×

قانون حقوق و مزایای مستمر، پس انداز ثابت ، حق بیمه و بیمه درمانی مشمولین قانون ارتش جمهوری اسلامی ایران

قانون حقوق و مزایای مستمر، پس انداز ثابت ، حق بیمه و بیمه درمانی مشمولین قانون ارتش جمهوری اسلامی ایران

قانون-حقوق-و-مزایای-مستمر،-پس-انداز-ثابت-،-حق-بیمه-و-بیمه-درمانی-مشمولین-قانون-ارتش-جمهوری-اسلامی-ایران

وکیل


ماده 1 - عوامل تشکیل دهنده حقوق ماهانه مشمولین قانون ارتش جمهوری اسلامی ایران مصوب 7/7/1366 (موضوع مواد 131 و 138 قانون مزبور) به شرح زیر تعیین می گردد:
الف - حداقل حقوقی 300 واحد
ب - واحد حق کارآیی 2
ج - واحد حق ارتقا 12
د - واحد حق پایه 18
تبصره 1 - ضریب ریالی واحدهای تعیین شده در این ماده همواره معادل ضریب ریالی حقوق مشمولین قانون استخدام کشوری می باشد.
تبصره 2 - در کلیه مواردی که نظام پرداخت و یا اعداد حقوقی مشمولین قانون استخدامی کشوری تغییر نماید. با توجه به ضابطه ماده 136 قانون ارتش عوامل حقوقی مندرج در این ماده نیز به همان نسبت و به طور همزمان تغییر خواهند نمود. کلیه مقررات تغییردهنده حقوق مشمولین قانون استخدام کشوری باید حاوی تغییر عوامل مندرج در این ماده نیز باشد.
تبصره 3 - مقامات مندرج در ماده 78 قانون ارتش می توانند در نیرو و یا سازمان مربوطه همه ساله به نسبت یک درصد آمار پرسنل جمعی که حداقل 25 سال تمام سابقه خدمت داشته باشند به متخصصین زبده و شایسته آنان برای یک بار به میزان حداکثر یک ارتقا حقوقی تشویقی اعطا نمایند. ارتقا مزبور صرفا در محاسبه حقوق طول خدمت موثر بوده و پس از خاتمه خدمت حذف می گردد. دستورالعمل اجرای همآهنگ این تبصره توسط ستاد مشترک با هماهنگی نیروها و سازمانهای ذیربط تهیه و به تصویب فرماندهی کل نیروهای مسلح خواهد رسید.
ماده 2 - به محصلینی که قبل از نیل به درجه یا رتبه در بدو استخدام دوره های آموزشی را طی می نمایند ماهانه مبلغی به میزان یک دوم حقوق حاصله از عوامل مذکور در ماده یک و بر اساس رتبه حقوقی مدرک تحصیلی اساس استخدام و سنوات قابل قبول آموزشی آنان تعیین و پرداخت می گردد.
تبصره - به محصلینی که در رشته های پروازی ، دریانوردی ، تکاوری و هوابرد آموزش می بینند طبق ضوابط مذکور در آیین نامه اجرایی ماده 139 قانون ارتش حسب مورد مبالغی تا 50 درصد مزایای شغلی که در آن کارآموزی می نمایند به عنوان مزایای ویژه آموزشی در طول مدت آموزش عملی پرداخت خواهد شد.
ماده 3 - اولین رتبه حقوقی با توجه به ماده 131 قانون ارتش برای پرسنلی که بر اساس تحصیلات پائین تر از پایان دوره ابتدایی استخدام شده یا
می شوند یک و با مدارک تحصیلی مورد نیاز قابل قبول بالاتر که اساس استخدام بوده اند به شرح زیر تعیین می گردد:
الف - پایان دوره ابتدایی (جدیم و قدیم ) 3
ب - پایان دوره راهنمایی یا سیکل اول متوسطه
6
ج - قبولی چهارم متوسط (سابق )
7
د - قبولی پنجم متوسطه (سابق )
8
ه - پایان دوره دبیرستان
9
و - پایان دوره های فوق دیپلم و آموزشگاههای افسری و همافری سابق و دوره اول دانشکده علوم نظامی و یا سایر دوره های آموزشی همطراز 11
ز - پایان دوره های لیسانس و دانشکده های افسری و خلبانی سابق و دوره دوم دانشکده های علوم نظامی و یا سایر دوره های آموزشی همطراز 13
ح - پایان دوره های فوق لیسانس و همچنین دکترای رشته های درمانی بجز پزشکی عمومی 15
ط - دکترای پزشکی عمومی و دکترای سایر رشته های علوم
16
تبصره 1 - به اولین رتبه حقوقی دارندگان مدرک تحصیلی دکترا در کلیه رشته ها که دوره های تخصصی و یا فوق تخصصی مورد نیاز سازمان را طی نموده باشند حسب مورد 3 و 4 واحد اضافه می گردد.
تبصره 2 - در مواردی که وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح طول دوره های تحصیلی مذکور در تبصره 1 و بندهای "ح " و "ط" را به موجب مدارک مورد تایید یکی از وزارتین فرهنگ و آموزش عالی و بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی بیش از سنوات مورد محاسبه در بندهای مزبور احراز نمایند بر اساس ماده 131 قانون ارتش رتبه حقوقی مربوطه را محاسبه و تعیین خواهد نمود.
تبصره 3 - سنوات تحصیلی بالاتر از پایان دوره دبیرستان ، برای تعیین درجه یا رتبه بر اساس مواد 69، 70 و 73 قانون ارتش برای دارندگان مدرک تحصیلی بالاتر از پایان دوره دبیرستان برابر است با تفاضل اولین رتبه حقوقی آنان و اولین رتبه حقوقی مدرک پایان دوره دبیرستان .
تبصره 4 - مدارک تحصیلی که حسب مورد به موجب ارزیابی وزارتخانه های آموزش و پرورش ، فرهنگ و آموزش عالی ، بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی معادل یکی از مقاطع مذکور در این ماده شناخته شوند دارای ارزش برابر خواهد بود.
تبصره 5 - سنوات آموزشی بدو استخدام کارمندان رسمی طبقات سه گانه سابق همانند نظامیان در تعیین اولین رتبه حقوقی آنان محاسبه خواهد گردید، مشروط بر این که آموزش مزبور منجر به اخذ مدرک در مقاطع تحصیلی نشده باشد. سنوات مذکور نباید از مدت آموزش برابر اساسنامه آموزشهای مشابه نظامیان تجاوز نماید.
تبصره 6 - در مورد پرسنلی که تغییر طبقه یا وضعیت داده اند (موضوع ماده 188 قانون ارتش ) ملاک احتساب اولین رتبه حقوقی آنان با رعایت مفاد این ماده ، آخرین طبقه ، مدرک تحصیلی و آموزش نظامی که مبنای آخرین تغییر وضعیت گردیده ، می باشد.
تبصره 7 - پرسنلی که به علت داشتن مدرک هنری یا ورزشی و یا تخصصی به موجب مقررات استخدامی سابق نیروهای مسلح و یا مقررات سازمان امور اداری و استخدامی کشور از نظر استخدامی معادل هر یک از مقاطع تحصیلی فوق الذکر طبقه بندی شده یا شوند در محاسبه حقوق آنان ، اولین رتبه حقوقی همان مدرک تحصیلی ملاک عمل خواهد بود.
تبصره 8 - مدارک تحصیلی پایان دوره دبیرستان و مقاطع پائین تر استخدامی قانون ارتش در هر وضعیت مورد نیاز و قابل قبول سازمان تلقی
گردیده و چنانچه اولین رتبه حقوقی این مدرک از اولین رتبه حقوقی قبلی بیشتر باشد، در مورد مدرک پایان دوره دبیرستان بر اساس ماده 7 این قانون و در سایر رتبه حقوقی بالاتر ملاک قرار خواهد گرفت .
ماده 4 - اولین رتبه و اولین رتبه حقوقی کارمندان فنی و کارمندان موضوع بند ب ماده 31 قانون ارتش با توجه به مواد 74، 131، و 186 قانون
مذکور به شرح زیر تعیین می گردد:
الف - کارمندان فنی طبقه 5 یا رده 1 گروه 1 1
ب - کارمندان فنی طبقه 4 یا رده 1 گروه 2 و رده 2 گروه 1 3
ج - کارمندان فنی طبقه 3 یا رده 1 گروه 3 و رده 2 گروه 2 و رده 3 گروه 1 5
د - کارمندان فنی طبقه 2 یا رده 2 گروه 3 و رده 3 گروه 2 6
ه - کارمندان فنی طبقه 1 یا رده 3 گروه 3 8
تبصره - چنانچه اولین رتبه مدرک تحصیلی کارمندان مذکور از اولین رتبه با احتساب ارتقا ناشی از مدرک تحصیلی موضوع تبصره 1 ماده 74 و یا تبصره ماده 186 قانون ارتش بالاتر باشد پرسنل بدون برخورداری از ارشدیت های مزبور از اولین رتبه مدرک تحصیلی برخوردار می گردند.
ماده 5 - با پرسنل مشروحه زیر چنانچه با وجود دارا بودن شایستگی و کارآیی لازم امکان اعطا درجه یا رتبه بالاتر به آنان وجود نداشته باشد، با
رعایت حداکثر تعداد ارتقا مندرج در ماده 6 این قانون ، به ترتیب مذکور در ماده 133 قانون ارتش رفتار خواهد شد.
الف - آن گروه از نظامیان تطبیق شده با قانون ارتش که به علت نداشتن مدرک تحصیلی پایان کلاس دوم متوسطه و یا پایان دوره راهنمایی ، درجه نهایی آنان ستوان سومی می باشد برای سنوات خدمتی مازاد بر چهار سال در درجه ستوان سومی .
ب - پرسنل استخدام شده قبل از اجرای فصل تطبیق قانون ارتش (7/7/1367) که به علت داشتن مدرک تحصیلی مورد نیاز و قابل قبول بالاتر و یا آموزش های بدو استخدام بیشتر، با درجه یا رتبه بالاتر از پرسنل مشابه خود آغاز به خدمت نموده اند. در ارتباط با سنوات خدمتی مازاد بر چهار سال پس از نیل به درجه یا رتبه نهایی مربوطه .
ج - پرسنلی که پس از سی سال خدمت در اجرای تبصره 1 ماده 110 و یا ماده 111 قانون ارتش حداقل به مدت یک سال مشغول خدمت بوده یا می باشند، برای سنوات خدمتی مازاد بر چهار سال در آخرین درجه یا رتبه .
تبصره 1 - آن گروه از نظامیان تطبیق شده با قانون ارتش به استثنای پرسنل مذکور در این ماده در صورتی که به وجود داشتن شایستگی و کارآیی لازم و داشتن چهار سال قدمت خدمت در درجه ستوان یکمی امکان اعطا درجه سروانی به آنان وجود نداشته باشد در خاتمه بیست و نهمین سال خدمت از ارتقا حقوقی به درجه مزبور برخوردار می گردند.
تبصره 2 - فارغ التحصیلان آموزشگاههای افسری و همافری سابق و دوره اول دانشکده علوم نظامی ، به استثنا پرسنل مذکور در این ماده و پرسنلی که در طول خدمت تغییر وضعیت یا تغییر مدرک تحصیلی داده اند، در صورتی که با وجود داشتن شایستگی و کارآرایی لازم و نداشتن عقب افتادگیهای ناشی از تنبیهات موثر در ترفیع امکان اعطا هفتمین ارتقا حقوقی به آنان وجود نداشته باشد در خاتمه بیست و نهمین سال خدمت از ارتقا حقوقی هفتم برخوردار می گردند.
تبصره 3 - کلیه پرسنل مشمول این ماده و تبصره های فوق در صورتی که به هر علت به ارتقا درجه یا رتبه بعدی نائل گردند از همان تاریخ به همان میزان به جای ارتقا حقوقی فوق از ارتقا حقوقی مربوط به درجه یا رتبه جدید برخوردار خواهند شد.
ماده 6 - به استثنای پرسنلی که به درجات سرتیپی و بالاتر نائل شده و یا می شوند و پرسنلی که پس از تصویب قانون ارتش به درجات یا رتبه های تشویقی و یا موقت و یا ارتقا حقوقی تشویقی نائل گردیده و یا می گردند حداکثر تعداد ارتقا از هفت ارتقا تجاوز نخواهد نمود.
تبصره 1 - تعداد ارتقا تطبیقی پرسنل نظامی که در زمان اجرای تطبیق بر اساس سنوات خدمتی تطبیق گردیده اند پس از کسر قدمت خدمت در درجه تطبیقی و سنوات مندرج در ستون سابقه خدمت وضعیت مربوط جدول تطبیقی قانون ارتش (ردیف اول ستون دوم ) از سنوات خدمتی قابل قبول در ترفیعات هر چهار سال خدمت در وضعیت مذکور تا دو رقم اعشار محاسبه و منظور می گردد.تبصره 2 - پرسنلی که در زمان اجرای تطبیق در شمول تبصره ماده 188 قانون ارتش قرار گرفته اند، در محاسبه حق ارتقا آنان در تاریخ اجرای
تطبیق ، تعداد ارتقا حالتی که منجر به تعیین درجه یا رتبه آنان گردیده است ، با رعایت حداکثر ارتقا مندرج در این ماده ، منظور خواهد شد.
ماده 7 - پرسنلی که مدارک تحصیلی مورد نیاز بالاتر از مدرک پذیرفته شده قبلی خود ارائه نمایند تعداد ارتقا آنان برای تعیین حق کارآیی و حق ارتقا به شرح زیر محاسبه می گردد:
الف - ارتقاهای جدید عددی برابر حاصل ضرب جمع جبری قبلی در کسری معادل اولین رتبه حقوقی مدرک قبلی به اولین رتبه حقوقی مدرک جدید خواهد بود.
ب - چنانچه مدرک تحصیلی در فاصله دو درجه یا رتبه ارائه شود جمع جبری ارتقا های قبلی به کسری معادل مدت خدمت قابل قبول پرسنل در آخرین درجه یا رتبه با مدرک قدم به ماه بر حداقل مدت توافق لازم برای نیل به درجه یا رتبه بعدی به ماه اضافه شده و در صورتی که ارائه مدرک قدیم به ماه بر حداقل مدت توقف لازم برای نیل به درجه یا رتبه بعدی به ماه اضافه شده و در صورتی که ارائه مدرک جدید منجر به درجه یا رتبه نگردد از تاریخ ارتقا بعدی به میزان همان کسر از مجموع ارتقا های جدید کسر می گردد.
تبصره 1 - مجموع جبری ارتقا تا دو رقم اعشار و کسر مذکور در بند ب این ماده حداکثر تا 98% قابل محاسبه بوده و حقوق ماهانه حاصله بدون در نظر گرفتن ارقام اعشاری قابل پرداخت می باشد.
تبصره 2 - پرسنلی که قبل از اجرای تطبیق مدارک تحصیلی بالاتر مورد نیاز و قبول سازمان ارائه نموده اند در صورتی که در اثر ارائه مدارک
تحصیلی مزبور مشمول ماده 188 قانون ارتش نشده باشند نیز با توجه به درجه یا رتبه و قدمت و ارتقا تطبیقی زمان ارائه مدارک تحصیلی مشمول این ماده می باشند.
ماده 8 - پرسنلی که با اجرای این قانون حقوق آنان در مقایسه با مجموع حقوق و فوق العاده شغل مستمر قبل از اجرای این قانون از اعمال کسورات مربوطه کاهش یابد تفاوت مبلغ مزبور را تا رفع کاهش به عنوان مابه التفاوت تطبیق فوق العاده شغل مستمر قبلی دریافت می نمایند. این تفاوت با هر گونه افزایش بعدی حقوق به همان میزان کاهش خواهد یافت .
تبصره - هر گونه رشد حقوقی انجام شده پس از تاریخ اجرای تطبیق (7/7 /1367) قانون ارتش با استناد به تبصره های 2 مواد 32 و 34 آیین نامه
استخدام کارمندان غیر نظامی در ارتش در تعیین مجموع حقوق و فوق العاده شغل مستمر قبل از اجرای این قانون منظور نمی گردد.
ماده 9 - حقوق ماهانه و درجات تطبیقی پرسنلی که به موجب مقررات استخدامی قبل از قانون ارتش با عناوین سرباز یا ناوی داوطلب ، ژاندارم ،
پاسبان درجه 3 و سرجوخه یا سرناوی به صورت کادر ثابت و یا پیمانی استخدام گردیده و مشمول مقررات تبصره 6 ماده 204 قانون ارتش نمی باشند، در درجات مصرحه به شرح زیر بر مبنای عوامل مذکور در ماده یک این قانون و درجه و رتبه حقوقی مربوط تعیین می گردد.
ردیف عناوین قبلی درجه تطبیقی رتبه حقوقی
----------------------------------------------------------------------
1 سرباز یا ناوی داوطلب ، ژاندارم
، پاسبان درجه 3 سرباز یا ناوی 1
2 سربازدوم یا ناوی دوم 2
3 سربازیکم یا ناوی یکم داوطلب ،
ژاندارم یکم و پاسبان درجه 2 سربازیکم یا ناوی یکم 3
4 سرجوخه یا سرناوی داوطلب ، پاسبان یکم
سرجوخه یا سرناوی 4
تبصره 1 - رتبه حقوقی پرسنل ردیف 4 جدول بالا در صورت شهادت یا جانباز شدن 5 می باشد.
تبصره 2 - مفاد این ماده فقط برای پرسنل استخدامی قبل از تصویب قانون ارتش قابل اجرا بوده و استخدام جدید در مقاطع مذکور به صورت کادر ثابت یا پیمانی ممنوع می باشد.
تبصره 3 - حداقل توقف برای نیل به درجه بعدی پرسنل ردیف های 1 و 2 شش ماه و برای ردیف 3 یک سال و برای نیل به درجات بعدی چهار سال خواهد بود (حداکثر لغایت درجه گروهبان یکمی ).
تبصره 4 - رتبه حقوقی پرسنلی که با عناوین مندرج در جدول بالا خدمت خود را شروع نموده و به درجات گروهبان سومی و یا مهناوی سومی و یا سرپاسبان سومی و بالاتر ارتقا یافته اند و یا دارای مدرک تحصیلی پایان دوره ابتدایی و یا بالاتر می باشند مشمول مقررات این ماده نخواهد بود.
ماده 10 - کارمندانی که برابر مقررات قبل از تصویب قانون ارتش و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به دریافت پایه تشویق نائل گردیده اند به ازا هر پایه تشویقی یک واحد حق پایه به حقوق آنان افزوده می گردد.
تبصره - چنانچه پایه تشویقی کارمندان در موارد مذکور در دستورالعمل های صادره در ارتباط با ارشدیت اعم از زمان صلح یا جنگ اعطا
گردیده است مدت مذکور مشابه ارشدیت نظامیان تلقی خواهد شد.
ماده 11 - در محاسبه حق پایه پرسنل سنوات آموزشی بدو استخدام و همچنین سنوات خدمتی مازاد بر سی سال منظور خواهد شد لیکن سنوات خدمت مذکور در ماده 154 قانون ارتش حداکثر سی سال محاسبه می گردد.
تبصره - در مورد پرسنلی که خدمت آنان از سی سال تجاوز می نماید بابت سالهای مازاد بر سی ، فقط از افزایش حقوق آنان در طول خدمت مذکور حق بازنشستگی کسر خواهد شد.
ماده 12 - حقوق ماهانه پرسنل مشمول این قانون در سال تصویب از سرجمع اعتبارات ماده 1 و ماده 2 به میزان فوق العاده شغل مستمر قبلی بودجه های مصوب سازمانهای ذیربط و اعتبارات پیش بینی شده بدین منظور تامین و پرداخت خواهد شد.
ماده 13 - عوامل تشکیل دهنده حقوق و بازنشستگی ، وظیفه و مستمری کسانی که قبل از تاریخ 7/7/1366 خدمت آنان پایان پذیرفته بر اساس مقررات قانون ارتش به شرح زیر تعیین می گردد:
الف - اولین رتبه حقوقی آنان با توجه به آخرین مدرک تحصیلی دوران خدمت در مقاطع مختلف استخدامی به شرح ذیل می باشد:
1 - فاقد مدرک پایان دوره ابتدایی 1
2 - پایان دوره ابتدایی 3
3 - پایان دوره راهنمایی و سیکل اول متوسطه 6
4 - بالاتر از سیکل اول متوسطه و پائین تر از پایان دوره دبیرستان (فقط در صورتی که بر اساس استخدام باشد) 8
5 - پایان دوره دبیرستان 9
6 - فوق دیپلم 11
7 - لیسانس 13
8 - فوق لیسانس 15
9 - دکترای پیوسته بجز پزشکان عمومی 15
10 - دکترای پزشکی عمومی و دکترای غیر پیوسته 16
11 - دکترا با مدارک تخصصی و بالاتر 17
تبصره 1 - مدارک تحصیلی بالاتر از پایان دوره دبیرستان در صورتی که مورد نیاز و قبول سازمان شناخته شده باشد، پذیرفته خواهد شد.
تبصره 2 - کارمندان فنی و پرسنل همطراز آنان همچنین پرسنلی که فاقد مدرک تحصیلی باشد اولین رتبه حقوقی آنان به شرح ذیل می باشد:
1 - کارمندان فنی طبقات پنجگانه و پرسنل همطراز آنان بر ساس مفاد ماده 4 این قانون
2 - درجه داران 2
3 - افسران ( که دارای مدرک تحصیلی پائین تر از پایان دوره راهنمایی باشند) 6
تبصره 3 - نظامیان مذکور در این ماده در صورتی که آموزشهای نظامی مشروحه زیر را طی نموده باشند، اعداد زیر به اولین رتبه حقوقی مدرک
تحصیلی آنان اضافه می گردد.
1 - افراد، درجه داران و افسریارانی که آموزشگاه های سرجوخگی و یا درجه داری و یا افسریاری و یا آموزش همطراز را طی کرده و آخرین مدرک تحصیلی آنان پائین تر از پایان دره دبیرستان باشد یک واحد.
2 - افسرانی که آموزشگاههای افسری و یا آموزش همطراز آنرا در مدت یک سال طی نموده اند و آخرین مدرک تحصیلی آنان بالاتر از پایان دوره دبیرستان نباشد یک واحد.
3 - همافران و همچنین افسرانی که آموزشگاه افسری و یا آموزش همطراز آنرا دوساله طی نموده اند و آخرین مدرک تحصیلی آنان بالاتر از پایان دوره دبیرستان نباشد دو واحد.
4 - افسرانی که دانشکده افسری و یا آموزش همطراز آن را طی نموده اند و آخرین مدرک تحصیلی آنان پائین تر از لیسانس باشد سه واحد. برای دارندگان مدرک فوق دیپلم نیز اولین رتبه حقوقی مدرک تحصیلی پایان دوره دبیرستان منظور می گردد.
ب - سنوات خدمت قابل قبول در وضعیت های قبلی پرسنلی که تغییر وضعیت داشته اند و همچنین کارمندانی که تغییر مدرک تحصیلی داشته اند، به استثنای تغییر طبقات کارمندان فنی ، به شرح زیر به سنوات خدمت آخرین وضعیت آنان اضافه می گردد:
1 - به ازا هر سال خدمت قبلی با مدرک تحصیلی پائین تر از پایان دوره
دبیرستان 4 ماه
2 - به ازا هر سال خدمت قبلی با مدرک تحصیلی پایان دوره دبیرستان و فوق دیپلم 6 ماه
3 - به ازا هر سال خدمت قبلی با مدرک تحصیلی لیسانس و فوق لیسانس 8 ماه
4 - به ازا هر سال خدمت قبلی با مدرک تحصیلی دکترا 12 ماه
ج - تعداد ارتقا پرسنل مشمول این ماده با توجه به سنوات خدمت قابل احتساب (بدون سنوات افزایش یافته و ارفاقی ) در آخرین وضعیت تا دو رقم اعشار به ازا هر 5 سال یک ارتقا و حداکثر شش ارتقا محاسبه می گردد. سنوات آموزشی بدو استخدام در محاسبه تعداد ارتقا منظور نخواهد گردید.
تبصره - در صورتی که رتبه حقوقی پرسنل مذکور در بند ب نسبت به وضعیت قبلی کاهش یابد رتبه حقوقی و تعداد ارتقا با وضعیت یا مدرک تحصیلی قبلی تا حداکثر شش ارتقا محاسبه خواهد گردید.
د - در محاسبه حق پایه پرسنل مذکور در این ماده حداکثر سنوات خدمت قابل قبول در کلیه وضعیتها تا سی سال ملاک محاسبه خواهد بود.
ه - کلیه نظامیان بالاتر از درجه سرهنگی که از تاریخ 15/1/1358 به بعد در خدمت ارتش نبوده اند و یا پس از تاریخ مزبور در خدمت بوده لیکن احکام خاصی در مورد میزان حقوق آنان صادر گردیده است ، از نظر حقوق مندرج در این قانون به میزان مبالغ دریافتی قبل از این قانون برخوردار خواهند گردید.
در مواردی که در احکام بعدی مبالغ جدیدی برای آنان مقرر گردد از مبالغ مزبور برخوردار خواهند شد.
و - نظامیان مذکور در بند ه که از تاریخ 15/1/1358 حداکثر تا تاریخ تصویب قانون ارتش در خدمت بوده و احکام خاصی در مورد میزان حقوق آنان صادر نگردیده است بابت هر یک از درجات سرتیپی و بالاتر یک واحد به حق ارتقا و یک واحد به رتبه حقوقی آنان اضافه می گردد.
ز - حقوق پرسنل نظامی در وضعیت افرادی که فاقد مدرک تحصلی پایان دوره ابتدایی باشند از مفاد این ماده مستثنی بوده و با توجه به آخرین درجه آنان بر اساس ماده 9 این قانون و با رعایت بند "د" این ماده محاسبه می گردد.
تبصره 1 - کسانی که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران شهید و یا جانباز شناخته شده اند مانند پرسنل موجود، تطبیق و از حقوق و مزایای
متعلقه برخوردار می گردند.
تبصره 2 - پرداخت حقوق ماهیانه مستمری بگیران شهدا و مفقودین این ماده طبق قانون به عهده بنیاد شهید انقلاب اسلامی می باشد.
تبصره 3 - حقوق مستمری بگیران پرسنلی که به علت قیود خدمتی فوت نموده اند بر اساس این ماده و مفاد ماده 159 قانون ارتش محاسبه می گردد.
تبصره 4 - در احتساب حقوق مذکور در این ماده سنوات ارفاقی که به موجب مقررات قبل از قانون ارتش اعمال گردیده به همان میزان منظور می گردد.
ماده 14 - پرسنلی که با داشتن حداقل بیست سال قدمت خدمت اخراج می شوند به عائله تحت تکفل آنان وجوهی معادل سه پنجم حقوق مندرج در ماده 154 قانون ارتش پرداخت می گردد.
تبصره 1 - پرسنلی که قبل از تصویب قانون ارتش از خدمت اخراج شده و به عائله تحت تکفل آنان وجوهی پرداخت می گردیده نیز از مبلغی معادل سه پنجم حقوق مندرج در ماده 154 قانون مذکور استفاده خواهند نمود.
تبصره 2 - به پرسنل موضوع این ماده وجوه مذکور در ماده 169 قانون ارتش بابت مرخصی های استفاده نشده مازاد بر چهار ماه قبل از تصویب قانون ارتش پرداخت نخواهد شد.
تبصره 3 - کسانی که به موجب احکام قضایی که صلاحیت تعیین حقوق بازنشستگی مستمری وی یا وظیفه را دارا می باشند برای آنان مبالغ مشخصی تحت عناوین مذکور مقرر گردیده و در مواردی که به موجب احکام بعدی مبالغ جدیدی برای آنان مقرر گردد از مبالغ جدید برخوردار خواهند شد. بهرحال مبالغ فوق از میزان استحقاقی مندرج در این ماده تجاوز نخواهد کرد.
ماده 15 - کمک هزینه عائله مندی عائله تحت تکفل پرسنل شاغل ، بازنشسته ، جانباز و معلول مشمول قانون ارتش به شرح زیر تعیین و پرداخت می گردد:
الف - بابت هر فرزند تحت تکفل ماهانه 2000 ریال حداکثر تا سه اولاد.
ب - بابت همسر و یا سایر افراد تحت تکفل ماهانه جمعا 5000 ریال .
تبصره 1 - کسانی که از خانه های سازمانی استفاده نمایند از کمک هزینه عائله مندی برخوردار نخواهند شد.
تبصره 2 - کسانی که همسر آنان از وزارتخانه ها و موسسات و شرکتهای دولتی و بانکها و شهرداریها و موسساتی که شمول قانون نسبت به آنها مستلزم ذکر نام است و نهادهای انقلاب اسلامی و سایر موسسات وابسته به دولت که به نحوی از بودجه عمومی یا کمک دولت استفاده می کنند، حقوق ، دستمزد، اجرت ویا حقوق بازنشستگی یا وظیفه یا مستمری دریافت می نمایند و از وجوه بند ب این ماده برخوردار نخواهند شد.
تبصره 3 - بازنشستگان با رعایت تبصره های فوق از 50% کمک هزینه عائله مندی برخوردار می گردند.
تبصره 4 - مستمری بگیران شهدا نیز از کمک هزینه عائله مندی موضوع این ماده استفاده نموده و وجوه متعلقه بر اساس ضوابط بنیاد شهید انقلاب اسلامی پرداخت می گردد.
تبصره 5 - عائله تحت تکفل مشمولین این ماده بر اساس ضوابط مندرج در مواد 164 و 165 قانون ارتش تعیین می گردد.
ماده 16 - میزان کمک هزینه مسکن پرسنل شاغل که از خانه های سازمانی استفاده نمی نمایند با توجه به عائله تحت تکلف آنان مبلغی معادل حاصل ضرب یک سیصدم حداقل حقوق مندرج در ماده 1 این قانون در متراژ زیربنای مسکن متناسب با عائله به شرح زیر تعیین و محاسبه می گردد:
ردیف تعداد عائله تحت تکفل متراژ زیربنای مسکن متناسب با عائله
----------------------------------------------------------------------
1 مجرد 50 متر مربع
2 یک نفر 70 متر مربع
3 دو نفر 90 متر مربع
4 سه نفر 100 متر مربع
5 چهار نفر 130 متر مربع
6 پنج نفر و بیشتر 150 متر مربع
تبصره - کمک هزینه مسکن پرسنل در سال 1368 متناسب با اعتبارات موجود پرداخت خواهد شد و از ابتدای سال 1369 همه ساله ، به نسبت مجموع افزایش اعتبارات مصوب و اجاره بها منازل سازمانی دریافتی ، حداکثر تا 10% تا سقف پیش بینی شده در این ماده افزایش می یابد.
ماده 17 - به منظور تقویت صندوقهای بازنشستگی از کلیه پرسنل شاغل ، بازنشسته ، وظیفه بگیر و مستمری بگیران مشمول این قانون از زمان پرداخت اولین حقوق بازنشستگی یا وظیفه یا مستمری ، وجوهی معادل حاصل ضرب 10% اولین افزایش حقوق پرداختی به موجب این قانون ، نسبت به مبالغی که بابت آن کسور بازنشستگی پرداخت می نموده اند در ماههای خدمت قابل احتساب در محاسبه حقوق بازنشستگی وظیفه و مستمری قبل از اجرای این قانون حداکثر تا 360 ماه به شرح زیر ظرف مدت ده سال کسر می گردد:
الف - سال یکم و دوم هر سال پنج سی ام بدهی اولیه
ب - سال سوم و چهارم هر سال چهار سی ام بدهی اولیه
ج - سال پنجم و ششم هر سال سه سی ام بدهی اولیه
د - سال هفتم و هشتم هر سال دو سی ام بدهی اولیه
ه - سال نهم و دهم هر سال یک سی ام بدهی اولیه
ماده 18 - هزینه خدمات درمانی مشمولین بند یک ماده 8 قانون ارتش به شرح زیر به سازمان تامین خدمات درمانی پرداخت می گردد:
الف - معادل 5/2 برابر ضریب ریالی حقوق ، به ازا هر نفر که از خدمات درمانی برخوردار می گردد.
ب - معادل 2% حقوق ماهانه از بودجه سازمانهای ذیربط.
ج - معادل یک دوم وجوه بند الف از محل صندوق بیمه حوادث در مورد مشترکین این صندوق
ماده 19 - پرسنل پیمانی ، مشمول قانون بیمه افراد کادر ثابت ارتش خواهند بود و سهم پرداخت به صندوق بیمه افراد کادر ثابت از بودجه
سازمانهای ذیربط به 2% حقوق ماهانه پرسنل اصلاح می گردد.
ماده 20 - درآمده صندوقهای پس انداز ثابت پرسنل کادر ثابت مشمول این قانون به شرح زیر تعیین می گردد.
الف - از حقوق ماهانه کلیه پرسنل کادر ثابت عضو
1 - در دهه اول خدمت ماهانه یک هزار ریال
2 - در دهه دوم خدمت ماهانه یک هزار و پانصد ریال .
3 - از دهه دوم به بعد ماهانه دو هزار ریال
ب - معادل وجوه مذکور در بند الف از بودجه سازمان های ذیربط.
ماده 21 - حقوق پرسنل وظیفه در دوران خدمت ضرورت برابر است با حاصل ضرب ضریب ریال مذکور در تبصره 1 ماده 1 این قانون در اعداد حقوقی درجه مربوط به شرح جدول زیر:
ردیف درجه عدد حقوقی
----------------------------------------------------------------------
1 سرباز یا ناوی 15
2 سربازدوم یا ناوی دوم 17
3 سربازیکم یا ناوی یکم 20
4 سرجوخه یا سرناوی 25
5 گروهبان سوم یا مهناوی سوم 40
6 گروهبان دوم یا مهناوی دوم 150
7 گروهبان یکم یا مهناوی یکم 160
8 استواریکم یا ناواستواریکم 180
9 ستوان سوم یا ناوبان سوم 200
10 ستوان دوم یا ناوبان دوم 250
11 ستوان یکم یا ناوبان یکم 340
12 ستوان یکم پزشک یا ناوبان یکم پزشک 400
تبصره 1 - پرسنل وظیفه بر اساس نیاز نیرو یا سازمان و وجوه محل سازمانی پس از طی دوره آموزش حسب مورد به درجات مصرحه جدول بالا، به شرح زیر نائل می گردند:
الف - پرسنل وظیفه فاقد مدرک تحصیلی پایان دوره دبیرستان به یکی از درجات ردیف های 1 لغایت 5.
ب - دارندگان مدرک تحصیلی پایان دوره دبیرستان به درجات ردیف های 6 یا 7
ج - دارندگان مدرک تحصیلی فوق دیپلم به درجات ردیف های 8 یا 9
د - دارندگان مدرک تحصیلی لیسانس به درجه ردیف 10
ه - دارندگان مدرک تحصیلی فوق لیسانس و دکترای غیر پزشکی به درجه ردیف 11 و پزشکان به درجه ردیف 12
تبصره 2 - پرسنل وظیفه چنانچه صلاحیت های لازم جهت نیل به درجات مصرحه بالا را فاقد باشند و یا به علت عدم نیاز به درجات مناسب پائین تر تا درجه سربازی نائل خواهند شد.
تبصره 3 - حقوق پرسنل وظیفه در طول دوره آموزشی قبل از نیل به درجه با اعداد حقوقی زیر محاسبه می گردد.
الف - پرسنل وظیفه ردیف های 1، 2، 3 و 4 عدد حقوقی 15
ب - پرسنل وظیفه ردیف های 5، 6، 7 و 8 عدد حقوقی 20
ج - پرسنل وظیفه ردیف های 9 و 10 عدد حقوقی 25
د - پرسنل وظیفه ردیف های 11 و 12 عدد حقوقی 40
تبصره 4 - میزان حقوق وظیفه پرسنل مذکور و مستمری بگیران آنان بر اساس آخرین مدرک تحصیلی در مقاطع فوق و مواد مربوط در فصل هشتم قانون ارتش ، محاسبه می گردد.
تبصره 5 - پرسنل وظیفه که قبل از اجرای این قانون با مدرک تحصیلی پایان دوره دبیرستان و بالاتر به درجه گروهبان سومی نایل گردیده اند تا
خاتمه خدمت از حقوق دریافتی قبل از اجرای این قانون استفاده خواهند نمود.
ماده 22 - حقوق ثابت و فوق العاده شغل پرسنلی که از تاریخ 7/7/1367 تا تاریخ استحقاق دریافت حقوق این قانون ، با داشتن حداقل مدت توقف در درجه یا مرتبه ، استحقاق ترفیع به موجب مقررات قبل از قانون ارتش را داشته اند از تاریخ استحقاق بدون رعایت سایر تشریفات ترفیعاتی بر مبنای واحد حقوقی درجه یا مرتبه مزبور قابل پرداخت می باشد.
تبصره 1 - مقررات این ماده صرفا در واحد حقوقی استحقاقی در مدت فوق موثر بوده و هیچ گونه تغییری در درجه یا رتبه خدمتی و عوامل حقوقی این قانون را موجب نخواهد گردید.
تبصره 2 - تغییرات حقوق ثابت و فوق العاده شغل مذکور در این ماده در احتساب سایر مزایای پرسنل در طول مدت مذکور موثر نخواهد بود.
ماده 23 - مشمولین این قانون از تاریخ 1/1/1368 فقط استحقاق دریافت حقوق و مزایای مذکور در این قانون را دارند.
ماده 24 - از تاریخ تصویب این قانون پرداخت حقوق و مزایا و مستمری ارتش و نیروهای انتظامی فقط تابع این قانون خواهد بود و هر قانون دیگری قابل عمل نخواهد بود.
قانون فوق مشتمل بر 24 ماده و 51 تبصره در جلسه علنی روز چهارشنبه مورخ بیست و هفتم دی ماه یک هزار و سیصد و شصت و هشت مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 11/11/1368 به تایید شورای نگهبان رسیده است .
رئیس مجلس شورای اسلامی - مهدی کروبی




نوع : قانون

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1368/10/27

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.