×

قانون نحوه حفظ آثار و یاد حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه

قانون نحوه حفظ آثار و یاد حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه

قانون-نحوه-حفظ-آثار-و-یاد-حضرت-امام-خمینی-رضوان-الله-تعالی-علیه
ماده 1 - چاپ و انتشار زندگینامه و آثار و گفتار حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه از سوی اشخاص حقیقی و حقوقی و شرکتها و موسسات دولتی و غیر دولتی بدون تایید صحت مطالب توسط موسسه نشر آثار امام خمینی که بنا به دستور آن حضرت زیر نظر حجه الاسلام والمسلمین حاج سید احمد خمینی اداره می شود ممنوع است . اشخاص و موسسات مذکور موظفند قبلا به مصادر تایید شده توسط موسسه استناد نموده یا تاییدیه لازم را از این مرکز دریافت و به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه نمایند.
ماده 2 - وزارتخانه های آموزش و پرورش و فرهنگ و آموزش عالی و وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی موظفند از زندگی نامه ، وصیت نامه و پیامهای مهم حضرت امام خمینی قدس سره الشریف به ویژه منشور اول و دوم انقلاب را به نحوی مناسب در کتب درسی در مقاطع تحصیلی ابتدایی ، راهنمایی ، متوسطه و دانشگاهی قرار دهند.
ماده 3 - وزارتخانه های فرهنگ و ارشاد اسلامی و امور خارجه ، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران ، سازمان تبلیغات اسلامی و دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم موظفند با همکاری و هماهنگی موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام قدس سره ، برنامه های جامع و گسترده ای را جهت تبلیغ و ترویج و نشر آثار و اندیشه ها و زندگی نامه امام خمینی (ره ) در داخل و خارج از کشور با استفاده از کلیه امکانات فرهنگی و هنری و امکانات تجسمی و رسانه های همگانی تهیه و به اجرا در آورند.
تبصره - صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران موظف است از طریق ذیل به نشر و بسط تعالیم امام خمینی سلام الله علیه از قبیل :
1 - پخش سخنرانیهای حضرت امام .
2 - قرائت پیامهای حضرت امام بخصوص در مناسبتهای ذیربط.
3 - تدریس کتب علمی ایشان در برنامه های آموزشی مبادرت ورزد.
ماده 4 - وزارتخانه های فرهنگ و ارشاد اسلامی و کشور موظفند با همکاری و هماهنگی موسسه مزبور طرح های جامعی در زمینه نامگذاری مراکز و میادین و خیابانهای مهم کشور بنام امام خمینی و تهیه تابلوها و آثار هنری و تجسمی در زمینه آرمانها و اهداف امام و نصب آنها در مجامع عمومی و میادین بزرگ تهیه و پس از تصویب هیات دولت به اجرا در آورند.
ماده 5 - بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است منحصرا تصویر مبارک رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی را بر یک روی کلیه اسکناسهای جمهوری اسلامی ایران و سکه های بهار آزادی به گونه ای مناسب طراحی و چاپ و منقوش نماید.
ماده 6 - تمثال مبارک حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه باید در کلیه وزارتخانه ها، سازمانها، ادارات و نهادها و مراکز و مجامع رسمی داخل و خارج ایران و مصاحبات مسئولین کشور در محل مناسب و قابل رویت نسب گردد.
و همچنین تمثال مبارک امام در ابتدای کلیه کتب درسی آموزش و پرورش " دبستان ، راهنمایی ، دبیرستانی ، مراکز تربیت معلم " و نیز کتب منتشره دانشگاهی که از سوی مراکز نشر دانشگاهی انتشار می یابد به چاپ برسد.
ماده 7 - به منظور تجلیل از مقام شامخ رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی قدس سره الشریف روز چهاردهم خرداد هر سال سالروز رحلت آن قائد عظیم الشان به عنوان عزای عمومی اعلام و تعطیل رسمی خواهد بود.
ماده 8 - کلیه وزارتخانه ها و سازمانها و موسسات و شرکتهای دولتی موظفند همکاری لازم را در جهت حفظ و تنظیم و نشر آثار امام و طراحی و ساخت حرم و مجموعه های پیوسته به آن را با موسسه مذکور و حرم حضرت امام خمینی
به عمل آورند، اعتبارات مورد نیاز از محل بودجه این دو مرکز تامین خواهد شد و در صورت ضرورت در بودجه سالانه کل کشور پیش بینی خواهد شد.
تبصره - دستگاههای فوق الذکر می توانند در صورت درخواست مسئولین حرم امام خمینی و موسسه مذکور کارکنان خود را به این دو مرکز مامور نمایند.
قانون فوق مشتمل بر هشت ماده و دو تبصره در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ چهاردهم آبان ماه یک هزار و سیصد و شصت و هشت مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 14/8/1368 به تایید شورای نگهبان رسیده است .
رئیس مجلس شورای اسلامی - مهدی کروبی




نوع : قانون

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1368/08/14

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.