×

قانون تشکیل وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران

قانون تشکیل وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران

قانون-تشکیل-وزارت-دفاع-و-پشتیبانی-نیروهای-مسلح-جمهوری-اسلامی-ایران
فصل اول - کلیات و تعاریف
ماده 1 - به موجب این قانون وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران از ادغام وزارتین دفاع و سپاه پاسداران تشکیل می شود.
ماده 2 - تعاریف
در این قانون عبارات اختصاری زیر جایگزین عناوین کامل آن می شوند:
- نیروهای مسلح به جای نیروهای نظامی و انتظامی
- فرماندهی کل به جای فرماندهی کل نیروهای مسلح
- ستاد کل به جای ستاد فرماندهی کل نیروهای مسلح
- وزارت به جای وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران
- وزیر به جای وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران
تبصره 1 - نیروهای نظامی به نیروهای سه گانه ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ستادهای مربوطه و سازمانهای وابسته به آن اطلاق می گردد.
تبصره 2 - نیروهای انتظامی به شهربانی و ژاندارمری جمهوری اسلامی ایران ، کمیته انقلاب اسلامی و سازمان پلیس قضایی گفته می شود.
ماده 3 - وزارت بخشی از دولت است که مسئولیت پشتیبانی نیروهای مسلح را در قالب قوانین و تدابیر فرماندهی کل بر عهده دارد.
فصل دوم - وظایف
ماده 4 - وظایف وزارت به شرح زیر می باشد:
الف - بررسی ، تنظیم و تحصیل بودجه و اعتبارات نیروهای نظامی و وزارت و سازمان های وابسته به آنها با هماهنگی ستاد کل و نظارت بر انجام هزینه ها و بررسی و تایید بیلان حساب بودجه آنها.
ب - ساخت و تولید اقلام مورد نیاز نیروهای مسلح و انجام تحقیقات صنعتی لازم و افزایش امکانات تکنولوژی صنایع مربوطه برابر تدابیر و خط مشی فرماندهی کل .
ج - نوسازی ، بازسازی و تعمیرات اساسی وسایل و تجهیزات خارج از مقدورات نیروهای مسلح برابر دستورالعمل ابلاغی ستاد کل .
د - پشتیبانی فنی ، آموزشی و تعمیراتی خدمات کامپیوتری نیروهای مسلح .
تبصره - نحوه و چگونگی پشتیبانی برابر دستورالعملی است که توسط وزارت تهیه و به تصویب فرماندهی کل می رسد.
ه - هدایت و هماهنگ نمودن امور تحقیقات صنعتی نیروهای مسلح و سازمان های وابسته به وزارت برابر مصوبات و خط مشی فرماندهی کل و بهره گیری از امکانات مراکز پژوهشی و تحقیقاتی و صنعتی کشور.
تبصره - مراکز مذکور مکلفند همکاری های لازم را در زمینه بهره گیری صنعت نظامی از امکانات آنها به عمل آورند. موارد و چگونگی آن بر حسب آیین نامه ای خواهد بود که توسط وزارت تهیه و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.
و - آموزش و تربیت کادر متخصص و مورد نیاز وزارت و سازمان های وابسته و سازماندهی عناصر سازمانی تابعه و وابسته .
ز - کسب آگاهی از پیشرفت های حاصله در زمینه صنایع نظامی و شناخت سیستم های تسلیحاتی پیشرفته در جهان .
ح - انجام کلیه خریدهای خارجی مورد نیاز نیروهای نظامی و وزارت و سازمانهای وابسته به آنها بر اساس تدابیر فرماندهی کل و سیاست کلی و خط مشی دولت جمهوری اسلامی ایران .
تبصره - کلیه خریدهای خارجی اقلام دفاعی مورد نیاز نیروهای انتظامی و سایر وزارتخانه ها، نهادها و سازمان های کشور نیز صرفا از طریق این وزارت انجام خواهد گرفت .
ط - تهیه ، تامین و خرید داخلی اقلام مشترک مورد نیاز نیروهای نظامی به تشخیص ستاد کل به استثنا سوخت و مواد فاسد شدنی و همچنین انجام کلیه خریدهای داخلی مورد نیاز وزارت .
تبصره 1 - وزارت می تواند بخشی از اقلام مشترک داخلی را با حفظ مسئولیت و تعیین خط مشی به نیروهای نظامی تفویض نماید. موارد و چگونگی آن توسط دستورالعملی خواهد بود که توسط وزارت با هماهنگی ستاد کل تهیه و به تصویب فرماندهی کل می رسد.
تبصره 2 - خریدهای داخلی اقلام غیر مشترک (خاص ) مورد نیاز هر نیرو بر اساس دستورالعمل ستاد کل توسط همان نیرو و همچنین کلیه خریدهای داخلی مورد نیاز سازمان های وابسته به وزارت از طریق سازمان های مزبور صورت خواهد گرفت .
ی - تهیه و تنظیم لوایح مورد نیاز نیروهای نظامی و وزارت و سازمانهای وابسته به آنها بر اساس تدابیر کلی فرماندهی کل ، پیگیری جهت سیر مراحل قانونی ، ابلاغ قوانین و مصوبات هیات وزیران از طریق ستاد کل به نیروهای نظامی و نظارت بر اجرای قوانین و مقررات .
ک - دفاع از حقوق نیروهای نظامی و وزارت و سازمان های وابسته به آنها در مراجع قضایی .
ل - اداره امور املاک نیروهای نظامی و وزارت و سازمان های وابسته به آنها از نظر حقوقی و قانونی .
م - تهیه و تامین زمین مورد نیاز و احداث ساختمان و تاسیسات ساختمانی نیروهای نظامی و وزارت برابر دستورالعمل و خط مشی فرماندهی کل در چهارچوب ضوابط و سیاست های وزارت مسکن و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه .
تبصره - وزارت می تواند احداث ساختمانها و تاسیسات نیروهای نظامی و یا برخی از آنها را برابر مصوبات فرماندهی کل ، با حفظ مسئولیت و نظارت به نیروهای نظامی محول نماید.
ن - تهیه و تامین نقشه های نظامی و مرزی کشور و خدمات جغرافیایی مورد نیاز نیروهای مسلح .
تبصره - سایر دستگاهها که در تهیه خدمات نقشه برداری و جغرافیایی غیر نظامی فعالیت دارند در صورتی که این قبیل نقشه ها حاوی نقاط نظامی و مرزی
باشند، بایستی آن گونه امور را با وزارت هماهنگ نمایند. آیین نامه اجرایی مربوطه توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و سازمان ها برنامه و بودجه تهیه و به تصویب هیات وزیران می رسد.
س - تامین خدمات درمانی پرسنل نیروهای مسلح و وزارت و سازمان های وابسته به آنها اعم ازکادر ثابت ، پیمانی ، وظیفه و اعضای ویژه بسیج ،
بازنشستگان ، وظیفه بگیران ، مستمری بگیران و عائله تحت تکفل آنها.
ع - تامین نیازهای درمانی پرسنل و اداره امور بیمارستانها و درمانگاههای وزارت و سازمان های وابسته .
ف - انجام امور بیمه و بازنشستگی ، وظیفه و مستمری پرسنل نیروهای نظامی و وزارت و سازمان های وابسته به آنها.
ص - تامین خدمات تعاونی افراد مذکور در بند "س " بالا و عائله تحت تکفل آنان .
ق - تامین و حفاظت فیزیکی اماکن و تاسیسات وزارت و سازمان های وابسته .
ر - آموزش و آماده سازی پرسنل کادر ثابت وزارت و سازمان وابسته در رسته های رزمی جهت پذیرش مسئولیت های محوله در جنگ با همکاری نیروهای مسلح .
ماده 5 - به منظور حفظ و صیانت وزارت و سازمان های وابسته در زمینه های امنیتی ، سازمانی وابسته به وزارت با سلسله مراتب مستقل و متمرکز بنام سازمان حفاظت و اطلاعات تشکیل می گردد که ماموریت وظایف قانونی سازمانهای مشابه در ارتش و سپاه را با همکاری آنها در وزارت بر عهده خواهد داشت .
تبصره - رئیس این سازمان توسط مقام مقام معظم رهبری منصوب خواهد شد. ماده 6 - به منظور رسد و گسترش فرهنگ و ارزش های اسلامی در وزارت و سازمان های وابسته ، سازمانی وابسته با سلسله مراتب مستقل و متمرکز بنام
سازمان عقیدتی - سیاسی تشکیل می گردد که ماموریت و و وظایف قانونی سازمانهای مشابه در ارتش و سپاه را با همکاری آنها در وزارت بر عهده خواهد داشت .
تبصره - رئیس این سازمان توسط مقام معظم رهبری منصوب خواهد شد.
ماده 7 - در اجرای بندهای "ب ، ه ، و، ز" ماده 4 این قانون وزارت اقدام به تشکیل موسسه ای بنام موسسه آموزشی و تحقیقاتی دفاعی می نماید.
تبصره 1 - اساسنامه موسسه مذکور را حداکثر ظرف مد شش ماه توسط وزیر تهیه و به تصویب کمیسیون امور دفاعی مجلس شورای اسلامی می رسد.
تبصره 2 - کلیه مراکز آموزشی علمی و تحقیقات وزارتین دفاع و سپاه و سازمان های وابسته به آنها از طریق این موسسه هدایت و اداره می شوند.
ماده 8 - در اجرای بند "س " ماده 4 این قانون وزارت اقدام به تشکیل سازمان واحدی بنام سازمان تامین خدمات درمانی پرسنل نیروهای مسلح
می نماید. اساسنامه این سازمان ظرف مدت شش ماه توسط وزارت تهیه و به تصویب مجلس شورای اسلامی خواهد رسید.
ماده 9 - در اجرای بند "ص " ماده 4 این قانون ، وزارت اقدام به تاسیس شرکت تعاونی پرسنل نیروهای مسلح می نماید.
ماده 10 - در اجرای بند "ن " ماده 4 این قانون ، وزارت اقدام به تشکیل سازمانی بنام سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح می نماید. اساسنامه این
سازمان ظرف مدت شش ماه توسط وزارت تهیه و به تصویب مجلس شورای اسلامی می رسد.
فصل سوم - چگونگی اجرا
ماده 11 - کلیه اعتبارات و دیون و مطالبات و تعهدات وزارتین دفاع و سپاه بعد از تشکیل وزارت به این وزارت منتقل می گردد.
ماده 12 - کلیه موسسات ، سازمانها و شرکتهایی که تابع ، وابسته و یا تحت پوشش وزارتین دفاع و سپاه بوده اند، حسب مورد به تابعیت وابستگی یا تحت پوشش وزارت در می آیند.
ماده 13 - کلیه پرسنل شاغل در وزارتین دفاع و سپاه به وزارت جدید منتقل می گردند این پرسنل تا تصویب قوانین وزارت جدید تابع مقررات قبلی خود خواهند بود.
تبصره 1 - پرسنل مازاد بر نیاز وزارت در اختیار ستاد کل قرار خواهند گرفت .
تبصره 2 - پرسنل مامور به وزارتین دفاع و سپاه تا اجرای تبصره 1 فوق در ماموریت های محوله ابقا و سپس به واحد سازمانی اولیه مراجعت می نمایند.
ماده 14 - کلیه امکانات موجود وزارتین دفاع و سپاه در اختیار وزارت قرار داده می شود امکانات مازاد بر اساس دستورالعمل صادره از طرف فرماندهی کل در اختیار نیروهای نظامی قرار می گیرد.
ماده 15 - کلیه قوانین و مصوبات مربوط به وزارتین دفاع و سپاه و سازمان های وابسته به آنها تا تصویب قوانین و مصوبات جدید در مورد این
وزارت و سازمان های وابسته آن حسب مورد مجری خواهد بود.
تبصره - وزارت موظف است قوانین و مقررات مالی ، معاملاتی ، اداری و استخدامی موضوع این قانون را حداکثر ظرف مدت یک سال تهیه و جهت تصویب به مجلس شورای اسلامی ارائه نماید.
ماده 16 - این قانون از تاریخ تصویب لازم الاجرا خواهد بود. قانون فوق مشتمل بر شانزده ماده و شانزده تبصره در جلسه علنی روز شنبه
مورخ بیست و هشتم مرداد ماه یک هزار و سیصد و شصت و هشت مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 31/5/1368 به تایید شورای نگهبان رسیده است .
رئیس مجلس شورای اسلامی - مهدی کروبی




نوع : قانون

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1368/05/28

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.