×

قانون الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به موافقتنامه نظام جهانی ترجیحات بازرگانی بین کشورهای در حال توسعه

قانون الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به موافقتنامه نظام جهانی ترجیحات بازرگانی بین کشورهای در حال توسعه

قانون-الحاق-دولت-جمهوری-اسلامی-ایران-به-موافقتنامه-نظام-جهانی-ترجیحات-بازرگانی-بین-کشورهای-در-حال-توسعه
ماده واحده - موافقتنامه نظام جهانی ترجیحات بازرگانی بین کشورهای در حال توسعه مشتمل بر 34 ماده و چهار ضمیمه به شرح پیوست تصویب و اجازه تسلیم اسناد و الحاق به آن داده می شود. مشروط بر آنکه مفاد آن در مواردی که با قوانین داخلی و موازین اسلامی معارض گردد از طرف جمهوری اسلامی ایران لازم الرعایه نباشد.
موافقتنامه راجع به نظام جهانی ترجیحات تجاری بین کشورهای در حال توسعه دولتهای طرف این موافقتنامه با تشخیص این که همکاریهای اقتصادی بین کشورهای در حال توسعه یک عامل کلیدی در استراتژی رسیدن به خود اتکایی دسته جمعی و نیز یک ابزار ضروری جهت اعتلای ساختاری به منظور تحقق روند متوازن و منصفانه توسعه اقتصادی جهانی و تاسیس یک نظم اقتصادی بین المللی جدید می باشد و با تشخیص این که نظام جهانی ترجیحات تجاری (که پس از این اختصارا گفته خواهد شد) یک ابزار عمده برای ارتقا تجارت بین اعضا گروه 77 کشورهای در حال توسعه و آروشا جهت رسیدن به خوداتکایی دسته جمعی و برنامه عملی کاراکاس و اعلامیه های رابه gstp که توسط وزرای امور خارجه کشورهای گروه 77 در سال 1982 در نیویورک مورد پذیرش قرار گرفته و اجلاس هیات وزیران در سال 1985 در دهلی
نو در مورد PTSG و با اعتقاد به این که تاسیس PTSG به عنوان یک ابزار
عمده در همکاریهای جنوب - جنوب برای ارتقا خوداتکایی دسته جمعی و نیز تقویت تجارت جهانی در کل بایستی اولویت خاصی داشته باشد، به نحو ذیل موافقت نموده اند:
فصل اول - مقدمه
ماده 1- تعاریف
از نظر این موافقتنامه
الف - شرکت کننده به معنای ذیل می باشد:
1- هر یک از اعضای گروه 77 مذکور در ضمیمه 1، که تبادل امتیازات نموده و طبق مواد 25 و 27 و یا 28 عضو این موافقتنامه گردیده اند.
2- هر یک از گروههای تحت منطقه ای و یا منطقه ای و یا بین المنطقه ای کشورهای در حال توسعه عضو گروه 77 مذکور در لیست ضمیمه 1 که تبادل امتیازات نموده و طبق مواد 25 و 27 و یا 28 عضو این موافقتنامه گردیده اند.
ب - کشور کمتر توسعه یافته کشوری است که سازمان ملل آن را تحت این عنوان نامیده باشد
ج - تدولت ت یا تکشورت به معنای هر دولت یا هر کشور عضو گروه 77 می باشد.
د - تولیدکنندگان داخلی به معنای اشخاص حقیقی یا حقوقی مستقر در قلمرو یک
شرکت کننده هستند که به کار تولید کالا و محصولات صنعتی ، از جمله تولیدات صنعتی ، کشاورزی و استخراج معادن ، به اشکال خام ، نیم پرداخته یا کاملا پرداخته در آن قلمرو اشتغال دارند.همچنین به منظور تعیین تصدمه جدی ت یا تتهدید صدمه جدی ت در این موافقتنامه ، عبارت تولیدکنندگان داخلی به معنای تولیدکنندگان داخلی کالاهای همانند یا مشابه به طور کل یا آن دسته از تولیدکنندگانی است که مجموع تولیدات آنها، قسمت اعظم کل تولید داخلی آن تولید را تشکیل می دهند.
ه - تصدمه جدی ت به معنای خسارت عمده ای است که به تولیدکنندگان داخلی محصولات مشابه یا همانند در اثر افزایش معتنابه واردات کالاهای ترجیحی در مواردی که بر حسب درآمدها تولیدات ، استخدام موجب زیانهای اساسی و غیر قابل تحملی در کوتاه مدت گردیده ، وارد می شود. مطالعه این تاثیرات بر صنایع داخلی مربوطه ، همچنین باید شامل ارزیابی سایر عوامل و شاخصهای مرتبط اقتصادی که در وضعیت صنعت داخلی این محصول موثر بوده است ، باشد.
و - تتهدید صدمه جدی ت به معنای شرایطی است که به موجب آن افزایش اساسی در واردات کالاهای ترجیحی به نوعی است که تصدمه جدی ت به تولیدکنندگان وارد می کند و چنان صدمه ای اگرچه اکنون وجود ندارد ولی به وضوح قریب الوقوع است .تشخیص تهدید صدمه جدی باید بر اساس حقایق باشد و نه بر اساس ادعای صرف ، حدس و گمان یا احتمالات بعید یا فرضی .
ز - تشرایط بحرانی ت عبارت از پیدایش یک وضعیت استثنایی است که در این وضعیت واردات انبوه کالاهای ترجیحی موجب یا احتمالا موجب تصدمه جدی ت گردد و جبران آن مشکل و مستلزم اقدام فوری باشد.
ح - تموافقتنامه های جزئی ت عبارت از موافقتنامه هایی است بین شرکت کنندگان درباره حذف یا کاهش تعرفه ، غیر تعرفه و محدودیت های شبه تعرفه ای و نیز تدابیر دیگری جهت همکاری و تشویق تجاری برای کالای معین یا گروهی از کالاها که در ارتباط نزدیک با مصرف کننده نهایی یا تولید قرار می گیرد.
ط - تاقدامات مستقیم تجاری ت اقداماتی است که موجب ارتقا تجارت متقابل شرکت کنندگان در قراردادهای بلندمدت و میان مدت ، شامل تعهدات واردات و عرضه در ارتباط با کالاهای خاص ، ترتیبات مربوط به خرید بازیافتی ، بازرگانی دولتی و یا تدارکات دولتی و بخش عمومی بشود.
ی - تتعرفه عبارت است از حقوق گمرکی که در جدول تعرفه ملی هر یک از شرکت کنندگان قید گردیده است .
تعرفه
یا شبه تعرفه است که اثر آن محدودیت واردات و یا به صورت بارزی برهم زدن تجارت می باشد.
ع - تشبه تعرفه ت عبارت است از حقوق و عوارض مرزی غیر از تتعرفه ت بر مبادلات تجاری خارجی که دارای اثری شبیه تعرفه است و فقط بر واردات وضع می شود و شامل مالیاتها و عوارض غیر مستقیم (تبعی ) که به همین نحو روی کالاهای همانند داخلی وضع می شود، نمی گردد.عوارض واردات در رابطه با انجام
خدمات خاص به عنوان اقدامات شبه تعرفه ای محسوب نمی شود.
فصل دوم - نظام جهانی ترجیحات تجاری
ماده 2 - تاسیس و اهداف PTSG
به موجب موافقتنامه حاضر شرکت کنندگان PTSG را جهت ارتقا و تقویت متقابل و
توسعه همکاریهای اقتصادی بین کشورهای در حال توسعه از طریق تبادل امتیازات بر طبق این موافقتنامه تاسیس می نمایند.
ماده 3 - PTSG بر طبق اصول زیر تاسیس خواهد یافت :
الف - انحصار شرکت در PTSG برای کشورهای در حال توسعه عضو گروه 77 محفوظ
خواهد ماند.
ب - منافع حاصل از PTSG بایستی به کشورهای در حال توسعه عضو گروه 77 که
بر طبق ماده 1 (الف ) شرکت کننده شناخته می شوند تعلق گیرد.
ج - PTSG بایستی بر اساس اصل تقابل منافع به طریقی پایه گذاری و بکار
گرفته شود که برای تمام شرکت کنندگان ، منافع یکسان در بر داشته باشد و سطوح مربوط به توسعه صنعتی و اقتصادی و نیز الگوی تجارت خارجی و همچنین نظامها و روشهای تجاری آنان در نظر گرفته شود.
د - PTSG قدم به قدم مورد مذاکره قرار خواهد گرفت و در مراحل مختلف پی در
پی با مرورهای مرحله ای بهبود و توسعه خواهد یافت .
ه - PTSG جایگزین گروههای اقتصادی تحت المنطقه ای ، منطقه ای ، بین المنطقه ای
کشورهای در حال توسعه عضو گروه 77 در حال و آینده نبوده بلکه مکمل و تثبیت کننده آنها خواهد بود و علائق و تعهدات گروههای اقتصادی مزبور را مورد توجه قرار خواهد داد.
و - باید احتیاجات خاص کشورهای کمتر توسعه یافته به وضوح تشخیص داده شود و اقدامات ترجیحی واقعی به نفع این کشورها اتخاذ گردد. کشورهای کمتر توسعه یافته مکلف نخواهند بود که بر اساس روابط متقابل امتیاز بدهند.
ز - PTSG شامل کلیه تولیدات ، تولیدات صنعتی و کالاهای در اشکال خام ،
نیم پرداخته و نهایی خواهد بود.
ح - اتحادیه های تحت المنطقه ای و منطقه ای بین الدولی برای همکاریهای اقتصادی بین اعضا گروه 77 کشورهای در حال توسعه می توانند به طور کامل و تا حد
ممکن در صورت صلاحدید در یک مرحله یا کلیه مراحل کار در PTSG شرکت داشته
باشند.
ماده 4- اجزا
PTSG ممکن است علاوه بر چیزهای دیگر شامل موارد زیر باشد:
الف - ترتیبات مربوط به تعرفه ها.
ب - ترتیبات مربوط به شبه تعرفه ها.
ج - ترتیبات مربوط به اقدامات غیر تعرفه ای .
د - ترتیبات مربوط به اقدامات مستقیم تجاری شامل قراردادهای میان مدت و بلند مدت .
ه - موافقتنامه های جزئی .
ماده 5- جدول امتیازات
امتیازات تعرفه ای ، شبه تعرفه ای و غیر تعرفه ای که بین شرکت کنندگان مورد مذاکره و مبادله قرار می گیرد بایستی در جدول امتیازات که ضمیمه این موافقتنامه بوده و جز لاینفک آن را تشکیل می دهد گنجانیده شوند.
فصل سوم - مذاکرات
ماده 6- مذاکرات
1- شرکت کنندگان می توانند بعدا جهت مذاکرات دو جانبه ، همه جانبه و چند
جانبه به منظور گسترش بیشتر نظام جهانی ترجیحات تجاری (PTSG) و دستیابی
کاملتر به اهداف آن تشکیل جلسه بدهند.
2- شرکت کنندگان می توانند مذاکرات خود را مطابق با هر یک از روشها و طرق زیر یا ترکیبی از آنها به انجام رسانند:
الف - مذاکرات تولید به تولید.
ب - در چارچوب کاهش عمومی تعرفه ها.
ج - مذاکرات جزئی .
د - اقدامات مستقیم تجاری شامل قراردادهای میان مدت و بلندمدت .
فصل چهارم - کمیته شرکت کنندگان
ماده 7- سازمان و وظایف
1- یک کمیته شرکت کنندگان (که از این پس تکمیته ت نامیده خواهد شد) پس از لازم الاجرا شدن این موافقتنامه تشکیل خواهد گردید که مرکب از نمایندگان دولتهای شرکت کننده خواهد بود، کمیته وظایفی را انجام خواهد داد که برای تسهیل عملیات و پیشبرد اهداف این موافقتنامه لازم باشد. کمیته مسئول بررسی
و اجرای این موافقتنامه و اسنادی که در چهارچوب آن به تصویب می رسد و نیز اجرای نتایج مذاکرات و انجام مشاورت ، ارائه پیشنهادات و اتخاذ تصمیمات و تدابیر لازم به منظور حصول اطمینان از اجرای متناسب اهداف و مقررات این موافقتنامه خواهد بود.
الف - کمیته باید امکانات ترغیب مذاکرات بیشتر جهت توسعه جدول امتیازات و تقویت تجارت بین شرکت کنندگان را از طریق دیگر ابزارهای ممکن مد نظر داشته باشد و در هر حال همیشه موجبات انجام چنین مذاکراتی را تضمین خواهد کرد. کمیته همچنین باید اشاعه سریع و کامل اطلاعات تجاری را به منظور ارتقا تجارت بین شرکت کنندگان تامین نماید.
ب - کمیته باید اختلاف نظرها را زیر نظر داشته باشد و پیشنهادات لازم را مطابق با ماده 21 این موافقتنامه ارائه نماید.
ج - کمیته ممکن است در صورت لزوم تشکیلات فرعی دیگری به منظور انجام موثر وظایف خود تاسیس نماید.
د - کمیته ممکن است مقررات و قوانین مناسبی را که جهت اجرای این قرارداد مورد لزوم باشد تصویب نماید.
2-
الف - کمیته بایستی کوشش نماید تا کلیه تصمیمات متخذه آن به اتفاق آرا صورت پذیرد.
ب - در عین این که ممکن است هر گونه اقدامی در اجرای پاراگراف 2 الف این ماده اتخاذ شود چنانچه نماینده ای درخواست نماید، کمیته بایستی هر پیشنهاد یا درخواست مطروحه را به رای بگذارد.
ج - تصمیمات در مورد مسائل ماهوی بایستی با دو سوم آرا اتخاذ گردد و برای مسائل شکلی ، روش اکثریت ساده بکار گرفته شود.
کمیته بایستی آیین نامه ای برای خود به تصویب برساند.
کمیته باید قوانین و مقررات مالی را به تصویب برساند.
ماده 8- همکاری با سازمانهای بین المللی .
کمیته باید هر گونه ترتیبات مناسب را جهت مشورت و یا همکاری با سازمان ملل و سازمانهای وابسته آن بخصوص سازمان توسعه و تجارت بین الملل (انکتاد) و سازمانهای تخصصی سازمان ملل و نیز گروههای بین الدولی ، تحت المنطقه ای ، منطقه ای و بین المنطقه ای به منظور همکاریهای اقتصادی بین کشورهای در حال توسعه عضو گروه 77 به عمل آورد.
فصل پنجم - مقررات اساسی
ماده 9- بسط امتیازات مورد مذاکره
1- به جز در موارد مقرر در بندهای 2 و 3 این ماده ، کلیه ترجیحات تعرفه ای ، شبه تعرفه ای و غیر تعرفه ای مورد مذاکره و تبادل بین شرکت کنندگان مذاکرات دو جانبه و همه جانبه ، هنگام اجرا باید در مورد کلیه شرکت کنندگان در
مذاکرات PTSG بر اساس اصل کامله الوداد تسری یابد.
2- طبق مقررات و دستورالعملهایی که در این رابطه تجویز گردیده است ، شرکت کنندگانی که در اقدامات مستقیم تجاری ، موافقتنامه هایی جزئی و یا موافقتنامه های امتیازات غیر تعرفه ای مشارکت دارند می توانند تصمیم بگیرند که امتیازات مربوط به موافقتنامه های مذکور در مورد سایر شرکت کنندگان تسری
نداشته باشد چنین تصمیمی نبایستی اثر زیان آور بر مصالح تجاری دیگر شرکت کنندگان داشته باشد و در صورتی که تصمیم متخذه دارای اثر زیان بار باشد موضوع بایستی جهت بررسی و اتخاذ تصمیم به کمیته ارجاع گردد. چنین
موافقتنامه هایی باید برای ورود کلیه شرکت کنندگان در PTSG از طریق مذاکرات
مستقیم مفتوح باشد. کمیته باید از آغاز مذاکرات مربوط به آن گونه موافقتنامه ها و نیز از مقررات آنها پس از پایان مطلع گردد.
3- با وجود مقررات بندهای 1 و 2 این ماده شرکت کنندگان می توانند برخی امتیازات تعرفه ای ، غیر تعرفه ای ، شبه تعرفه ای که انحصارا ناظر بر صادرات شرکت کنندگان کشورهای کمتر توسعه یافته می باشد، اعطا نمایند چنین امتیازاتی پس از اجرا باید به میزان یکسان نسبت به کلیه کشورهای کمتر
توسعه یافته اعمال گردد. در صورتی که حق انحصاری اعطا شده برای منافع قانونی تجاری سایر شرکت کنندگان زیان آور باشد، می توان موضوع را جهت تجدید نظر در آن گونه موافقتنامه ها در کمیته مطرح نمود.
ماده 10- حفظ ارزش امتیازات
با توجه به شرایط و کیفیاتی که ممکن است در جداول اعطای امتیازات گنجانده شود، یک شرکت کننده نباید پس از به اجرا درآمدن این موافقتنامه به این امتیازات از طریق وضع هر گونه عوارض با اقدامات محدودکننده تجاری جز آنهایی که قبلا وجود داشته است ، لطمه وارد نماید یا آنرا ملغی سازد مگر در
مواردی که چنین عوارضی در رابطه با مالیات داخلی نسبت به یک محصول داخلی مشابه بوده و یا در رابطه با عوارض جبرانی یا ضد دامپینگ یا حق الزحمه متناسب با خدمات باشد و به استثنای هر گونه اقدامی که به موجب مواد 12 و 14 مجاز می باشد.
ماده 11- اصلاح و انصراف از امتیازات
1- هر شرکت کننده می تواند پس از سه سال از زمان تمدید امتیازات کمیته را از قصد خود مبنی بر اصلاح یا حذف هر گونه امتیازی از جدول امتیازات خود آگاه سازد.
2- شرکت کننده ای که قصد انصراف یا اصلاح امتیازات را دارد باید به منظور نیل به توافق در مورد هر طریق جبران کننده لازم و مناسب با شرکت کنندگانی که در مورد چنان تبادلی قبلا مذاکره گردیده و یا با هر شرکت کننده دیگری که به تشخیص کمیته دارای علائق اصولی و اساسی برای تبادل می باشد، وارد مذاکره و مشاوره گردد.
3- در صورتی که ظرف 6 ماه از تاریخ دریافت اخطاریه ، توافقی بین شرکت کنندگان ذیربط حاصل نگردد، و در صورتی که شرکت کننده اخطارکننده ، اقدام به تغییر و یا انصراف از آن امتیازات بنماید دیگر شرکت کنندگان متاثر از این عمل که کمیته تشخیص می دهد، می تواند همان اندازه امتیازات را
در جداول امتیازات خود حذف کنند، یا تغییر دهند. چنین تغییر و یا حذفی باید به کمیته اطلاع داده شود.
ماده 12- خودداری از اعطای امتیازات یا انصراف از آنها یک شرکت کننده همواره می تواند از اعطا هر یک از اقلام مندرج در جدول امتیازات کلا یا جزئا امتناع یا عدول نماید آنهم به تشخیص خود و پس از
مذاکره با شرکت کننده ای که به این موافقتنامه ملحق نشده یا عضویت او زایل شده است .
شرکت کننده ای که چنین اقدامی را انجام می دهد باید کمیته را مطلع نماید و در صورت درخواست مشورت با دیگر شرکت کنندگانی که علاقه اصولی نسبت به کالای مربوطه دارند به مشورت بپردازد.
ماده 13- اقدامات تامینی
یک شرکت کننده باید قادر باشد اقدامات تامینی را به منظور دفع صدمات جدی یا تهدید صدمات جدی از تولیدکنندگان داخلی محصولات همانند یا مشابه انجام دهد. صدمات مذکور ممکن است در اثر افزایش اساسی و پیش بینی نشده وارداتی
که از ترجیحات PTSG بهره مند می شوند، به وجود آید.
1- اقدامات حمایتی باید مطابق با مقررات زیر باشد:
الف - اقدامات حمایتی باید با اهداف و مقاصد PTSG سازگاری داشته باشد.
این اقدامات باید بدون تبعیض بین شرکت کنندگان PTSG اجرا گردد.
ب - اقدامات تامینی باید مقید به حد و مدتی باشد که جهت جلوگیری یاجبران چنان صدماتی لازم است .
ج - علی القاعده - جز در شرایط بحرانی - کلیه اقدامات تامینی باید پس از انجام مشورت بین شرکت کنندگان ذینفع بکار گرفته شود. شرکت کنندگانی که قصد اعمال اقدامات تامینی را دارند مکلفند جهت رضایت اعضا مربوطه در کمیته ، صدمه جدی و یا تهدید صدمه جدی را که مستلزم اعمال آن اقدامات است محرز سازند.
2- اقدامات حمایتی جهت محافظت از صدمات جدی یا خطر صدمات باید مطابق رویه های زیر باشد:
الف - اخطار. هر شرکت کننده ای که قصد اتخاذ تدابیر حمایتی دارد باید کمیته را از نیت خود آگاه سازد و کمیته نیز باید آنرا به اطلاع سایر شرکت کنندگان برساند. پس از دریافت چنان اطلاعیه ای شرکت کنندگان ذینفع که قصد انجام مشاوره با شرکت کنندگان پیشقدم برای این کار را دارند بایستی کمیته را ظرف 30 روز مطلع سازند. در شرایط بحرانی که تاخیر موجب خسارت و جبران آن مشکل
خواهد بود می توان بدون مشورت قبلی موقتا اقدام نمود ولی پس از آن فورا مشورت باید انجام گیرد.
ب - مشورت . شرکت کنندگان ذینفع باید به منظور رسیدن به توافق در ماهیت تدابیر حمایتی که باید اتخاذ شود یا آنچه قبلا اتخاذ شده است و نیز مدت زمان آن و همچنین جهت جبران امتیازات یا مذاکره مجدد در مورد امتیازات ، به مشاوره بپردازند این مشورتها باید ظرف سه ماه از دریافت اطلاعیه اولیه
به نتیجه برسد. در صورتی که این مشاوره تنها در خلال مدت زمان مذکور در فوق منجر به یک توافق قانع کننده ای بین همه اعضا نگردد، موضوع باید جهت اتخاذ تصمیم به کمیته ارجاع گردد. در صورتی که کمیته ظرف 4 هفته پس از تاریخ احاله موفق به حل و فصل امر نگردید، طرفین متاثر از اعمال اقدامات
تامینی حق دارند از امتیازات معادل یا دیگر تعهدات خود به موجب PTSG که
کمیته آنرا رد نمی کند، انصراف حاصل نمایند.
ماده 14- اقدامات مربوط به تراز پرداختها
در صورتی که شرکت کننده ای در خلال اجرای PTSG - با مشکلات جدی اقتصادی مواجه
گردید می تواند تدابیر متناسب جهت مقابله با مشکلات جدی تراز پرداختها اتخاذ نماید.
1- هر شرکت کننده ای که اعمال یا تشدید محدودیت های کمی یا سایر اقدامات محدودکننده واردات مربوط به تولیدات و یا زمینه هایی که در آنها امتیازاتی
داده شد است را به منظور جلوگیری از تهدید یا متوقف ساختن کاهش جدی ذخایر پولی مقتضی بداند، باید به منظور رفع چنین مشکلات حتی الامکان جهت حفظ ارزش امتیازات مبادله شده تلاش نماید.
2- این اقدامات باید فورا به اطلاع کمیته برسد و کمیته باید این اطلاعیه را جهت کلیه شرکت کنندگان منتشر نماید.
3- هر شرکت کننده ای که طبق بند 1 این ماده اقدام می نماید باید قادر باشد بنا به درخواست هر یک از شرکت کنندگان فرصت مناسب برای مشورت به منظور حفظ
ثبات امتیازات مذاکره شده در چارچوب PTSG را فراهم نماید. اگر در خلال سه
ماه از اطلاع فوق تفاهم رضایتبخشی بین شرکت کنندگان ذیربط حاصل نگردید می توان موضوع را برای تجدید نظر به کمیته ارجاع نمود.
ماده 15- مقررات مبدا
تولیداتی که در جداول امتیازات ضمیمه این موافقتنامه ذکر شده اند، در صورتی که با مقررات مبدا که ضمیمه این موافقتنامه و جز لاینفک آن است مطابقت داشته باشد برای معامله ترجیحی مناسب خواهد بود.
ماده 16- روشهای مربوط به مذاکرات راجع به قراردادهای بلندمدت و میان مدت بین شرکت کنندگان ذینفع
1 - در چارچوب این موافقتنامه می توان قراردادهای میان مدت و بلندمدت در مورد تعهدات صادرات و واردات و در ارتباط با کالاها یا تولیدات خاصی بین شرکت کنندگان منعقد نمود.
2- به منظور ایجاد تسهیلات برای مذاکرات و انعقاد چنین قراردادهایی .
الف - شرکت کنندگان صادرکننده باید کالاها و یا تولیداتی را که امکان تعهد عرضه آنها وجود دارد همراه با تعیین مقدار آنها، مشخص نمایند.
ب - شرکت کنندگان واردکننده باید کالاها و یا تولیداتی را که می توانند تعهد وارد کردن آنها را بنمایند مشخص کنند و در صورت امکان مقدار آنرا نیز معین نمایند.
ج - کمیته باید کمکهای لازم را جهت تبادل اطلاعات چندجانبه که تحت بندهای (الف ) و (ب ) فوق پیش بینی شده است و نیز انجام مذاکرات دوجانبه و یا چندجانبه بین طرفهای ذینفع صادر و واردکننده به منظور انعقاد قراردادهای بلندمدت و میان مدت انجام دهد.
3- شرکت کنندگان مربوطه باید کمیته را از انعقاد قراردادهای بلندمدت و میان مدت در اسرع وقت مطلع سازند.
ماده 17- مقررات خاص برای کشورهای کمتر توسعه یافته
1- برابر با اعلامیه وزیران درباره PTSG، نیازمندیهای ویژه کشورهای کمتر
توسعه یافته باید به وضوح مورد شناسایی قرار گیرد و اقدامات ترجیحی دقیق به نفع این کشورها مورد توافق واقع شود.
2- برای این که یک کشور کمتر توسعه یافته ، شرکت کننده محسوب شود لازم نیست که این کشور بر اساس رفتار متقابل تبادل امتیاز بنماید و چنین کشور کمتر توسعه یافته شرکت کننده ، از بسط تبادل امتیازات کلیه تعرفه ها، شبه تعرفه ها و غیر تعرفه ها که در مذاکرات دوجانبه و همه جانبه برای همه فراهم شده است بهره مند خواهد شد.
3- کشورهای شرکت کننده کمتر توسعه یافته بایستی کالاهای صادراتی خود را که مایلند در بازارهای دیگر شرکت کنندگان برای آنها کسب امتیاز کنند، معین نمایند. جهت انجام این امر کمکهای فنی سازمان ملل و سایر شرکت کنندگانی که قادر به این کار هستند از جمله ارائه اطلاعات مربوط به تجارت کالاهای مربوطه و بازارهای عمده وارداتی رو به توسعه و نیز روند و دورنمای بازار و نظام های تجاری شرکت کنندگان باید بر اساس قائل شدن حق تقدم برای کمک به این کشورها عملی گردد.
4- کشورهای کمتر توسعه یافته شرکت کننده با توجه به تولیدات صادراتی و بازار که در بند 2 فوق مشخص شده است می توانند درخواست ویژه ای به دیگر شرکت کنندگان برای امتیازات تعرفه ، شبه تعرفه و یا تدابیر مستقیم تجاری شامل قراردادهای بلندمدت بدهد.
5- باید توجه ویژه در مورد صادرات کشورهای توسعه یافته شرکت کننده در اعمال اقدامات تامینی مبذول گردد.
6- امتیازات مورد نظر در رابطه با این تولیدات ممکن است شامل موارد ذیل باشد:
الف - افزایش معافیت حقوق گمرکی بخصوص برای کالاهای نهایی یا نیمه پرداخته .
ب - حذف موانع غیر تعرفه ای گمرکی .
ج - حذف موانع شبه تعرفه ای در موارد مناسب .
د - مذاکره درباره قراردادهای بلند مدت به منظور کمک به کشورهای کمتر توسعه یافته شرکت کننده جهت دستیابی به سطح معقول صدور باثبات تولیدات آنها.
7- شرکت کنندگان باید از روی همدردی ، درخواستهای کشورهای کمتر توسعه یافته شرکت کننده برای امتیازات مورد نظر در بند 6 فوق را مورد بررسی قرار داده و حتی الامکان درخواست مذکور را کلا یا بعضا به عنوان ابزار اقدامات ترجیحی واقعی که به نفع کشورهای کمتر توسعه یافته مورد توافق قرار می گیرد، اجابت نمایند.
ماده 18- گروههای تحت المنطقه ای ، منطقه ای و بین المنطقه ای بایستی اصالت ترجیحات تعرفه ای ، شبه تعرفه ای و غیر تعرفه ای قابل اعمال در گروههای تحت المنطقه ای ، منطقه ای و بین المنطقه ای در حال توسعه که ابلاغ و ثبت شده است حفظ گردد و هیچ تعهدی برای اعضا این گروهها جهت بسط و نیز
هیچ حقی برای سایر شرکت کنندگان جهت بهره مند شدن از چنین ترجیحاتی نخواهد بود.
مقررات این بند باید به نحو یکسان نسبت به موافقتنامه های ترجیحی منعقده به منظور ایجاد گروههای تحت المنطقه ای ، منطقه ای و بین المنطقه ای کشورهای در حال توسعه یا گروههای آتی تحت المنطقه ای ، منطقه ای و بین المنطقه ای کشورهای در حال توسعه که با این عنوان اعلام خواهند شد و به نحو مقرر در این توافقنامه به ثبت می رسند، اعمال گردد. بعلاوه این مقررات باید به میزان یکسانی نسبت به کلیه ترجیحات تعرفه ای ، شبه تعرفه ای و غیر تعرفه ای که ممکن است در آینده در اتحادیه های تحت المنطقه ای ، منطقه ای و بین المنطقه ای مذکور قابل اجرا گردد، به اجرا درآید.
فصل ششم - مشاوره و حل و فصل اختلافات
ماده 19- مشاوره ها
هر شرکت کننده در مشاورات مربوط به توضیحات ارائه شده توسط شرکت کنندگان در رابطه با هر موضوعی که بر اجرای این موافقتنامه موثر باشد هماهنگی و ملاحظه توام با همدردی و همسویی را مبذول خواهد داشت .
2-کمیته می تواند بنا به درخواست هر شرکت کننده ای در مورد هر موضوعی که امکان پیدا کردن راه حل قانع کننده ای برای آن از طریق مشورت مذکور در بند 1 فوق وجود نداشته باشد با هر شرکت کننده ای ، وارد مشاوره گردد.
ماده 20- الغا یا اختلال
1- چنانچه شرکت کننده ای تشخیص دهد که شرکت کننده دیگری ارزش امتیازات مندرج در جداول خود را تغییر داده و یا منافع مستقیم حاصله تحت این موافقتنامه در نتیجه قصور شرکت کننده دیگر در ایفای هر یک از تعهدات خود تحت این موافقتنامه و یا در نتیجه شرایط دیگر مرتبط با اجرای موافقتنامه ، باطل و لطمه دیده است می تواند جهت دستیابی به اصلاح رضایتبخش امر، شرح مطالب یا
پیشنهاداتی را کتبا به سایر شرکت کنندگان که به تشخیص وی ذیربط هستند اعلام تا اظهارات و پیشنهادات ارائه شده به آنها مورد توجیه دلسوزانه قرار گیرد.
اگر هیچگونه راه حل قانع کننده ای بین شرکت کنندگان مربوط ظرف 90 روز از تاریخ ارائه اظهارات مذکور یا درخواست انجام مشاوره موثر انجام نشود، می توان جهت انجام مشاوره با شرکت کنندگان مربوطه و ارائه پیشنهادات مناسب ظرف 75 روز از تاریخ ارجاع موضوع به کمیته آنرا به کمیته ارجاع داد. در
صورتی که ظرف 90 روز پس از ارائه پیشنهادات هنوز راه حل رضایتبخشی حاصل نشده باشد، شرکت کننده متضرر می تواند اجرای امتیازات معادل را به طور
اساسی یا هر تعهد دیگر PTSG را که کمیته با آن مخالفت نکرده باشد به
تعلیق بیندازد.
ماده 21- حل و فصل اختلافات هر اختلافی که بین شرکت کنندگان در مورد تفسیر و اجرای مقررات این
موافقتنامه یا هر سندی که در چارچوب آن به تصویب رسیده است ، پیش آید بایستی به طور مسالمت آمیز بین طرفین در راستای ماده 19 این موافقتنامه حل و فصل شود. در صورت عدم حل و فصل اختلاف ، ممکن است موضوع اختلاف توسط طرف مدعی به کمیته ارجاع گردد تا کمیته آنرا مورد رسیدگی قرار داده و ظرف 120 روز از تاریخ ارجاع دعوی که کمیته توصیه لازم را ارائه نماید. کمیته مقررات مناسب را بدین منظور تصویب خواهد کرد.
فصل هفتم - مقررات نهایی
ماده 22- اجرا
هر شرکت کننده باید هر گونه اقدام قانونی و مقتضی را که لازم است جهت اجرای این موافقتنامه و اسنادی که در چهارچوب این موافقتنامه بدین منظور به تصویب رسیده است به کار گیرد.
ماده 23- امین (حافظ موافقتنامه ) بدینوسیله دولت جمهوری سوسیالیستی فدرال یوگسلاوی به عنوان امانت دار این موافقتنامه تعیین گردید.
ماده 24- امضا
این موافقتنامه از تاریخ تا زمانی که طبق ماده 26 به اجرا درآید، جهت امضا آماده خواهد بود.
ماده 25- امضا قطعی ، تصویب ، پذیرش یا موافقت
هر شرکت کننده ای که در ماده 1 (الف ) و ضمیمه 1 این موافقتنامه تعریف شده است و امتیازاتی مبادله نموده است می تواند:
الف - با امضا موافقتنامه ، رضایت خود را به التزام نسبت به مفاداین موافقتنامه اعلام نماید (امضا قطعی ).
ب - پس از امضا این موافقتنامه ، تصویب ، پذیرش یا موافقت آن به موجب سندی
که به همین منظور نزد امانت دار (yratisopeD) به ودیعه گذاشته می شود، عملی
خواهد گردید.
ماده 26- لازم الاجرا شدن
1- این موافقتنامه در سی امین (30) روز پس از آنکه پانزده دولت (کشور) طبق بند 1 (الف ) و ضمیمه این موافقتنامه از سه منطقه گروه 77 که تبادل امتیازات را انجام داده اند و اسناد امضا قطعی ، تصویب و پذیرش یا موافقت را طبق ماده 25 بند الف و ب به ودیعه گذارده اند، به اجرا در خواهد آمد.
2- برای هر دولتی که اسناد، تصویب ، پذیرش ، موافقت یا الحاق و یا اعلامیه اجرا موقت را پس از تحقق شرایط لازم الاجرا شدن این موافقتنامه ، به امانت می گذارد این موافقتنامه در سی امین (30) روز پس از ارائه آن اسناد و یا اعلامیه ، به مرحله اجرا در می آید.
3- تابه مرحله اجرا درآمدن این موافقتنامه ، کمیته باید تاریخ نهایی را برای سپردن اسناد تصویب پذیرش یا موافقت توسط دولتهای مذکور در ماده 25 معین نماید.
این تاریخ نباید بیش از سه سال پس از به مرحله اجرا درآمدن این موافقتنامه باشد.
ماده 27- اعلامیه اجرای موقت امضاکننده ای که قصد تصویب ، پذیرش یا موافقت این قرارداد را دارد ولی هنوز نتوانسته است سند خود را ابلاغ کند، می تواند ظرف شصت روز پس از آنکه
موافقتنامه به اجرا درآمد به امانت دار اطلاع دهد که موقتا این موافقتنامه را به موقع اجرا خواهد گذارد. اجرای موقت نباید بیش از یک دوره دو ساله باشد.
ماده 28- الحاق
شش ماه پس از به اجرا درآمدن این موافقتنامه مطابق با مقررات این موافقتنامه الحاق برای دیگر اعضا گروه 77 که شرایط مقرر در این موافقتنامه را پذیرفته اند آزاد خواهد بود. بدین منظور روشهای ذیل باید به اجرا درآید:
الف - متقاضی باید کمیته را از قصد الحاق خود آگاه نماید.
ب - کمیته باید این اطلاعیه را به اطلاع سایر شرکت کنندگان برساند.
ج - متقاضی باید یک لیست پیشنهادی به دیگر شرکت کنندگان ارائه کند و هر شرکت کننده دیگر می تواند لیست درخواست به متقاضی ارائه نماید.
د - هنگامی که روشهای الف و ب و ج فوق انجام شد، متقاضی بایستی با دیگر شرکت کنندگان ذینفع به منظور حصول توافق در مورد لیست امتیازات وارد مذاکره شود.
ه - تقاضای الحاق از جانب کشورهای کمتر توسعه یافته باید با توجه به مقررات برخورد و رفتار خاص با کشورهای کمتر توسعه یافته مورد لحاظ قرار گیرد.
ماده 29- اصلاحات
1- هر شرکت کننده ای می تواند اصلاحیه ای بر این موافقتنامه پیشنهاد کند. کمیته باید اصلاحیه را مورد رسیدگی قرار دهد و آنرا برای تصویب توسط دیگر شرکت کنندگان پیشنهاد نماید. پس از سی روز از تاریخی که دو سوم شرکت کنندگان پیش بینی شده در ماده 1 (الف ) امانت دار را از پذیرش خود باخبر
سازند، اصلاحیه معتبر و قابل اجرا خواهد شد.
2- علیرغم مقررات بند (1) این ماده
الف - هر اصلاحیه مربوط به موارد ذیل :
1- تعریف عضویت با توجه به موارد تصریح شده در ماده 1 (الف ).
2- روش انجام اصلاحیه این موافقتنامه ،
پس از پذیرش آن توسط همه شرکت کنندگان طبق ماده 1 (الف ) این موافقتنامه به مرحله اجرا در خواهد آمد.
ب - هر اصلاحیه مربوط به
1- اصولی که در ماده 3 تصریح شده است .
2- اساس اتفاق آرا و هر مبنای دیگر رای گیری که در این موافقتنامه ذکر گردیده است پس از تصویب به اتفاق آرا به مرحله اجرا در خواهد آمد.
ماده 30- انصراف
هر شرکت کننده ای می تواند پس از به اجرا درآمدن این موافقتنامه از آن منصرف گردد. انصراف از آن پس از شش ماه از تاریخی که یادداشت کتبی در مورد آن توسط امانت دار دریافت شده است معتبر خواهد بود. آن شرکت کننده باید هم زمان کمیته را از اقدام انجام شده مطلع سازد.
حقوق و تعهدات هر شرکت کننده که از این موافقتنامه انصراف حاصل می نماید باید از همان تاریخ ساقط گردد. پس از آن تاریخ ، شرکت کنندگان و شرکت کننده منصرف باید مشترکا نسبت به انصراف کلی یا جزئی از امتیازات دریافتی از یکدیگر اتخاذ تصمیم نمایند.
ماده 31- قید و شرط (حق امتناع )
امتناع نسبت به هر یک از مقررات این موافقتنامه در صورتی که با اهداف و مقاصد این موافقتنامه در تعارض نباشد و مورد پذیرش اکثریت باشد، امکان پذیر است .
ماده 32 - عدم اجرا
1 - بین شرکت کنندگانی که مستقیما وارد مذاکره با یکدیگر نشده اند و یا هر گاه یکی از آنان در زمان قبول موافقتنامه با اجرای آن موافق نباشد، قابل اجرا نخواهد بود.
2 - کمیته می تواند با درخواست هر یک از شرکت کنندگان اجرای این بند را مورد تجدید نظر قرار دهد تا در موارد خاص ، توصیه مناسب را بنماید.
ماده 33 - مستثنیات امنیتی
هیچ چیز در این موافقتنامه نباید به نحوی تفسیر گردد که شرکت کننده را از اقدام لازم برای حفظ منافع اساسی امنیتی خود بازدارد.
ماده 34- ضمائم
1- ضمائم اجزا لاینفک این موافقتنامه را تشکیل می دهند و استناد به این موافقتنامه یا هر یک از فصول آن شامل استناد به ضمائم مربوطه نیز می گردد.
ضمائم این موافقتنامه عبارتند از:
الف - ضمیمه 1- شرکت کنندگان در موافقتنامه
ب - ضمیمه 2- مقررات مبدا
ج - ضمیمه 3- تدابیر فوق العاده به نفع کشورهای کمتر توسعه یافته
د - ضمیمه 4- جدول امتیازات .
این موافقتنامه در بلگراد یوگسلاوی در روز سیزدهم آوریل یک هزار و نهصد و هشتاد و هشت به زبانهای عربی ، انگلیسی ، فرانسوی و اسپانیایی تدوین گردید که همه متنها از اعتبار واحد برخوردارند.
در مقام گواهی امضاکنندگان ذیل که اختیار تام داشته اند، موافقتنامه رادرتاریخهای مذکور امضا نموده اند.
شرکت کنندگان موافقتنامه (نظام جهانی ترجیحات تجاری )
ضمیمه دو
آرژانتین - آنگولا - اکوادور - الجزایر - اندونزی - اروگوئه - جمهوری
اسلامی ایران - برزیل - بنگلادش - بنین - بولیوی - پاکستان - پرو -
تانزانیا(جمهوری متحده ) - تایلند - تونس - ترینیداد و توباگو - رومانی -
زئیر - زیمبابوه - سریلانکا- سنگاپور - سودان - شیلی - عراق - غنا -
فیلیپین - قطر - کامرون - کره جنوبی - کره شمالی (جمهوری دمکراتیک مردمی )
- کلمبیا - کوبا - گویان - گینه - لیبی - مالزی - مراکش - مصر - مکزیک -
موزامبیک - نیجریه - نیکاراگوئه - ونزوئلا - ویتنام - هائیتی - هند -
یوگسلاوی .
ضمیمه دوم
قواعد مبدا
برای تعیین مبدا تولیدات (کالاهای ) واجد شرایط امتیازات ترجیحی تحت قوانین
نظام جهانی ترجیحات تجاری بین کشورهای در حال توسعه ، در قسمتهای الف و ب
ماده 3 و 15 موافقتنامه PTSG قواعد مشروحه زیر قابل اجرا است :
قاعده 1- محصولات (کالاهای ) مبدا
تولیدات مشمول ترتیبات تجاری ترجیحی در چارچوب PTSG که از یک کشور
شرکت کننده PTSG وارد کشور شرکت کننده دیگر می شوند و مستقیما تحت قاعده
شماره 5 حمل می گردند و در صورت مطابقت با مقررات مبدا به موجب شرایط ذیل ، مشمول امتیازات ترجیحی خواهند بود:
الف - کلیه کالاهایی که در کشور صادرکننده تولید می شود و با به طور کلی از آنجا به دست می آید، به طوری که در قاعده 2 تعیین شده ، یا
ب - کالاهایی که تماما در کشور شرکت کننده صادرکننده تولید نمی شوند و یا تماما از آنجا به دست نمی آیند، مشروط به این که این نوع کالا تحت قواعد 3 و یا 4 واجد شرایط امتیازات ترجیحی باشند.
قاعده 2- کالاهایی که بکلی تولید می شوند یا تماما از کشوری به دست می آیند (یعنی خود کشور تولیدکننده نباشد) با توجه به قاعده 1 (الف ) موارد مشروحه زیر باید به عنوان کالاهایی ملحوظ گردند که بکلی در کشور شرکت کننده صادرکننده تولید می شوند یا از آنجا به دست می آیند:
الف - مواد خام یا معدنی گرفته شده از خاک یا آب یا بستر دریای آن کشور
ب - محصولات کشاورزی حاصل از آن کشور
ج - حیوانات زاده شده و پرورش یافته در آن کشور.
د - مواد به دست آمده از حیوانات مذکور در بند (ب ) بالا.
ه - محصولات (کالاهای ) به دست آمده از شکار یا ماهیگیری در آن کشور، (* و **).

*- (کشتی ها) این کلمه به کشتی های ماهیگیری اطلاق می شود که به کار ماهیگیری تجاری اشتغال دارد و به نام کشور شرکت کننده ثبت شده و یا به وسیله شهروند یا شهروندان یا دول شرکت کنندگان یا شرکا و شرکتها و اتحادیه هایی که در همان کشور شرکت کننده به ثبت رسیده و حداقل 60% سهم مربوط متعلق به مردم آن کشور یا دولت است (این رقم می تواند 75% باشد) کار می کنند.
رویهمرفته کالاهایی که از این کشتیهای ماهیگیری بازرگانی گرفته می شود با موافقتنامه دوجانبه ای - مربوط به اجاره - کرایه این کشتیها یا سهم ماهیگیری بین شرکت کنندگان واجد شرایط امتیازات ترجیحی خواهد بود.
**- در مورد قایق ها یا کشتی های کارخانه دار که به وسیله آژانس های دولتی
اداره می شوند و به برافراشتن پرچم کشور شرکت کننده نیازی نیست .
ز - کالاهایی که منحصرا از کالاهای مذکور در بند (و) مزبور، تولید شده با
روی عرشه کشتیهای کارخانه دار ساخته می شود. (* و **)

*- در مورد قایق ها یا کشتی های کارخانه دار که به وسیله آژانس های دولتی اداره می شوند و به برافراشتن پرچم کشور شرکت کننده نیازی نیست .
**- از نظر این موافقتنامه منظور از اصطلاح کشتی - کارخانه دار هر گونه قایقی است که برای تغییر شکل یا ساختن کالاها در کشتی ، غیر از کالاهای
مذکور در بند (و) فوق بکار گرفته می شود.
ح - کالاهای مستعمل انباشته شده در آن کشور که فقط به منظور به دست آوردن مواد خام مناسب است .
ط - پوکه ها و قراضه های تولیدات صنعتی مجتمع در آن کشور.
ی - کالاهایی که منحصرا از محصولات مصرح در بندهای الف تا ط فوق ، تولید شده اند.
قاعده 3 - کالاهایی که کاملا تولید نشده یا به دست نیامده باشد.
بند الف - با توجه به مفهوم قاعده 1 (ب ) تولیداتی که روی آنها کار شده یا تغییر شکل یافته اند، در صورتی که ارزش کل مواد، قطعات و یا محصولات تولید
شده (یا به دست آمده ) از کشورهای غیر شرکت کننده یا از مبدا نامعینی ، از 50% ارزش کالاهای تولید شده یا تحصیل شده تجاوز ننماید و مرحله نهایی ساخت در سرزمین شرکت کننده صادرکننده انجام یافته باشد برای برخورداری از امتیازات ترجیحی با رعایت قاعده 3 (ج ) و قاعده 4 واجد شرایط خواهد بود.
ب - موافقتنامه های جزئی (*)
در مورد کالاهایی که در چارچوب موافقتنامه های جزئی (larotceS)
مورد مذاکره به موجب PTSG می توان برای اجرا و تدارک آنها ضوابط خاصی در نظر گرفت . ممکن است موقع مذاکره در مورد موافقتنامه های جزئی به این ضوابط توجه خاصی مبذول شود.
ج - ارزش مواد، قطعات و تولیدات غیر از منشا اصلی به شرح زیر خواهد بود:
1 - ارزش FIC به هنگام واردات مواد، قطعات و یا تولیدات در مواردی که قابل اثبات باشد و یا
2 - نخستین قیمت قابل تعیین پرداخت شده جهت مواد، قطعات و تولیدات مبدا نامعین در قلمرو شرکت کننده ای که کار یا مراحل تولید انجام می گیرد.
قاعده 4 - قواعد اضافی مبدا
کالاهایی که با مقررات مبدا پیش بینی شده در قاعده یک مطابقت دارند و یک کشور شرکت کننده به عنوان منبع (مواد اولیه ) برای ساخت کالای تمام شده ای از آن استفاده می کند که توسط کشور شرکت کننده دیگری مشمول امتیاز ترجیحی می باشد، به عنوان کالای آن شرکت کننده ای تلقی خواهد شد که کار یا تولید کالای تمام شده در آنجا صورت گرفته و جمع محتوای کالای به دست آمده از کشور
شرکت کننده کمتر از حداقل 60 درصد بهای فوب آن نباشد.(*).
(1 و 2) در مورد کالاهایی که در چارچوب موافقتنامه های جزئی
(larotceS) مورد مذاکره به موجب PTSG می توان برای اجرا و تدارک آنها
ضوابط خاصی در نظر گرفت . ممکن است موقع مذاکره در مورد موافقتنامه های
جزئی به این ضوابط توجه خاصی مبذول شود.<<
قاعده 5 - حمل مستقیم
در موارد ذیل صدور کالا از یک کشور صادرکننده به یک کشور واردکننده به عنوان حمل مستقیم تلقی می شود:
الف - هنگامی که کالا بدون عبور از یک کشور غیر شرکت کننده حمل شود.
ب - کالاهایی که حمل آنها مستلزم عبور از یک یا چند کشور واسطه غیر شرکت کننده باشد، خواه همراه با انتقال محموله از یک وسیله نقلیه دیگر یا انبار کردن موقت در کشورهای مذکور باشد یا خیر، مشروط بر این که ،
1 - ورود به صورت ترانزیت به دلائل جغرافیایی یا ملاحظات صرفا مربوط به شرایط حمل و نقل موجه باشد.
2 - کالاها به عرصه تجارت یا بازار مصرف آنجا وارد نشده باشد.
3 - در آنجا در مورد کالاها هیچگونه عملیاتی جز تخلیه یا بارگیری مجدد، یا عملیات دیگری که برای نگهداری کالاها در شرایط خوب لازم است ، صورت نگرفته باشد.
قاعده 6 - نحوه بسته بندی
به هنگام تشخیص مبدا کالاها، بسته بندی باید همراه با کالاهای آن به عنوان یک کل مورد توجه قرار گیرد مع الوصف بسته بندی ممکن است به طور مجزا و مستقل تلقی گردد، مشروط بر این که قانون ملی چنین امری را مقرر نماید.
قاعده 7 - گواهی مبدا
کالاهای (تولیدات ) مشمول امتیازات ترجیحی باید با گواهی کشور مبدا * که توسط مقام منتخب کشور شرکت کننده صادر می شود، مورد حمایت واقع شود و بر اساس شیوه های گواهی که توسط دیگر کشورهای شرکت کننده تدوین و تصویب گردیده به سایر کشورهای شرکت کننده اطلاع داده شود.
گواهی استاندارد مبدا (کشور مبدا) که تمام کشورهای شرکت کننده
باید از آن استفاده کنند، ضمیمه است .<<
قاعده 8 -
الف - طبق بندهای الف و ب ماده 3 و ماده 15 موافقتنامه ناظر بر و قوانین ملی هر کشور، هر شرکت کننده می تواند و ممکن است ورود کالاها یا(تولیداتی ) را که مواد اولیه آنها از کشورهایی وارد شده که با آنها دارای روابط تجاری و اقتصادی نیست ، ممنوع سازد.
ب - شرکت کنندگان برای مشخص کردن مبدا مواد اولیه وارده کالاهای خود در گواهی مبدا حداکثر همکاری را خواهند نمود.
قاعده 9 - تجدید نظر
این قواعد ممکن است در مواقع ضروری که یک سوم از کشورهای شرکت کننده تقاضا کنند مورد تجدید نظر قرار گیرد و در صورت توافق ممکن است تغییراتی در آن داده شود.
قاعده 10 - ضوابط ویژه درصدگیری
در مورد کالاهایی (تولیداتی ) که از کشورهای شرکت کننده کمتر توسعه یافته سرچشمه می گیرند (مبدا آنها کشورهای کمتر توسعه یافته است ) می توان 10% علاوه بر درصدهای تعیین شده در قواعد 3 و 4 را مجاز دانست .
نتیجتا برای قاعده 3 نسبت درصد از 60% تجاوز نخواهد کرد و در قاعده 4 نسبت درصد کمتر از 50% نخواهد بود.
----------------------------------------------------------------------
1 - کالاهای حمل شده از (نام تجاری شماره ارجاع گواهی مبدا، نظام جهانی ،
صادرکننده نشانی - کشور) ترجیحات تجاری ، مرکب از اظهارنامه
2 - کالاهایی که حمل می شوند(نام ، کالا و گواهی صادر شده در
نشانی ، کشور گیرنده کالا کشور به نکات پشت ورقه توجه شود.
----------------------------------------------------------------------
3 - وسائل حمل و نقل (تا آنجا که 4 - برای استفاده رسمی
شناخته شده است )
----------------------------------------------------------------------
5 - شماره 6 - علائم 7 - تعداد و 8 - گواهی مبدا 9 - وزن 10 - تعداد
ردیف و شماره نوع بسته ها به نکات پشت ناخالص و تاریخ
تعرفه بسته ها توصیف ورقه توجه شود. یا سایر فاکتورها
کالاها کمیت ها
----------------------------------------------------------------------
11 - اظهارنامه صادرکننده صحیح است 12 - گواهی
بدینوسیله امضاکننده زیر اعلام می دارد بدینوسیله گواهی می شود
که بر اساس کنترل انجام شده
که جزئیات مشروحه بالا و اظهارات مبنی بر این که اظهارنامه صادرکننده
کالاها در آن کشور تولید شده اند صحیح است . صحیح می باشد.
----------------------------------------------------------------------
...........
(کشور)
و با شرایط مبدا مشخص شده در مورد کالاهای
مشمول نظام جهانی ترجیحات تجاری برای کالاهای
صادراتی مطابقت دارند.
.........
(کشور واردکننده )
محل و تاریخ امضاکننده مجاز محل و تاریخ امضا و مهر مقام گواهی کننده
1 - شرایط کلی
برای این که تولیدات کالاها مشمول این برتری و امتیاز باشند باید
الف - در لیست جدول کالاهای مشمول امتیازات ترجیحی PTSG کشور مقصد باشد.
ب - هر یک از کالاهای محموله باید اصالتا و به طور مجزا توصیف گردند و با
قواعد مبدا مطابقت داشته باشند.
ج - با شرایط حمل که توسط قوانین مبدا PTSG معین می گردد مطابقت داشته
باشد و کلا کالا می بایستی مستقیما با رعایت قاعده 5 از کشور صادرکننده به
کشور مقصد حمل شود.
2 - اقلامی که در ستون یا خانه 8 گنجانده می شود.
به طور کلی تولیدات ترجیحی باید در کشور شرکت کننده صادرکننده بر اساس قاعده 2 قوانین مبدا یا در مورد کالاهایی که در کشور شرکت کنندگان صادرکننده به طور کلی تولید نشده یا از آنجا به دست نیامده اند به موجب قواعد 3 و 4 باید واجد شرایط باشند.
الف - کالاهایی که تماما تولید شده یا به دست آمده (کالا در همان کشور تولید می شود و یا از آنجا به عنوان کشور ثالث کالا صادر می شود) حرف A را در ستون 8 می گنجانند.
ب - در مورد کالاهایی که تماما تولید نشده یا به دست نیامده به شرح ذیل
حرف B در خانه 8 قرار می گیرد:
1 - حرف B در خانه (8) برای کالاهایی است که بر اساس قاعده 3 دارای همان
میزان و معیار کشور مبدا باشد.
به دنبال حرف B باید مبلغ ارزش کالا، درصد ارزش فوب کالاهایی که از یک کشور
غیر شرکت کننده یا مبدا یا شخص صادر شده ذکر شود (مثلا B 50%)
2 - حرف C در خانه (8) برای تولیداتی است که مشمول میزان و معیار مبدا
وفق قاعده 4 باشد.
به دنبال حرف C باید مبلغ محتوای کل کالاهایی که از یک کشور شرکت کننده
صادرکننده یا درصد ارزش فوب تولید صادر شده ، نشان داده شود (مثلاC 60%).
3 - حرف D در خانه 8 برای تولیداتی است که معیار مبدا ویژه آن با قاعده
10 مطابقت داشته باشد.
ضمیمه شماره 3
اقدامات اضافی در جهت حمایت کشورهای کمتر توسعه یافته بنا به درخواست کشورهای کمتر توسعه یافته شرکت کننده برای کمکهای فنی و همکاری ، کشورهای شرکت کننده ترتیبی داده اند که در زمینه گسترش روابط تجاری آنها با دیگر کشورهای در حال توسعه کمک نمایند تا آنها هم از منافع
PTSGبخصوص در زمینه مشروحه ذیل بهره مند شوند:
الف - تعیین ، تهیه و تاسیس پروژه های صنعتی و کشاورزی در کشورهای کمتر توسعه یافته شرکت کننده که بتوانند اساس تولید را برای توسعه صادرات کشورهای کمتر توسعه یافته شرکت کننده به دیگر کشورهای شرکت کننده و احتمالا شرکت در برنامه های سرمایه گذاری و بازخریدن (پس خریدن ) فراهم کنند.
ب - مبادرت به ساختن و تولید کارخانه های صنعتی و دیگر تسهیلات در کشورهای کمتر توسعه یافته شرکت کننده برای برآوردن نیازهای منطقه ای و تحت المنطقه ای بر اساس همکاری و مساعدت .
ج - تنظیم سیاست ارتقا صادرات و به وجود آوردن امکانات آموزشی در زمینه
تجارت و کمک به گسترش صادرات کشورهای کمتر توسعه یافته شرکت کننده و نهایتا
به حداکثر رساندن منافع ایشان از PTSG
د - حمایت از بازاریابی برای کالاهای صادراتی کشورهای کمتر توسعه یافته به ترتیبی که آنها بتوانند در امکانات موجود سهیم باشند. (مثلا در مورد بیمه اعتبار صادرات دسترسی به اطلاعات مربوط به بازار) و اقدامات نهادی یا سایر اقدامات مثبت برای تسهیل واردات از کشورهای کمتر توسعه یافته نسبت به
بازارهای خودشان .
ه - در ارتباط با قرار دادن موسسات تجاری در سایر کشورهای شرکت کننده یا حمایت کننده (دولتی و خصوصی ) پروژه ها در کشورهای کمتر توسعه یافته شرکت کننده به منظور تشویق سرمایه گذاریهای مشترک ، در پروژه هایی که برای گسترش تجارت طرح ریزی شده اند.
و - پیش بینی تسهیلات ویژه و نرخ در رابطه با ارسال کالا.
ز - به وجود آوردن تسهیلات ویژه برای کشورهای کمتر توسعه یافته محاط در خشکی و جزیره های شرکت کننده (در تبادل امتیازات ) برای رسیدگی به مسائل ترانزیت و محدودیت های حمل و نقل هنگامی که هر گونه مطالعه یا برنامه عملی که باید در هر یک از کشورهای ترانزیت تعهد گردیده باشد چنین مطالعه یا برنامه عملی با مشورت و با تایید کشور ترانزیت ذیربط صورت خواهد گرفت .
ح - پیش بینی افزایش جریان اقلام اساسی به کشورهای کمتر توسعه یافته شرکت کننده از طریق ترتیبات ترجیحی خاص .
ضمیمه شماره 4
نظام جهانی ترجیحات تجاری
امتیازات ارائه شده توسط کشورها به جمهوری اسلامی ایران
=====================================================================
حقوق گمرکی
----------------------------
شماره تعرفه نوع تولید نرخ ثابت نرخ ترجیحی ملاحظات
حقوق گمرکی
----------------------------------------------------------------------
ج 05/08 پسته 50% 45% بنگلادش
ب 10/09 زعفران 100% 5/92 بنگلادش
ج 01/26 سنگ روی 5% 0% جمهوری دمکراتیک
(کنسانتره ) مردمی کره
23/85 کابل 5% 1% جمهوری دمکراتیک
مردمی کره
04/08 کشمش تازه 7% 5/3% یوگسلاوی
کشمش خشک
04/08 کشمش تازه 0% 6/16% سریلانکا
الف 06/08 سیب تازه 30% 6/16% سریلانکا
04/16 خاویار 60% 6/16% سریلانکا
05/08 پسته (10+10)% 10% آرژانتین
10/09 زعفران 2% 18% جمهوری کره
01/08 خرمای تازه 5% 50% برزیل
خرمای خشک 4% محدود به 20% برزیل
----------------------------------------------------------------------
نظام جهانی ترجیحات تجاری
امتیازات ارائه شده توسط جمهوری اسلامی ایران
======================================================================
حقوق گمرکی
--------------------------------------------
شماره تعرفه نوع تولید نرخ ثابت حقوق گمرکی نرخ ترجیحی ملاحظات
-------------------------------------------
02/09 چای ( ) 20% 25% بنگلادش
02/59 چای ( ) 20% 5/16% سریلانکا
06/10 برنج 5% 5% کره شمالی
ج.د.م .
01/40 لاستیک طبیعی 5% 4% سریلانکا
01/41 10% 9% آرژانتین
03/57 چتایی 5% محدود به 5% بنگلادش
04/57 الیاف نارگیلی 5% 4% سریلانکا
06/57 نخ ، کنف و سایر 10% 5% بنگلادش
الیاف نسجی از
ساقه نباتات
03/82 ابزار دستی 10% 5% یوگسلاوی
03/83 قفل و لولا 40% 35% کره شمالی
ج.د.م .کره
10/84 ماشین آلات بسته بندی 10% 8% برزیل
برای پلاستیک
01/89 کشتیهای ورزشی 15% 5/13% کره جنوبی
و تفریحی
قانون فوق مشتمل بر ماده واحده منضم به موافقتنامه شامل سی و چهار ماده و چهار ضمیمه در جلسه علنی روز چهارشنبه مورخ سیزدهم آذر ماه یک هزار و سیصد و هفتاد مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 27/9/1370 به تایید شورای نگهبان رسیده است .
رئیس مجلس شورای اسلامی - مهدی کروبی

نوع : قانون

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1370/09/13

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : وزارت بازرگانی -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.