×

قانون تاسیس شرکت راه آهن شهری تهران و حومه

قانون تاسیس شرکت راه آهن شهری تهران و حومه

قانون-تاسیس-شرکت-راه-آهن-شهری-تهران-و-حومه
ماده واحده - به شهرداری پایتخت اجازه داده می شود به منظور احداث
راه آهن شهری و تاسیسات مربوط و بهره برداری از آن شرکتی به نام شرکت راه آهن شهری تهران و حومه تاسیس نماید. سرمایه شرکت مزبور از طرف دولت تامین و در اختیار شهرداری گذارده می شود.
شرکت دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی است و طبق اصول بازرگانی و مقررات این قانون و اساسنامه مربوط اداره می شود. اساسنامه شرکت ظرف شش ماه از تاریخ تصویب این قانون از طرف شهرداری پایتخت پیشنهاد و پس از موافقت وزارت کشور و سازمان امور اداری و استخدامی کشور و تایید هیات وزیران برای تصویب کمیسیونهای مربوط مجلسین تقدیم خواهد شد.
تبصره 1 - آیین نامه مربوط به مقررات مالی و معاملاتی شرکت به تصویب مجمع عمومی خواهد رسید و آیین نامه استخدامی پس از تایید شورای حقوق و دستمزد به تصویب مجمع عمومی شرکت می رسد.
تبصره 2 - شرکت می تواند به منظور اجرای طرح راه آهن شهری تهران و حومه و تامین نیازمندیهای خود از زیر اراضی و املاک محدوده قانونی شهر و حومه بدون هیچگونه پرداختی استفاده نماید و در مواردی که برای نقشه برداری و گمانه زدن ورود به منازل و اماکن عمومی ضروری تشخیص شود با اخطار کتبی 48 ساعته به محلهای مزبور وارد و در صورت ممانعت با حضور نماینده دادستان شهرستان نسبت به اجرای موارد فوق اقدام می نماید. شرکت مکلف است پیش بینی های لازم را برای جلوگیری و جبران هر گونه صدمه و خسارت به جان و مال اشخاص بنماید. در صورت وقوع خسارت به مستحدثات میزان خسارت وارده طبق ماده 50 قانون برنامه و بودجه کشور مصوب اسفند ماه 1351 پرداخت می گردد.
در صورت احتیاج به تملک زمین یا مستحدثات برای اجرای این قانون از مقررات مذکور استفاده خواهد شد.
تبصره 3 - مقررات مواد 9 و 10 و 13 قانون ایمنی راهها و راه آهن مصوب تیر ماه 1349 و همچنین قانون کیفر بزه های مربوط به راه آهن مصوب سال 1320 و ملحقات آن در مورد راه آهن شهری تهران و حومه اجرا خواهد شد. وظایف و اختیارات وزارت راه و راه آهن دولتی ایران در قانون کیفر بزه های مربوط به راه آهن در این مورد به عهده شرکت راه آهن شهری تهران و حومه خواهد بود.
قانون فوق مشتمل بر یک ماده و سه تبصره پس از تصویب مجلس سنا در جلسه روز دوشنبه 8/2/1354، در جلسه روز سه شنبه شانزدهم اردیبهشت ماه یک هزار و سیصد و پنجاه و چهار شمسی به تصویب مجلس شورای ملی رسید.
رییس مجلس شورای ملی - عبدالله ریاضی

نوع : قانون

شماره انتشار : 8859

تاریخ تصویب : 1354/02/16

تاریخ ابلاغ : 1354/03/15

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.