×

قانون موافقتنامه حمل و نقل بین المللی هوائی کالا و مسافر بین دولتهای جمهوری اسلامی ایران و یونان

قانون موافقتنامه حمل و نقل بین المللی هوائی کالا و مسافر بین دولتهای جمهوری اسلامی ایران و یونان

قانون-موافقتنامه-حمل-و-نقل-بین-المللی-هوائی-کالا-و-مسافر-بین-دولتهای-جمهوری-اسلامی-ایران-و-یونان

وکیل


ماده واحده - موافقتنامه حمل و نقل بین المللی هوایی کالا و مسافر بین دولتهای جمهوری اسلامی ایران و یونان ، مشتمل بر یک مقدمه و 19 ماده تصویب و اجازه مبادله اسناد آن داده می شود.
بسم الله الرحمن الرحیم
موافقتنامه حمل و نقل هوایی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری یونان
مقدمه
دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری یونان به عنوان اعضا کنوانسیون هواپیمایی کشوری که در 7 دسامبر 1944 مطابق با 16 آذر ماه 1323 در شیکاگو برای امضا مفتوح گردید.
با تمایل به انعقاد موافقتنامه ای به منظور تاسیس و به کار انداختن سرویسهای هوایی منظم بین سرزمینهای خود و ماورا این سرزمینها نسبت به
مواد زیر موافقت نمودند.
ماده 1 - تعاریف
به جز در مواردی که فحوای عبارت معنی دیگری را ایجاب نماید، از لحاظ این موافقتنامه "
الف - عبارت "مقامات هواپیمایی " در مورد جمهوری اسلامی ایران اطلاق می شود به "رییس سازمان هواپیمایی کشوری " و هر شخص یا مقامی که مجاز به انجام وظایف فعلی آن سازمان و یا وظایف مشابه آن باشد و در مورد جمهوری یونان اطلاق می شود به "رییس سازمان هواپیمایی کشوری " و هر شخص یا مقامی که مجاز به انجام وظایف فعلی آن سازمان و یا وظایف مشابه آن باشد.
ب - اصطلاح کنوانسیون به "کنوانسیون هواپیمایی کشوری بین المللی که در 7 دسامبر 1944 مطابق با 16 آذر ماه 1323 در شیکاگو برای امضا مفتوح گردید، اطلاق می شود که موارد زیر را شامل است :
1 - هر اصلاحیه ای که به موجب ماده 94 (الف ) آن کنوانسیون لازم الاجرا گردیده و از سوی طرفین متعاهدین به تصویب رسیده است . و
2 - هر الحاقیه یا اصلاحیه های مربوط به آن که به موجب ماده 90 کنوانسیون مذکور به تصویب رسیده تا جایی که این اصلاحیه یا الحاقیه در هر زمان معین برای طرفین متعاهدین نافذ باشد.
ج" واژه "موافقتنامه " به موافقتنامه حاضر، ضمیمه پیوست آن و هر پروتکل و یا اسناد مشابهی که این موافقتنامه یا ضمیمه آن را اصلاح کند، اطلاق می شود.
د: عبارت "شرکت هواپیمایی تعیین شده " اطلاق می شود به یک شرکت هواپیمایی که به موجب ماده 3 موافقتنامه حاضر تعیین شده و اجازه فعالیت یافته باشد.
ه: عبارت "سرویسهای مورد توافق " اطلاق می گردد به سرویسهای هوایی منظم در مسیرهای مشخصه در ضمیمه این موافقتنامه جهت حمل و نقل مسافر، بار و پست به طور جداگانه یا تواما.
و: اصطلاح "ظرفیت " در مورد یک هواپیما اطلاق می شود به میزان بارگیری موثر آن هواپیما در یک مسیر یا قسمتی از مسیر و اصطلاح "ظرفیت " در مورد "سرویس مورد توافق " اطلاق می شود به ظرفیت هواپیما در چنین سرویسی ضرب در دفعات پرواز چنین هواپیما طی زمان معین در تمام یا قسمتی از مسیر. ز: اصطلاح سرزمین در مورد یک کشور اطلاق می شود به مناطق خاکی و آبهای سرزمینی مجاور آن که تحت حاکمیت و سلطه آن کشور است .
ح: عبارت "سرویس هوایی " "سرویس هوایی بین المللی " "شرکت هواپیمایی " و "توقف به منظورهای غیر ترافیک " به ترتیب دارای همان معانی است که در ماده 96 کنوانسیون به آنها داده شده است .
ط: اصطلاح "تعرفه " اطلاق می شود به قیمتی که برای حمل مسافر، بار همراه و غیر همراه مسافر درنظر گرفته می شود و شرایطی که اعمال این قیمتها را ایجاب می نماید شامل قیمتها و شرایط مقرر برای آژانسها و سایر خدمات جنبی که هواپیما در ارتباط با حمل و نقل هوایی انجام می دهد به استثنای مزد و شرایط حمل پست .
ی: عبارت "هزینه های استفاده کننده " اطلاق می گردد به هزینه هایی که شرکت های هواپیمایی بابت استفاده از فرودگاه ، وسایل یا تاسیسات امنیت هوانوردی متحمل می گردند.
تفاهم حاصل است که عناوین مواد موافقت نامه حاضر معانی هیچ یک از مقررات آن را به نحوی از انحا محدود نمی کند یا توسعه نمی دهد.
ماده 2 - اعطای حقوق
1 - هر یک از طرفین متعاهدین حقوق مصرحه در این موافقتنامه را جهت انجام سرویسهای هوایی بین المللی منظم به وسیله شرکت هواپیمایی تعیین شده طرف متعاهد دیگر به شرح ذیل به طرف متعاهد دیگر اعطا می نماید.
الف - پرواز بدون فرود از فراز سرزمین طرف متعاهد دیگر.
ب - توقف در سرزمین مذکور به منظورهای غیر ترافیک .
ج - توقف در سرزمین مذکور در نقاطی که برای آن مسیر در جدل مسیر پیوست به موافقتنامه حاضر مشخص گردیده است به منظور سوار و پیاده کردن مسافر، بار و پست به طور جداگانه یا تواما در ترافیک بین المللی .
2 - هیچ یک از مفاد بند 1 به نحوی تلقی نخواهد شد که در نتیجه شرکت هواپیمایی یکی از طرفین متعاهدین محق باشد در سرزمین طرف متعاهد دیگر در قبال مزد یا کرایه ، مسافر، بار یا پست به مقصد نقطه دیگری در سرزمین آن طرف حمل کند.
3 - در مناطق جنگی یا تحت اشغال نظامی یا در مناطقی که این عملیات در جریان است انجام این قبیل سرویسها منوط به تصویب مقامات ذیصلاح است .
ماده 3 - تعیین و اجازه
1 - هر طرف متعاهد حق دارد یک شرکت هواپیمایی را برای انجام سرویسهای مورد توافق در مسیرهای مشخصه تعیین نماید و یا آن را حذف و یا تغییر دهد و مراتب را از مجرای دیپلماتیک به طرف متعاهد دیگر اطلاع دهد.
2 - پس از دریافت اعلامیه تعیین - مقامات ذیصلاح طرف متعاهد دیگر با رعایت مفاد بندهای 3 و 4 ماده حاضر به شرکت هواپیمایی تعیین شده بدون تاخیر اجازه بهره برداری مربوطه را اعطا خواهد کرد.
3 - مقامات هواپیمایی یک طرف متعاهد می توانند از شرکتی که توسط طرف متعاهد دیگر تعیین شده بخواهند آنها را قانع سازد که شرایط مقرر در قوانین و مقرراتی را که معمولا برای انجام سرویسهای هوایی بین المللی توسط مقامات مزبور بر اساس مفاد کنوانسیون اعمال می گردد - حائز می باشند.
4 - هر یک از طرفین متعاهدین حق دارد در هر مورد که قانع نشده باشد که مالکیت عمده و کنترل موثر شرکت هواپیمایی مربوطه در دست طرف متعاهد یا اتباع طرف متعاهدی است که شرکت مزبور را تعیین نموده و یا در هر دو حالت از اعطا اجازه بهره برداری موضوع بند 2 این ماده حاضر امتناع ورزد و یا هر شرطی را که برای اعمال حقوق مشخصه در ماده 2 موافقتنامه حاضر توسط آن شرکت هواپیمایی تعیین شده لازم بداند تحمیل نماید.
5 - در هر زمان پس از آن که مفاد بندهای 1 و 2 این ماده به مرحله عمل درآمده باشد، شرکت هواپیمایی که بدین نحو تعیین شده و اجازه کسب نموده می تواند بهره برداری از سرویسهای مورد توافق را آغاز کند مشروط بر آن که بهره برداری از این سرویسها مادامی که تعرفه مربوطه به موجب مفاد ماده 12 این موافقتنامه در مورد سرویسهای مزبور تعیین نگردیده - انجام نپذیرد.
ماده 4 - تعلیق و لغو
1 - هر طرف متعاهد حق دارد در موارد مشروحه ذیل ، اجازه بهره برداری صادر را لغو یا استفاده از حقوق مشخصه در ماده 2 این موافقتنامه را در مورد شرکتی که توسط طرف متعاهد دیگر تعیین گردیده معلق نماید یا هر شرطی را که ممکن است برای استفاده از این حقوق لازم باشد تحمیل نماید:
الف : آن شرکت هواپیمایی نتواند اثبات کند که شرایط مصرحه در قوانین و مقرراتی را که به طور معمول و منطقی برای انجام سرویسهای هوایی بین المللی توسط این مقامات مطابق با کنوانسیون اعمال می گردد حائز می باشد، یا ب - قانع نشده باشد که مالکیت عمده و کنترل موثر آن شرکت هواپیمایی در دست طرف متعاهد یا اتباع طرف متعاهدی است که شرکت مذکور را تعیین نموده -یا
ج: آن شرکت هواپیمایی قوانین و یا مقررات طرف متعاهدی را که این حقوق را اعطا نموده است رعایت نکند - یا
د: شرکت هواپیمایی به هر نحوی از انحا عملیات بهره برداری را بر خلاف مقررات موافقتنامه حاضر انجام دهد.
2 - جز در مواردی که لغو یا تعلیق یا تحمیل شرایط مذکور در بند (1) این ماده به صورت فوری برای جلوگیری از نقض بیشتر قوانین و یا مقررات لازم باشد اعمال این حق فقط پس از مشورت با طرف متعاهد دیگر مطابق با مفاد ماده 14 این موافتنامه انجام خواهد گرفت .
ماده 5 - شمول قوانین و مقررات
1 - قوانین ، مقررات و رویه های یک طرف متعاهد ناظر به ورود و هواپیماهایی که به امر هوانوردی بین المللی اشتغال دارند به سرزمین آن طرف ، توقف در آن یا خروج از آن جا و یا ناظر به عملیات هوانوردی این گونه هواپیماها، از سوی شرکت هواپیمایی تعیین شده طرف متعاهد دیگر به هنگام ورود به سرزمین مذکور، در مدت توقف در آن جا و هنگام خروج از آن رعایت خواهد شد.
2 - قوانین و مقررات یک طرف متعاهد در ارتباط با ورود، خروج ، توقف یا عبور ترانزیتی ، مهاجرت به کشور یا از آن ، گذرنامه گمرک و قرنطینه - توسط شرکت هواپیمایی تعیین شده طرف متعاهد دیگر و به وسیله یا از طرف خدمه ،
مسافرین و در مورد بار و پست شرکت هواپیمایی مزبور هنگام عبور ترانزیتی از سرزمین آن طرف متعاهد ورود به آن ، در مدت توقف در آن جا و خروج از آن رعایت خواهد شد.
3- مسافرین اثاثیه مسافر و باری که از سرزمین یک طرف متعاهد در ترانزیت مستقیم می باشند و از حریمی که در فرودگاه آن طرف بدین منظور اختصاص یافته خارج نمی شوند فقط مشمول کنترل ساده ای خواهند بود. اثاثیه مسافر و باری که در ترانزیت مستقیم است از حقوق گمرکی و سایر مالیاتهای مشابه معاف خواهد بود.
ماده 6 - شناسایی گواهینامه ها و پروازها
1 - گواهینامه های قابلیت پرواز و گواهینامه های صلاحیت و پروانه هایی که توسط یک طرف متعاهد صادر شده و یا اعتبار یافته و هنوز به قوت خود باقی باشد توسط طرف متعاهد دیگر برای بهره برداری از سرویسهای موضوع موافقتنامه حاضر معتبر شناخته خواهد شد مشروط بر این که شرایط صدور یا معتبر ساختن این گواهینامه ها و پروانه ها مساوی و یا بیش از حداقل استانداردهای فعلی و یا آتی باشد که به موجب کنوانسیون وضع شده و یا خواهد شد. در هر حال هر یک از طرفین متعاهدین این حق را برای خود محفوظ می دارد که در مورد پرواز
از فراز سرزمین خود از شناسایی گواهینامه های صلاحیت و پروانه هایی که جهت اتباع او توسط طرف متعاهد دیگر یا هر دولت دیگری صادر شده یا اعتبار یافته خودداری نماید.
2 - هر گاه امتیازات یا شرایط پروانه ها یا گواهینامه های مورد اشاره در بند (1) فوق که توسط مقامات هواپیمایی یک طرف متعاهد جهت هر شخص یا شرکت هواپیمایی تعیین شده یا در مورد هواپیمایی که سرویسهای مورد توافق را در مسیرهای مشخصه انجام می دهد، صادر گردیده باشد با استانداردهایی که به موجب کنوانسیون وضع شده متفاوت باشد و این وجه اختلاف در سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری به ثبت رسیده باشد - مقامات هواپیمایی طرف متعاهد دیگر می توانند طبق ماده 14 این موافقتنامه از مقامات هواپیمایی آن طرف متعاهد
به منظور متقاعد ساختن خود مبنی بر این که رویه مورد نظر از لحاظ دو طرف قابل قبول است - تقاضای مشاوره نمایند.
عدم حصول به یک توافق رضایتبخش موجبات اجرای ماده (4) این موافقتنامه را فراهم خواهد کرد.
ماده 7 - امنیت هوانوردی
1 - طرفین متعاهدین در راستای حقوق و تعهدات خود به موجب حقوق بین الملل ، تاکید می نمایند که تعهد آنان در قبال یکدیگر برای حفظ امنیت هوانوردی در برابر اعمال غیر قانونی جز لاینفکی از این موافقتنامه را تشکیل می دهد. طرفین متعاهدین بدون تحدید کلیت حقوق و تعهدات خود به موجب حقوق بین الملل به ویژه مطابق با مفاد کنوانسیون راجع به جرائم و برخی اعمال ارتکابی دیگر در هواپیما امضا شده در توکیو به تاریخ 14 سپتامبر 1963، مطابق با 23 شهریور ماه 1342 کنوانسیون راجع به جلوگیری از تصرف غیر قانونی
هواپیما، امضا شده در لاهه به تاریخ 16 دسامبر 1970 مطابق با 25 آذر ماه 1349 و کنوانسیون راجع به جلوگیری از اعمال غیر قانونی علیه امنیت
هواپیمایی کشوری امضا شده در مونترال به تاریخ 23 سپتامبر 1971 مطابق با اول مهر ماه 1350 عمل خواهند کرد.
2 - طرفین متعاهدین کلیه مساعدتهای لازم را جهت جلوگیری از تصرف غیر قانونی هواپیماهای کشوری و دیگر اعمال غیر قانونی علیه امنیت این هواپیماها مسافرین و خدمه آنها، فرودگاه ها و تاسیسات هوانوردی و هر نوع تهدید دیگر علیه امنیت هواپیماهای کشوری را بنا بر تقاضا در مورد یکدیگر به عمل خواهند آورد.
3 - طرفین باید در روابط دوجانبه خود طبق مقررات امنیت هوانوردی تعیین شده از سوی سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری که به عنوان ضمائم کنوانسیون هواپیمایی کشوری بین المللی شناخته شده اند تا حدودی که این مقررات امنیتی در مورد طرفین قابل اجرا است - عمل نمایند. آنها می باید از گردانندگان هواپیماهای ثبت شده در کشور خود یا گردانندگان هواپیماهایی که محل کار اصلی و یا اقامت دائم آنها در سرزمین طرفین می باشد و نیز گردانندگان فرودگاه های واقع در سرزمینهای خود بخواهند که طبق مقررات امنیت هوانوردی مزبور عمل نمایند.
4 - هر یک از طرفین متعاهدین موافقت دارد که می توان از این گردانندگان هواپیماها درخواست نمود تا مقررات امنیت هوانوردی مورد اشاره در بند(3) فوق را که طرف متعاهد دیگر از لحاظ ورود به سرزمین خود، توقف در آنجا یا خروج از آن خواستار است رعایت کنند.
هر یک از طرفین متعاهدین باید اطمینان حاصل کند که در سرزمین او اقدامات کافی برای حفاظت از هواپیماها و وارسی مسافرین ، و لوازم همراه آنها، به نحو موثر معمول می شود و کنترل های لازم را در مورد خدمه اثاثیه مسافر، بار و خواربار هواپیماها قبل و در خلال سوار و پیاده شدن مسافرین و بارگیری و تخلیه بار - به عمل آورد. هر یک از طرفین متعاهدین همچنین باید با هر درخواست طرف متعاهد دیگر برای انجام اقدامات امنیتی ویژه در حد معقول جهت مقابله با یک تهدید خاص برخورد مثبت داشته باشد.
5 - هنگامی که حادثه یا خطر بروز حادثه تصرف غیر قانونی هواپیماهای کشوری یا دیگر اعمال غیر قانونی علیه امنیت این هواپیماها، مسافرین و خدمه آن ، فرودگاه ها یا تاسیسات هوانوردی رخ دهد طرفین متعاهدین باید با تسهیل ارتباطات و دیگر اقدامات مناسب به منظور پایان سریع و امن حادثه مزبور یا خطر بروز آن یکدیگر را یاری نمایند.
6 - هنگامی که یکی از طرفین بنا به دلایل منطقی معتقد شود که طرف دیگر یا شرکت هواپیمایی طرف دیگر از مقررات امنیت هوانوردی موضوع این ماده تخطی کرده است - مقامات هواپیمایی آن طرف می توانند از مقامات هواپیمایی طرف
دیگر تقاضای مشاوره فوری نمایند. عدم دستیابی به یک توافق رضایت بخش ظرف سی (30) روز از تاریخ این تقاضا می تواند موجبات اتخاذ تصمیمی را مبنی بر مضایقه ، لغو، تحدید یا تحمیل شرایطی در رابطه با اجازه بهره برداری یا پروانه های فنی یک شرکت یا شرکتهای هواپیمایی طرف دیگر فراهم آورد در صورت بروز یک وضعیت اضطراری که تهدید فوری و فوق العاده ای را متوجه ایمنی مسافرین ، خدمه یا هواپیما نماید - یکی از طرفین می تواند اقدام مناسب موقتی را جهت مقابله با این تهدید قبل از انقضای سی (30) روز معمول نماید. هر گونه اقدام به عمل آمده طبق این بند می باید به مجرد مرعی شدن مفاد ماده حاضر - متوقف گردد.
ماده 8 - فرصتهای بازرگانی
1 - شرکت هواپیمایی تعیین شده یک طرف متعاهد حق داشتن نمایندگی خود را در سرزمین طرف متعاهد دیگر دارا می باشد.
2 - شرکت هواپیمایی تعیین شده یک طرف متعاهد می تواند طبق قوانین و مقررات طرف دیگر ناظر به ورود، اقامت و استخدام متخصصین مدیریت ، فروش ، فنی و دیگر کارکنان متخصص خود را که برای ارائه خدمات هوایی مورد نیاز هستند - به سرزمین طرف متعاهد دیگر آورده و نگهداری کند.
3 - در صورت تعیین نماینده کل یا نماینده کل فروش ، این نماینده بر طبق قوانین و مقررات جاری مربوطه هر یک از طرفین متعاهدین منصوب خواهد شد.
4 - هر یک از شرکتهای تعیین شده حق فروش حمل و نقل هوایی را در سرزمین طرف دیگر مستقیما و یا از طریق نمایندگان خود حائز می باشد و هر کسی حق خریداری چنین حمل و نقلی را طبق قوانین و مقررات ملی دارد.
5 - انتقال درآمدهای حاصله توسط شرکتهای هواپیمایی تعیین شده طرفین متعاهدین ، بر اساس عمل متقابل و طبق مقررات ارزهای خارجی قابل اجرا در دو کشور صورت خواهد گرفت . طرفین همه امکانات خود را برای تسهیل در انتقال چنین درآمدهایی پس از کسر مخارج به کار خواهند گرفت . ماده 9 - معافیت از حقوق گمرکی و سایر عوارض
1 - هر یک از طرفین متعاهدین بر اساس عمل متقابل ، شرکت هواپیمایی تعیین شده طرف متعاهد دیگر را طبق قوانین ملی خود از محدودیتهای واردات ، حقوق گمرکی و عوارض دیگر، هزینه های بازرسی و سایر حقوق و مالیاتهای ملی ناظر به هواپیما، سوخت ، روغن موتور، مواد مصرفی فنی ، وسایل یدکی از جمله موتور، لوازم جاری هواپیما، خواربار هواپیما و دیگر اقلامی که صرفا برای استفاده فعلی یا آتی در رابطه با عملیات و یا سرویس هواپیماهای شرکت هواپیمایی تعیین شده طرف متعاهد دیگر که از سرویسهای مورد توافق بهره برداری می کند - تخصیص دارد و همچنین بلیط، صورتحسابهای هوایی ، هر گونه مواد چاپی که نشان شرکت بر آن چاپ شده و هر گونه مواد تبلیغاتی معمول را که به طور رایگان توسط شرکت هواپیمایی تعیین شده مزبور توزیع می شود - معاف خواهد نمود.
2 - معافیتهای اعطایی موضوع این ماده وقتی در مورد اقلام مورد اشاره در بند 1 این ماده اعمال خواهد شد که این اقلام :
الف - در سرزمین یکی از طرفین متعاهدین توسط یا از طرف شرکت هواپیمایی تعیین شده طرف متعاهد دیگر ارائه شود،
ب - در هواپیماهای شرکت هواپیمایی تعیین شده یک طرف متعاهد به هنگام ورود به سرزمین طرف متعاهد دیگر و یا خروج از آن نگاهداری شود.
ج - در هواپیمای شرکت هواپیمایی تعیین شده طرف متعاهد دیگر به منظور استفاده به هنگام بهره برداری از سرویسهای مورد توافق قرار گیرد، اعم از این که اقلام مزبور در سرزمین طرف متعاهدی که معافیتها را اعطا می کند به طور کامل مورد استفاده یا مصرف قرار گیرد یا خیر به شرط آن که این اقلام در سرزمین طرف متعاهد مذکور ممنوع نباشد.
3 - لوازم جاری هوانوردی و همچنین مواد و لوازم نگاهداری شده در هواپیماهای هر یک از طرفین متعاهدین تنها با موافقت مقامات گمرکی طرف متعاهد دیگر در سرزمین طرف مذکور قابل تخلیه است . در این صورت می توان این مواد را تا زمانی که طبق مقررات گمرکی مجددا صادر شود و یا ترتیب دیگری در مورد آن داده شود - تحت نظارت مقامات نامبرده قرار داد.
ماده 10 - هزینه های استفاده کننده :
هر یک از طرفین متعاهدین می تواند برای استفاده از فرودگاه ها و سایر تاسیسات تحت کنترل خود عوارض عادلانه و مناسبی را وضع نموده یا اجازه وضع آن را بدهد. معهذا هر یک از طرفین متعاهدین موافقت دارد که این عوارض از آن چه هواپیماهای ملی آن طرف متعاهد که در سرویسهای مشابه بین المللی تردد می نمایند و برای استفاده از این فرودگاه ها و تاسیسات می پردازند - تجاوز نکند.
ماده 11 - مقررات ظرفیت و تصویب برنامه های پرواز
1 - شرکتهای هواپیمایی تعیین شده طرفین متعاهدین از رفتار عادلانه و متساوی برخوردار خواهند بود تا بتوانند برای انجام سرویسهای مورد توافق
در مسیرهای مشخصه از فرصتهای متساوی بهره مند باشند.
2 - در انجام سرویسهای مورد توافق شرکتهای هواپیمایی تعیین شده هر یک از طرفین متعاهدین منافع شرکت هواپیمایی طرف دیگر را منظور نظر خواهد داشت تا من غیر حق در سرویسهای طرف دیگر در تمامی یا قسمتی از همان مسیرها اثر نامطلوب ایجاد نشود.
3 - هدف اصلی سرویسهای مورد توافق که توسط شرکت هواپیمایی تعیین شده یک طرف متعاهد انجام می شود، تامین ظرفیت کافی با ضریب بار مناسب است برای رفع نیازمندیهای حمل مسافر و بار و پست جاری و آن چه برای آینده مناسب قابل پیش بینی باشد بین سرزمین طرف متعاهد تعیین کننده شرکت هواپیمایی و سرزمین طرف متعاهد دیگر.
4 - تامین حمل مسافر، بار و پست که در نقاطی از مسیرها در سرزمین کشورهایی غیر از کشور تعیین کننده شرکت هواپیمایی سوار یا پیاده می شوند بر اساس توافق طرفین متعاهدین صورت خواهد پذیرفت .
5 - ظرفیتی که عرضه می شود از جمله تعداد سرویسها و نوع هواپیماهای مورد استفاده شرکتهای هواپیمایی تعیین شده طرفین متعاهدین در سرویسهای مورد توافق بر اساس توصیه شرکتهای هواپیمایی تعیین شده مورد موافقت مقامات هواپیمایی قرار خواهد گرفت . شرکتهای هواپیمایی تعیین شده چنین توصیه ای را پس از شور بین خود و رعایت اصول مندرج در بندهای 1 و 2 و 3 این ماده به عمل خواهند آورد.
6 - در صورت عدم توافق بین شرکتهای هواپیمایی تعیین شده طرفین متعاهدین - مسائل مشروحه در بند 5 فوق از طریق توافق بین مقامات هواپیمایی طرفین متعاهدین حل و فصل خواهد گردید. تا زمانی که این توافق حاصل نگردیده ، ظرفیت عرضه شده توسط شرکتهای هواپیمایی تعیین شده - بدون تغییر باقی خواهد ماند.
7 - شرکت هواپیمایی تعیین شده هر یک از طرفین متعاهدین - حداقل سی روز قبل از شروع سرویسها در مسیرهای مشخصه برنامه های پرواز را به مقامات هواپیمایی طرف متعاهد دیگر برای تصویب تسلیم خواهد نمود و در مورد تغییرات بعدی نیز از همین قرار عمل خواهد شد. این محدودیت زمانی را می توان در موارد خاص با تصویب مقامات نامبرده کاهش داد.
ماده 12 - تعرفه های حمل و نقل هوایی :
1 - نرخهای مورد اجرا توسط شرکتهای هواپیمایی طرفین متعاهدین در سرویسهای مورد توافق - در سطح معقولی خواهد بود که با توجه به کلیه عوامل مربوطه از جمله هزینه بهره برداری و سود معقول و خصوصیات سرویس و در صورت اقتضا نرخهای شرکتهای هواپیمایی دیگر که در تمام یا قسمتی از همان مسیرها سرویسهای برنامه ای انجام می دهند - وضع می گردد.
2 - نرخهای موضوع بند 1 این ماده بر اساس قواعد ذیل تعیین می گردد: الف : هر گاه شرکتهای هواپیمایی تعیین شده طرفین متعاهدین عضو یک اتحادیه بین المللی شرکتهای هواپیمایی مثل اتحادیه بین المللی حمل و نقل هوایی بامکانیسیم تعیین نرخ باشد و یک قطعنامه نرخ ناظر بر سرویسهای مورد توافق از قبل وجود داشته است - نرخها بر اساس این قطعنامه بین شرکتهای هواپیمایی تعیین شده طرفین متعاهدین توافق خواهد شد. مگر آن که تصمیم دیگری در مورد اجرای این ماده اتخاذ شود - هر یک از شرکتهای هواپیمایی تعیین شده صرفا در برابر مقامات هواپیمایی خود از لحاظ موجه و معقول بودن نرخهای مورد توافق جوابگو خواهند بود.
ب: هر گاه قطعنامه ای درباره نرخ ناظر بر سرویسهای مورد توافق وجود نداشته باشد - یک یا هیچ یک از شرکتهای هواپیمایی تعیین شده طرفین متعاهدین عضو اتحادیه شرکتهای هواپیمایی موضوع بند الف فوق نباشند، شرکتهای هواپیمایی تعیین شده طرفین متعاهدین در مورد نرخهایی که برای سرویسهای مورد توافق اعمال می گردد - بین خود توافق خواهند نمود.
ج: نرخهایی که بدین ترتیب مورد توافق قرار می گیرد - لااقل سی (30) روز قبل از تاریخ پیشنهادی اجرا - برای تصویب به مقامات هواپیمایی طرفین متعاهدین تسلیم خواهد گردید. این محدودیت زمانی به شرط موافقت مقامات مذکور، قابل کاهش است .
د: در صورتی که شرکتهای هواپیمایی تعیین شده طرفین متعاهدین نتوانند درباره نرخهای قابل اجرا به توافق برسند و یا در صورتی که یک طرف متعاهد شرکت هواپیمایی خود را به منظور انجام سرویسهای مورد توافق تعیین ننموده باشد و یا چنان چه در فاصله پانزده (15) روز اول از دوره سی (30) روزه موضوع بند ج فوق - مقامات هواپیمایی یک طرف متعاهد عدم رضایت خود را از هر یک از نرخهای توافق شده بین شرکتهای هواپیمایی طرفین متعاهدین طبق بندهای الف و ب به مقامات هواپیمایی طرف متعاهد دیگر اعلام دارد - مقامات هواپیمایی طرفین متعاهدین اهتمام خواهند نمود در مورد نرخهای مناسب به توافق برسند.
3) الف : هیچ نرخی قبل از تصویب مقامات هواپیمایی طرفین متعاهدین به موقع اجرا در نخواهد آمد.
ب: نرخهای تعیین شده به موجب مفاد ماده حاضر تا زمانی که نرخهای جدید تعیین نشده باشد - به قوت خود باقی خواهد ماند.
4 - چنانچه مقامات هواپیمایی نتوانند نسبت به نرخهایی که طبق مفاد این ماده به آنها تسلیم می شود یا در مورد تعیین هر نرخی به توافق برسند -
اختلاف موجود بر طبق مفاد ماده 15 موافقتنامه حاضر حل و فصل خواهد شد.
5 - چنان چه مقامات هواپیمایی یکی از طرفین متعاهدین از نرخهای تعیین شده ناراضی باشد - مراتب را به مقامات هواپیمایی طرف متعاهد دیگر اطلاع خواهد داد و شرکت هواپیمایی تعیین شده - در صورت اقتضا برای حصول به توافق اهتمام خواهد نمود. اگر ظرف نود (90) روز پس از دریافت این اطلاعیه ، نرخ جدیدی طبق مفاد بندهای 2 و 3 این ماده تعیین نشود - طبق رویه پیش بینی شده در بند 4 این ماده عمل خواهد شد.
ماده 13 - تسلیم آمار
مقامات هواپیمایی هر یک از طرفین متعاهدین اطلاعات و آمار مربوط به ترافیک حمل شده در سرویسهای مورد توافق توسط شرکت هواپیمایی تعیین شده خود را به صوب سرزمین صرف متعاهد دیگر یا از آن سرزمین را به قسمتی که معمولا توسط شرکت هواپیمایی تعیین شده برای مقامات هواپیمایی ملی خود تهیه می گردد -
بنا بر تقاضا در اختیار مقامات هواپیمایی طرف متعاهد دیگر قرار خواهد داد، کلیه اطلاعات اضافی مورد درخواست مقامات هواپیمایی یک طرف متعاهد از مقامات هواپیمایی طرف متعاهد دیگر در صورت تقاضا مورد شور و توافق بین طرفین متعاهدین قرارداد قرار خواهد گرفت .
ماده 14 - مشاورات و اصلاحات
1 -هر یک از طرفین متعاهدین یا مقامات هواپیمایی آن می توانند در هر زمان از طرف متعاهد دیگر یا مقامات هواپیمایی او تقاضای مشاوره نمایند.
2 - مشاوره مورد تقاضای یک طرف متعاهد یا مقامات هواپیمایی او در فاصله شصت (60) روز از تاریخ دریافت تقاضا آغاز خواهد شد.
3 - هر نوع اصلاح در موافقتنامه حاضر - پس از آن که طرفین متعاهدین انجام تشریفات قانونی مربوط به انعقاد و لازم الاجرا شدن موافقتنامه های بین المللی را به یکدیگر اطلاع داده باشند لازم الاجرا خواهد شد.
4 - علیرغم مفاد بند 3، اصلاحات وارده بر جدول مسیر ضمیمه موافقتنامه حاضر - ممکن است مستقیما بین مقامات هواپیمایی طرفین متعاهدین مورد توافق قرار گیرد. این اصلاحات پس از تایید از طریق تبادل یادداشت دیپلماتیک لازم الاجرا خواهد گردید.
ماده 15 - حل اختلافات
1 - هر گاه در مورد تفسیر یا اجرای این موافقتنامه و ضمیمه آن بین طرفین متعاهدین اختلافی بروز نماید - طرفین متعاهدین در مرحله نخست اهتمام خواهند نمود تا اختلاف را از طریق مذاکره حل و فصل نمایند.
2 - هر گاه طرفین متعاهدین نتوانند اختلاف را از طریق مذاکره حل و فصل نمایند - می توانند توافق نمایند موضوع را جهت کسب نظر مشورتی به هر شخص یا هیاتی ارجاع کنند.
3 - چنانچه طرفین متعاهدین نتوانند به موجب بندهای 1 و 2 فوق در مورد حل اختلاف به نتیجه برسند، با رعایت قوانین و مقررات مربوط اختلاف به یک محکمه داوری سه نفره ارجاع خواهد شد که هر یک از طرفین متعاهدین یک داور را معین خواهد کرد و دو داور تعیین شده درباره داور سوم توافق خواهند نمود. هر یک از طرفین متعاهدین ظرف شصت (60) روز پس از وصول تقاضای ارجاع اختلاف به محکمه داوری از طریق مجرای دیپلماتیک به تعیین داور خود مبادرت خواهد نمود و داور سوم نیز ظرف شصت (60) روز بعد از آن تعیین خواهد شد. چنانچه
هر یک از طرفین متعاهدین ظرف مدت مقرر داور خود را تعیین نکند - بنا به تقاضای هر یک از طرفین متعاهدین ، رییس شورای سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری بر حسب مورد داور یا داورها را تعیین خواهد نمود مشروط بر این که چنانچه رییس شورای سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری از اتباع هر یک از طرفین متعاهدین باشد، از نایب رییس ارشد شورا و در صورتی که نامبرده نیز
از اتباع یکی از طرفین متعاهدین باشد - از عضو مقدم شورا که در چنین وضع تابعیتی نباشد - درخواست خواهد شد که حسب مورد داور یا داورها را تعیین نماید. در هر حال داور سوم از اتباع یک دولت ثالث خواهد بود و به عنوان رییس محکمه داوری عمل نموده و محل تشکیل محکمه را تعیین خواهد کرد.
4 - محکمه داوری آیین نامه کار خود را تعیین خواهد نمود.
5 - هزینه های محکمه داوری به طور یکسان بین طرفین متعاهدین تقسیم خواهد شد.
6 - طرفین متعاهدین تعهد می نمایند تصمیمات متخذه به موجب ماده حاضر را رعایت کنند.
7 - در صورتی که و مادامی که هر یک از طرفین متعاهدین یا شرکت هواپیمایی تعیین شده او تصمیمات متخذه به موجب بند 3 این ماده را رعایت نکند - طرف متعاهد دیگر می تواند نسبت به تحدید، مضایقه یا لغو هر گونه حقوق یا مزایای اعطا شده به موجب این موافقتنامه مبادرت کند.
ماده 16 - فسخ
هر یک از طرفین متعاهدین می توانند در هر زمان قصد خود را مبنی بر فسخ این موافقتنامه از مجاری دیپلماتیک کتبا به طرف متعاهد دیگر اعلام نماید. این اعلام همان زمان به اطلاع سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری خواهد رسید. در این صورت موافقتنامه دوازده ماه پس از دریافت اعلام فسخ توسط طرف متعاهد دیگر فسخ خواهد شد. مگر آن که اعلام فسخ قبل از انقضای این مدت با تراضی طرفین پس گرفته شود. در صورت عدم اعلام وصول از سوی طرف متعاهد دیگر اعلام فسخ چهارده (14) روز پس از وصول آن به سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری
دریافت شده تلقی خواهد شد.
ماده 17 - مطابقت با کنوانسیون های چندجانبه چنانچه کنوانسیون یا موافقتنامه چندجانبه ای در مورد هر دو طرف متعاهد
لازم الاجرا گردد - این موافقتنامه و ضمیمه آن به نحوی اصلاح خواهد شد تا با مقررات چنین کنوانسیون یا موافقتنامه ای تطبیق نماید.
ماده 18 - ثبت
این موافقتنامه و ضمیمه آن و کلیه اصلاحات وارده بر آن نزد سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری به ثبت خواهد رسید.
ماده 19 - لازم الاجرا شدن
این موافقتنامه از تاریخ آخرین اطلاعیه هر یک از طرفین متعاهدین به طرف متعاهد دیگر دایر بر این که اقدامات لازمه را طبق مقررات قوانین اساسی خود درباره لازم الاجرا شدن موافقتنامه های حاضر به عمل آورده است به موقع اجرا گذاشته خواهد شد. بنا به مراتب نمایندگان امضاکننده زیر که از طرف دولتهای متبوعه خود مجاز می باشند موافقتنامه حاضر را امضا نمودند.
این موافقتنامه در تاریخ 5 تیر ماه 1370 هجری شمسی برابر با 26 ژوئن 1991 در دو نسخه به زبانهای فارسی یونانی و انگلیسی - که هر سه متن دارای اعتبار یکسان می باشد در آتن تنظیم گردید. در صورت اختلاف در تفسیر، متن انگلیسی مناط اعتبار خواهد بود.
از طرف جمهوری اسلامی ایران از طرف جمهوری یونان
سراج الدین کازرونی نیکلاس گلستاتین
ضمیمه
1) جدول مسیر 1:
مسیرهایی که توسط شرکت هواپیمایی تعیین شده جمهوری اسلامی ایران مورد بهره برداری قرار می گیرد.
جدول 2)
مسیرهایی که توسط شرکت هواپیمایی تعیین شده جمهوری یونان مورد بهره برداری قرار می گیرد نقاط تعیین شد در یونان - تهران ، ایران .
نقاط تعیین شده در ایران - آتن - یونان .
3) نقاط واسط و نقاط ماورا ممکن است توسط شرکتهای هواپیمایی تعیین شده مورد بهره برداری قرار گیرد. به هر حال هیچ گونه حق آزادی پنجم برای تردد بین نقاط مزبور و سرزمین طرف متعاهد دیگر اعمال نخواهد شد مگر در این زمینه بین طرفین متعاهدین توافق حاصل شده باشد.
قانون فوق مشتمل بر ماده واحده و موافقت نامه ضمیمه در جلسه روز یک شنبه بیست و هشتم فروردین ماه یک هزار و سیصد و هفتاد و سه مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 14/2/1373 به تایید شورای نگهبان رسیده است .
رئیس مجلس شورای اسلامی - علی اکبر ناطق نوری

نوع : قانون

شماره انتشار : 14339

تاریخ تصویب : 1373/01/28

تاریخ ابلاغ : 1373/03/09

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.