×

قانون الحاق موادی به قانون نحوه حفظ آثار و یاد حضرت امام خمینی ضوان الله تعالی علیه

قانون الحاق موادی به قانون نحوه حفظ آثار و یاد حضرت امام خمینی ضوان الله تعالی علیه

قانون-الحاق-موادی-به-قانون-نحوه-حفظ-آثار-و-یاد-حضرت-امام-خمینی-ضوان-الله-تعالی-علیه
ماده 1 - هر کس در آثار مکتوب یا غیر مکتوب حضرت امام مرتکب هر گونه خل و تصرف متقلبانه ای اعم از جعل یا تزویر و یا تحریف شود و یا آثار تقلبانه مزبور را با علم به تقلبی بودن آن عمدا چاپ یا نشر نماید در حاکم صالحه با توجه به دفعات جرم و با رعایت مراتب تعزیر به شش ماه تا ه سال حبس یا 35 تا 74 ضربه شلاق و پنجاه هزار تا پانصد هزار ریال جزای قدی و یا به هر دو مجازات محکوم می شود.
تبصره - آثار متقلبانه معدوم و نشریه یا روزنامه به حکم دادگاه برای ار اول از یک روز تا 5 روز و برای بار دوم از 5 روز تا 15 روز توقیف و
در مراحل بعدی به حکم دادگاه توقیف می شود.
ماده 2 - هر کس عمدا به انهدام یا تخریب اسناد و نسخ اصلی و یا نحصربفرد مکتوب حضرت امام و یا آثار غیر مکتوب از قبیل آثار سمعی و بصری قدام کند علاوه بر جبران خسارت وارده به چهار ماه تا دو سال حبس یا از ده ا سی ضربه شلاق و بیست هزار تا دویست هزار ریال جزای نقدی و یا به هر دو جازات محکوم خواهد شد مگر مکتوباتی که جنبه شخصی داشته باشد.
ماده 3 - هر کس از روی سو نیت آثار تقلبی و یا تصویر یا مجسمه یا فیلم ا نوار موهن ساخته شده حضرت امام را توزیع یا در مرئی و نظر عمومی قرار هد به مجازات سه ماه تا یک سال حبس یا 35 تا 75 ضربه شلاق و پنجاه هزار ا پانصد هزار ریال جزای نقدی و یا به هر دو مجازات محکوم می شود.
ماده 4 - رسیدگی به جرائم موضوع این قانون در دادسراهاودادگاههای نقلاب اسلامی خارج از نوبت انجام می گردد. مرجع قضایی ذیربط می تواند در خصوص تقلبی بودن مورد و مغایرت آن با آثار اصلی از موسسه تنظیم و نشر حضرت امام خمینی استعلام نماید.
ماده 5 - سفارتخانه های جمهوری اسلامی ایران موظفند حسب مورد در مورد جعل و یا تحریف و یا تخریب آثار حضرت امام در خارج از کشور که از سوی افراد حقیقی و حقوقی صورت می گیرد اقدام قانون لازم در جهت پیگیری و اصلاح موضوع و پیشگیری از تکرار آن انجام داده و در هر مورد موسسه مذکور را از موضوع مطلع نمایند.
تبصره - خانه های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران موظفند موارد فوق را جهت اقدام مقتضی به سفارتخانه ها و موسسه مذکور اعلام دارند.
قانون فوق مشتمل بر پنج ماده و دو تبصره در جلسه علنی روز دوشنبه مورخ بیست و ششم شهریور ماه یک هزار و سیصد و شصت و نه مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 3/7/1369 به تایید شورای نگهبان رسیده است .
رئیس مجلس شورای اسلامی - مهدی کروبی




نوع : قانون

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1369/06/26

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.