×

آئین نامه اجرائی موضوع بندج تبصره 3 قانون بودجه سال 1364 کل کشور

آئین نامه اجرائی موضوع بندج تبصره 3 قانون بودجه سال 1364 کل کشور

آئین-نامه-اجرائی-موضوع-بندج-تبصره-3-قانون-بودجه-سال-1364-کل-کشور
شماره 6052 2/3/1364

وزارت برنامه وبودجه
هیات وزیران درجلسه مورخ 4/2/1364 بنابه پیشنهادمشترک شماره 1001/4/1825-1 وزارت برنامه وبودجه وبانک مرکزی جمهوری اسلامی ، آئیننامه اجرائی موضوع بندج تبصره 3قانون بودجه سال 1364کل کشوررابه شرح زیرتصویب نمودند:

1-سهم هریم ازبخشهای تولیدی ازتسهیلات اعتباری موضوع تبصره 3و نحوه توزیع آن بشرح زیرتعیین میگردد:
الف -سهم بخشهای تولیدی
-طرحهای تولیدی کشاورزی ومنابع طبیعی
شش میلیاردوپانصدمیلیون ریال 000/000/500/6 ریال
-طرحهای تولیدی صنایع روستائی
شش میلیاردوپانصدمیلیون ریال 000/000/500/6 ریال
-طرحهای تولیدی صنعتی ومعدنی ومصالح ساختمانی
دوازده میلیاردریال 000/000/000/12 ریال
جمع بیست وپنج میلیاردریال 000/000/000/25 ریال
ب -مبلغ پنج میلیاردریال ازتسهیلات اعتباری منظوردراین تبصره در بخشهای تولیدی مختلف (بشرح جدول پیوست )صرفاجهت ایجادواحدهای تولیدی توسط آن گروه ازافرادی که ازمراکزاستانهابه مناطق روستائی وشهرستانهای کوچک مستعدمهاجرت نموده ومتعهدبه حداقل ده سال سکونت درمنطقه میشونداختصاص می یابد.
تسهیلات اعتباری فوق پس ازمعرفی وتاییدفرمانداری مبنی برمهاجرت وسپردن تعهدلازم مبنی برده سال سکونت درمنطقه بارعایت سایرمفاد این آئیننامه اجرایی اعطاءخواهدگردید.
پ -مبلغ ده میلیاردریال ازتسهیلات اعتباری تبصره صرفاجهت گسترش واحدهای کشاورزی ودامی ومنابع طبیعی وهمینطورده میلیاردریال دیگرجهت ایجادواحدهای مربوط به صنایع روستایی اختصاص مییابد. جهادسازندگی میتوانداقدامات لازم دراین آئیننامه اجرایی رابه درخواست متقاضیان طرحهای بخش صنایع روستایی انجام دهد.
ت -سهم هریم ازبانکهای استان به تفکیک اعتبارات موردنیازبخشها وفعالبتهای تولیدی مناطق محروم یامستعدکشوروهمچنین رعایت موارد مندرج دراین ماده ،ازمنابع این تبصره ضمن جدژل پیوست تعیین گردیده است که بارعایت سایرمواداین آئیننامه اجرایی اعطاءخواهد گردیدباتوجه به میزان جذب اعتبارات درهریک ازبانکهای استان عنداللزوم تغییرات لازم هرچهارماه یکبارتوسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ووزارت برنامه وبودجه درجدول پیوست این آئیننامه داده خواهدشدبه نحویکه درجمع کل اعتبارات تبصره تغییری حاصل نشود.
2-منابع لازم برای اجرای طرحهای موضوع این تبصره عبارتنداز:
الف -منابع داخلی بانکهای استان
ب -سهم سرمایه گذاران طرحهای تولیدی
بانکهای استان ،درصورت عدم تکافوی منابع داخلی تقاضای دریافت اعتبارازبانکهای تجاری رابرای بررسی واقدام به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران خواهندداشت .
3-اعطای تسهیلات اعتباری به بانکهای استان "ازمحل منابع سایر بانکهای تجاری "منوط به بررسی اطلاعات ومدارک لازم ومیزان منابع داخلی وتسهیلات اعصایی قبلی وپیش بینی اعطای تسهیلات اعتباری بعدی بانک متقاضی به طرحهای تولیدی نظارت شده ازمحل منابع موضوع تبصره وتاییدنیازبانک استان ،توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران خواهدبود.
4-بانکهای تجاری کمبودمنابع موردنیازبانکهای استان راازمحل منابع خودبه شکل سپرده سرمایه گذاری خاص نزدبانک استان برای مصارف موضوع تبصره 3تامین خواهندنمود،مدت این قبیل سپرده ها حداکثرتا5سال خواهدبود.
5-برای استفاده ازتسهیلات اعتباری موضوع تبصره 3لازم است بدوا توسط اشخاص حقیقی طرح لازم به شرح زیرتهیه وبه بانکهای استان ارائه شود.
منظورازطرح دراین دستورالعمل عبارت است ازشرح عملیات اجرایی و ارائه پیش بینی هاواطلاعات لازم دررابطه باایجاد،بازسازی ،توسعه ، تکمیل وراه اندازی مجددیک واحدتولیدی مشتمل برانگیزه اجرای طرح مشخصات متقاضی یامتقاضیان یانحوه مالکیت آنان ،سوابق کاردررشته تولیدی ذیربط ،مهارتهای شخصی وپیش بینی آموزشهای فنی ضمن اجرای طرح ،مشخصات فنی کلیه ساختمانهاوتاسیسات وماشین آلات (بهای کل و واحد)وپیش بینی مشخصات حقوقی زمین محل استقرارطرح ،مجوزهای قانونی لازم (ازجمله پروانه تاسیس یاموافقت اصولی و...)زمان اجرای طرح به انضمام سرمایه درگردش موردنیازوصورتهای مالی و جداول مشخصه وضع مالی واقتصادی طرح پیش بینی شده برای طول عمر طرح وانواع عقودشرعی پیشنهادی جهت تامین منابع موردنیازوسایر توجیهات اقتصادی واجتماعی .
تبصره -فرم مشخصات طرح ظرف مدت بیست روزازتصویب این آئیننامه توسط وزارت برنامه وبودجه وبانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تهیه و پس ازهماهنگی درهیئتی مرکب ازنمایندگان وزارتخانه های صنایع - صنایع سنگین -معادن وفلزات -کشور-جهادسازندگی وسایردستگاههای ذیربط به سازمان برنامه وبودجه استانهاوبانکهای استان ابلاغ خواهدگردید.
اولویتهای اجرایی مربوط به نوع وماهیت طرحهای بخشهای مختلف تولیدی به ضمیمه میباشد.
6-بانک استان موظف است طرحهای ارایه شده رابررسی ونظرات خودرا ظرف مدت 20روزبه متقاضی اعلام نماید،متقاضی میتواندرهرحال پس ازانقضای مدت فوق خودرابه دبیرخانه شورایعالی برنامه ریزی استان (سازمان برنامه وبودجه استان )تسلیم نماید،سازمان برنامه وبودجه استان موظف است بدواطرحهای مذکوررادرکمیسیون 4نفره با شرکت نمایندگان بانک استان ،سازمان برنامه وبودجه استان ،مرکز گسترش خدمات تولیدی وعمرانی استان ویکنفرازادارات کل صنایع ، صنایع سنگین ،معادن وفلزات ،کشاورزی وجهادسازندگی که برحسب موضوع طرح ،تشکیل میگردد،مطرح نماید.این کمیسیون موظف است طرحهای مطروحه رابه دقت ازنظرات فنی واقتصادی ومالی موردبررسی قراردهدودرصورت تاییدطرح مراتب درشورایعالی برنامه ریزی استان مطرح میگرددودرصورت تصویب طرح درشورایعالی ،بانک استان موظف است درموردمصوبات کمترازیکصدمیلیون ریال بلافاصله نسبت به عقد قراردادلازم بامتقاضی اقدام نمایدوطرحهای بااعتباربیش ازیکصد میلیون ریال برای بررسی بیشتربه وزارت برنامه وبودجه ارسال و سپس به تصویب هیات وزیران خواهدرسید.
تبصره -حضورکلیه اعضای کمیسیون 4نفره موضوع بند7این دستورالعمل جهت بررسی وتصویب طرحهاالزامی بوده وتخاذتصمیم حداقل باسه رای مثبت خواهدبود.بدیهی است درصورت عدم توجیه طرح ازطرف کمیسیون مذکور مراتب قابل طرح درشورایعالی برنامه ریزی استان نخواهد بود.
سازمان برنامه وبودجه استان موظف است بعنوان دبیرخانه شورایعالی برنامه ریزی استان درجلسات شورایعالی که بمنظوربررسی طرحهای موضوع تبصره 3تشکیل میگرددازنمایندگان بانک استان بطورعام در همه جلسات ومرکزگسترش وبنیادامورمهاجرین جنگ برحسب مورددعوت بعمل آورد.
7-تسهیلات اعتباری مربوط به سرمایه درگردش واحدهای تولیدی موجود نیزباتوجه به جدول گردش نقدی که براساس جدول گردش عملیات تنظیم میگرددازمنابع اعتباری تبصره 3قابل تامین خواهدبود.این قبیل طرحهابایدجهت بررسی وتاییدقبلی به وزارت برنامه وبودجه ارسال گردند،تسهیلات اعطائی ازمحل این تبصره نبایدتحت هیچ عنوانی به مصرف یازپرداخت بدهیهای قبلی طرحهابرسد.
8-بانکهای استان موظفندقراردادمربوط به طرحهای مصوب شورایعالی برنامه ریزی استان یاهیئت وزیران راازطریق استفاده ازیک یاچند نوع ازعقودشرعی پیش بینی شده درقانون عملیات بانکی بدون ربابا متقاضیان منعقدنماید.
تبصره -نمام یاقسمتی ازمنابع لازم برای اجرای طرحهای ارائه شده ازطرف تعاونیهای مراکزگسترش خدمات تولیدی وعمرانی حداکثرمعادل 50%اعتبارات پس اندازقرض الحسنه بانک استان تامین خواهدشد.
9-بانکهای استان موظفندمنابع اعتباری موضوع تبصره 3رابه تدریج ومتناسب باپیشرفت امورطرح دراختیارمنقاضیان قراردهند.
تعیین مدت زمان لازم برای بازپرداخت تسهیلات اعتباری اعطائی و تاریخ شروع بازپرداخت اقساط باتوجه به ماهیت طرح توسط سازمان برنامه وبودجه استان وبانک استان تعیین خواهدشد.
درصورتیکه زمان بازپرداخت بیش از5سال باشد،وزارت برنامه وبودجه موظف است درسررسید5سال مانده مطالبات ناشی ازاجرای اینگونه طرحهارادرلایحه بودجه سالیانه منظورنمایدکه دراینصورت بانک استان موظف است ازاین پس اقساط دریافتی رامستقیمابه حساب خزانه واریز نماید.
10-بانکهای استان موظفندهرساله مانده مطالبات سررسیدوبازپرداخت نشده خودناشی ازاعطای تسهیلات اعتباری موضوع تبصره 3قانون بودجه سنواتی رابه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ارسال نمایندبانک مرکزی جمهوری اسلامی موظف است همه ساله این تعهدات راتنظیم و حداکثرتاپایان ششماهه اول هرسال به وزارت برنامه وبودجه اعلام نمایدتادرلایحه بودجه سالیانه کل کشورپیشنهادی به مجلس شورای اسلامی منظورگردد.
11-تامینهای تسهیلات اعتباری موضوع این آئننامه عبارتنداز:
الف -اعطای اجازه برداشت ازحسابهای بانکهای استان نزدکلیه بانکهابه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران .
ب -تضمین وزارت برنامه وبودجه دائربراینکه مانده مطالبات بانکهای استان ناشی ازاعطای تسهیلات اعتباری ازمنابع تبصره رابرای هرسال حداکثرظرف مدت پنجسال درلایحه بودجه سالیانه کل کشورپیشنهادی به مجلس شورای اسلامی منظورنماید.
12-بانکهای استان که ازمحل اعتبارات تبصره 3اقدام به اعطای تسهیلات اعتباری مینمایندموظفندبه مواردزیرنظارت بعمل آورند: الف -به مصرف اعتبارات مزبورمتناسب باپیشرفت اجرائی طرح .
ب -برواریزمطالبات ناشی ازاعطای تسهیلات اعباری ازمحل درآمدطرح حدودونحوه این نظارت براساس آئیننامه های اجرایی وضوابط داخلی بانکهای استان میباشد.
13-درموردعقودی که نیازبه اخذتامین کافی دارندکلیه متحدثات واموال ودارائیهاقابل توثیق که ازاجرای طرح ناشی میشودبه توثیق بانک استان درخواهدآمددرعین حال وام گیرندگان موظفنددرصورت کمبود،وثایق قابل قبول دیگرویاسفته به امضای خودبه بانک بسپارند بانک استان موظف است درمورداخذاقساط تسهیلات اعطائی به موقع وبر اساس قانون اقدام نماید.استفاده کنندگان ازتسهیلات موضوع این تبصره نیزموظفندبازپرداخت اقساط تسهیلات دریافتی رابه موقع انجام دهندوعدم این بازپرداختهادرحکم تصرف غیرقانونی دراموال دولتی است .
14-درموردطرحهایی که به تصویب شورایعالی برنامه ریزی استان یا هیات وزیران میرسدسهم سرمایه گذاری مجری درکل سرمایه گذاری طرح از10%کل سرمایه گذاری کمترنخواهدبود،درموردطرحهای بخش صنایع روستایی ومراکزگسترش خدمات تولیدی وعمرانی استانهاسهم مجریان طرح به پیشنهادکمیسیون بند7این آئیننامه اجرایی وتاییدشورایعالی برنامه ریزی یاهیات دولت تعیین خواهدشدومشمول محدودیت 10% نمیباشد.
15-دراجرای تبصره 3قانون بودجه سال 1364 بانکهااستان موظفند هر4ماه یکبارگزارش عملکردتبصره راشامل انواع ومیزان تسهیلات اعتباری اعطائی وشرایط ومدت بازپرداخت ومشخصات استفاده کنندگان ازتسهیلات اعتباری مذکورونوع وماهیت طرحهاوهمچنین میزان بدهیهایی که درسررسیدبازپرداخت نشده اندراظرف مدت 10 روزازپایان هرچهار ماه به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ارسال نمایندتاازطریق وزارت برنامه وبودجه به هیات وزیران جهت تقدیم به مجلس شورای اسلامی ارائه گردد.
نخست وزیر-میرحسین موسوی
اولویتهای اجرائی مربوط به طرحهای موضوع تبصره 3قانون بودجه سال 1364 کشوربشرح زیرمیباشد:
الف :اولویتهای صنعتی معدنی وازنظرنوع طرح بترتیب عبارتنداز: 1-تکمیل طرحهای سرمایه گذاریهای ناتمام که قبلاتوسطبانکهای تخصصی واستانی اجراءشده اند.
2-طرحهای ایجادوگسترش واحدهای صنعتی کوچک درمناطق کشاورزی و روستائی ودرجوارصنایع بزرگ بمنظورایجاداشتغال مولد،تامین نیازهای کشاورزی وضروری ساکنین روستاهاوشهرهای کوچک وهمچنین نیازهای صنایع بزرگ .
3-طرحهای صنعتی مربوط به بازیابی واستفاده ازضایعات واقلام مستعمل وتبدیل آنهابه مواد،قطعات وکالاهای صنعتی قبل استفاده .
4-طرحهای تکمیل ،ایجادوتوسعه صنایع صادراتی ،غیرنفتی که علاوه برایجاددرآمدارزی ،موجدومشوق سرمایه گذاری وتولیددرسایرزمینه های وابسته دربخشهای مختلف اقتصادداخلی میباشد.
ب :ترتیب اولویتهای صنعتی ومعدنی ازنظررشته های فعالیت بشرح زیرمیباشد:
1-صنایع تبدیلی غذائی وابسته به مواداولیه داخلی که به افزایش عرضه محصولات غذایی وبهره برداری صحیح ازتولیدات کشاورزی ودامی کمک مینمایدازقبیل صنایع تولیدشکر،شیرپاستوریزه ،کنسروگوشت و ماهی وسبزیجات غذای دام وطیور.
2-صنایع تبدیلی معدنی بمنظورتبدیل موادخام معدنی به مواداولیه صنعتی وجلوگیری ازواردات آنهاوتشویق صادرات موادتبدیلی به جای موادخام معدنی .
3-طرحهای مربوط به استحصال موادمعدنی غیرفلزی (صنعتی )وصنایع تغلیظ ،تکلیسی مربوطه .
4-طرحهای مربوط به استحصال موادفلزی وصنایع تغلیظ ،ذوب پالایش وغیره .
5-طرحهای مربوط به استحصال موادمصالح ساختمانی وکارخانجات صنعتی مربوطه .
6-صنایع تولیدکننده سموم دفع آفات کشاورزی وکودهای شیمیایی و ارگانیک .
7-صنایع سازنده ماشین آلات قطعات وکالاهای موردنیازبخش کشاورزی ازقبیل تراکتور،پمپ ،ابزارهاوادوات کشاورزی ،آبیاری وآبرسانی
8-صنایع تولیدکننده کالاهای مصرفی بادوام مربوط به ساختمان و مسکن ازقبیل کلیدوپریز،کابل وسیم ولامپ وغیره .
9-صنایع تولیدکننده کالاهاوماشین آلات برای توسعه تولیدوفعالیت دربخش صنایع وسایربخشهابخصوص بخشهای زیربنایی همچون برق ،نفت ، گاز،آب ،مخابرات وراه ،ازقبیل ژنراتور،کمپرسور،پمپ ترانزیستور، ماشینهای راهسازی وغیره .
10-صنایع شیمیایی تولیدکننده موادحدواسط.
11-صنایع نورفلزات غیرآهنی ازقبیل مس ،سرب وروی وکرم وآلیاژهای این فلزات .
12-صنایع تولیدکننده ماشینهای ابزاروقطعات فلزی چرخ دنده وانواع قطعات ریخته گری وآهنگری .
اولویتهای طرحهای صنایع روستائی
1-تکمیل طرحهای نیمه تمام صنعتی که قبلاتوسط وزارت جهادسازندگی اجراءشده اند(ازطریق فروش تمام یاقسمتی ازسهام آنان به بخشهای غیردولتی ).
2-اجرای طرحهایی که قبلاتوسط وزارت جهادسازندگی یاسایردستگاهها وسازمانها،مرحله نمونه سازی ساخت آزمایشگاهی آنهابپایان رسیده وبرای ایجادخط تولیدآماده شده اند.
3-طرحهای مربوط به تبریل ونگهداری فرآورده های کشاورزی ، دامپروری وضایعات آنهاازقبیل :آردسازی ،شالیکوبی ،خوراک دام و طیور،بسته بندی خرما،کنسرووکمپوت ،بروسس میوه ،یخسازی ،تولید لبنیات ،صابون ،دباغی کفش ولباس چرمی ،پشم شویی ،ریسندگی ، بافندگی .
4-طرحهای مربوط به تولیدابزاروادوات کشاورزی ،دامپروری ، ماهیگیری صنایع دستی وقطعات آنهاازقبیل :قایقهای ماهیگیری ،تور ماهیگیری واحدهای کوچک ماشین سازی (آهنگری ،ریخته گری ،فلزکاری وتراشکاری )جهت تولیدادوات ،ابزاروقطعات .
5-تولیدمصنوعات موردنیازبااستفاده ازمواداولیه معدنی ،گیاهی موجوددرمنطقه شامل احداث واحدهای تولیدانواع سیمان وفرآورده های آن انواع آجر(نسوز)،تیرچه بلوک ،گچ ،آهک ،لوله ورقهای پوششی سفالی ،رنگهای گیاهی ،ساخت کندوومصنوعات چوبی ،ظروف شیشه ای .
6-طرحهای مربوط به تولیدقطعات موردنیازصنایع متوسط وبزرگ از قبیل اجزاءوقطعات دوچرخه وموتور،انواع پیچ ومهره ،پرچ ،واشر مونتاژانواع لوازم وقطعات برقی .
7-طرحهای مربوط به تولیدسایرمصنوعات موردنیازروستاومراکز روستایی ازقبیل انواع ظروف فلزی ،پلاستیکی ،چراغ وخوراک پزنفتی مخازن آب وسوخت لوازم التحریر،دربهای کرکره ای ،وسایل فلزی بهداشتی ،کارد،قاشق ،چنگال ،فانوس .
اولویتهای صنایع تولیدکننده مصالح ساختمانی
1-تولیدسیمان وسیمان تراس -بوزولانی ،روباره ای .
2-صنایع تولیدانواع سرامیک .
3-صنایع تولیدآجر،آهک ،گچ ساختمانی .
4-صنایع تولیدوسایل چینی بهداشتی وساختمانی .
5-صنایع مربوط به تولیدقطعات پیش ساخته سبک وانواع پوکه معدنی اولویت طرحهای مربوط به بخش کشاورزی ومنابع طبیعی
1-درزمینه آب وخاک .
الف :شبکه آبیاری وزهکشی .
ب :تسطیح اراضی .
پ :زهکشهای روبازوزیرزمینی .
ت :تامین آب زراعی .
2-درزمینه دام .
الف :کمک به راه اندازی واستفاده حداکثرازظرفیتهای بالقوه موجود درزمینه دامداری ،مرغداری وصنایع وابسته .
ب :توسعه واحیاءواحدهای دامداری روستایی .
پ :افزایش تولیدگوشت قرمزازطریق اجرای طرحهای پرواربندی گاو و گوسفند.
ت :اجرای طرحهای تولیدی به نحوی که تولیدات حاصله دراختیار دولت قرارگیرد،مانندطرحهای تولیدوپرورش تلیسه ،تولیدوپرورش قوچ وگوساله اصلاح شده ،شیر،گوشت وغیره .
3-درزمینه زراعت .
الف :تولیدعلوفه برای خوراک دام .
ب :تولیدبذراصلاح شده .
پ :تولیدسموم گیاهی .
ت :تهیه وتولیدادوات کشاورزی .
ث :ایجادسردخانه .
ج :کشت وتولیدمحصولات استراتژیک .
توزیع تسهیلات اعتباری تبصره 3قانون بودجه سال 1364کل کشور "ارقام به میلیون ریال "
ردیف استانها کشاورزی و صنایع صنعت ومعدن
منابع طبیعی روستایی ومصالح ساختمانی
1 مرکزی 250 200 350
2 گیلان 250 350 300
3 مازندران 250 350 400
4 آذربایجانشرقی 350 300 550
5 آذربایجانغربی 200 200 500
6 باختران 200 200 200
7 خوزستان 300 200 300
8 فارس 300 300 300
9 کرمان 300 300 700
10 خراسان 300 300 400
11 اصفهان 250 250 500
12 هرمزگان 200 300 700
13 سیستان وبلوچستان 350 300 650
14 کردستان 200 200 400
15 همدان 250 200 300
16 لرستان 250 250 250
17 ایلام 200 150 150
18 زنجان 250 200 400
19 کهکیلویه بویراحمد250 200 250
20 چهارمحال بختیاری 250 200 350
21 سمنان 200 200 400
22 یزد 100 300 400
23 بوشهر 200 200 250
24 تهران 350 350 -
(2)سهم دولت 500 500 3000
جمع کل 6500 6500 12000
سهم مهاجرین ازمراکز
جمع کل استانهاومناطق روستائی سایرین
وشهرهای کوچک
800 200 600
900 200 700
10000 250 750
1200 300 900
900 200 700
600 200 400
800 300 500
900 300 600
1300 300 1000
1000 300 700
1000 300 700
1200 200 1000
1300 300 1000
800 200 600
750 100 650
750 150 600
500 100 400
850 150 700
700 150 550
800 150 650
800 100 700
800 100 700
650 100 550
700 350 350
4000 - 4000
25000 5000 20000
*(1)20%ازاعتبارات این بخش صرفاجهت طرحهای معدنی ویاصنایع معدنی به مصرف خواهدرسید.
*(2)این اعتبارات بصورت متمرکزدراختیاردولت خواهدبودتاباتوجه به مصالح اقتصادی وفنی ومالی جهت طرحهائی که ارائه خواهدشدبه مصرف برسد.

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 11728

تاریخ تصویب : 1364/02/04

تاریخ ابلاغ : 1364/03/13

دستگاه اجرایی : وزارت امور خارجه -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.