×

قانون راجع به امور قضایی عشایر و ایلاتی که اسکان می شوند

قانون راجع به امور قضایی عشایر و ایلاتی که اسکان می شوند

قانون-راجع-به-امور-قضایی-عشایر-و-ایلاتی-که-اسکان-می-شوند
ماده واحده - در نقاطی که ایلات و عشایر خلع سلاح شده اسکان می شوند برای رسیدگی به اختلافات و دعاوی افراد ایلات و عشایر با یکدیگر و یا کسانی که با آنها دعوی دارند وزارت دادگستری می تواند هیاتهایی مرکب از سه نفر که دو نفر از آنها از قضات مجرب باشند تشکیل دهد که با توجه به اصول و قوانین به طریق کدخدامنشی و اصلاح اختلافات و دعاوی مربوطه را فیصله دهند.
تبصره 1 - مقررات قوانین آیین دادرسی مدنی و همچنین نصاب مندرجه در ماده 1310 قانون مدنی در این هیاتها لازم الاتباع نیست اقامه دعوی ممکن است به موجب دادخواست شفاهی باشد طرز رسیدگی هم متناسب با وضع محل و سنخ دعوی بوده و حتی المقدور با مقررات قانون آیین دادرسی مدنی راجع به محاکمه اختصاری نزدیک باشد.
تبصره 2 - حکم این هیاتها تا پنجاه هزار ریال قطعی و غیر قابل شکایت
است و بیش از آن در دادگاه استان حوزه مربوطه به هیات قابل پژوهش بوده و در هر حال قابل فرجام نیست .
تبصره 3 - برای تشکیل هیاتهای مزبور وزارت دادگستری مجاز است از
کارمندان بازنشسته دولت نیز استفاده نماید - هزینه سفر و فوق العاده
روزانه این هیاتها طبق مقررات تادیه خواهد شد و چنانچه اعضا هیات های مزبور از قضات بازنشسته انتخاب شوند وضعیت آنان به حالت بازنشستگی باقی و در مدت خدمت در هیاتهای مزبور علاوه از دریافت حقوق بازنشستگی تفاوت حقوق بازنشستگی و حقوق پایه آنان به ماخذ حقوق قضات شاغل و هزینه سفر و فوق العاده روزانه به ماخذ حقوق پایه ای که بازنشسته شده اند تادیه خواهد شد.
تبصره 4 - هیات های نامبرده می توانند در امور کیفری (خلاف و جنحه ) که افراد ایلات در حوزه هیات مرتکب می شوند رسیدگی نمایند و حکم این هیات ها در صورتی که از دو ماه حبس تجاوز نکند و یا بیش از پنج هزار ریال غرامت نباشد قطعی و غیر قابل شکایت است و در صورتی که مجازات حبس مورد حکم بیش از دو ماه یا غرامت مورد حکم بیش از پنجاه هزار ریال باشد در دادگاه استانی که محل ایل تابع آن است در صورت شکایت دادستان یا محکوم علیه یا مدعی خصوصی رسیدگی پژوهشی به عمل خواهد آمد و رسیدگی پژوهشی تابع اصول
آیین دادرسی کیفری می باشد رییس هیات را وزارت دادگستری از بین یکی از قضات عضو هیات تعیین خواهد کرد.
وظایف بازپرسی در امور کیفری که در حدود صلاحیت هیات است رییس هیات و یا یکی از اعضا هیات به تعیین رییس انجام خواهد داد. وظایف دادستان را هیات متصدی امور دفتری انجام می دهد. رعایت مقررات قانون آیین دادرسی کیفری در این هیات لازم نخواهد بود.
تبصره 5 - مدت ماموریت هر یک از هیات های مزبور حداکثر دو سال از تاریخ تشکیل هر هیات خواهد بود.
تبصره 6 - وزارت دادگستری مامور اجرای این قانون می باشد

نوع : قانون

شماره انتشار : 3473

تاریخ تصویب : 1335/09/13

تاریخ ابلاغ : 1335/10/15

دستگاه اجرایی : وزارت دادگستری -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.