×

قانون پروتکل اصلاحی ازمیر

قانون پروتکل اصلاحی ازمیر

قانون-پروتکل-اصلاحی-ازمیر
ماده واحده - پروتکل اصلاحی عهدنامه ازمیر بین دولتهای ایران ، پاکستان و ترکیه مورخ 21/12/1355 به صورت اصلاحیه پروتکل اصلاحی عهدنامه ازمیر مورخ 28/3/1369 مشتمل بر هجده بند متضمن عضویت اعضای جدید اکو ( جمهوری های افغانستان ، آذربایجان ، ازبکستان ، ترکمنستان ، قزاقستان ، قرقیزستان و تاجیکستان ) و سایر اصلاحات به عمل آمده که در تاریخ 7 آذر ماه 1371 هجری شمسی برابر با 28 نوامبر 1992 میلادی از طرف دولت جمهوری اسلامی ایران ، جمهوری اسلامی پاکستان و جمهوری ترکیه در اسلام آباد به امضا رسیده است به شرح پیوست تصویب و اجازه تسلیم اسناد آن داده می شود.
پروتکل اصلاحی عهدنامه ازمیر
1 - دولتهای جمهوری اسلامی ایران ، جمهوری اسلامی پاکستان و جمهوری ترکیه طبق مواد 36 و 37 عهدنامه ازمیر مورخ 21/12/1355 هجری شمسی مطابق با 12 مارس 1977 میلادی به صورت اصلاح شده طی "پروتکل اصلاحی عهدنامه ازمیر" مورخ 28 خرداد ماه 1369 هجری شمسی مطابق با 18 ژوئن 1990 میلادی با اعمال اصلاحات زیر در عهدنامه ازمیر موافقت نمودند:
2 - بندهایی از ماده 1 عهدنامه ازمیر به شرح زیر تغییر می یابد:
الف - "دولتهای عضو" به دولتهای جمهوری اسلامی ایران ، جمهوری اسلامی پاکستان و جمهوری ترکیه و دولتهایی که به موجب ماده 36 به عضویت سازمان پذیرفته شده اند، اطلاق می شود.
ب - "حکومتهای عضو" به حکومتهای دولتهای عضو اطلاق می شود.
ج - "منطقه " به سرزمینهای دولتهای عضو اطلاق می شود.
د - "عهدنامه " به عهدنامه ازمیر اطلاق می شود.
3 - یک بند جدید 10 به شرح زیر به ماده 1 عهدنامه اضافه می شود.
"اعضای بنیانگذار" به دولتهای جمهوری اسلامی ایران ، جمهوری اسلامی پاکستان ،
و جمهوری ترکیه اطلاق می شود.
4 - ماده 3 عهدنامه به شرح زیر اطلاق می شود:
دولتهای عضو بر اساس تعهدات مندرج در قراردادهایشان ، امکان کاهش موانع تجاری موجود در منطقه اکو را بی آن که خدشه ای به سایر تعهدات بین المللی آنان وارد آید، در زمان مناسب و با عنایت به تجارب کسب شده در چارچوب سیستم تعرفه ترجیحی اکو مورد بررسی قرار خواهند داد.
5 - ماده 5 عهدنامه به صورت زیر اصلاح می شود:
به منظور انجام امور بانکداری بازرگانی ، شروع ، پیشبرد و تامین اعتبار تجارت و طرحهایی که اهداف عهدنامه حاضر را تامین می کند، بانک تجارت و توسعه اکو با شرکت بخش خصوصی در مواردی که قوانین کشور مربوط اجازه دهد، تاسیس خواهد شد.
6 - در ماده 21 کلمه سه حذف می شود
7 - ماده 25 عهدنامه به صورت زیر اصلاح می شود:
شورای قائم مقام ها متشکل خواهد بود از مدیر کل مربوط وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و روسای نمایندگی های سیاسی دولتهای عضو در ایران یا نزد سازمان همکاریهای اقتصادی - شورای مزبور جز در مواقعی که شورای وزیران تشکیل جلسه می دهند به عنوان یک رکن دائم از طرف وزیران و به نام آنان مسئول اجرای سیاستها، تنظیم موضوعاتی که مستلزم اتخاذ تصمیم توسط دول عضو است و نیز انجام اقدامات مقتضی در امور مربوط به اجرای تصمیمات شورای وزیران می باشد. شورای قائم مقام ها مرتبا و به دفعاتی که ضروری باشد با شرکت اکثریت اعضا در تهران تشکیل جلسه خواهد داد. ریاست شورای قائم مقام ها طبق آیین نامه داخلی مصوب شورای وزیران هر شش ماه یک بار به صورت چرخشی و به ترتیب حروف الفبا به عهده یکی از دول عضو که در تهران دارای نمایندگی مقیم باشند، خواهد بود.
8 - قسمت اول ماده 28 به شرح زیر اصلاح می شود:
دبیر کل بر دبیرخانه ریاست تام دارد و با معرفی یک دولت عضو توسط شورای وزیران منصوب می شود. مدت تصدی مقام دبیرکلی چهار سال است . سمت دبیر کلی به صورت چرخشی از طرف یکی از سه دولت عضو بنیانگذار احراز خواهد شد و در پایان این دوره ها در سال 80 - 1379 هجری شمسی مطابق با 2000 میلادی ، سایر دولتهای عضو می توانند به صورت چرخشی و به ترتیب حروف الفبای انگلیسی این مقام را احراز نمایند که مدت تصدی نیز به دو سال تقلیل خواهد یافت .
9 - در ماده 29 عهدنامه ، جمله سوم قسمت اول حذف می شود.
10 - در ماده 31 عهدنامه ، قسمت دومی به شرح زیر اضافه می شود:
شورای وزیران می تواند یک دولت عضو را برای مدت مشخصی از پرداخت سهمیه بودجه معاف نموده سهمیه آن دولت را کاهش داده یا مهلت پرداخت سهمیه دولت مزبور را به تعویق اندازد.
11 - ماده 35 به شرح زیر اصلاح می شود:
سازمان می تواند با سازمانهای بین المللی ، سایر گروه های منطقه ای ، کشورها، نهادها یا موسسات همکاری نزدیک برقرار کند، ماهیت و حدود این همکاری توسط شورای وزیران تعیین خواهد شد.
12 - متن زیر جایگزین قسمت دوم ماده 36 می شود:
دولت متقاضی ، متعهد می شود که مفاد این عهدنامه را کاملا محترم شمرده و رعایت کند و کلیه تعهدات ناشی از آن را بپذیرد. پس از پذیرش درخواست عضویت دولت متقاضی ، این دولت سند الحاق به عهدنامه را امضا می نماید و پس از آن طبق رویه ها و مقررات قانون اساسی خود الحاق به عهدنامه را مورد تصویب قرار خواهد داد. سند تصویب ظرف 18 ماه از تاریخ سند الحاق نزد دولت جمهوری اسلامی ایران تودیع خواهد شد که این دولت رونوشت مصدق آن را جهت دولتهای عضو و دبیرخانه ارسال خواهد نمود.
تا انجام مراحل تصویب دولت عضو جدید می تواند با موافقت شورای وزیران ، به عنوان یک عضو کامل در فعالیتهای کلیه ارگانهای اکو شرکت نموده و سهمیه تعیین شده خود را برای کمک به بودجه اکو پرداخت نماید.
13 - اصلاحات فوق بر کلیه مواد مربوط عهدنامه ازمیر و "موافقتنامه وضعیت سازمان همکاری های اقتصادی (اکو)، نمایندگان ملی و کارکنان بین المللی آن " منضم به عهدنامه ، شمول خواهد داشت .
14 - به استثنای این اصلاحات ، سایر مفاد عهدنامه ازمیر و "موافقتنامه وضعیت سازمان همکاری های اقتصادی ، نمایندگان ملی و کارکنان بین المللی آن " منظم به عهدنامه به قوت خود باقی خواهد ماند.
15 - پروتکل حاضر طبق رویه و مقررات قوانین اساسی کشورهای عضو به تصویب خواهد رسید و اسناد تصویب نزد دولت جمهوری اسلامی ایران تودیع خواهد شد که این دولت رونوشت مصدق اسناد تصویب را برای سایر دول عضو و دبیرخانه ارسال خواهد داشت .
16 - پروتکل حاضر از تاریخ تودیع آخرین سند تصویب نزد دولت جمهوری اسلامی ایران لازم الاجرا خواهد شد.
17 - پروتکل حاضر در چهار نسخه اصلی به زبان انگلیسی تنظیم گردید که هر چهار متن دارای اعتبار یکسان می باشد.
18 - این پروتکل در تاریخ 7/9/1371 هجری شمسی مطابق با 28 نوامبر 1992 میلادی در اجلاس فوق العاده شورای وزیران اکو در اسلام آباد تنظیم شد. بنا به مراتب ، نمایندگان تام الاختیار زیر پروتکل حاضر را امضا نمودند.
از طرف دولت جمهوری اسلامی ایران
دکتر علی اکبر ولایت
وزیر امور خارجه
از طرف دولت جمهوری اسلامی پاکستان
محمد صدیق خان کانجو
وزیر مشاور در امور خارجه
از طرف دولت جمهوری ترکیه
حکمت چتین
وزیر امور خارجه
قانون فوق مشتمل بر ماده واحده و پروتکل اصلاحی ضمیمه در جلسه روز یک شنبه چهارم اردیبهشت ماه یک هزار و سیصد و هفتاد و سه مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 11/2/1373 به تایید شورای نگهبان رسیده است .
رئیس مجلس شورای اسلامی - علی اکبر ناطق نوری

نوع : قانون

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1373/02/04

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.