×

قانون لزوم بازآموزی و نوآموزی جامعه پزشکی کشور و ارتقا سطح دانش پزشکی آنها

قانون لزوم بازآموزی و نوآموزی جامعه پزشکی کشور و ارتقا سطح دانش پزشکی آنها

قانون-لزوم-بازآموزی-و-نوآموزی-جامعه-پزشکی-کشور-و-ارتقا-سطح-دانش-پزشکی-آنها
ماده 1 - از تاریخ تصویب این قانون به منظور ارتقا سطح دانش جامعه پزشکی کشور وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی موظف است هر 5 سال یک بار نسبت به بازآموزی و نوآموزی جامعه پزشکی کشور (پزشک ، دندانپزشک ، دکتر داروساز، دکتر حرفه ای و متخصص علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی و دکترای علوم بهداشتی ) با همکاری سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران اقدام نماید.
تبصره 1 - کلیه مشمولین موضوع ماده 1 این قانون موظفند حسب اعلام شوراهای هماهنگی و برنامه ریزی و نوآموزی استانهای مربوطه در دوره های (تئوری و عملی ) بازآموزی و نوآموزی علوم پزشکی که از سوی دانشگاه یا دانشکده علوم پزشکی استان مربوطه تشکیل می گردد شرکت نمایند.
تبصره 2 - مدت شرکت مشمولین موضوع این ماده در دوره های تئوری و عملی بازآموزی و نوآموزی علوم پزشکی جزو سوابق خدمتی آنها محسوب می گردد.
تبصره 3 - سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران موظف است همه ماهه تازه های علوم پزشکی را از طریق نشریه ای که با اخذ هزینه های مربوطه در اختیار شاغلین به حرف پزشکی و پیراپزشکی موضوع ماده فوق الذکر قرار می دهد به اطلاع جامعه پزشکی کشور برساند.
ماده 2 - به منظور برنامه ریزی و هماهنگی در امر بازآموزی و نوآموزی جامعه پزشکی شاغل در هر استان ، شورایی به نام شورای هماهنگی و برنامه ریزی بازآموزی و نوآموزی در هر استان با ترکیب زیر تشکیل می گردد:
1 - رئیس دانشگاه یا دانشکده علوم پزشکی استان مربوطه که ریاست شورا را بر عهده دارد.
2 - رئیس سازمان نظام پزشکی مرکز استان مربوطه .
3 - معاونت آموزش دانشگاه یا دانشکده علوم پزشکی استان مربوطه .
4 - دو نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه یا دانشکده علوم پزشکی استان مربوطه به انتخاب رئیس دانشگاه یا دانشکده علوم پزشکی مربوطه .
5 - رئیس دانشکده رشته مربوطه در دانشگاه علوم پزشکی استان مربوطه حسب مورد.
تبصره - شوراهای هماهنگی و برنامه ریزی و بازآموزی و نوآموزی استانها می توانند به منظور برنامه ریزی دقیق گروههای تخصصی برنامه ریزی بازآموزی و نوآموزی را حسب مورد تشکیل دهند.
ماده 3 - به منظور ایجاد هماهنگی لازم در امر برنامه ریزی بازآموزی و نوآموزی جامعه پزشکی کشور و نظارت بر حسن اجرا برنامه های بازآموزی و نوآموزی علوم پزشکی شورایی به نام شورای عالی بازآموزی و نوآموزی در وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی با ترکیب زیر تشکیل می گردد:
1 - وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی که ریاست شورای عالی را بر عهده خواهد داشت .
2 - رئیس کل سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران یا نماینده تام الاختیار و دائمی .
3 - معاونت آموزشی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی که سمت دبیری شورای عالی را بر عهده خواهد داشت .
4 - معاونت بهداشتی و درمانی ستاد فرماندهی کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران .
5 - سه نفر از اعضا هیات علمی دانشگاههای علوم پزشکی به انتخاب و معرفی وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی .
6 - دو نفر از کادر پزشکی به انتخاب کمیسیون بهداری و بهزیستی مجلس شورای اسلامی .
تبصره 1 - شورای عالی مذکور می تواند مسئولیت اجرا بازآموزی و نوآموزی موضوع این قانون را در استانهایی که فاقد دانشگاه یا دانشکده علوم پزشکی بوده و یا دانشگاه یا دانشکده علوم پزشکی آنها قادر به بازآموزی و نوآموزی جامعه پزشکی استان مربوطه نمی باشند را به دانشگاه یا دانشکده علوم پزشکی استان دیگری واگذار نماید.
تبصره 2 - در آن تعداد از استانهای کشور که بیش از یک دانشگاه علوم پزشکی وجود دارد، شورای عالی می تواند مسئولیت اجرا بازآموزی و نوآموزی جامعه پزشکی آن استان را به یکی از دانشگاههای علوم پزشکی موجود در آن استان واگذار نماید و یا بین دانشگاههای مذکور تقسیم مسئولیت نماید.
تبصره 3 - شورای عالی بازآموزی و نوآموزی موضوع این ماده موظف است دستورالعملهای اجرایی لازم را در چهارچوب این قانون و در زمانهای مناسب حسب مورد تهیه و برای شوراهای هماهنگی و برنامه ریزی استانها و دانشگاهها و دانشکده های علوم پزشکی مربوطه ابلاغ نماید. کلیه دستورالعملهای ابلاغی از سوی شورای مذکور برای شوراهای استانها و دانشگاهها و دانشکده های فوق الذکر لازم الاجرا خواهد بود.
ماده 4 - به موجب این قانون کلیه مشمولین این قانون موظفند به هنگام استفاده از خدمات و تسهیلات زیر:
1 - استفاده از بورس های تحصیلی و فرصتهای مطالعاتی .
2 - شرکت در دوره های آموزشی و کنگره ها و کنفرانسهای خارج از کشور.
3 - شرکت در هیاتهای پزشکی اعزامی به مکه مکرمه و نظائر آن .
4 - استفاده از سهمیه اتومبیل اختصاص داده شده به کادر پزشکی .
5 - استفاده از تسهیلات اعتباری قرض الحسنه سیستم بانکی کشور که برای امور پزشکی اختصاص داده شده است .
6 - صدور و یا تمدید پروانه اجازه فعالیت پزشکی به صورت آزاد (شامل پروانه تاسیس مطب ، پلی کلینیک ، بیمارستان ، آزمایشگاه ، رادیولوژی ، داروخانه و نظائر آنها).
7 - استفاده از سهمیه دارو، لوازم و وسایل طبی و بیمارستانی .
گواهی مربوط به شرکت در آخرین دوره بازآموزی و نوآموزی علوم پزشکی را به دستگاههای ارائه دهنده خدمات و تسهیلات تحویل دهند.
تبصره 1 - آن عده از مشمولین موضوع این ماده که عدم شرکت آنها در دوره بازآموزی و نوآموزی مربوطه بر اساس تشخیص هیات بدوی انتظامی سازمان نظام پزشکی شهرستان مربوطه موجه باشد، از شمول ماده فوق مستثنی بوده و می توانند از خدمات و تسهیلات موضوع بندهای 7گانه این ماده با ارائه نظریه کتبی هیات بدوی انتظامی سازمان نظام پزشکی شهرستان مربوطه استفاده نمایند.
تبصره 2 - وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی مجاز است هر 5 سال یک بار نسبت به تمدید مجدد پروانه اجازه فعالیت موضوع بند 6 این ماده اقدام نماید و از تمدید مجدد پروانه فعالیت آن عده از مشمولین موضوع این قانون که بدون عذر موجه در دوره بازآموزی و نوآموزی علوم پزشکی مربوطه شرکت ننمایند خودداری نماید.
ماده 5 - اعتبار مورد نیاز جهت اجرا این قانون از منابع زیر تامین می گردد:
1 - از محل حق ثبت نام شرکت کنندگان در دوره های بازآموزی و نوآموزی .
2 - از محل 1% درآمد شرکتهای دارویی (تولیدی و توزیعی ) کشور.
تبصره 1 - کلیه شرکتهای دارویی (تولیدی و توزیعی ) کشور موظفند همه ساله 1% از کل درآمد خود را جهت کمک به امر بازآموزی و نوآموزی جامعه پزشکی کشور به حساب خزانه داری کل واریز نمایند.
تبصره 2 - سازمان برنامه و بودجه موظف است همه ساله معادل درآمدی که از منابع مقرر در بند 1 و بند 2 این ماده کسب می گردد را به صورت کمک تحت ردیف جداگانه ای در لایحه بودجه سال مربوطه جهت اجرا برنامه بازآموزی و نوآموزی جامعه پزشکی کشور پیش بینی و منظور نماید.
ماده 6 - این قانون بر اساس اصل 85 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به تصویب کمیسیون بهداری و بهزیستی مجلس شورای اسلامی رسیده است و برای مدت 5 سال به صورت آزمایشی اجرا می گردد.
ماده 7 - مسئول اجرا دقیق این قانون وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی بوده و موظف است حداکثر ظرف مدت دو ماه آیین نامه اجرایی تفصیلی این قانون را با همکاری سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران تهیه و به تصویب هیات وزیران برساند.
تبصره - این قانون از تاریخ تصویب لازم الاجرا بوده و تمام یا آن قسمت از قوانین مغایر با این قانون لغو و بلااثر می گردد.
قانون فوق مشتمل بر هفت ماده و دوازده تبصره طبق اصل 85 قانون اساسی در جلسه مورخ 22/7/1369 کمیسیون بهداری و بهزیستی تصویب و در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ ششم آبان ماه یک هزار و سیصد و شصت و نه مجلس شورای اسلامی با پنج سال مدت اجرای آزمایشی آن موافقت شده بود در تاریخ 17/8/1369 به تایید شورای نگهبان رسیده است .
رئیس مجلس شورای اسلامی - مهدی کروبی




نوع : قانون

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1369/08/06

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.