×

قانون اصلاح موادی از قانون خدمت پزشکان و پیراپزشکان مصوب 1367 1 30 و الحاق موادی به آن

قانون اصلاح موادی از قانون خدمت پزشکان و پیراپزشکان مصوب 1367 1 30 و الحاق موادی به آن

قانون-اصلاح-موادی-از-قانون-خدمت-پزشکان-و-پیراپزشکان-مصوب-1367-1-30-و-الحاق-موادی-به-آن
ماده 1 - ماده 1 قانون خدمت پزشکان و پیراپزشکان مصوب 30/1/1367 مجلس شورای اسلامی و تبصره آن به صورت زیر اصلاح می گردد و 8 تبصره جدید به عنوان تبصره های 2 و 3 و 4 و 5 و 6 و 7 و 8 و 9 به آن الحاق می گردد. ماده 1 - کلیه افراد ایرانی با تحصیلات فوق دیپلم و بالاتر که پس از تاریخ 1/4/1367 از مراکز آموزش عالی گروه پزشکی (دولتی و غیر دولتی ) در داخل و یا خارج از کشور فارغ التحصیل شده یا می شوند و خدمت آنان از سوی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی مورد نیاز اعلام می گردد مکلفند حداکثر مدت 5 سال اول پس از فراغت از تحصیل خود را در داخل کشور و در مناطق مجاز به ترتیبی خدمت نمایند که در هر حال سه پنجم آن در وزارت بهداشت ، درمان و
آموزش پزشکی و تشکیلات تابعه آن انجام پذیرد.
تبصره 1 - نحوه و مدت شمول این قانون در مورد مشمولین موضوع ماده فوق برای مدتی کمتر از 5 سال بر حسب نوع مدرک تحصیلی ، محرومیت نقاط (شهر، بخش ، روستا) به تفصیل آیین نامه ای خواهد بود که حداکثر ظرف مدت 2 ماه پس از تصویب این قانون توسط وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و تهیه به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.
تبصره 2 - منظور از مناطق غیر مجاز در این قانون ، شهرهای تهران بزرگ (تهران ، اسلام شهر، شهر ری ، شمیرانات ، و لواسانات ) ، ورامین ، کرج ، شهریار، قزوین ، مشهد، تبریز، شیراز، اصفهان می باشد.
تبصره 3 - در صورتی که نیازهای بهداشتی درمانی تعدادی از نقاط مجاز موضوع این قانون از نظر نیروی انسانی بهداشتی درمانی تامین گردد، آن گونه نقاط می توانند با تشخیص وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی از شمول نقاط مجاز موضوع این قانون مستثنی گردند.
تبصره 4 - خدمت آن عده از مشمولین موضوع ماده فوق که از مدرک تحصیلی در رشته های علوم پایه پزشکی و پیراپزشکی و فوق تخصص در دیگر رشته ها برخوردار می باشند، در واحدهای بهداشتی ، درمانی و آموزش دولتی شهرهای غیر مجاز موضوع این قانون بلااشکال است .
تبصره 5 - کسانی که خدمت موضوع این قانون را به انجام رسانند و همچنین کسانی که دارای پروانه دائم پزشکی بوده و یا واجد شرایط تحصیل پروانه دائم می باشند در صورتی که مدارک تحصیلی جدیدی اخذ نمایند مشمول خدمات موضوع این قانون نمی باشند.
تبصره 6 - دانشگاهها و موسسات آموزش عالی کشور می توانند اعضا هیات علمی مورد نیاز خود را از طریق استفاده از قانون نحوه تامین هیات علمی مورد نیاز دانشگاهها و موسسات آموزش عالی کشور مصوب 1/3/1365 و قانون نحوه تشکیل پیام آوران بهداشت مصوب 20/9/1369 مجلس شورای اسلامی تامین نمایند مشروط بر این که آن گونه اعضا هیات علمی یک سال اول خدمت قانونی خود را در نقاط مجاز موضوع این قانون انجام دهند.
تبصره 7 - پزشکان عمومی ذکور مشمول موضوع ماده فوق موظفند یک سال از خدمات قانونی خود را در مراکز بهداشتی و درمانی روستاها و بخشهای کشور نجام دهند.
تبصره 8 - مراکز تحقیقاتی دارویی و آزمایشگاههای کنترل و کارخانجات اروسازی مستقر در مناطق غیر مجاز موضوع این قانون می توانند با موافقت عاونین دارویی و پژوهشی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی حسب مورد از دمات قانونی داروسازان مشمول ماده فوق استفاده نمایند، خدمات قانونی آن ونه مشمولین از نظر محاسبه خدمات خارج از مرکز و امتیاز مشابه سایر احدهای آموزشی و پژوهشی همان نقاط مربوطه خواهد بود.
تبصره 9 - مستخدمین رسمی دولت مشمولین موضوع ماده فوق که متعهد خدمت در ایر وزارتخانه ها و سازمانها و موسسات و شرکتهای دولتی مربوطه هستند وظفند قبل از انجام خدمت مورد تعهد خود در دستگاه مربوطه ، خدمات قانونی وضوع این قانون را انجام دهند.
ماده 2 - تبصره ماده 5 قانون خدمت پزشکان و پیراپزشکان مصوب 30/1/1367 جلس شورای اسلامی به شرح زیر اصلاح می گردد:
تبصره - مشمولین موضوع این قانون مادام که خدمات قانونی خود را شروع نموده اند مجاز به دخالت در امور پزشکی نمی باشند.
ماده 3 - ماده 6 قانون خدمت پزشکان و پیراپزشکان مصوب 30/1/1367 مجلس ورای اسلامی به شرح زیر اصلاح می گردد و تبصره های 1 و 2 آن و ممنوعیت خروج ز کشور موضوع ماده 7 قانون اصلاح خدمت خارج از مرکز پزشکان و دندانپزشکان داروسازان مصوب 4/3/1360 لغو می گردد.
ماده 6 - تحویل مدرک تحصیلی و ریزنمرات و صدور هر گونه تاییدیه و واهینامه فارغ التحصیلی برای مشمولان موضوع این قانون ، مادامی که خدمات وضوع این قانون را انجام نداده باشند مجاز نمی باشد.
ماده 4 - تبصره 1 ماده 7 قانون خدمت پزشکان و پیراپزشکان مصوب 30/1 1367 مجلس شورای اسلامی لغو می گردد و تبصره های 2 و 3 آن به ترتیب به بصره های 1 و 2 تغییر می یابند.
ماده 5 - ماده زیر با سه تبصره به عنوان ماده 10 به قانون خدمت پزشکان پیراپزشکان مصوب 30/1/1367 مجلس شورای اسلامی الحاق می گردد.
ماده 10 - به موجب این قانون به دانشگاههای علوم پزشکی و سازمانهای نطقه ای بهداشت و درمان استانها که در تامین کادر پزشکی و پیراپزشکی مورد یاز درمانگاههای اورژانس و بخشهای اورژانس شهرستانها با اشکال روبرو وند اجازه داده می شود تا با همکاری نظام پزشکی محل نسبت به تامین کادر زشکی و پیراپزشکی مورد نیاز واحدهای فوق الذکر شهرستان مربوطه از کادر زشکی و پیراپزشکی مقیم آن شهرستان (شاغل در بخش دولتی و غیر دولتی ) قدام نمایند.
تبصره 1 - آن عده از مشمولین موضوع ماده فوق که بر اساس تشخیص نظام پزشکی رکز استان مربوطه اشتغال به حرفه پزشکی نداشته و یا به دلیل بیماری قادر ه همکاری با درمانگاهها و بخش های اورژانس موضوع ماده فوق نباشند از شمول اده فوق مستثنی خواهند بود.
تبصره 2 - با متخلفین از موضوع ماده فوق بر اساس ضوابط و مقررات انتظامی ظام پزشکی رفتار خواهد شد.
تبصره 3 - آیین نامه اجرایی ماده فوق ظرف مدت 2 ماه توسط وزارت بهداشت ، رمان و آموزش پزشکی با همکاری سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران به صویب هیات وزیران خواهد رسید.
ماده 6 - ماده زیر با یک تبصره به عنوان ماده 11 به قانون خدمت پزشکان پیراپزشکان مصوب 30/1/1367 مجلس شورای اسلامی الحاق می گردد:
ماده 11 - سابقه کار اجرایی و قانونگذاری و اسارت مشمولین موضوع این انون و قانون اصلاح خدمت خارج از مرکز پزشکان و دندانپزشکان و داروسازان صوب 4/3/1360 مجلس شورای اسلامی به شرح زیر جزو مدت خدمات قانونی مقرر ده در این قانون و قانون اصلاح خدمت خارج از مرکز فوق الذکر محسوب می گردد.
الف - هر سال سابقه اسارت آزادگان مشمول خدمات قانونی فوق الذکر معادل نجام دو سال خدمت قانونی مقرر شده در قوانین مذکور خواهد بود.
ب - هر یک سال سابقه خدمت مشمولین قانونی فوق الذکر در مسئولیتهای مختلف جرایی (حداقل در مسئولیت مدیر کلی یا سرپرستی اداره کل استان ، ریاست یا رپرستی سازمان یا نهاد انقلابی استان بودن ) معادل انجام خدمت قانونی مقرر ده در قوانین مذکور خواهد بود.
ج - هر یک سال سابقه خدمت مشمولین خدمات قانونی فوق الذکر در امر انونگذاری معادل انجام یک سال خدمت قانونی مقرر شده در قوانین مذکور واهد بود.
تبصره - منظور از سوابق اسارت و کار اجرایی و قانونگذاری مقرر شده در اده فوق شامل سوابقی است که مشمولین خدمات قانونی مذکور پس از پیروزی نقلاب اسلامی در امور فوق الذکر داشته اند.
ماده 7 - ماده زیر با دو تبصره به عنوان ماده 12 به قانون خدمت پزشکان پیراپزشکان مصوب 30/1/1367 مجلس شورای اسلامی الحاق می گردد:
ماده 12 - مشمولین قانون اصلاح خدمت خارج از مرکز پزشکان و دندانپزشکان و اروسازان مصوب 4/3/1360 مجلس شورای اسلامی می توانند از تسهیلات و مزایای قرر شده در قانون خدمت پزشکان و پیراپزشکان مصوب 30/1/1367 مجلس شورای سلامی و اصلاحیه ها و الحاقیه های بعدی آن استفاده نمایند و نیز خدمات انونی خود را حسب مورد در نقاط مجاز مذکور در مواد 1 و 2 قانون خدمت زشکان و پیراپزشکان مصوب 30/1/1367 مجلس شورای اسلامی و اصلاحیه ها و لحاقیه های بعدی آن انجام دهند.
تبصره 1 - خدمات قبلی مشمولین قانون خدمت خارج از مرکز پزشکان و یراپزشکان و داروسازان به قوت خود باقی است و جزو خدمات قانونی آنها حسوب می گردد.
تبصره 2 - مدت خدمت خارج از مرکز آن عده از مشمولین تبصره ماده 6 قانون صلاح خدمت خارج از مرکز پزشکان و پیراپزشکان و دندانپزشکان و داروسازان صوب 4/3/1360 مجلس شورای اسلامی که بخواهند خدمت خارج از مرکز خود را در قاط موضوع ماده 2 این قانون (نقاط غیر مجاز این قانون ) انجام دهند از 3 ال به حداکثر 5 سال اصلاح می گردد.
ماده 8 - ماده زیر با یک تبصره به عنوان ماده 13 به قانون خدمت پزشکان پیراپزشکان مصوب 30/1/1367 مجلس شورای اسلامی الحاق می گردد:
ماده 13 - مشمولین قانون راجع به استفاده از خدمات پزشکان و دندانپزشکانی ه موفق به گذراندن امتحان نهایی در وزارت فرهنگ و آموزش عالی و اخذ دارک لازم نشده اند مصوب 29/10/1358 شورای انقلاب اسلامی ، فارغ التحصیل در شته تخصصی مربوطه محسوب می گردند و از مزایای مقرر شده برای سایر ارغ التحصیلان رشته همطراز بهره مند خواهند شد و حسب مورد با توجه به تاریخ تمام دوره تخصصی مربوطه مشمول انجام خدمت قانونی مقرر در این قانون یا انون اصلاح خدمت خارج از مرکز پزشکان و دندانپزشکان و داروسازان مصوب 14 3/1360 مجلس شورای اسلامی خواهند شد.
تبصره - آن عده از مشمولین ماده فوق که قبل از تصویب این قانون پروانه ائم پزشکی اخذ نموده اند و مایلند از تسهیلات و مزایای ماده فوق استفاده مایند موظف به انجام حداقل یک سال خدمت در نقاط مجاز موضوع این قانون ی باشند.
ماده 9 - ماده زیر به عنوان ماده 14 به قانون خدمت پزشکان و یراپزشکان مصوب 30/1/1367 مجلس شورای اسلامی الحاق می گردد.
ماده 14 - به موجب این قانون فارغ التحصیلان رشته های گروه پزشکی خارج از شور با توجه به نوع مدرک تحصیلی و مدت استفاده از ارز و دیگر خدمات ولتی مشمول انجام خدمات قانونی موضوع این قانون و قانون اصلاح خدمت خارج ز مرکز پزشکان و دندانپزشکان و داروسازان مصوب 4/3/1360 مجلس شورای سلامی به شرح زیر خواهند شد:
الف - پزشکان و دندانپزشکان و داروسازانی که دارای مدرک تخصصی در یکی از شته های مربوطه می باشند و خدمت وظیفه عمومی را انجام داده یا از انجام آن عاف هستند و در طول تحصیل خود در خارج از کشور از مزایای ارز دولتی رخوردار نبوده اند از انجام خدمات موضوع این قانون معاف خواهند بود و زارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی مجاز است پروانه دائم پزشکی برای آنان ادر نماید.
ب - آن عده از پزشکان و دندانپزشکان و داروسازانی که بر اساس ضوابط شورهای محل تحصیل ، متخصص در یکی از رشته های مربوطه شناخته می شوند لکن به نگام ارزشیابی مدارک تحصیلی آنان نیاز به تکمیل دوره مربوطه (حداکثر یک ال ) داشته باشند، پس از گذراندن دوره تکمیلی مذکور و موفقیت در امتحان ربوطه مشمول مفاد بند الف خواهند شد و از مزایای مربوطه استفاده خواهند رد.
ج - آن عده از پزشکان و دندانپزشکان و داروسازانی که در بین دوره دستیاری خصصی وارد کشور می شوند و دوره دستیاری تخصصی خود را تا اخذ تخصص در رشته ربوطه در ایران ادامه می دهند، در صورتی که از مزایای ارز دولتی بهره مند گردیده باشند، خدمات قانونی موضوع این قانون را برابر سنوات آموزش آنها ر ایران ، به انجام خواهند رساند.
د - آن عده از پزشکان عمومی و دندانپزشکان عمومی و دکترهای حرفه ای علوم زمایشگاهی تشخیص طبی و داروسازان عمومی که در طول دوره تحصیل خود در ارج از کشور از مزایای ارز دولتی بهره مند نگردیده باشند، مشمول انجام دو ال خدمت پزشکی در نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران یا تشکیلات تابعه زارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی خواهند شد و تعهد خدمتی دیگری را خواهند داشت .
ه - آن عده از فارغ التحصیلان رشته های گروه پزشکی مشمول خدمات موضوع این انون که در طول دوره تحصیل خود در خارج از کشور، مدتی از مزایای ارز ولتی بهره مند گردیده باشند، موظفند به ازا هر سال استفاده از ارز دولتی ، ک سال در نقاط مجاز موضوع این قانون خدمت نمایند و پس از اتمام تعهدات انونی خود،در صورتی که از گروه دارای پروانه باشند، پروانه دائم پزشکی ریافت خواهند نمود.
ماده 10 - ماده زیر با 2 تبصره به عنوان ماده 15 به قانون خدمت زشکان و پیراپزشکان مصوب 30/1/1367 مجلس شورای اسلامی الحاق می گردد:
ماده 15 - مشمولان این قانون از لحاظ حقوق و مزایا و امور رفاهی (مرخصی های ستحقاقی ، استعلاجی ، بدون حقوق ، پاداش ، کمک های غیر نقدی و سایر مزایا) ابع قوانین و مقررات استخدامی کشوری می باشند و چنانچه به دستگاه دیگر عرفی گردند که دارای مقررات استخدامی خاص باشد تابع ضوابط حقوقی و رفاهی ن دستگاه (خدمت گیرنده ) خواهند بود.
تبصره 1 - مشمولان این قانون که به طور تمام وقت و بدون کار انتفاعی خصوصی دمت می نمایند، چنانچه از گروه دارای پروانه باشند (پزشک ، دندانپزشک ، اروساز، دکتر حرفه ای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی ) مجازند از اضافه کاری و ق محرومیت از مطب طبق آیین نامه اجرایی که وزارت بهداشت ، درمان و آموزش زشکی تدوین خواهد نمود استفاده نمایند و در صورتی که از گروه بدون روانه باشند می توانند از مزایای دو نوبت کار موظف (کار و اضافه کار) هره مند گردند.
تبصره 2 - مشمولین موضوع این قانون می توانند در حین انجام خدمت قانونی ربوطه به استخدام پیمانی یا رسمی دستگاه مربوطه درآیند.
ماده 11 - ماده زیر با یک تبصره به عنوان ماده 16 به قانون خدمت زشکان و پیراپزشکان مصوب 30/1/1367 مجلس شورای اسلامی الحاق می گردد:
ماده 16 - آن عده از مشمولین این قانون که به سن بالای 50 سالگی رسیده اشند از انجام خدمات موضوع این قانون معاف خواهند بود و پروانه دائم زشکی دریافت خواهند نمود.
تبصره - آن عده از پزشکان و دندانپزشکان و داروسازان و دکترهای حرفه ای لوم آزمایشگاهی تشخیص طبی که در سن 45 تا 50 سالگی و نیز آن عده از یراپزشکانی که در سن 40 تا 50 سالگی مدرک جدیدی اخذ نمایند، در صورتی که ه خاطر مدرک قبلی مربوطه مشمول انجام خدمات قانونی نباشند، از خدمات ولتی موضوع این قانون معاف خواهند بود.
ماده 12 - ماده زیر به عنوان ماده 17 به قانون خدمت پزشکان و یراپزشکان مصوب 30/1/1367 مجلس شورای اسلامی الحاق می گردد:
ماده 17 - بهداشتکاران دهان و دندان و کاردانهای (تکنیسین ها)بهداشت و بارزه با بیماریها به شرطی مشمول انجام خدمات قانونی موضوع این قانون خواهند بود که خدمات مقرر شده در قوانین خاص مربوط به خود را انجام داده اشند.
ماده 13 - ماده زیر با 7 تبصره به عنوان ماده 18 به قانون خدمت پزشکان پیراپزشکان مصوب 30/1/1367 مجلس شورای اسلامی الحاق می گردد:
ماده 18 - به منظور تربیت پزشک متخصص مورد نیاز مناطق محروم و نیازمند شور از تاریخ تصویب این قانون وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی موظف ست به هنگام پذیرش دستیار تخصصی ، سهمیه های جداگانه ای را برای مناطق حروم و نیازمند کشور اختصاص دهد. دستیاران تخصصی استفاده کننده از سهمیه ذکور موظفند پس از اتمام دوره تخصصی مربوطه به میزان دو برابر طول دوره خصصی مربوطه در نقاط مذکور خدمت نمایند.
تبصره 1 - دستیاران استفاده کننده از سهمیه موضوع ماده فوق که دارای روانه دائم پزشکی هستند برابر مدت دوره تخصصی مربوطه در نقاط مذکور خدمت واهند نمود.
تبصره 2 - دستیاران تخصصی موضوع ماده فوق موظفند قبل از شروع دوره ستیاری تعهد ثبتی لازم را جهت خدمت در نقاط مذکور در ماده فوق به ازمانهای منطقه ای بهداشت و درمان استانهای مربوطه بسپارند و رسید آن را ه دانشگاه ذیربط تحویل دهند.
تبصره 3 - بانوان متاهل استفاده کننده از سهمیه مذکور موظفند بهنگام ثبت ام ، در دوره تخصصی مربوطه ، رضایت نامه همسر را به دانشگاه مربوطه تحویل هند.
تبصره 4 - ازدواج بانوان مجرد پس از شروع دوره دستیاری ، مانع انجام خدمات ورد تعهد آنها در نقاط مقرر شده در ماده فوق نخواهد بود، این گونه ستیاران موظفند پس از ازدواج ، رضایت نامه همسر را مشابه مشمولین تبصره 3 اده فوق به دانشگاه ذیربط تحویل دهند.
تبصره 5 - آن عده از دستیارانی که با استفاده از قانون نحوه تامین هیات لمی مورد نیاز دانشگاهها و موسسات آموزش عالی کشور انتخاب و وارد
دانشگاهها می گردند از شمول ماده فوق مستثنی و تابع مقررات خاص مربوط به ود خواهند بود.
تبصره 6 - نحوه انتخاب مناطق محروم و نیازمند موضوع این ماده بر اساس ولویتها مطابق جدولی خواهد بود که توسط وزارت بهداشت ، درمان و آموزش زشکی تهیه و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.
تبصره 7 - آیین نامه اجرایی ماده فوق حداکثر ظرف مدت 2 ماه پس از تصویب ین قانون توسط وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی با همکاری کمیسیون هداری و بهزیستی مجلس تهیه و به مرحله اجرا در خواهد آمد.
ماده 14 - این قانون بر اساس اصل 85 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ر جلسه مورخه 22/2/1370 کمیسیون بهداری و بهزیستی مجلس شورای اسلامی صویب و از تاریخ 13/5/1370 برای مدت 5 سال به اجرا در می آید.
قانون فوق مشتمل بر چهارده ماده و بیست و هفت تبصره طبق اصل 85 قانون ساسی در جلسه روز یکشنبه مورخ 13/5/1370 کمیسیون بهداری و بهزیستی تصویب در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ نوزدهم خرداد ماه یک هزار و سیصد و هفتاد ا 5 سال مدت اجرای آزمایشی آن موافقت شده بود، در تاریخ 13/6/1370 به تایید شورای نگهبان رسیده است .
رئیس مجلس شورای اسلامی - مهدی کروبی




نوع : قانون

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1370/04/19

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.