×

قانون الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به موافقتنامه مربوط به تاسیس کمیته اسلامی هلال بین المللی

قانون الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به موافقتنامه مربوط به تاسیس کمیته اسلامی هلال بین المللی

قانون-الحاق-دولت-جمهوری-اسلامی-ایران-به-موافقتنامه-مربوط-به-تاسیس-کمیته-اسلامی-هلال-بین-المللی

وکیل


ماده واحده - موافقتنامه مربوط به تاسیس کمیته اسلامی هلال بین المللی مورخ هفتم ذی الحجه 1402 برابر با 26 اوت 1982 مطابق با چهارم شهریور 1361 مشتمل بر یک مقدمه و 26 ماده تصویب و اجازه تسلیم سند الحاق آن داده
می شود. موافقتنامه مربوط به تاسیس کمیته اسلامی هلال بین المللی
تعاریف :
اصطلاح "کنفرانس " من بعد به معنای کنفرانس وزرای خارجه اسلامی می باشد. اصطلاح "طرف ها" من بعد به معنای دولت های عضو امضاکننده یا طرف موافقتنامه می باشد
اصطلاح "کمیته " من بعد به معنای کمیته اسلامی هلال بین المللی است .
اصطلاح "نمایندگان " من بعد به معنای کارکنان کمیته است که اجرای وظایف و فعالیت های آنان محول شده است .
اصطلاح "نگاهدارنده " من بعد به معنای دبیرخانه کل سازمان کنفرانس اسلامی است .
فصل اول - تاسیس کمیته و مقر آن
ماده 1 - یک کمیته بشر دوستانه که متعهد به اصول اسلامی بوده و وظایف و مسئولیت های اشاره شده در فصل های (2) و (3) موافقتنامه حاضر به آن محول شده است ، تشکیل خواهد گردید. این کمیته موسوم به "کمیته اسلامی هلال بین المللی " خواهد بود.
ماده 2 - مقر دائمی کمیته در بنغازی (جماهیری عربی سوسیالیستی مردم لیبی ) خواهد بود و هر وقت که اقتضا نماید دفاتر منطقه ای دایر خواهد کرد.
فصل دوم - اصول اساسی
ماده 3 - کمیته بر اساس اصول بنیانی اسلام عمل خواهد کرد و در هنگام اجرای وظایف بشر دوستانه خود که در قواعد و مقررات کمیته تصریح شده است ، کلا متعهد به رعایت این اصول می باشد.
این اصول اساسی که بنفسه به عنوان هدف به کار می روند، عبارتند از:
الف - حیثیت انسان .
کمیته معتقد است که اصل حیثیت انسان و ارزش های ذاتی معنوی و اخلاقی آن که یک شرط لازم برای مناسبات بهتر انسانی می باشد، به طور کلی از خواسته واقعی برای گسترش احترام ، و داد و رفاه ابنا بشر نشات می گیرد.
ب - عدالت .
کمیته ، اجرای عدالت در میان مردم و نیز عدالت و امنیت اجتماعی را که احتمالا موجب تضمین ثبات در جوامع بشری و رفاه ابنا بشر می باشد، در شمار اهداف عالیه محسوب خواهد کرد.
ج - تساوی .
کمیته اصل تساوی مردم را صرف نظر از هر ملاحظه دیگری نصب العین خود قرار داده و به منظور محدود کردن ریشه های نفرت و عناد، گسترش احترام متقابل و اخوت خواهد پرداخت .
د - بی طرفی .
کمیته تضمین خواهد کرد که رعایت بی طرفی در حل و فصل اختلافات به وجود آمده در میان طرف های یک مرافعه ، عامل سازنده ای است که موجب اعتماد و اعتلای درست اندیشی و خردمندی می گردد.
ه - استقلال .
کمیته با در نظر گرفتن ماهیت فعالیت انسان دوستانه خود، یک طرز تفکر مستقل را در اجرای وظایفش که در موافقتنامه حاضر تصریح شده است دنبال خواهد کرد.
و - صلح .
کمیته بر این اعتقاد است که یک ندای واقعی صلح طلبی بایستی همواره حکم فرما باشد تا بتوان از انهدام محنت بار ناشی از منازعات و جنگ های مسلحانه جلوگیری کرد.
فصل سوم - وظایف
ماده 4 - کمیته به یاری ابنا بشر خواهد آمد و آلام بشری را که ناشی از مصائب طبیعی در همه جا می باشد تسکین خواهد داد و هر وقت که مقتضی بداند مبادرت به امداد و کمک رسانی به موسسات و سازمانهای ملی و بین المللی خواهد کرد که در زمینه خدمات انسان دوستانه فعالیت دارند.
ماده 5 - کمیته اهتمام خواهد ورزید تا روابط نزدیک و همکاری ثمربخشی با سازمان های فعال در زمینه خدمات انسان دوستانه و خصوصا با سازمان های هلال احمر و صلب سرخ برقرار نماید.
ماده 6 - کمیته در تلاش های انجام گرفته جهت استقرار روابط بهتر میان ملت ها و تحکیم علائق مودت و ابراز عواطف دوستی و محبت شرکت خواهد کرد و اهتمام خواهد ورزید که میراث بشری را از لحاظ ارزش های معنوی و اخلاقی غنی سازد و به توسعه همبستگی جهت دفاع از حقوق بشری پرداخته و از ندای صلح و عدالت طلبی حمایت کرده و مخاطرات جنگ را پیشگیری نماید.
ماده 7 - کمیته دست یاری و توجه را به سوی قربانیان مناقشات و جنگ های مسلحانه دراز خواهد کرد و به حمایت از کسانی خواهد پرداخت که در معرض خطرات آنها قرار دارند ابتکارات مسالمت آمیز و اقدامات مربوطه را برای حل مشکلات انسانی ناشی از این شرایط و با موافقت طرفهای مرافعه مبذول خواهد داشت .
فصل چهارم - ترکیب کمیته
ماده 8 - کمیته مرکب از اعضایی خواهد بود که به شرح ذیل انتخاب خواهند شد:
الف - هشت عضو از دول امضاکننده یا طرف های موافقتنامه حاضر توسط کنفرانس و بر اساس داوطلبان پیشنهاد شده توسط دول عضو سازمان کنفرانس اسلامی .
ب - یک عضو دائمی که توسط کشور میزبان تعیین می گردد.
ج - یک عضو دائمی از دبیرخانه سازمان کنفرانس اسلامی که توسط دبیر کل انتخاب می شود.
ماده 9 - کمیته از میان اعضای خود یک نفر را به عنوان رییس و یک نفر را به عنوان نایب رییس به مدت دو سال انتخاب خواهد کرد.
ماده 10 - مدت عضویت در کمیته چهار سال خواهد بود و در اختتام اولین دوره عضویت ، عضویت نصف اعضای غیر دائمی بر اساس رای گیری منقضی خواهد شد و عضویت چهار عضو دیگر نیز پس از یک دوره دوساله خاتمه خواهد یافت . کنفرانس اعضای جدیدی را جایگزین و انتخاب خواهد کرد.
ماده 11 - شرایط عضویت در کمیته عبارت است از داشتن آگاهی و تجربه وسیع در رشته های مربوطه و توجه واقعی نسبت به مسائل جهانی و توسعه روابط بین المللی بر اساس جهات مودت ، همکاری و انصاف .
ماده 12 - اعضا و نمایندگان در طی تصدی شان باید وظایف خود را بر اساس استعداد شخصی و با واقع بینی و بی طرفی و ایثار انجام دهند.
ماده 13 - طرف های این موافقتنامه کلیه تسهیلات را جهت اعضا و نمایندگان کمیته معمول خواهند داشت تا بتوانند به اجرای وظایف و انجام تکالیف خود بپردازند.
ماده 14 - کمیته استخوان بندی سازمانی رکن مرکزی خود و نیز دفاتر منطقه ای را که در صورت اقتضا مبادرت به تاسیس آن خواهد کرد، بنیاد می نهد و مقررات مالی اداری و آیین نامه ها را تنظیم خواهد کرد و برنامه های کار و طرح های اقدام را تعریف و توجیه خواهد کرد.
ماده 15 - کمیته هر شش ماه یک بار تشکیل خواهد شد و جلسه اضطراری آن را می توان بنا به صوابدید رییس یا بنا به درخواست دو سوم اعضا در هر موقع دیگر تشکیل داد.
ترتیبات مربوط به برگزاری یک چنین جلسه ای ، بر طبق آیین نامه آن انجام گرفت .
ماده 16 - رییس باید یک گزارش سالانه درباره کار و فعالیت کمیته و نیز توصیه های خود را جهت توسعه عندالاقتضا موافقتنامه موسس (اصلی ) به کنفرانس ارائه دهد.
فصل پنجم - مالیه کنفرانس
ماده 17 - درآمد کمیته از ممرهای زیر تشکیل خواهد شد:
الف - سهمیه دول امضاکننده و طرف های موافقتنامه حاضر.
ب - هبه ها و وصایا و کمک های بلاعوض غیر مشروط.
ج - درآمدهای حاصل از دارایی خصوصی آن .
ماده 18 - کمیته از استقلال مالی کامل برخوردار بوده و سیاست سرمایه گذاری مالی خود را، راسا و بر طبق شریعت اسلامی ، جهت اعتلای اهداف انسان دوستانه خود تنظیم خواهد کرد.
فصل ششم - مقررات عمومی
ماده 19 - موافقتنامه حاضر پس از تصویب در سیزدهمین اجلاس کنفرانس ، جهت امضا برای کلیه دول عضو ارسال خواهد شد.
ماده 20 - موافقتنامه حاضر نیاز به تصویب دول عضو داشته و اسناد مصوبه آن در نزد نگاهدارنده تودیع خواهد شد.
ماده 21 - موافقتنامه حاضر بلافاصله پس از این که یک سوم دول عضو سازمان کنفرانس اسلامی اسناد مصوبه آن را در نزد نگاهدارنده تودیع کردند، به مرحله اجرا در خواهد آمد.
ماده 22 - هر یک از طرف های این موافقتنامه می تواند اصلاحاتی را درباره آن ارائه دهد و اصلاحیه پیشنهاد شده باید به نگاهدارنده ابلاغ شود تا به نوبه خود آن را با سایر طرف ها و کمیته مورد تبادل نظر قرار داده و کمیته اصلاحیه پیشنهاد شده را در کنفرانس مطرح نماید.
ماده 23 - موافقتنامه حاضر بر روی هر درخواست عضویت که تاکنون آن را امضا نکرده است باز است و اسناد مصوبه آن نزد نگاهدارنده تودیع خواهد شد.
ماده 24 - نگاهدارنده پس از دریافت هر سند مصوبه ، مراتب را به کلیه طرفها اطلاع خواهد داد.
ماده 25 - کلیه طرف ها باید متعهد شوند که مقررات این موافقتنامه را در کلیه موارد رعایت کرده و احترام به آن را تضمین نمایند.
ماده 26 - متن اصلی این موافقتنامه که به زبان های کار کنفرانس می باشد در نزد نگاهدارنده تودیع خواهد شد و نگاهدارنده متعاقبا نسخه های رسمی متن را جهت کلیه دول عضو ارسال خواهد کرد.
موافقتنامه حاضر به نحو صحیحی در نیامی (جمهوری نیجر) در تاریخ 7 ذی الحجه 1402 (26 اوت 1982) تنظیم گردیده .
قانون فوق مشتمل بر ماده واحده و متن موافقتنامه دایر بر یک مقدمه و بیست و شش ماده در جلسه روز سه شنبه بیست و ششم آبان ماه یک هزار و سیصد و شصت و شش مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 4/9/1366 به تایید شورای نگهبان رسیده است .
رییس مجلس شورای اسلامی - اکبر هاشمی




نوع : قانون

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1366/08/26

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.