×

آئین نامه نحوه مصرف اعتبارات تحقیقاتی موضوع تبصره 16 قانون متمم بودجه سال 1361 و بندهای (ت ) و (ث ) تبصره 75 قانون بودجه سال 1362 کل کشور

آئین نامه نحوه مصرف اعتبارات تحقیقاتی موضوع تبصره 16 قانون متمم بودجه سال 1361 و بندهای (ت ) و (ث ) تبصره 75 قانون بودجه سال 1362 کل کشور

آئین-نامه-نحوه-مصرف-اعتبارات-تحقیقاتی-موضوع-تبصره-16-قانون-متمم-بودجه-سال-1361-و-بندهای-(ت-)-و-(ث-)-تبصره-75-قانون-بودجه-سال-1362-کل-کشور

وکیل


شماره 64032 20/9/ 1365

وزارت فرهنگ و آموزش عالی
هیئت وزیران در جلسه مورخ 28/8/1365 بنا به پیشنهاد شماره 17848 /و مورخ 1/8/ 1365 وزارت فرهنگ و آموزش عالی ،آئیننامه مصرف اعتبارات تحقیقاتی موضوع تبصره 16 قانون متمم قانون بودجه سال 1361 و بندهای (ت ) و (ث ) تبصره 75 قانون بودجه سال 1362 کل کشور را به شرح زیر اصلاح و تصویب نمودند:

ماده 1- اعتباراتیکه تحت عنوان برنامه های تحقیقات دانشگاهی و تحقیق و بررسی در قانون بودجه کل کشور و یا ضمن بودجه شرکتهای دولتی تصویب شده یا میشود و همچنین مصرف اعتباراتی که از محل ردیفهای مربوط به اعتبار دولت به امور فوق اختصاص داده میشود با رعایت مفاد قانون بودجه مربوط و قانون نحوه هزینه کردن اعتباراتی که بموجب قانون از رعایت قانون محاسبات عمومی وسایر مقررات عمومی دولت مستثنی هستند و همچنین مفاد این آئیننامه قابل مصرف میباشدواز شمول قوانین و مقررات مغایر مستثنی است 0
ماده 2- سهم اعتبارات مربوط به هزینه های پرسنلی ،اداری ،سرمایه ای و پرداختهای انتقالی در حدود اعتبارات مصوب و به تفکیک مواد هزینه توسط دستگاه اجرائی مربوط تعیین و پس از رسیدگی و تایید شورای پژوهشهای علمی کشور و مبادله موافقتنامه با وزارت برنامه و بودجه با رعایت مفاد ماده 1 قابل مصرف است 0
تبصره - خرید هرگونه ساختمان از محل اعتبارات موضوع این آئین نامه مجاز نمی باشد0
ماده 3- وجوه لازم برای انجام هزینه های موضوع این آئیننامه در حدود اعتبارات تخصیص یافته براساس دستور بالاترین مقام دستگاه اجرائی مربوط یا مقام مجاز از طرف ایشان و درخواست وجه در مورد دستگاههائی که دارای ذیحساب میباشد از طرف ذیحساب و در مورد سایر دستگاهها از طرف مدیر مالی توسط خزانه به حساب دستگاه مربوط که از طرف خزانه افتتاح میشود منتقل خواهد شد0 استفاده از حساب مذکور با امضای مشترک بالاترین مقام دستگاه دارنده اعتبار یا مقام مجاز از طرف ایشان و ذیحساب یا مدیر مالی حسب مورد مجاز است 0
ماده 4- مسئولیت تشخیص و تعهد و تسجیل و صدور حواله به عهده بالاترین مقام دستگاه اجرائی مربوط یا مقام مجاز از طرف ایشان میباشد0
ماده 5- تامین اعتبار در مورد دستگاههائی که دارای ذیحساب میباشند بعهده ذیحساب و در مورد سایر دستگاهها بعهده مدیرمالی دستگاه دارنده اعتبار میباشد0
ماده 6- دستگاه اجرائی مربوط میتواند برای انجام هزینه های ضروری به تشخیص بالاترین مقام دستگاه یا مقام مجاز ازطرف ایشان مبلغ مناسبی بعنوان تنخواه گردان حداکثر تا 25%اعتبار مربوط توسط ذیحساب یا مدیر مالی حسب مورد در اختیار واحدهای ذیربط قراردهد مشروط برآن که از حدود اعتبارات تخصیص یافته تجاوزنکند پرداختهای بعدی در مقابل ارائه اسناد هزینه مجاز است 0
ماده 7- طرحها و فعالیتهای تحقیقاتی دستگاه اجرایی بایدبه تایید کمیته یا شورای تخصصی متشکل از حداقل پنج نفر کارشناسان صاحب نظربه انتخاب و یا حکم بالاترین مقام دستگاه دارنده اعتباربرسد0
ماده 8- طرحها و فعالیتهای تحقیقاتی موضوع آئیننامه به ترتیب اولویت زیر به مرحله اجراء گذارده میشود:
الف - توسط دستگاه اجرائی مربوط0
ب - انعقاد قرارداد با دانشگاههاو موسسات آموزش عالی یاپژوهشی یا سازمانها و مراکز و شرکتها و موسسات تحقیقاتی دولتی 0
پ -اشخاص حقوقی بخش خصوصی و اشخاص حقیقی 0
تبصره - صلاحیت علمی و توانائی تحقیقاتی اشخاص حقوقی و حقیقی بخش خصوصی باید قبلا به تایید مرجع مذکور در ماده 7 برسد0
ماده 9- کلیه قراردادهای مربوط به اجرای طرحها و فعالیتها و خدمات تحقیقاتی باید با رعایت مفاد این آئیننامه تهیه و به امضای بالاترین مقام دستگاه دارنده اعتبار یا مقام مجاز ازطرف ایشان برسد0 در قراردادها باید پیش بینی های لازم جهت پیش پرداخت ،ارائه صورت حساب ، صورت وضعیت ، گزارش کار و نحوه پرداختهای بعدی بعمل آید0پرداخت هرگونه وجهی به طرف قرارداد فقط دراجرای قرارداد مجاز است 0
تبصره 1- دستگاه اجرائی مجاز است براساس ضوابط خود به تشخیص و دستور بالاترین مقام دستگاه اجرائی یا مقام مجاز از طرف ایشان مبلغی متناسب بانوع و مبلغی قرارداد بصورت پیش پرداخت و حداکثر بمیزان پیش بینی شده در قرار داد در اختیار طرف قراردادبگذارد0
تبصره 2- در صورتیکه طرف قرارداد سازمانهای دولتی موضوع بند(ب ) ماده 8 باشند اخذ ضمانتنامه در قبال اجرای قرارداد ضرورت ندارد ولی در مواردیکه طرف قرارداد اشخلص حقیقی یا حقوقی غیردولتی موضوع بند (پ ) ماده 8 باشند دستگاه دارنده اعتبار مکلف است به تشخیص بالاترین مقام دستگاه با توجه به موضوع و مبلغ قرارداد تضمین مناسبی از طرف قرارداد اخذ نماید0
ماده 10- قراردادهای موضوع بند (ب ) ماده 8 این آئیننامه با سازمانهای دولتی به دو صورت زیر منعقد میشود:
الف - قرار داد پیمانکاری
ب - قراردادمباشرت
در قراردادهای پیمانکاری پرداخت هرگونه وجه پس از رسیدگی به صورت وضعیت یا گزارش پیشرفت کارانجام می پذیرد0 در قراردادهای مباشرت طرف قرارداد به مباشرت دستگاه اجرائی مربوط طرحها یا فعالیتهای تحقیقاتی موضوع قرارداد را با رعایت مقررات این آئین نامه انجام میدهد و دستگاه دارنده اعتبار هزینه های مربوط رادر مقابل دریافت اسناد هزینه های انجام شده در اجرای قرارداد را می پردازد0
تبصره 1- در صورتی که رعایت مقررات این آئیننامه توسط دستگاه دولتی طرف قرارداد موضوع بند (ب ) ماده 8 مقدور نباشد دستگاه اجرائی دارنده اعتبار میتواند انجام تمام یا قسمتی از قرارداد را موکول به رعایت مقررات مالی دستگاه طرف قرارداد نماید که در این صورت لازم است موضوع صراحتا در قرارداد قید شود0 در این موارد پرداخت هرگونه وجه از طرف دستگاه دارنده اعتبار موکول به اخذ صورتحساب از دستگاه طرف قرار داد میباشد0
تبصره 2- اجرای این ماده مانع از تادیه پیش پرداخت پیش بینی شده در قرار داد نمی باشد0
ماده 11- مسئولیت پیگیری بمنظور حصول اطمینان از حسن اجرای مفاد قرارداد به عهده دستگاه دارنده اعتبار است 0
ماده 12- حقوقی که دراثراجرای طرحهاوفعالیتهای مختلف تحقیقاتی از محل اعتبارات موضوع این آئیننامه تحصیل شود کلا متعلق به دستگاه دارنده اعتبار است 0
ماده 13- دستگاههای اجرائی دارنده اعتبار مکلفند درمقاطع زمانی پیش بینی شده در قرارداد گزارش پیشرفت کار و نتایج حاصله از انجام طرحها و فعالیتهای تحقیقاتی را از طرف قرارداد اخذ وتوسط مرجع مذکور در ماده 7 مورد ارزیابی قرار دهند و نسبت به ادامه آنها اتخاذ تصمیم نمایند0
تبصره 1- در صورتی که مرجع مذکور در ماده 7 بهردلیل برتعلیق یا لغو قرارداد طرح یا فعالیت تحقیقاتی قرار گیرد و مراتب به تصویب بالاترین مقام دستگاه دارنده اعتبار برسد طرف قرارداداز تاریخ ابلاغ مکلف است ظرف مدت تعیین شده توسط مرجع فوق بادستگاه دارنده اعتبار تسویه حساب و تکلیف وجوه و اموال و نتایج و نمونه های تحقیقات را معین کند و از انجام یا تعهد هرگونه هزینه در رابطه با اجرای قرارداد نیز خودداری نماید0
تبصره 2- هرگاه لغو یا فسخ قرارداد با اشخاص حقیقی و حقوقی موضوع بند (پ ) ماده 8 بنا به تشخیص مرجع مذکور در ماده 7 ناشی از قصور یا تعلل طرف قرارداد باشد طرف مذکور موظف است از عهده کلیه خسارات مالی مستقیم وارده که توسط مرجع مذکور بارعایت مفاد قرارداد تعیین خواهد شد برآید0
تبصره 3- در صورت لغو یا فسخ قرارداد در هر مرحله ای از پیشرفت طرح یا فعالیت تحقیقاتی اعم از اینکه به نتیجه نهایی رسیده یا نرسیده باشد طرف قرارداد مکلف است کلیه نتایج حاصل ازتحقیقات موضوع قرارداد را به دستگاه دارنده اعتبار تسلیم کند 0 نحوه استفاده و حقوق ناشی از اینگونه نتایج نیز تابع مفاد مواد 12 و 13 میباشد0
تبصره 4- دستگاههای اجرائی دارنده اعتبار مکلفند موارد مندرج در این ماده و تبصره های آن دایر بر حق تعلیق ،فسخ ،لغوقرارداد یا پرداخت خسارات را در متن قراردادهائی که منعقد مینماید تصریح کنند0
ماده 14- نحوه استفاده و بهره برداری و انتشار نتایج علمی و تحقیقاتی ناشی از اجرای این آئیننامه و نیز حقوق مذکور در ماده 12 تابع مقررات و ضوابط دستگاه دارنده اعتبار مربوط میباشد0
ماده 15- طرف قرارداد در هیچ یک از مراحل اجرائی طرح یا فعالیت تحقیقاتی یاپس از خاتمه قرارداد نمیتواند بدون کسب اجازه کتبی دستگاه دارنده اعتبار ذیربط یا جانشین قانونی آن نتایج حاصله را کلا یا جزا در اختیار غیر قراردهد یا این قبیل نتایج رادر داخل یا خارج کشور منتشر نماید0
ماده 16- دستگاه دارنده اعتبار مجاز است آن قسمت از تجهیزات و لوازم مورد نیازاجرای طرح یافعالیت تحقیقاتی راکه تهیه وتامین آنها برای طرف قرارداد مقدور نیست طبق مقررات و ضوابط مربوط تهیه و موقتا و بطور امانت در اختیار او قراردهد0 تشخیص نیاز و کیفیت و مدت بهره برداری از این قبیل تجهیزات و لوازم بعهده مرجع مذکور در ماده 7 میباشد0
تبصره - تجهیزات و لوازم موضوع این ماده جزو اموال دستگاه دارنده اعتبار محسوب میشود و طرف قرارداد از لحاظ حفظ و نگهداری و استفاده صحیح و اعاده بموقع آنها در قبال دستگاه دارنده اعتبار مسئول خواهد بود0
ماده 17- میزان حق الزحمه تحقیقاتی قابل پرداخت برای هرساعت کار بابت قراردادهای منعقده باکارکنان علمی و فنی و همچنین میزان حق الزحمه کارکنان و کارشناسان تحقیقاتی اعم از بخش دولتی و خصوصی که در رابطه با طرحها و فعالیتهای تحقیقاتی به همکاری دعوت میشوند بشرح زیر تعیین میشود:
الف -اعضاء هیات علمی آموزشی و پژوهشی موضوع آئیننامه استخدامی اعضاء هیات علمی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی 0
1- استاد حداکثر ساعتی 2500 ریال
2- دانشیار حداکثر ساعتی 2200 ریال
3- استادیار حداکثر ساعتی 2000 ریال
4- مربی فوق لیسانس حداکثر ساعتی 1500 ریال
5- مربی لیسانس حداکثر ساعتی 1300 ریال
ب - اعضاء غیر هیات علمی
1- دکتری حداکثر ساعتی 1800 ریال
2- فوق لیسانس حداکثر ساعتی 1300 ریال
3- لیسانس حداکثر ساعتی 1000 ریال
4- فوق دیپلم حداکثر ساعتی 700 ریال
5- دیپلم حداکثر ساعتی 500 ریال
6- زیر دیپلم حداکثر ساعتی 300 ریال
تبصره 1- حداکثر کار تحقیقاتی قابل پرداخت افراد موضوع این ماده نباید از 16 ساعت در هفته تجاوز نماید و در موارد استثنایی با تایید کمیسیون موضوع ماده 7 این آئیننامه حداکثر مذکور برای افراد غیر موظف تا 26 ساعت در هفته قابل افزایش است 0
تبصره 2- پرداخت حق الزحمه موضوع این ماده به محققین وکارشناسان دستگاه اجرائی دارنده اعتبار (باستثنای اعضای هیات علمی )صرفا منوط به همکاری در ساعات غیراداری میباشد0
ماده 18- کلیه اموال و تاسیساتی که از محل اعتبارات موضوع این آئیننامه خریداری یا ایجاد میشود متعلق به دستگاه دارنده اعتبار خواهد بود0
ماده 19- اسناد هزینه های انجام شده با رعایت مقررات این آئین نامه و بند(و) قانون نحوه هزینه کردن مصوب 6/11/1364 پس از تنظیم و گواهی مسئولین مربوط به امضای مشترک بالاترین مقام دستگاه دارنده اعتبار یا مقام مجاز از طرف ایشان و ذیحساب در دستگاههائیکه دارای ذیحساب میباشند و مدیر مالی در مورد سایر دستگاهها بشرح زیر به هزینه قطعی منظور میشود:
الف - تنظیم قرارداد و یا گرفتن فاکتور الزامی است 0 مگر در موارد اضطراری که نیاز به تامین کالا از قبل قابل پیش بینی نباشد و خرید به اندازه رفع اضطرار صورت گیرد و دولت و موسسات وابسته به دولت و شهرداریهاو یا تعاونیها و نهادهای انقلاب اسلامی در تولید و توزیع آن بنحوی از انحاء مداخله و یا مباشرت نداشته باشند0 تشخیص موارد اضطراری و تعیین میزان آن بعهده بالاترین مقام دستگاه اجرائی دارنده اعتبار یا مقام مجاز از طرف ایشان خواهد بود0
ب - در مورد خریدهای داخلی فاکتور خرید یا صورت مجلس خرید با رعایت مفاد بند(الف )فوق ،رسید انبار یا صورت مجلس تحویل کالا0 ج -درموردخریدهای خارجی اعلامیه بانک و درمواردجزئی صورتحساب فروشنده مدارک ترخیص کالااز گمرک ورسید انباریاصورت مجلس تحویل کالا0
د- درمورد پرداخت حقوق و دستمزد و مزایاو هرنوع پرداخت پرسنلی دیگر گواهی انجام کار از طرف مقامات مجاز و امضای گیرنده وجه یا گواهی بانک دایر بر واریز وجه به حساب بانکی ذینفع 0
ه - مصرف اعتبارهزینه های خارج از کشور باامضای وزیر یابالاترین مقام دستگاه اجرائی ذیربط و امضای ذیحساب یا مسئول امور مالی آن دستگاه حسب مورد به هزینه قطعی منظور خواهد شد0
و - در مورد کارهائی که به پیمانکار محول میشود قرارداد مربوط و تاییدیه تحویل کالاویاانجام خدمت موضوع قرارداد توسط بالاترین مقام دستگاه اجرائی یا مقام مجاز از طرف ایشان 0
ز - اسناد مربوط به خدمات قراردادی پس از گواهی انجام خدمت توسط مسئولین مربوط0
ح - اسناد هزینه ، صورت وضعیتها ،صورتحسابها و گزارشهای مربوط به قرارداد طرحها یا فعالیتهای تحقیقاتی موضوع مواد 9 و 10 پس از تایید مرجع مذکور در ماده (7)0
ط - اسناد مربوط به هزینه های حق الحضور در جلسات و حق المشاوره و نمیز هرگونه وجهی که از محل مواد سرفصل پرداختهای انتقالی هزینه میگردد با اخذ رسید از گیرنده وجه و تایید مقام تشخیص دهنده 0
ماده 20- ادامه عملیات طرحها و فعالیتهای نیمه تمام تحقیقاتی موجود مشمول مفاد این آئیننامه میباشد0
ماده 21- نحوه و نصاب انجام معاملات و نیز میزان پیش پرداخت که از 40 درصد تجاوز نخواهد کرد و تنخواه گردان و سپرده حسن انجام کارو همچنین نوع ومیزان تضمینی که می بایست در قبال پیش پرداخت و یا حسن انجام کار اخذ گردد تابع ضوابط مقرر در بندهای (د)و (ه) قانون نحوه هزینه کردن اعتبارات مصوب 6/11/1364 خواهدبود0
بخش دوم - نحوه مصرف اعتبار موضوع بندهای ت و ث تبصره 75 قانون بودجه سال 1362 کل کشور
ماده 22- مصرف اعتباراتی که طبق مفاد بندهای ت و ث تبصره 75 قانون بودجه سال 1362 کل کشور معادل درآمدهای حاصل از تحقیقات دانشگاهها و سایر موسسات تحقیقاتی دولتی پس از واریز درآمدهای مذکور بخزانه ،توسط دولت از محل اعتبار هزینه های پیش بینی نشده منظور در قانون بودجه کل کشور در اختیار دستگاههای مذکور گذارده میشود طبق مفاد قسمت آخر بند ث تبصره فوق مشمول مفاد این آئیننامه میباشد0
در مواردی که بمنظور پیشرفت کارهای تحقیقاتی پرداخت حق الزحمه تحقیق خارج از ضوابط مقرر در ماده (17) این آئیننامه ضرورت پیدا کند مبالغ لازم در مورد دانشگاهها بنا به پیشنهاد رئیس دانشگاه و تصویب وزیر فرهنگ و آموزش عالی و در مورد موسسات تحقیقات دولتی بنا به پیشنهاد رئیس موسسه و تصویب وزیر ذیربط قابل پرداخت خواهد بود مشروط بر آن که جمع مبالغی که بابت حق الزحمه تحقیق در طول سال پرداخت میشود حداکثر از 50% جمع کل اعتباری که در ازاء درآمدهای حاصل از تحقیقات از محل هزینه های پیش بینی نشده در اختیار هردانشگاه یا موسسه تحقیقاتی دولتی گذارده میشود تجاوز ننماید0
بخش سوم - سایر مقررات
ماده 23- ذیحسابیهاو مسئولان امور مالی دستگاههای اجرائی موظفند تا پایان فروردین ماه هرسال مانده وجوه استفاده نشده و مانده تنخواه گردان اعتبارات موضوع این آئیننامه را به خزانه واریز نمایند 0
ماده 24- دستگاههای اجرائی موضوع این آئیننامه مکلفند فهرست هزینه ها و عملیات انجام شده در اجرای این آئیننامه را همراه با گزارش توجیهی هر 4 ماه یکبار به وزارت برنامه و بودجه اعلام دارند تا مراتب پس از جمع بندی از طریق نخست وزیری به کمیسیون برنامه و بودجه و سایر کمیسیونهای مربوط مجلس شورای اسلامی ارسال گردد0
این تصویبنامه جایگزین تصویبنامه شماره 13390 مورخ 17/2/1362 و اصلاحات بعدی آن میگردد0
نخست وزیر - میرحسین موسوی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 12175

تاریخ تصویب : 1365/08/28

تاریخ ابلاغ : 1365/09/25

دستگاه اجرایی : وزارت علوم و تحقیقات و فناوری -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.