×

تعرفه هزینه های ایاب و ذهاب و حق الزحمه اشخاص مذکور در ماده 302 قانون آئین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب مصوب 1378 06 28

تعرفه هزینه های ایاب و ذهاب و حق الزحمه اشخاص مذکور در ماده 302 قانون آئین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب مصوب 1378 06 28

تعرفه-هزینه-های-ایاب-و-ذهاب-و-حق-الزحمه-اشخاص-مذکور-در-ماده-302-قانون-آئین-دادرسی-دادگاههای-عمومی-و-انقلاب-مصوب-1378-06-28

وکیل


شماره 3090/79/1 12/2/1379

مدیر عامل محترم روزنامه رسمی کشور
نسخه ای از تعرفه هزینه های ایاب ذهاب و حق الزحمه اشخاص مذکور در ماده 302 قانون آیین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور کیفری مصوب 28/6/1378که در تاریخ 3/3/1378 به تصویب رئیس محترم قوه قضائیه رسید جهت درج و انتشار در روزنامه رسمی کشور به پیوست ارسال می گردد.
رئیس نهاد قوه قضائیه ـ محمود شیرج

ماده 1ـ در کلیه مواردی که به منظور کشف حقیقت و دستیابی به واقعیات و رفع ابهام در قضایای مطروحه مقامات قضائی حضور افرادی را به عنوان گواه کارشناس مترجم پزشک وامثال آن ضروری تشخیص دهد و حضور آنان بنا بر درخواست متهم یا شاکی و مدعی خصوصی نبوده و دادگاه راسا اقدام به دعوت نماید در صورتی که دعوت شدگان بابت هزینه ایاب ذهاب و یا حق الزحمه کارشناسی و ترجمه و اقدامات خود تقاضای وجهی نماید به ترتیب ذیل اقدام می گردد .
ماده 2ـ هزینه ایاب و ذهاب گواه طبق اسناد قابل قبول یا تشخیص دادگاه محاسبه می گردد و درصورت عدم ارائه سند دادگاه با رعایت شئون عرفی گواه و متناسب با مسیر مبداء و مقصد مبلغی را که زائد بر میزان نعیین شده در تعرفه دستمزد کارشناسان رسمی نباشد محاسبه خواهد کرد .
ماده 3ـ چنانچه گواه در خارج از محدوده شهر محل استقرار دادگاه اقامت داشته باشد هزینه سفر حداکثر مطابق آخرین تعرفه مصوب مربوط به کارشناسان رسمی محاسبه می گردد.
ماده 4 ـ حق الزحمه و هزینه ایاب و ذهاب کارشناسان ، مترجمان ، پزشکان و غیره حسب مورد مطابق آخرین تعرفه ای که به تصویب رئیس قوه قضائیه رسیده باشد تعیین خواهد شد.
ماده 5 ـ پس از اتمام کار دعوت شدگان و تعیین مبلغ قابل پرداخت توسط دادگاه چنانچه دادگاه بلافاصله اقدام به صدور حکم نماید پرداخت مبلغ مذکور و شخص یا اشخاص دریافت کننده را در حکم خود قید خواهد کرد ، در غیر این صورت در برگ جداگانه ای مبلغ مذکور را مورد حکم قرار داده و به ذینفع تسلیم می نمایند. دفتر دادگاه موظف است ان بخش از حکم که مربوط به پرداخت هزینه و یا حق الزحمه است را جدانویسی کرده و به ذینفع تسلیم کند.
ماده 6 ـ دادگستریها در بخش امور مالی خود دفتری به منظور پرداخت اینگونه هزینه ها اختصاص داده طبق مقررات امور مالی با ارائه حکم یا دستور پرداخت از طرف دادگاه اقدام نمایند.
تبصره ـ چنانچه دیوان عالی در رسیدگی های خود به اینگونه موارد برخورد نماید به ترتیب مذکور برای دادگاهها اقدام نموده و قسمت امور مالی دادگستری موظف به اجرای دستور دیوان عالی کشور خواهد بود.
ماده 7 ـ این تعرفه در 7 ماده در اجرای تبصره ماده 302 قانون آیین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور کیفری مصوب 1378 توسط وزارت دادگستری تهیه و در تاریخ 3/3/1379 به تصویب رییس قوه قضائیه رسیده و برای کلیه مراجع قضایی لازم الاجرا می باشد .

نوع : تصویب نامه

شماره انتشار : 16111

تاریخ تصویب : 1378/03/03

تاریخ ابلاغ : 1379/04/01

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.