی مناقصه باید حسب ضرورت نکات زیر قید و مورد توجه قرار گیرد :
1 ـ نام و مشخصات طرفین قرارداد و نشانی آنها.
2 ـ درج نوع و تعداد مورد معامله با مشخصات کامل آنها.
3 ـ مدت انجام تعهد ، محل و شرایط تحویل یا انجام مورد معامله .
4 ـ ترتیب عمل و میزان خسارت در مواردی که برنده مناقصه در انجام تعهدات جزئاً یا کلاً تاخیر نماید .
5 ـ اقرار برنده مناقصه به اینکه از مشخصات کالا یا کار مورد معامله و مقتضیات محل تحویل کالا یا انجام کار اطلاع دقیق و کامل دارد .
6 ـ اختیار شرکت نسبت به افزایش یا کاهش مورد معامله درمدت قرارداد تا میزان 25%مبلغ مندرج در قرارداد.
7-میزان تضمین حسن انجام معامله وچگونگی وصول اقساط آن در مورد امور ساختمانی باربری وترتیب استردادآن برساس شرایط مناقصه .
8-الزام تحویل کالا بر طبق نمونه ممهور درصورتی که تهیه نمونه لازم باشد .در این صورت باید نمونه کالا با مهر وامضای طرفین معامله ممهور ونزد شرکت نکهداری شود.
9-بهای مورد معامله ،ترتیب وشرایط پرداخت آن .(درمواردی که انجام کار براساس واحد بها باشد بهای مورد معامله به صورت تقریبی وبرآورد در قراردادقید شده ولی پرداخت بهای کارهای انجام شده دقیقاً بر اساس واحد بها محاسبه و پرداخت خواهد شد ).
10- مشخص نمودن مدت فاصله زمانی بین تحویل موقت وتحویل کار در قراردادهای مربوط به ساختمان ونصب ماشین الات ونضایر آنها بر اساس شرایط مناقصه .
11-مبلغ پیش پرداخت وترتیب واریز آن در صورتی که در شرایط مناقصه ذکر شده باشد .
12-اقرار به عدم شمول ممنوعیت قانون راجع به منع مداخله وزراء ونمیندگان مجلس وکارمندان دولت درمعاملات دولتی وکشوری مصوب دی ماه 1337.
13-ذکر این مطلب که طرف قراردادمجاز نخواهد بود بدون جلب رضایت کتبی شرکت ،موضوع قرارداد راکاملاًیا جزئاً به شخص یا اشخاص ثالث واگذار نماید.
14-سایر تعداتی که در شرایط مناقصه ذکر شده است .
15-پیگیری اختلافات ناشی از اجرای مفاد قرار داد از طریق مراجع ذی صلاح .
16-سایر شرایطی که مورد توافق طرفین معامله قرار گیرد مشروط بر انکه متضمن امتیازاتی علاوه بر آنچه در مناقصه ذکر شد برای فروشنده نباشد .
فصل پنجم –ترتیب تحویل کالا یا خدمت
ماده 29-تحویل کالا یا خدمات مورد معامله شرکت با رعایت موارد زیر انجام می شود :
الف-درمورد معاملات جزئی به وسیله ومسئولیت انبار دار یا تحویل گیرنده کالا یا کار انجام می شود .
ب-درمورد معاملات متوسط اگر مورد معامله کالا باشد ،به وسیله وبا مسئو لیت انباردار ونماینده واحد تقاضا کننده واگرمورد معامله انجام کار یا امور خدماتی باشد،به وسیله ویا مسئو لیت تحویل گیرنده کار وتایید نماینده واحد تقاضا کننده انجام می گیرد.
ج-درمورد معاملات عمده در صورتی که تهیه انجام آن در داخل کشور انجام می گیرد عمل تحویل در مرکز یا شعبات نمایندگی شرکت توسط مسئولین که مشخصات آنها در ذیل مشخص شده ،صورت می گیرد .
1-اگر مورد معامله کالا باشد به وسیله ومسئولیت انباردار ونماینده تقاضا کننده ونماینده دیگری که از طرف مدیر عامل شرکت در مرکز ومدیریت مربوط در شعب ونمایندگی ها تعیین خواهد شد.
2-اگر معامله مورد کار باشد با مسئولیت تحورل گیرنده کار ونماینده واحد تقاضا کننده ونماینده مدیر عامل شرکت .
د-در مورد معاملات عمده که تهیه وانجام آن در خارج از کشور انجام می گیرد عمل تحویل به شرح ذیل می باشد :
1-درمورد خریدهای خارج از کشور که از طریق افتتاح اعتبار اسنادی انجام می شود امر تحویل کالا از نظر کمی وکیفی براساس گواهی بازرسی بین المللی منتخب شرکت یا هر مرجع صلاحیتدار که در قرار داد قید شود صورت می پذیرد .
2-درمورد کالاهای که از طریق زمینی یا کشتیهای «لاینر»حمل می گرددمبنای تحویل بر اساس قبوض صادره توسط مراجع ذی صلاح انجام می گیرد .
تبصره 1-درمواردی که تشخیص مشخصات مورد معامله احتیاج به بصیرت ونخصص خاصی داشته باشد،نماینده واحد تقاضا کننده یا بهره برداری کننده ازکالایاکار بایدازبین کسانی انتخاب شود که دارای تخصص وبصیرت لازم درامر مربوط باشد وبتواند مسئولیت امر رابرعهده بگیرد.
تبصره 2-درمواردی که کالای خریدار شده بیمه بوده و خسارتی متوجه کالا گردد دعوت کتبی ازنماینده بیمه برای حضور هنگام تحویل الزامی است .
تبصره 3-تحویل مورد معامله در موارد مندرج در بندهای (ب)و(ج)این ماده باید با تنظیم صورتمجلس انجام شود . پس از حصول اطمینان از وجود مشخصات لازم می یابد مراتب و مقدار آن در صورتمجلس ذکر و از طرف مسؤولان مربوط با ذکر نام و نام خانوادگی و سمت و تاریخ امضاء شود . در مورد بند (الف ) گواهی تطبیق مشخصات و مقدار کالا یا کار به عهده انبار دار یا تحویل گیرنده کار می باشد .
تبصره 4 ـ تحویل مورد معامله در مواردی که مربوط به تحویل موقت یا دایم کارهای ساختمانی اجرا شده توسط پیمانکاران می گردد مطابق مواد (41) و (39) شرایط عمومی پیمان عمل می شود.
تبصره 5 ـ کنترل و تطبیق مشخصات ، کیفیت و مقدار کالا یا مواد ادلیه داخلی و خارجی به عهده شرکت می باشد.
ماده 30 ـ برای همه کالاهای تحویل شده به انبار باید قبض انبار که دارای شماره مسلسل باشد صادر گردد و به امضای انباردار برسد و در دفتر انبار و کاردکس ثبت و شماره ثبت دفتر انبار روی قبض انبار ذکر شود .
تبصره ـ در مواردی که کالا در خارج از انبار تحویل می گردد و به انبار وارد نمی شود با در نظر گرفتن مفاد ماده (29) اقدام خواهد شد و رسید یا صورتجلسه مربوط مبنای صدور قبض یا حواله انبار خواهد بود .
ماده 31 ـ در صورتی که در شرایط معامله برای تحویل مورد معامله علاوه بر آنچه در موارد (29) و (30) این آیین نامه تعیین شده ، تکالیف دیگری نیز پیش بینی شده باشد ، لازم الاجراست .
ماده 32ـ در مواردی که بین مسؤولین تحویل کالای مذکور در ماده (29) از لحاظ مشخصات و سایر مسایل مربوط به کالا یا کاری که باید تحویل گیرند ، اختلاف نظر پیش آید هر یک از مسؤولین مذکور نظر خود را ذیل صورتمجلس قید و امضاء خواهند نمود . در این صورت تحویل مورد معامله از طرف مدیر عامل طبق نظر افراد بصیر و مطلع انجام خواهد شد .
ماده 33 ـ فروش و واگذاری داراییهای ثابت و اموال غیر منقول به پیشنهاد هیات مدیره و تصویب مجمع عمومی با کسب نظر کارشناس رسمی دادگستری یا کارشناس خبره متعهد رشته مربوط طبق مقررات انجام خواهد شد .
ماده 34 ـ فروش کلیه کالاهای مازاد بر احتیاج و یا اسقاطی پس از تصویب هیات مدیره طبق مقررات مربوط صورت می گیرد .
ماده 35 ـ نحوه توزیع و فروش محصولات تولیدی شرکت در داخل یا خارج از کشور بر اساس دستورالعمل هیات مدیره که طبق قوانین و مقررات تنظیم خواهد شد صورت می گیرد .
فصل ششم ـ مزایده
ماده 36 ـ مزایده در معاملات شرکت پس از تصویب موضوع فروش در هیات مدیره به روش زیر انجام می گردد :
الف ـ در مورد معاملات جزئی با بیشترین بهای ممکن به تشخیص و مسؤولیت مامور فروش و تایید یکی از اعضای هیات مدیره . در این موارد مامور فروش موظف است پس از تحقیق کامل در مورد بها به داوطلبان معامله مراجعه و با رعایت صرفه و صلاح شرکت معامله را انجام داده ، سند مربوط را با قید اینکه معامله به صرفه و صلاح شرکت و با بیشترین بهای ممکن انجام شده با ذکر نام و نام خانوادگی ، سمت و تاریخ امضاء کند .
ب ـ در مورد معاملات متوسط حراج یا مزایده کتبی به شرح زیر انجام خواهد شد:
1 ـ اطلاعات کلی در مورد نوع و مشخصات و مقدار مورد معامله و روز و ساعت و محل حراج و سایر شرایطی که لازم باشد باید با آگهی در روزنامه مشخص شده از سوی شرکت و در صورت ضرورت با وسایل و شیوه های انتشاراتی دیگر از قبیل رادیو یا تلویزیون یا الصاق آگهی در معابر به اطلاع عموم برسد .
2 ـ مورد معامله باید قبلاً به وسیله کارشناس منتخب هیئت مدیر عامل شرکت ارزیابی و حراج از بهای تعیین شده شروع گردد و به خریداری که بالاترین بها را پیشنهاد کند واگذار شود و اگر حداقل به قیمت ارزیابی شده داوطلب پیدا نشود مجدداً باید ارزیابی شود .
ج ـ در مورد معاملات عمده با انتشار اگهی مزایده عمومی به عمل می آید و در آگهی مزایده شرایطی که در این ایین نامه برای آگهی مناقصه و تشکیل کمیسیون تعیین برنده ، انعقاد قرار داد و تحویل مورد قرارداد پیش بینی شده ، در صورتی که با عمل مزایده منطبق باشد بایستی به مورد اجرا گذارده شود.
تبصره ـ در مورد معاملات متوسط و عمده در صورتی که به قیمت ارزیابی شده خریدار پیدا نشود مورد مزایده بایستی مجدداً ارزیابی و مزایده تکرار شود و چنانچه ارزیابی مجدد به صرفه و صلاح شرکت نباشد یا پس از ارزیابی مجدد خریداری پیدا نشود یا بهای پیشنهادی کمتر از قیمت ارزیابی مجدد باشد ، مراتب توسط کمیسیون جهت تعیین تکلیف نهایی به هیات مدیره اعلام خواهد شد.
5 ـ میزان اجاره بهای ساختمان ، ماسین آلات ، وسایط نقلیه و امثال آن که از طرف شرکت در اختیار اشخاص یا پیمانکار طرف قرارداد خویش در طول مدت انجام گذارده می شود طبق نظر کارشناس خبره و متعهد شرکت تعیین و پس از تایید هیات مدیره به مورد اجرا گذاشته می شود.
تبصره ـ در صورتی که به کالای فروخته شده مالیات و حقوق و عوارض قانونی تعلق گیرد، برنده مزایده موظف است قبل از تحویل کالا آنها را پرداخت نماید .
فصل هفتم ـ سایر مقررات
ماده 37 ـ در موارد که انجام مناقصه یا مزایده بر اساس توجیهی واحد اجرایی مربوط به تشخیص کمیسیون ترک تشریفات مناقصه یا مزایده مرکب از مدیرعامل ، ذی حساب به انتخاب مجمع عمومی میسر یا به مصلحت نباشد می توان معامله را به طریق دیگری انجام داد . در این صورت هیات مزبور با رعایت صرفه شرکت ترتیب انجام این گونه معاملات را با رعایت سایر مقررات مربوط در هر مورد یا به طور کلی برای یک نوع کالا یا خدمت تعیین و اعلام خواهد نمود .
تبصره 1ـ جلسات هیات با حضور کلیه اعضاء رسمیت می یابد و تصمیمات آن با رای معتبر خواهد بود .
تبصره 2 ـ در اجرای ماده (37) این آیین نامه در صورتی که مبلغ معامله بیش از 150 دلار و تایید مجمع عمومی خواهد بود .
تبصره 3ـ در صورتی که مبلغ معامله بیش از یک میلیارد ریال باشد انجام معامله پس از تصویب هیات سه نفره موکول به پیشنهاد رییس مجمع عمومی شرکت و تایید شورای اقتصاد خواهد بود .
ماده 38 ـ ارجاع نظارت برحسن اجرای تعهدات طرف قرارداد های شرکت به خود طرف قرارداد و موسسات و شرکتهای وابسته به آن ممنوع می باشد .
ماده 39 ـ دریافت ضمانت نامه بانکی به عنوان سپرده شرکت در مناقصه یا مزایده یا تضمین حسن انجام معامله بلامانع است و در هر صورت به تشخیص مدیر عامل شرکت در هر موقع قابل تبدیل به یکدیگر می باشد .
ماده 40 ـ بهای کالاهای انحصاری دولتی به نرخ اعلام شده و کالاهای ساخت کارخانه های خارجی که نماینده انحصاری فروش در ایران دارند و کالاهای ساخت کارخانه های داخلی به نرخ اعلام شده از طرف دولت جمهوری ایلامی ایران پرداخت خواهد شد .
ماده 41 ـ معاملاتی که از محل اعتبارات بودجه عمرانی انجام می شود از مشمول این آیین نامه مستثنا بوده و تابع مقررات و ضوابط مربوط به خود می باشد.
ماده 42 ـ کلیه موضوعاتی که در این آیین نامه پیش بینی نشده تابع قانون محاسبات عمومی کشور وآیین نامه معاملاتی دولتی و سایر قوانین و مقررات مربوط خواهد بود .
ماده 43 ـ هر گونه اصلاح در این آیین نامه منوط به تصویب هیات وزیران خواهد بود .
معاون اول رییس جمهور ـ حسن حبیبی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 16203

تاریخ تصویب : 1379/04/15

تاریخ ابلاغ : 1379/07/17

دستگاه اجرایی : وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشكی -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.