×

قانون پروتکل همکاری فنی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری ترکیه راجع به عکسبرداری هوائی جهت تهیه نقشه های مناطق مرزی ایران و ترکیه

قانون پروتکل همکاری فنی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری ترکیه راجع به عکسبرداری هوائی جهت تهیه نقشه های مناطق مرزی ایران و ترکیه

قانون-پروتکل-همکاری-فنی-بین-دولت-جمهوری-اسلامی-ایران-و-دولت-جمهوری-ترکیه-راجع-به-عکسبرداری-هوائی-جهت-تهیه-نقشه-های-مناطق-مرزی-ایران-و-ترکیه

وکیل


ماده واحده - پروتکل همکاری فنی و بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری ترکیه راجع به عکسبرداری هوایی جهت تهیه نقشه های مناطق مرزی ایران و ترکیه مشتمل بر یک مقدمه ده ماده به شرح پیوست تصویب و اجازه مبادله اسناد آن داده می شود.
بسم الله الرحمن الرحیم
پروتکل همکار فنی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری ترکیه راجع به عکسبرداری هوایی جهت تهیه نقشه های مرزی ایران و ترکیه دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری ترکیه با تمایل به تعیین نحوه عکسبرداری هوایی در طول مرز ایران و ترکیه و در
فاصله 10 کیلومتری از طرفین خط مرز برای تنظیم نقشه های مناطق مرزی و با تصمیم به انعقاد یک پروتکل همکاری فنی بین دو دولت برای تامین منظور فوق نمایندگان مختار خود را که ذیل این پروتکل را امضا کرده اند تعیین نمودند. نمایندگان مزبور پس از مبادله اختیارنامه های خود که در کمال صحت و اعتبار بود در موارد زیر توافق نمودند:
ماده 1 - طرفین متعاهدین می توانند در حدود مقررات این پروتکل و به منظور عکسبرداری های لازم برای تنظیم نقشه های خود مربوط به مرزهای ایران و ترکیه به پرواز بر فراز خط مرزی مبادرت نمایند.
ماده 2 - در پروازهای موضوع ماده اول عبور از مرز مجاز نخواهد بود مگر در مواردی که الزام فنی ایجاب نماید.
ماده 3 - هر یک از طرفین متعاهدین که مایل به انجام پروازهایی به منظور مقرر در ماده 1 باشد باید حداقل چهل روز قبل از تاریخ شروع پرواز اطلاعات مشروح زیر را به استحضار مقامات ذیصلاح طرف متعاهد دیگر برساند:
1 - تاریخ تقریبی شروع و اختتام پروازها و مدت و برنامه پروازهای روزانه .
2 - نوع و رنگ و شماره فرکانس رادیویی و سایر علائم مشخصه هواپیمایی که در عکسبرداری از آنها استفاده خواهد شد.
3 - ارتفاع تقریبی پروازها و مقیاس تقریبی عکس ها.
4 - کروکی منطقه ای که پرواز بر فراز آن انجام خواهد شد. این کروکی ها را ممکن است در مقیاس متغیری از 50000/1 تا 250000/1 تهیه نمود.
5 - نام فرودگاه مورد استفاده و فرکانس ارتباطی آن در پروازها و محل لابراتوار عکاسی .
ماده 4 - طرفین متعاهدین تعهد می نمایند که هنگام مبادرت به عکسبرداری برای منظورهای مذکور در ماده اول قواعد مشروحه زیر را رعایت کنند:
1 - هر یک از طرفین متعاهد می تواند هنگام عکسبرداری هوایی یک نفر افسر ناوبر به عنوان ناظر در هواپیمای طرف دیگر و همچنین یک افسر مامور در لابراتوار عکاسی طرف متعاهد دیگر داشته باشد. چنانچه پروازی صورت نگیرد افسر ناظر در هواپیما می تواند به کارهای لابراتوار اشتغال ورزد و چنانچه در لابراتوار کاری نباشد، افسر مامور لابراتوار می تواند به عنوان ناظر دوم در پرواز شرکت نماید و بدین منظور وسائل لازم جهت سهولت امر نظارت از طریق طرفی که عکسبرداری هوایی می نماید برای ماموریت نمایندگان ناظر طرف مقابل فراهم شود.
2 - در هواپیماها فقط از یک دوربین عکسبرداری که مشخصات آن قبلا اعلام می گردد، منحصرا به منظور عکسبرداری هوایی جهت تبدیل به نقشه با مقیاس معین استفاده خواهد شد و هر نوع عکسبرداری یا بررسی های هوایی دیگر ممنوع است . افسر ناظر طرف دیگر مجاز خواهد بود در اجرای مفاد این مقررات نظارت نماید.
3 - عکس های هوایی که به این صورت گرفته شده است در لابراتوار طرفی که اقدام به عکسبرداری نموده است ظاهر شده و آن قسمت از مناظر که مربوط به سرزمین طرف متعاهد دیگر باشد در حضور افسر ناظر همان طرف از فیلم ها محو خواهد گردید. در مواردی که الزاما بیش از نصف عکس حذف می شود برای توجیه عکس لااقل چند لکه کوچک در نقاط بالا و پائین محور عکس باقی می ماند تا بتوان از روی آن عکس ها را توجیه نمود.
ماده 5 - طرف متعاهدی که مایل به انجام پروازهای مورد بحث باشد می تواند پس از انجام کلیه تشریفات مقرر در این پروتکل و دریافت اجازه پرواز که حداکثر ظرف 15 روز قبل از شروع برنامه پرواز از طریق دیپلماتیک صادر خواهد شد برنامه پروازهای خود را اجرا نماید. ختم برنامه پروازها به مقامات صلاحیت دار طرف دیگر اعلام و ماموریت پایان خواهد یافت . پروازهای جدید هنگامی مجاز خواهند بود که طرفین متعاهدین کلیه تشریفات مقرر در مواد قبلی پروتکل حاضر را رعایت نموده باشند.
ماده 6 - در مواردی که پرواز به علل جوی و یا فنی بیش از زمان پیش بینی شده به طول انجامد و مراتب مورد تایید افسران ناظر طرف مقابل قرار گیرد، پرواز با موافقت افسران ناظر و مجریان عکسبرداری تمدید و مراتب به اطلاع مقامات ذیصلاحیت طرفین رسانیده می شود.
ماده 7 - هنگام انجام پروازهای مقرر در این پروتکل طرف ذینفع اقدامات تامینی لازم را به عمل خواهد آورد.
ماده 8 - افسران ناظر یک طرف متعاهد می توانند به شرط رعایت مقررات داخلی طرف متعاهد دیگر به سرزمین آن طرف وارد و یا از آن سرزمین خارج شوند. طرفین متعاهدین متعهد می شوند که در حدود مقررات داخلی خود کلیه تسهیلات لازم را به منظور انجام ماموریت افسران ناظر فراهم آورند.
ماده 9 - این پروتکل از تاریخ لازم الاجرا شدن برای مدت 5 سال اعتبار دارد در پایان این مدت خود به خود برای دوره های 2ساله دیگر تمدید خواهد شد، مگر این که یکی از طرفین حداقل شش ماه قبل از انقضای مدت مزبور از طریق دیپلماتیک قصد خود را نسبت به فسخ یا اصلاح آن به طرف دیگر اعلام نماید.
ماده 10 - پروتکل حاضر طبق مقررات قانونی دو طرف به تصویب خواهد رسید و یک ماه پس از تاریخی که طرفین از طریق دیپلماتیک تصویب آن را به یکدیگر اطلاع داده باشند لازم الاجرا خواهد شد.
بنا به مراتب فوق نمایندگان مختار امضاکنندگان زیر پروتکل حاضر را امضا نمودند. این پروتکل در تاریخ دوم آذر ماه 1365 برابر با 23 نوامبر 1986 در تهران به زبان های فارسی و ترکی و فرانسه تنظیم شده و در صورت بروز اختلاف متن فرانسه معتبر خواهد بود.
از طرف دولت جمهوری اسلامی ایران از طرف دولت جمهوری ترکیه
قانون فوق مشتمل بر ماده واحده منضم به پروتکل مذکور دایر بر ده ماده در جلسه روز پنجشنبه بیست و هشتم آبان ماه یک هزار و سیصد و شصت و ششم مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 19/9/1366 به تایید شورای نگهبان رسیده است .
رییس مجلس شورای اسلامی - اکبر هاشمی




نوع : قانون

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1366/08/28

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.