×

قانون اصلاح پاره ای از مواد قانون تشکیلات شوراهای اسلامی کشوری مصوب1361 9 1 و قانون اصلاح قانون تشکیلات شوراهای اسلامی کشوری و انتخابات شوراهای مزبور مصوب 1365 4 29

قانون اصلاح پاره ای از مواد قانون تشکیلات شوراهای اسلامی کشوری مصوب1361 9 1 و قانون اصلاح قانون تشکیلات شوراهای اسلامی کشوری و انتخابات شوراهای مزبور مصوب 1365 4 29

قانون-اصلاح-پاره-ای-از-مواد-قانون-تشکیلات-شوراهای-اسلامی-کشوری-مصوب1361-9-1-و-قانون-اصلاح-قانون-تشکیلات-شوراهای-اسلامی-کشوری-و-انتخابات-شوراهای-مزبور-مصوب-1365-4-29

وکیل


بخش اول - اصلاح موادی از قانون تشکیلات شوراهای اسلامی کشوری مصوب 1/9/1361
ماده 1 - بند 3 و 13 ماده 19 به شرح ذیل اصلاح و بند 18 آن حذف می گردد:
3 - نظارت دقیق بر اداره امور حوزه انتخابیه و حسن اجرای تصمیمات شورا و رحهای مصوب .
13 - هر شورا می تواند با رعایت مصالح مصوبات خود را از موضوعات مهمه و
آنچه که جنبه عمومی دارد به وسائل ممکنه به اطلاع اهالی برساند.
ماده 2 - تبصره ذیل به ماده 31 اضافه می گردد:
تبصره - شهرهایی که کمتر از هفت محله دارند، شورای اسلامی محله در آنجا شکیل نخواهد شد.
ماده 3 - تبصره 1 ماده 32 به شرح ذیل اصلاح می گردد:
تبصره 1 - تعداد اعضای شورای اسلامی منطقه هفت نفر خواهد بود.
ماده 4 - بند 1 ماده 35 به شرح ذیل اصلاح و دو بند به عنوان بندهای 7 و به آن اضافه می گردد:
1 - مادامی که درآمدهای پیش بینی شده کافی نباشد شورای شهر می تواند با تصویب وزارت کشور و تنفیذ ولی امر عوارضی متناسب با امکانات اقتصادی محل خدمات ارائه شده تعیین نماید.
7 - انتخاب شهردار برای مدت چهار سال و معرفی به وزیر کشور جهت صدور حکم .
تبصره 1 - انتخاب مجدد شهردار به صورت متوالی تنها برای یک دوره در آن هر بلامانع خواهد بود.
تبصره 2 - عزل شهردار مطابق مفاد ماده 53 قانون شهرداری توسط شورای شهر نجام خواهد گرفت و در فاصله بین عزل شهردار تا انتخاب شهردار جدید، معاون شهردار عهده دار امور شهرداری خواهد بود.
8 - نصب و عزل شهردار تهران و مراکز استانها به پیشنهاد شورای شهر و حکم زیر کشور خواهد بود.
ماده 5 - تبصره ماده 36 حذف می گردد.
ماده 6 - تبصره ماده 37 به شرح ذیل اصلاح می گردد:
تبصره - در صورتی که شهرستان کمتر از چهار بخش داشته باشد، بقیه اعضا تا پنج نفر از بین شورای شهر، مرکز شهرستان یا بخش ها به تناسب جمعیت به سیله نمایندگان منتخب شورای شهر، مرکز شهرستان و بخش ها برای شورای هرستان تعیین می شود.
ماده 7 - بند 4 ماده (40) به شرح زیر اصلاح می گردد:
4 - شورای استان در اجرای بودجه استان حق نظارت دارد.
بخش دوم - اصلاح موادی از قانون اصلاح قانون تشکیلات شوراهای اسلامی کشوری و نتخابات شوراهای مزبور مصوب 29/4/1365
الف - اصلاحات فصل اول
ماده 8 - ماده 5 به شرح ذیل اصلاح و تبصره های 1 و 2 آن عینا ابقا ردید:
ماده 5 - در هر یک از شوراهای اسلامی که انتخابات آنها به روش مستقیم رگزار می شود تعداد پنج نفر به ترتیب آرا به عنوان اعضا علی البدل انتخاب ی گردند.
ماده 9 - تبصره های ذیل به عنوان تبصره های 3 و 4 به ماده 5 اضافه ی گردد:
تبصره 3 - در شوراهای متشکله به روش غیر مستقیم به جای آن عده از اعضا ورا که به عللی از عضویت شورا خارج می شوند، کسری اعضا از شورای مادون ربوط تامین می شود.
تبصره 4 - در صورتی که عضو معرفی شده از شورای مادون به عضویت شورای افوق انتخاب نشود از عضویت شورای مادون خارج نمی شود.
ماده 10 - تبصره 4 ماده 21 به شرح ذیل اصلاح می گردد:
تبصره 4 - در صورتی که طبق مقررات قانونی هر یک از شوراها منحل شود وزارت شور باید ظرف مدت 3 ماه انتخابات را تجدید نماید و تا انتخابات بعدی زارت کشور قائم مقام شورا خواهد بود.
ماده 11 - بند الف ماده 24 به شرح ذیل اصلاح و یک بند به عنوان بند ط به ماده فوق اضافه می گردد:
الف - حداقل سن 25 سال تمام .
ط - دارا بودن سواد خواندن و نوشتن .
ماده 12 - ماده 25 و تبصره آن به شرح ذیل اصلاح می گردد:
ماده 25 - تعداد اعضا شوراهای اسلامی روستاها پنج نفر می باشد.
تبصره - پس از شمارش آرا اگر به علت تساوی آرا دو یا چند نفر از منتخبین ، تعیین اعضای شورا ممکن نباشد اولویت با فرد یا افرادی است که دارای مدرک تحصیلی بالاتر بوده و در صورت یکسان بودن مدرک تحصیلی با قید قرعه انتخاب می گردند.
ب - اصلاحات فصل دوم
ماده 13 - ماده 9 به شرح ذیل اصلاح می گردد:
ماده 9 - در مجتمع های مسکونی واقع در خارج از محدوده قانونی و حریم شهرها و روستاها که با حداقل 500 قطعه زمین برای احداث واحدهای مسکونی به صورت مستقل یا آپارتمان ، قابل تملک اشخاص ، به اضافه ساختمانها و تاسیسات مورد نیاز عمومی و اجتماعی سکنه جهت شاغلین بخشهای مختلف اقتصادی و اجتماعی یک منطقه یا استفاده مردم بودجه آمده و یا دارای جمعیتی بیش از ده هزار نفر بوده و عرفا یا قانونا شهرک نیز خوانده می شود شورایی بنام شورای اسلامی شهرک تشکیل می گردد.
تبصره 1 - اعضای شورای اسلامی شهرک از طریق اهالی به طور مستقیم انتخاب می گردند تعداد اعضا پنج نفر خواهند بود.
تبصره 2 - مقررات قانون تملک آپارتمانها در خصوص نحوه اداره و وصول هزینه های مشترک مربوط به حفظ و نگاهداری اعیانات و تاسیسات اختصاصی و اشتراک در مورد شهرک رعایت می گردد.
وظایف و اختیارات شورای شهرک شورای شهرک علاوه بر وظایف مندرج در ماده 19 قانون تشکیلات شوراهای اسلامی کشوری ، دارای وظایف زیر خواهد بود:
1 - مراقبت در اجرای مقررات بهداشتی و حفظ نظافت و ایجاد زمینه مناسب برای تامین بهداشت محیط.
2 - تشویق و ترغیب مردم جهت انجام امور خیریه و ایجاد اماکن و موسسات عام المنفعه .
3 - برنامه ریزی و ایجاد هماهنگی در جهت تشکیل تعاونیها و نظارت بر آنها در حوزه فعالیت خود.
4 - تاسیس کتابخانه و قرائت خانه های عمومی از طریق جلب همکاری اهالی و سازمانهای ذیربط.
5 - نظارت و پیگیری در جهت پروژه های اختصاص یافته عمرانی .
6 - تصویب و تعیین نرخ کرایه وسایل نقلیه در شهرک .
ج - اصلاحات فصل چهارم
ماده 14 - ماده 14 به شرح ذیل اصلاح و دو تبصره به آن اضافه می گردد:
ماده 14 - پس از صدور دستور شروع انتخابات از طرف وزارت کشور، در مرکز هر شهرستان و بخش هیات اجرایی شهرستان و بخش به ریاست فرماندار ، بخشدار و به عضویت بالاترین مرجع قضایی محل ، رئیس ثبت احوال ، رئیس اداره آموزش و پرورش و نماینده جهاد سازندگی و شش نفر از معتمدین محل تشکیل می گردد.
تبصره 1 - در محلهایی که به علت بروز حوادث غیر مترقبه و مسائل سیاسی ، امنیتی امکان انجام انتخابات میسر نباشد با پیشنهاد وزارت کشور و تصویب هیات مرکزی نظارت انتخابات متوقف می گردد.
تبصره 2 - در بخشها در صورت عدم وجود ادارات آموزش و پرورش و ثبت احوال و دادگستری ، نمایندگان ادارات مذکور جانشین آنان خواهند بود.
ماده 15 - ماده 16 به شرح ذیل اصلاح می گردد:
ماده 16 - معتمدین منتخب موضوع ماده 15 به دعوت فرماندار یا بخشدار ظرف دو روز پس از انتخاب تشکیل جلسه داده ، پس از حضور دو سوم مدعوین از بین خود شش نفر را به عنوان معتمدین اصلی و شش نفر را به عنوان معتمدین علی البدل هیات اجرایی با رای مخفی و اکثریت نسبی آرا انتخاب می نمایند.
ماده 16 - ماده 17 به شرح ذیل اصلاح می گردد:
ماده 17 - فرماندار یا بخشدار مکلف است شش نفر معتمد اصلی را برای شرکت در جلسات هیات اجرایی انتخابات دعوت نماید.
ماده 17 - ماده 18 به شرح زیر اصلاح و 3 تبصره آن عینا ابقا گردید:
ماده 18 - جلسات هیات اجرایی با حضور دو سوم اعضا رسمیت یافته و در صورت استعفا یا غیبت غیر موجه هر یک از معتمدین هیات اجرایی در سه جلسه که به منزله استعفا تلقی می گردد، فرماندار یا بخشدار از اعضای علی البدل به ترتیب آرا به جای آنان دعوت خواهد نمود.
ماده 18 - ماده 20 به شرح ذیل اصلاح می گردد:
ماده 20 - اعضا اداری هیات اجرایی تا زمانی که از سمت اداری خود مستعفی یا برکنار نشده اند، شخصا مکلف به شرکت در جلسات هیات اجرایی می باشند و غیبت غیر موجه آنان در جلسات هیات اجرایی تمرد از وظایف قانونی محسوب می گردد و فرماندار یا بخشدار موظف است بلافاصله پس از غیبت اعضای اداری هیات اجرایی مراتب را با ذکر علت غیبت به مقام مافوق وی اعلام دارد.
ماده 19 - ماده 22 به شرح ذیل اصلاح می گردد:
ماده 22 - هیات اجرایی مرکز شهرستان موظف است انتخابات شوراهای اسلامی محلات و شهرهای واقع در محدوده شهرستان و بخش را به انجام برساند.
ماده 20 - ماده 23 به شرح زیر اصلاح می گردد:
ماده 23 - هیات اجرایی بخش موظف است انتخابات شوراهای اسلامی روستاها را به انجام رساند.
د - اصلاحات فصل پنجم
ماده 21 - تبصره 1 و 3 ماده 29 به شرح ذیل اصلاح می گردد:
تبصره 1 - مهلت مراجعه داوطلبان به فرمانداری یا بخشداری جهت اعلام داوطلبی ده روز از تاریخ مقرر در آگهی ثبت نام می باشد.
تبصره 3 - هیات اجرایی بخش در هر بخش موظف است پس از انتشار آگهی مزبور برای یک یا چند روستا هیاتی مرکب از سه نفر جهت ثبت نام از داوطلبان روستاها تعیین و اعزام نماید تا ظرف مدت ده روز از داوطلبان ثبت نام نماید.
ماده 22 - ماده 30 به شرح ذیل اصلاح و تبصره آن عینا ابقا گردید:
ماده 30 - در مورد بررسی سوابق داوطلبان عضویت در شوراهای اسلامی روستاها هیات اجرایی بخش ، اطلاعات لازم را از اداره اطلاعات و منابع محلی کسب می نمایند. اداره اطلاعات موظف است ظرف مدت ده روز نظر خود را در مورد سوابق داوطلبان به هیات اجرایی بخش کتبا اعلام نماید.
ماده 23 - ماده 31 به شرح ذیل اصلاح می گردد:
ماده 31 - بررسی صلاحیت داوطلبان شهری در رابطه به صلاحیت های مذکور در این قانون در هیات اجرایی شهرستان و پس از استعلام سوابق آنان از اداره ثبت احوال شهرستان ، وزارت اطلاعات ، وزارت دادگستری ، اداره تشخیص هویت و پلیس بین الملل انجام خواهد شد.
ماده 24 - ماده 32 به شرح ذیل اصلاح می گردد:
ماده 32 - مراجع مذکور در ماده 31 موظفند ظرف مدت 15 روز از تاریخ دریافت اسامی و مشخصات داوطلبان ، نتیجه بررسی سوابق آنان را کتبا اعلام نمایند.
ماده 25 - ماده 33 به شرح ذیل اصلاح و تبصره آن حذف می گردد:
ماده 33 - هیات اجرایی شهرستان پس از دریافت نتیجه رسیدگی به سوابق داوطلبان موظف است ظرف مدت پنج روز به صلاحیت داوطلبان رسیدگی نموده و نتیجه را اعلام نماید.
ه - اصلاحات فصل ششم
ماده 26 - تبصره ماده 36 به شرح ذیل اصلاح می گردد:
تبصره - هیات های اجرایی بخش پس از دریافت شکایات موظفند شکایات واصله را ظرف پنج روز بررسی نموده و فورا نظریه خود را جهت اخذ تصمیم در جلسه مشترک به هیات اجرایی شهرستان تسلیم نمایند.
ماده 27 - ماده 38 به شرح ذیل اصلاح می گردد:
ماده 38 - در صورتی که رای هیات نظارت دائر بر بطلان انتخابات باشد پس از تایید هیات مرکزی نظارت در اولین فرصت تجدید انتخابات خواهد شد.
ماده 28 - ماده 40 به شرح ذیل اصلاح می گردد:
ماده 40 - هیچ یک از اعضای هیاتهای اجرایی و نظارت و اعضای شعب ثبت نام و اخذ رای نباید با کاندیداها خویشاوندی نسبی (پدر - مادر - فرزند- برادر - خواهر) و یا سببی درجه یک داشته باشند به استثنا روستاها که وجود ارتباط
خویشاوندی سببی درجه یک بلامانع خواهد بود.
ماده 29 - تبصره ذیل به ماده 42 اضافه می گردد:
تبصره - گزارش واصله از بازرسین موضوع این ماده در هیاتهای ماده 36 بررسی و اتخاذ تصمیم خواهد شد.
و - اصلاحات فصل هفتم
ماده 30 - تبصره 1 ماده 45 به شرح ذیل اصلاح می گردد:
تبصره 1 - اعضا اداری هیات های اجرایی در صورت تخلف از وظایف مندرج در این قانون برابر ماده 75 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی توسط محاکم قضایی مجازات خواهند شد، و در مورد بقیه اعضا محرومیت در دو نوبت انتخابات از عضویت هیات های اجرایی و نظارت و شعب اخذ رای می باشد.
ز - اصلاحات فصل هشتم
ماده 31 - ماده 56 به شرح ذیل اصلاح و تبصره آن عینا ابقا گردید:
ماده 56 - در انتخابات شورای اسلامی محله هفت نفر به عنوان اعضا اصلی و پنج نفر به عنوان اعضا علی البدل با رای مستقیم مردم طبق مقررات این قانون انتخاب خواهند شد.
ماده 32 - ماده 59 به شرح ذیل اصلاح می گردد:
ماده 59 - پس از حضور حداقل دو سوم دعوت شدگان موضوع ماده فوق رسمیت جلسه به وسیله فرماندار یا نماینده وی اعلام سپس حاضرین در جلسه از بین خود با رای منفی و اکثریت نسبی هفت نفر را به عنوان اعضای شورای اسلامی منطقه انتخاب و مراتب را در صورتجلسه ای که به امضا حاضرین و اعضای هیات نظارت رسیده باشد، منعکس می نماید.
قانون فوق مشتمل بر سی و دو ماده در جلسه علنی روز دوشنبه مورخ پنجم آذر ماه یک هزار و سیصد و شصت و نه مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 11/9 /1369 به تایید شورای نگهبان رسیده است .
رئیس مجلس شورای اسلامی - مهدی کروبی




نوع : قانون

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1369/09/05

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.