×

قانون تشکیل سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران

قانون تشکیل سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران

قانون-تشکیل-سازمان-نظام-پزشکی-جمهوری-اسلامی-ایران
فصل اول - تعریف ، اهداف
ماده 1 - سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران که در این قانون سازمان نامیده می شود سازمانی است مستقل دارای شخصیت حقوقی که به منظور تحقق بخشیدن به اهداف و انجام وظایف مقرر در این قانون تشکیل می گردد.
ماده 2 - اهداف سازمان عبارتند از:
1 - تلاش در جهت تحقق بخشیدن به ارزشهای عالیه اسلام در کلیه امور پزشکی .
2 - تلاش در جهت ارتقا سطح دانش پزشکی .
3 - تلاش در جهت حفظ حقوق بیماران در برابر شاغلان حرف پزشکی و بالعکس .
4 - حفظ و حمایت از حقوق صنفی شاغلان حرف پزشکی .
5 - تلاش در جهت پیشبرد و اصلاح امور پزشکی .
6 - تلاش در جهت همکاری هر چه بیشتر شاغلین حرف پزشکی با دستگاههای اجرایی دولتی در رفع محرومیتهای بهداشتی درمانی .
7 - تلاش در جهت حسن اجرای موازین و مقررات و قوانین مربوط به امور پزشکی .
فصل دوم - وظایف و اختیارات
ماده 3 - وظایف و اختیارات سازمان با توجه به اهداف فوق به شرح زیر می باشد:
1 - اظهار نظر مشورتی در تهیه و تدوین پیش نویس لوایح غیر فوری یا تصویب نامه ها و آیین نامه های مرتبط با امور پزشکی و پیراپزشکی و امور صنفی مربوط به مراجع ذیربط.
2 - اظهار نظر مشورتی در تنظیم ضوابط تبلیغاتی و آگهی های دارویی و مواد خوراکی و آشامیدنی و آرایشی و بهداشتی و امور پزشکی به مراجع ذیربط.
تبصره - سازمان نظام پزشکی موظف است حداکثر ظرف مدت پانزده روز از تاریخ وصول استعلامیه نظر مشورتی خود را به مراجع ذیربط اعلام نماید.
3 - تدوین مقررات و ضوابط خاص صنفی مربوط به استاندارد کردن تابلوها و سرنسخه های موسسات پزشکی و پزشکان و شاغلان حرف پزشکی و وابسته پزشکی .
4 - همکاری در اجرای برنامه های بازآموزی و نوآموزی مستمر پزشکان ، دندانپزشکان ، داروسازان و متخصصین و دکترهای حرفه ای علوم آزمایشگاهی در جهت رشد و ارتقا دانش پزشکی منطبق با پیشرفتهای علمی روز به درخواست
مراجع ذیربط.
5 - صادر نمودن کارت عضویت برای اعضا سازمان موضوع این قانون .
6 - رسیدگی به تخلفات صنفی و حرفه ای شاغلین حرف پزشکی که عنوان جرائم عمومی را نداشته باشد از طریق هیاتهای ذیربط سازمان طبق مقررات مربوطه .
7 - همکاری با مراجع ذیصلاح در جهت رسیدگی به تخلفات غیر صنفی و جرائم شاغلین به حرف پزشکی و وابسته به پزشکی و اظهار نظرهای کارشناسی مشورتی در این رابطه به مراجع ذیربط.
8 - همکاری با مراجع ذیصلاح در جهت حفظ احترام و شوون پزشکی در جامعه .
9 - همکاری با مراجع ذیربط در جهت گسترش فعالیت های علمی و تحقیقاتی و تتبعات پزشکی .
10 - همکاری و تلاش در اجرای صحیح تعرفه های خدمات بهداشتی و درمانی با مراجع ذیصلاح .
11 - همکاری با مراجع ذیربط در تعیین میزان و وصول مالیات مشاغل و عوارض از موسسات و شاغلان حرف پزشکی .
12 - انجام کلیه مسئولیتها، وظایف و اختیاراتی را که تاکنون در قوانین متخلف از سوی مجلس شورای اسلامی به سازمان نظام پزشکی محول گردیده است .
13 - همکاری با مراجع ذیربط در ارائه خدمات امدادی ، بهداشتی ، درمانی به هنگام بروز حوادث و سوانح غیر مترقبه از طریق تشویق و بسیج اعضا سازمان .
14 - کمک به رفع مشکلات رفاهی و مالی شاغلان حرف پزشکی کم درآمد و خسارت دیده از طریق صندوق تعاون و رفاه سازمان با پرداخت وام طبق آیین نامه ای که توسط سازمان تهیه می گردد.
تبصره - اساسنامه های صندوق موضوع بند فوق توسط شورای عالی نظام پزشکی تهیه و اجرا خواهد شد.
فصل سوم - شرایط عضویت
ماده 4 - کلیه اتباع ایرانی پزشک ، دندانپزشک ، دکتر داروساز و متخصص و دکترای حرفه ای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی می توانند عضو سازمان باشند.
تبصره - اعضا سازمان همه ساله مبلغی را به عنوان حق عضویت به سازمان پرداخت خواهند نمود. میزان و نحوه وصول حق عضویت اعضا مطابق دستورالعملی خواهد بود که توسط شورای عالی نظامی پزشکی تهیه می گردد. فصل چهارم ارکان و واحدهای تابعه
ماده 5 - ارکان و واحدهای تابعه سازمان به شرح زیر می باشد:
الف - ارکان
1 - شورای عالی نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران که در این قانون شورای عالی خوانده می شود و دبیرخانه آن در سازمان مرکزی نظام پزشکی که در تهران است مستقر می باشد.
2 - هیاتهای انتظامی رسیدگی به تخلفات صنفی و حرفه ای شاغلین حرف پزشکی و وابسته پزشکی .
3 - نظام پزشکی شهرستانها.
ب - واحدهای تابعه
1 - کمیسیون های مشورتی .
2 - صندوق تعاون و رفاه .
ماده 6 - اعضای شورای عالی به شرح زیر می باشد:
1 - رئیس کل سازمان
2 - بیست نفر از کادر پزشکی به ترتیب 12 نفر پزشک ، 3 نفر دندانپزشک ، 2 نفر از دکترهای حرفه ای و متخصصین علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی ، 3 نفر دکتر داروساز به انتخاب مجمع نمایندگان هیات مدیره نظام پزشکی شهرستانها با رای اکثریت نسبی آنها.
تبصره 1 - هیات مدیره نظام پزشکی هر یک از شهرستانها یک نفر را به عنوان نماینده خود برای انتخاب 20 نفر مذکور در بند 2 معرفی می نماید.
تبصره 2 - جلسات شورای عالی نظام پزشکی که حداقل هر سه ماه یک بار تشکیل می شود با حضور دو سوم اعضای شورا رسمی است و تصمیمات متخذه با اکثریت مطلق آرا معتبر و برای واحدهای تابعه ذیربط لازم الاجرا است .
تبصره 3 - مسئولین امور پزشکی در کشور می توانند در تمام جلسات شورای عالی و هیات مدیره نظام پزشکی ها با حق اظهار نظر و بدون حق رای شرکت نمایند.
تبصره 4 - شورای عالی نظام پزشکی دارای یک رئیس ، یک نایب رئیس و یک دبیر خواهد بود که از بین اعضا شورا با رای اکثریت نسبی اعضا رسمی شورا برای مدت 2 سال انتخاب می گردد.
ماده 7 - رئیس کل سازمان که مسئولیت اجرا مصوبات شورای عالی و اداره کلیه امور سازمان و واحدهای تابعه آن را به عهده دارد یک نفر پزشک خواهد بود که از بین افراد پیشنهادی از طرف شورای عالی (خارج از اعضا انتخابی شورای عالی ) به رئیس جمهور برای مدت 4 سال انتخاب و با حکم ریاست جمهوری منصوب می گردد. عزل وی به عهده ریاست جمهوری است .
تبصره - در صورتی که رئیس جمهور در بین افراد پیشنهادی شورای عالی فردی را برای ریاست سازمان مناسب تشخیص نداد، شورای عالی موظف است حداکثر ظرف مدت یک هفته افراد دیگری را به رئیس جمهوری پیشنهاد نماید.
ماده 8 - در هر شهرستان که تعداد مشمولان ماده 4 این قانون در آن حداقل پنجاه نفر باشد نظام پزشکی شهرستان تشکیل خواهد شد.
ماده 9 - هیات مدیره نظام پزشکی شهرستان مرکب از 7 نفر به شرح زیر می باشد:
1 - پنج نفر از پزشکان به انتخاب پزشکان شهرستان .
2 - یک نفر دندانپزشک به انتخاب دندانپزشکان شهرستان .
3 - یک نفر دکتر داروساز به انتخاب دکترهای داروساز شهرستان .
تبصره - مادامی که انتخاب دندانپزشک و دکتر داروساز موضوع بندهای 2 و 3 ماده فوق صورت نپذیرد هیات مدیره نظام پزشکی 5 نفر خواهد بود.
ماده 10 - هیات مدیره نظام پزشکی شهرستان هایی که بیش از پانصد نفر پزشک ، دندانپزشک و داروساز و متخصص و دکتر حرفه ای علوم آزمایشگاهی داشته باشند، مرکب از پانزده نفر به شرح زیر می باشد:
1 - ده نفر پزشک به انتخاب پزشکان شهرستان مربوطه .
2 - دو نفر دندانپزشک به انتخاب دندانپزشکان شهرستان مربوطه .
3 - دو نفر داروساز به انتخاب دکترهای داروساز شهرستان مربوطه .
4 - یک نفر از متخصصین و دکترهای حرفه ای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی به انتخاب دکترهای حرفه ای و متخصصین علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی آن شهرستان .
تبصره 1 - نظام پزشکی شهرستان مرکز استان عهده دار وظایف نظام پزشکی شهرستانهای تابعه استان که در آن نظام پزشکی تشکیل نشده است نیز می باشد.
تبصره 2 - چنانچه مرکز استان و شهرستانهای تابعه فاقد نظام پزشکی باشد، مرجع رسیدگی به مسائل مربوط به آنها نظام پزشکی خواهد بود که از
سوی شورای عالی نظام پزشکی مشخص می گردد.
ماده 11 - دبیر شورای عالی مسئول تشکیل جلسات و اداره دبیرخانه شورا خواهد بود.اداره جلسات شورا به عهده یا نائب رئیس شورا خواهد بود.
ماده 12 - رئیس سازمان نظام پزشکی هر یک از شهرستانها که یکی از اعضا هیات مدیره خواهد بود با پیشنهاد هیات مدیره سازمان مربوطه و تایید و حکم رئیس کل سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران منصوب می گردد. عزل آنها نیز به عهده رئیس کل سازمان خواهد بود.
تبصره - روسای سازمانهای نظام پزشکی شهرستان همان وظایف و اختیارات رئیس کل سازمان نظام پزشکی را در محدوده سازمان نظام پزشکی شهرستان مربوطه بر عهده خواهند داشت .
ماده 13 - بودجه سازمانهای نظام پزشکی از محل حق عضویت اعضا و هدایا و کمک های اشخاص (حقوقی و حقیقی ) تامین می گردد.
تبصره 1 - بودجه سالیانه نظام پزشکی هر شهرستان توسط هیات مدیره همان شهرستان تهیه و تصویب شده و طبق آیین نامه مصوب شورای عالی هزینه خواهد شد.
تبصره 2 - میزان و طرز وصول حق ثبت نام سالانه اعضا و دیگر مقررات اداری و مالی سازمان و نحوه خرج بودجه پس از تصویب شورای عالی به مرحله اجرا در خواهد آمد.
ماده 14 - وظایف شورای عالی نظام پزشکی به شرح زیر می باشد:
1 - اجرای دقیق وظایف مقرر در ماده 3 این قانون و نظارت مستمر بر حسن اجرای آنها از طریق رئیس کل سازمان .
2 - نظارت بر عملکرد نظام پزشکی شهرستانها.
3 - نظارت بر عملکرد صندوق تعاون و رفاه وابسته به نظام پزشکی .
4 - رسیدگی به تخلفات انضباطی هیات مدیره نظام پزشکی شهرستانها و برقراری هماهنگی لازم بین نظام پزشکی شهرستانها و رسیدگی به اختلافات داخلی آنها.
5 - انحلال هیات مدیره نظام پزشکی شهرستانها در چهارچوب مواد این قانون .
تبصره - هیات مدیره نظام پزشکی شهرستانها در موارد زیر منحل می گردند:
1 - عدول و تخطی از وظایف مقرر در این قانون با تشخیص شورای عالی نظام پزشکی .
2 - فوت یا استعفا و یا عدم شرکت غیر مجاز بیش از یک دوم اعضا هیات مدیره برای چهار جلسه متوالی .
6 - تهیه و تصویب دستورالعملهای اجرایی لازم در چهارچوب مواد این قانون .
ماده 15 - وظایف نظام پزشکی شهرستانها به شرح زیر است :
1 - نظام پزشکی شهرستان کلیه اختیارات و وظایف سازمان نظام پزشکی را در محدوده شهرستان مربوطه دارا خواهد بود.
2 - اجرای مصوبات شورای عالی در سطح شهرستان .
فصل پنجم - انتخابات
ماده 16 - مدت عملکرد هر دوره هیات مدیره نظام پزشکی شهرستانها و شورای عالی نظام پزشکی چهار سال تمام می باشد.
تبصره 1 - شروع اولین دوره فعالیت هیات های مدیره مذکور حداکثر ده روز پس از اعلام قطعیت یافتن نتیجه انتخابات خواهد بود.
تبصره 2 - شروع فعالیت های دوره ای بعد نظام پزشکی بلافاصله پس از پایان دوره قبلی می باشد و چنانچه در پایان دوره تشریفات انتخابات دوره بعد به نحوی از انحا پایان نیافته باشد، ارکان دوره قبلی تا قطعیت نتیجه انتخابات جدید به فعالیت خود ادامه خواهند داد و مبدا شروع کار دوره جدید از تاریخ قطعیت انتخابات خواهد بود.
ماده 17 - انتخابات برای اولین دوره حداکثر سه ماه پس از تصویب این قانون و تجدید آن برای دوره های بعد سه ماه قبل از اتمام هر دوره با اعلام وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و تشکیل هیات مرکزی نظارت بر انتخابات انجام خواهد شد.
تبصره - انتخابات هیات مدیره نظام پزشکی شهرستان هایی که منحل گردیده ویا توسط هیات مرکزی نظارت ، انتخابات آنها ابطال گردیده است ، حداکثر ظرف مدت سه ماه با هماهنگی با هیات نظارت و با رعایت سایر مواد قانونی انجام می پذیرد.
ماده 18 - ترکیب هیات مرکزی نظارت بر انتخابات که برای مدت 4 سال
انتخاب می گردند به شرح زیر خواهد بود:
1 - یک نفر نماینده دادستان کل کشور.
2 - یک نفر نماینده وزارت کشور.
3 - دو نفر از کادر پزشکی به انتخاب و معرفی وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی .
4 - سه نفر پزشک به انتخاب کمیسیون بهداری و بهزیستی مجلس شورای اسلامی .
تبصره 1 - هیات مرکزی نظارت می تواند برای هر شهرستان سه تا پنج نفر را جهت نظارت بر حسن اجرای انتخابات نظام پزشکی آن شهرستان تعیین نماید.
تبصره 2 - تجدید انتخاب اعضا هیات مرکزی نظارت بر انتخابات برای دوره های بعدی بلااشکال است .
ماده 19 - هیات مرکزی نظارت وظایف زیر را دارا می باشد:
1 - عزل و نصب اعضا هیاتهای نظارت بر انتخابات نظام پزشکی شهرستانها و اعضا شورای عالی نظام پزشکی .
2 - نظارت بر حسن انجام انتخابات در حوزه های انتخاباتی .
3 - بررسی نهایی صلاحیت نامزدهای عضویت در هیات مدیره نظام پزشکی شهرستانها و شورای عالی نظام پزشکی و ابلاغ نظر هیات به هیاتهای اجرایی انتخابات مربوط جهت اعلام عمومی .
4 - رسیدگی به شکایات نامزدهایی که صلاحیت آنها به تایید هیات های نظارت نرسیده باشد و تجدید نظر در آنها.
5 - رسیدگی به شکایات انتخاباتی در چهارچوب مواد قانونی و آیین نامه های مربوطه .
6 - توقف یا ابطال تمام و یا قسمتی از مراحل انجام انتخابات در چهارچوب مواد قانونی و دستورالعملهای مربوطه این قانون راسا و یا با
پیشنهاد هیاتهای اجرایی یا هیاتهای نظارت حوزه های انتخاباتی .
7 - تایید نهایی حسن انجام انتخابات هیات مدیره نظام پزشکی شهرستانها و اعضا شورای عالی نظام پزشکی و امضا اعتبارنامه منتخبین .
8 - رسیدگی به شکایت و اعتراضات کتبی افراد در مورد تایید صلاحیت نامزدهای عضویت در هیات مدیره نظام پزشکی ها و تجدید نظر در آنها.
تبصره - هیات مرکزی نظارت می تواند طبق آیین نامه ای که تهیه می نماید تمام یا قسمتی از وظایف مقرر در ماده فوق را به هر یک از هیات های نظارت بر انتخابات هیات مدیره نظام پزشکی شهرستانها تفویض نماید.
ماده 20 - مسئولیت برگزاری انتخابات هیات مدیره نظام پزشکی و اعضا شورای عالی نظام پزشکی به عهده هیاتهای اجرایی انتخابات مربوطه بوده که ترکیب و نحوه تشکیل و نحوه کار آنها و کیفیت و نحوه برگزاری انتخابات مربوطه طبق آیین نامه ای خواهد بود که توسط شورای عالی نظام پزشکی تهیه و به تصویب وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی خواهد رسید.
تبصره - آیین نامه مذکور استثنائا در اولین دوره انتخابات توسط وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی با همکاری هیات مرکزی نظارت و کمیسیون بهداری و بهزیستی مجلس شورای اسلامی تهیه و به مرحله اجرا در خواهد آمد.
ماده 21 - شرایط انتخاب کنندگان عبارت است از:
1 - تابعیت دولت جمهوری اسلامی ایران .
2 - داشتن کارت عضویت در سازمان نظام پزشکی .
3 - شاغل بودن در شهرستان منطقه انتخاباتی در زمان انتخابات به تایید نظام پزشکی آن شهرستان یا شبکه بهداری شهرستان .
ماده 22 - شرایط انتخاب شوندگان هیات های مدیره سازمان های نظام پزشکی و شورای عالی نظام پزشکی به شرح زیر می باشد:
1 - تابعیت دولت جمهوری اسلامی ایران .
2 - نداشتن فساد اخلاقی و مالی .
3 - داشتن حسن شهرت اجتماعی و شغلی و عمل به اجرای اصول پزشکی و رعایت اخلاق و شوون پزشکی .
4 - داشتن حسن شهرت در تعهد عملی به احکام دین مبین اسلام و وفاداری به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران .
تبصره - اقلیت های مذهبی به رسمیت شناخته شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تابع احکام دین اعتقادی خود می باشند.
5 - دارا بودن حداقل سه سال عضویت در نظام پزشکی .
تبصره 1 - پزشکان ، دندانپزشکان ، دکترهای داروساز و متخصصین و دکترهای حرفه ای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی که دارای مسئولیتهای اجرایی می باشند و یا در نیروهای نظامی - انتظامی شاغلند جهت نامزدی در انتخابات و عضویت در ارکان سازمان نیاز به استعفا از سمت و شغل خود ندارند.
تبصره 2 - کسانی که طبق قانون از انتخاب شدن به عنوان نماینده مجلس شورای اسلامی محرومند، حق نامزد شدن برای انتخاب در ارکان سازمان را ندارند به استثنای شرط سنی آن .
ماده 23 - وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی مسئول برگزاری انتخابات هیات مدیره نظام پزشکی از طریق هیاتهای اجرایی انتخابات با رعایت مواد این قانون خواهد بود.
فصل شش - موارد متفرقه
ماده 24 - به منظور رسیدگی به تخلفات صنفی و حرفه ای شاغلین حرف پزشکی و وابسته به پزشکی سازمان نظام پزشکی در مرکز و شهرستانها دارای هیات عالی انتظامی و هیات های بدوی انتظامی خواهد بود که مطابق مواد بعدی این قانون تشکیل می گردند.
تبصره - نوع تخلفات صنفی و حرفه ای ، نوع و میزان مجازاتهای انتظامی و نحوه رسیدگی به آنها و اجرا احکام مربوطه به موجب آیین نامه ای خواهد بود که حداکثر ظرف مدت 6 ماه پس از تشکیل شورای عالی نظام پزشکی توسط هیات عالی انتظامی سازمان تهیه و پس از تایید شورای عالی نظامی پزشکی به تصویب هیات وزیران می رسد و مادامی که آیین نامه جدید فوق الذکر تهیه و تصویب نگردیده است آیین نامه های ذیربط در این رابطه به قوت خود باقی و اجرا خواهد شد.
ماده 25 - هیات های بدوی انتظامی رسیدگی به تخلفات صنفی و حرفه ای سازمانهای نظام پزشکی که مرجعی است صلاحیت دار با مسئولیت رسیدگی به تخلفات صنفی و حرفه ای اعضا سازمان و تعیین مجازاتهای انتظامی مناسب برای آنها متشکل از 7 نفر به شرح زیر خواهد بود:
1 - یک نفر از قضات باتجربه و متدین و باتقوای شهرستان مربوطه به معرفی دادستان عمومی شهرستان مربوطه .
2 - مسئول پزشکی قانونی شهرستان مربوطه .
3 - سه نفر از پزشکان شهرستان مربوطه .
4 - یک نفر از دندانپزشکان شهرستان مربوطه .
5 - یک نفر از دکترهای داروساز شهرستان مربوطه .
تبصره 1 - پزشکان و دندانپزشکان و دکترهای داروساز موضوع بندهای 3 و 4 و 5 ماده فوق که از افراد مسلمان و متدین و خوش سابقه شهرستان مربوطه با تجربه حداقل 5 سال در حرفه مربوطه خواهند بود با پیشنهاد هیات مدیره نظام پزشکی شهرستان مربوطه و تایید هیات عالی انتظامی سازمان نظام پزشکی در مرکز با حکم رئیس هیات عالی انتظامی مرکز منصوب می گردند و عزل آنها بر عهده هیات عالی انتظامی خواهد بود.
تبصره 2 - هر یک از هیاتهای بدوی انتظامی شهرستانها علاوه بر این که مسئولیت رسیدگی به تخلفات صنفی و حرفه ای شاغلین حرف پزشکی و وابسته را بر عهده دارند مراجعی هستند صلاحیتدار در امر اعلام نظر کارشناسی و تخصصی به مراجع ذیصلاح قضایی در رابطه با رسیدگی به تخلفات غیر صنفی و غیر حرفه ای و جرائم شاغلین به حرف پزشکی و وابسته پزشکی .
تبصره 3 - هر یک از هیات های بدوی انتظامی می توانند در امر رسیدگی به تخلفات صنفی و حرفه ای موضوع ماده مذکور نظرات کارشناسی کمیسیونهای تخصصی مشورتی نظام پزشکی شهرستان مربوطه را درخواست نمایند. کمیسیونهای مذکور موظفند حداکثر ظرف مدت 15 روز نظرات کارشناسی خود را در اختیار هیات های بدوی انتظامی قرار دهند.
ماده 26 - به منظور رسیدگی به اعتراضات و شکایات اشخاص (حقیقی و حقوقی ) از طرز کار هیات های بدوی انتظامی موضوع ماده 25 این قانون و نظارت عالیه بر کار هیاتهای بدوی انتظامی و ایجاد هماهنگی بین آنها و تجدید نظر در احکام صادره از سوی هیاتهای بدوی انتظامی مذکور و عزل و نصب اعضا ذیربط هیات های مذکور، هیاتی بنام هیات عالی انتظامی با ترکیب زیر در سازمان مرکزی نظام پزشکی تشکیل می گردد:
1 - یک نفر از قضات متدین و باتقوی و باتجربه به معرفی دادستان کل کشور.
2 - مدیر کل پزشکی قانونی کشور.
3 - چهار نفر از پزشکان متخصص ، مسلمان و متدین و خوش سابقه با تجربه کاری حداقل هفت سال در حرفه مربوطه .
4 - یک نفر از دندانپزشکان مسلمان و متدین و خوش سابقه با تجربه کاری حداقل هفت سال در حرفه مربوطه .
5 - یک نفر از دکترهای داروساز مسلمان و متدین و خوش سابقه با تجربه کاری حداقل هفت سال در حرفه مربوطه .
6 - یک نفر از متخصصین و دکترهای حرفه ای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی مسلمان و متدین و خوش سابقه با تجربه کاری حداقل 7 سال در حرفه مربوطه .
تبصره 1 - هیات عالی انتظامی موضوع ماده فوق می توانند مسئولیت رسیدگی به تخلفات صنفی و حرفه ای شاغلین حرف پزشکی و وابسته پزشکی چند شهرستان را به یک هیات بدوی انتظامی محول و واگذار نمایند.
تبصره 2 - افراد مذکور در بند 3 و 4 و 5 و 6 ماده فوق با پیشنهاد رئیس کل سازمان و تصویب شورای عالی نظام پزشکی با حکم رئیس کل سازمان برای مدت 2 سال منصوب می گردند عزل آنها قبل از انقضای مدت 2 سال با رئیس کل سازمان خواهد بود و تجدید انتخاب آنها برای دوره های بعدی بلااشکال است .
تبصره 3 - نحوه کار هیات عالی انتظامی و هیاتهای بدوی انتظامی موضوع مواد 25 و 26 این قانون و ترتیب تشکیل جلسات آنها طبق دستورالعملی خواهد بود که توسط هیات عالی انتظامی تهیه و به تایید رئیس کل سازمان خواهد رسید.
ماده 27 - هیاتهای بدوی انتظامی نظام پزشکی هر یک از شهرستانها موظفند نظر مشورتی کارشناسی و تخصصی خود را نسبت به هر یک از پرونده های مربوط به رسیدگی به اتهام بزه ناشیه از حرفه صاحبان مشاغل پزشکی در اختیار دادسراها دادگاههای شهرستان مربوطه قرار دهند.
تبصره 1 - اعلام نظر کارشناسی و تخصصی مشورتی هیاتهای بدوی انتظامی نظام پزشکی هر یک از شهرستانها به دادسراها و دادگاههای ذیربط پیرامون پرونده های مربوطه به رسیدگی به اتهام بزه ناشیه از حرفه صاحبان مشاغل پزشکی نباید بیش از 20 روز از تاریخی که دادسراها و دادگاههای شهرستان مربوطه درخواست می نماید بگذرد.
تبصره 2 - به دادسراها و دادگاههای جمهوری اسلامی ایران در هر یک از شهرستانها اجازه داده می شود تا حداقل 24 ساعت قبل از احضار و جلب هر یک از صاحبان مشاغل پزشکی به دادسرا و دادگاه به خاطر رسیدگی به اتهام بزه
ناشیه از حرفه صاحبان مشاغل پزشکی مراتب را به اطلاع هیات بدوی انتظامی نظام پزشکی شهرستان مربوطه برسانند.
ماده 28 - شورای عالی نظام پزشکی به منظور اجرا هر چه بهتر وظایف سازمان مقرر در این قانون می تواند کمیسیونهای تخصصی مشورتی تشکیل دهد که نوع کمیسیون و ترکیب و نحوه کار آنها طبق آیین نامه ای خواهد بود که توسط رئیس کل سازمان تهیه و به تصویب شورای عالی نظام پزشکی خواهد رسید.
ماده 29 - با تصویب این قانون و تشکیل سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران ، سازمان فعلی نظام پزشکی با واحدهای تابعه آن در سراسر کشور منحل گردیده و با کلیه امکانات ، اختیارات و اعتبارات و داراییها و پرسنل حسب مورد به سازمان مرکزی و سازمانهای نظام پزشکی شهرستانها منتقل می گردند.
ماده 30 - مسئول اجرای این قانون وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی بوده و موظف است حداکثر ظرف دو ماه پس از تصویب این قانون آیین نامه اجرایی قانون را تهیه و به تصویب هیات وزیران برساند.
ماده 31 - تمام و یا آن قسمت از قوانین که مغایر یا این قانون است ملغی الاثر می باشد و آیین نامه ها و ضوابط قبلی که با این قانون مغایرت
نداشته باشد تا تصویب آیین نامه ها و ضوابط جدید به قوت خود باقی است .
ماده 32 - اعتبار مورد نیاز برای اجرای این قانون از محل :
1 - اعتبارات و داراییهای منتقله از سازمانهای نظام پزشکی سابق به سازمانهای نظام پزشکی جدید.
2 - حق عضویت سالانه اعضا سازمان نظام پزشکی .
3 - کمکهای اختیاری دولت و موسسات و افراد داوطلب تامین می گردند.
ماده 33 - این قانون با رعایت اصل 85 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به صورت آزمایشی برای مدت 5 سال تصویب می گردد و به مرحله اجرا درمی آید.
قانون فوق مشتمل بر سی و سه ماده و سی و چهار تبصره طبق اصل هشتاد و پنجم قانون اساسی در جلسه مورخ 24/4/1369 کمیسیون بهداری و بهزیستی تصویب و در جلسه علنی مورخ پنجم تیر ماه یک هزار و سیصد و شصت و نه مجلس شورای اسلامی با پنج سال مدت اجرای آزمایشی آن موافقت شده بود در تاریخ 2/5/1369 به تایید شورای نگهبان رسیده است .
رئیس مجلس شورای اسلامی - مهدی کروبی




نوع : قانون

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1369/04/05

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.