×

آئین نامه جلوگیری ازآلودگی آب

آئین نامه جلوگیری ازآلودگی آب

آئین-نامه-جلوگیری-ازآلودگی-آب
شماره 90302 28/9/1364

سازمان حفاظت محیط زیست
هیئت وزیران درجلسه مورخ 24/9/1363بنایه پیشنهادشماره 1674-12سازمان حفاظت محیط زیست وباستنادماده 46قانون توزیع عادلانه آب مصوب 16/12/1361مجلس شورای اسلامی ،آئیننامه جلوگیری ازآلودگی آب رابشرح زیرتصویب نمودند:

ماده 1-عبارات واصطلاحاتیک دراین آئیننامه بکاررفته دارای معانی زیرمیباشد:
1-سازمان حفاظت محیط زیست وشورایعالی حفاظت محیط زیست دراین آئیننامه بترتیب سازمان وشورایعالی نامیده میشود.
2-آلودگی آب عبارتست ازتغییرموادمحلول ویامعلق ویاتغییردرجه حرارت ودیگرخواص فیزیکی وشیمیایی وبیولوژیگی آب درحدیکه آنرا برای مصرفی که برای آن مقرراست مضریاغیرمفیدسازد.
3-موادآلوده کننده آب که آلوده کننده نیزنامیده میشودعبارتست از هرنوع موادیاعوامل فیزیکی وشیمیایی که باعث آلودگی آب گردیده و یابه آلودگی آن بیفزاید.
4-منابع مولدآلودگی آب که منابع آلوده کننده نامیده میشودعبارتست از هرگونه منبعی که فعالیت یابهره برداری ازآن موجب آلودگی آب میشود که شامل منابع صنعتی ،کشاورزی ودامداری ،شهری وخانگی ومتفرقه میباشد.
5-فاضلاب -عبارتست ازهرنوع ماده مایع زایدحاصله ازفعالیتهای صنعتی یاکشاورزی ودامداری ویاشهری وخانگی که به آب یاخاک تخلیه گردد.
6-موادزایدجامد-عبارتست ازهرگونه ماده جامدی که عرفازایدمحسوب میشودمانندزباله ،خاکروبه ،خاکستر،جسدحیوانات ،ضایعات مراکز شهری وصنعتی وزوایدحاصل ازتصفیه اعم ازشیمیایی وبیولوژیک و همچنین فضولات انسانی وحیوانی وموادزایدبیمارستانهاوغیره .
7-آبهادپذیرنده -عبارتست ازآبهای سطحی وزیرزمینی ازجمله قنوات ، رودخانه ها،دریاچه هاودریاهاکه فاضلاب به آنهاتخلیه میگردد.
8-آبهای ایران عبارتست ازکلیه آبهای داخلی وساحلی ودریای سرزمینی که تحت حاکمیت دولت جمهوری اسلامی ایران قراردارد.
9-رقیق کردن -عبارتست ازکاهش غلظت موادآلوده کننده درفاضلاب از طریق اختلاط باآب یاآب پذیرنده .
10-وسایل وروشهای مناسب -عبارت ازمناسبترین وسایل باروشهایی است که استفاده آن باتوجه به شرایط محلی ،درجه پیشرفت وامکانات علمی وفنی وهزینه های مربوط ،رفع یاکاهش موثرآلوده کننده هارا امکانپذیرمیسازد.
11-میزان ومعیارهاییکه دراین آئیننامه استانداردنامیده میشود عبارتست ازحدودمجازومسخصات ویژه ای که باتوجه به اصول حفاظت و بهسازی محیط زیست برای آلوده کننده هاوجلوگیری ازآلودگی آب تعیین میشود.
12-مسئول -عبارت ازشخص حقیقی یاحقوقی صاحب منابع آلوده کننده میباشدکه موجبات آلودگی آب رابطرق مختلف سبب شوند.
13-منازل مسکونی -عبارتست ازاماکنی که عرفاوعادتاجهت سکونت و بقصداستفاده های غیرصنعتی ،تجاری ،اداری وامثال آن اختصاص یابد.
ماده 2-اقدام بهرعملی که موجبات آلودگی آب رافراهم نماید ممنوع است .
ماده 3-سازمان باهمکاری وزارتخانه های نیرو،کشاورزی ،بهداشت ، درمان وآموزش پزشکی وسایروزارتخانه هاوسازمانهای ذیربط حسب مورد نسبت به بررسی وشناسایی کیفیت آبهای ایران ازلحاظ آلودگی اقدام خواهدبود.
تبصره 1-وزارت بهداشت ،درمان وآموزش پزشکی درموردآبهای مشروب ازمرحله آبگیرطبق قوانین ومقررات خودعمل مینماید.
تبصره 2-درموردآلودگی آبهای دریاهاودریاچه هاوهمچنین رودخانه های مرزی باموادنفتی بموجب قانون حفاظت دریاورودخانه های مرزی از آلودگی باموادنفتی عمل خواهدشد.
ماده 4-سازمان موظف است نسبت به شناسایی منابع مختلف مولدآلودگی آب بطریق مقتضی اقدام نماید.مسئولین موظفنداطلاعات ومدارک مورد نیازرادرصورت درخواست دراختیارسازمان قراردهند.
تبصره 1-وزارتخانه های کشور،بهداشت ،درمان وآموزش پزشکی ، کشاورزی ،نیرو،صنایع ،صنایع سنگین ومعادن وفلزات وبرحسب مورد سایرموسسات ذیربط همکاری لازم راباسازمان دراجرای مفاداین ماده معمول خواهندداشت .
تبصره 2-اطلاعات ومدارگی که جنبه محرمانه داردوتوسط مسئولین در اختیارسازمان گذارده میشودمحرمانه تلقی شده وجزدرمواردقانونی مورداستفاده قرارنخواهدگرفت .
ماده 5-استانداردهای مربوط به آلودگی آب باذکرروشهای سنجش و سایرمقررات مربوط توسط سازمان وباهمکاری وزارتخانه هاوموسسات مذکوردرتبصره 1ماده 4این آئیننامه تهیه وبمورداجراءگذارده میشود تبصره -درموردمقررات مربوط به تخلیه هرنوع فاضلاب به شبکه عمومی فاضلاب شهرکمیسیون دایمی متشکل ازنمایندگان تام الاختیاروزارتخاه های نیرو،بهداشت ،درمان وآموزش پزشکی ،کشور،صنایع ،صنایع سنگین ، معادن وفلزات وسازمان حفاظت محیط زیست وسایرسازمانهای مسئول آب وفاضلاب شهری دروزارت کشورتشکیل وتصمیمات متخذه بمرحله اجراء گذارده خواهدشد.
ماده 6-طبقه بندی کلیه آبهای پذیرنده اعم ازسطحی وزیرزمینی و دریاچه هاوآبهای ساحلی باتوجه به قدرت جذب وتصفیه آلوده کننده ها برحسب اولویتهاوبتدریج توسط سازمان باهمکاری وزارتخانه هاوموسسات مذکوردرتبصره 1ماده 4تعیین واعلام خواهدشد.
ماده 7-سازمان موظف است طبق برنامه پیش بینی شده ازفاضلاب منابع آلوده کننده نمونه برداری ونوع ومیزان آلودگی هریک ازاین منابع رامشخص نماید.درصورتیکه شدت آلودگی هریک ازمنابع آلوده کننده بیش ازاستانداردهای موضوع ماده 5این آئیننامه باشدسازمان مراتب راکتبابه مسئول مربوط اخطارخواهدنمودکه دررفع آلودگی اقدام نماید دراین اخطاریه نوع آلودگی ومیزان آن وهمچنین مهلت رفع آلودگی که متناسب باامکانات تعیین میگرددصریحاقیدخواهدشد.
تبصره -مسئولین موظفندپس ازاخطاررفع آلودگی طرحهای تصفیه فاضلاب رابراساس استانداردهای موضوع ماده 5این آئیننامه جهت تصویب سازمان ارایه نمایند.
ماده 8-مسئولین مکلفندظرف مهلت مذکوردراخطاریه نسبت به رفع آلودگی درحداستاندارداقدام کننددرغیراینصورت براساس ماده 11 قانون حفاظت وبهسازی محیط زیست ازفعالیت ویابهره برداری منبع مربوط تارفع آلودگی جلوگیری خواهدشد.
ماده 9-درصورتیکه مسئول منبع آلوده کننده بادلایل ومدارک قابل قبول سازمان اثبات نمایدکه ظرف مهلت مقرردراخطاری رفع آلودگی عملی نمیباشدسازمان میتواندمهلت اضافی مناسب برای اینگونه منابع قایل شودمشروط براینکه ادامه فعالیت این منابع خطرات جدی برای سلامت انسان وسایرموجودات زنده دربرنداشته باشد.
ماده 10-سازمان دراجرای وظایف قانونی خودمجازاست هریک ازمنابع آلوده کننده راتوسط مامورین خودموردبارزسی قراردهد،درصورتیکه بازرسی هریک ازمنابع بموجب قانونی دیگرمستلزم کسب اجازه ازدادستان باشدنسبت به اخذنمایندگی دادستان اقدام خواهدشد.
تبصره -مسئولین مکلفنددراجرای مفاداین آئیننامه همکاری لازم را بامامورین سازمان بعمل آورند.
ماده 11-وزارتخانه های صنایع ،صنایع سنگین ،کشوروکشاورزی هنگام صدورپروانه تاسیس واحدهای صنعتی واحدهاومجتمعهای کشاورزی ، دامداری ،مرغداری وکشتارگاه ویاسایرمراجع صدورپروانه واحدهای فوق الذکرموظفنداستانداردهاومقررات موضوع ماده 5این آئیننامه را به اطلاع متقاضیان برسانندصدورپروانه بهره برداری ازواحدهای مذکور موکول به رعایت استانداردهاومقررات فوق الذکرمیباشد.
ماده 12-مراجع مربوط ،رونوشت پروانه تاسیس وبهره برداری صادره برای واحدهای مذکوردرماده 11رابسازمان ارسال خواهندداشت .
ماده 13-وزارتخانه های مسکن وشهرسازی ،کشوروشهرداریهاوسازمانها وواحدهای تابعه آنهابرحسب موردهنگام تهیه طرحهای جامع وهادی شهرکهاومجتمعهای مسکونی وبهداشتی وشهرداریهادرموقع صدورپروانه درشهرها،استانداردهاومقررات موضوع ماده 5این آئیننامه راباید باطلاع طراحان ومجریان مربوط برسانند.
ماده 14-انواع وطبقه بندی منابع آلوده کننده متفرقه توسط سازمان و درصورت اقتضاءباهمکاری وزارتخانه هاوموسسات ذیربط تعیین خواهدشد ماده 15-درمواردیکه سازمان بنابردلایل کافی تشخیص دهدکاهش یااز بین بردن آلودگی ناشی ازمنابع آلوده کننده موجودازطرق دیگربجز انتقال آنان به نقاط مناسب امکانپذیرنمیباشد،طرحی دراینموردبا همکاری وزارتخانه کشاورزی ،صنایع ،مسکن وشهرسازی ،نیرووکاروامور اجتماعی تهیه وپس ازتصویب هیئت وزیران بمورداجراءخواهدگذاشت .
ماده 16-سازمان مجازاست درمواقعی که ضرورت ایجاب نمایداستفاده ازوسایل وروشهای مناسب رابرای منابع متفرقه برقرارنماید.
ماده 17-رقیق کردن درمرحله تخلیه بعنوان تصفیه ممنوع است مگر درمواردخاصی که به تشخیص سازمان خطرات آلودگی محیط زیست رادربر نداشته باشد.
ماده 18-مسئولین مکلفندتدابیری اتخاذنمایندتادرمواقع اضطراری که تصفیه فاضلابهابهرعلتی متوقف میگرددازتخلیه مستقیم فاضلاب به آبهای پذیرنده خودداری نمایند.
ماده 19-درمواردیکه باستنادماده 11قانون حفاظت وبهسازی محیط زیست وتبصره ذیل آن دستورممانعت ازکاروفعالیت کارخانه یاکارگاهی صادرمیشود،مراتب به دادستان حوزه قضایی مربوط جهت صدوردستورات لازم اعلام میشود.
ماده 20-سازمان بمنظورپیشگیری ازآلودگی آب وتشویق کلیه مسئولین منابع آلوده کننده به رفع آلودگی وایجادانگیزه جهت یافتن وسایل وروشهای مناسب وتحقیق دراین زمینه تدابیرلازم رااتخاذوبمورداجرا خواهندگذاشت .
ماده 21-تشریفات ابلاغ اخطاریه توسط سازمان به مسئولین منابع آلوده کننده تابع قانون آئین دادرسی مدنی میباشد.
نخست وزیر-میرحسین موسوی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 11894

تاریخ تصویب : 1363/09/24

تاریخ ابلاغ : 1364/10/07

دستگاه اجرایی : سازمان حفاظت محیط زیست -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.