×

اساسنامه سازمان آموزش و پرورش استثنایی

اساسنامه سازمان آموزش و پرورش استثنایی

اساسنامه-سازمان-آموزش-و-پرورش-استثنایی

وکیل


فصل اول - کلیات
ماده 1 - در اجرای تبصره (3) ماده واحده قانون تشکیل سازمان آموزش و پرورش استثنایی مصوب 21/9/1369 مجلس شورای اسلامی ، سازمان آموزش و پرورش استثنایی که در این قانون به اختصار "سازمان " نامیده می شود بر اساس مقررات این اساسنامه اداره می گردد.
ماده 2 - اهداف سازمان به شرح زیر می باشند:
1 - طراحی سیستم آموزشی ، پرورشی ، و توانبخشی به نحوی که ناتوانیهای ذهنی و جسمی کودکان و دانش آموزان استثنایی جبران گردد و آن گونه کودکان و دانش آموزان بتوانند پس از گذراندن مراحل تحصیلی خود موقعیت اجتماعی و اقتصادی مناسب شرایط خویش را به دست آورند.
2 - تغییر و اصلاح مداوم آموزش و پرورش استثنایی با توجه به روشهای نوین آموزش و پرورش استثنایی در جهان و نیازهایی که آن گونه کودکان و دانش آموزان در ارتباط با شرایط خاص جامعه دارند.
3 - آموزش و پرورش گروههای مختلف کودکان و دانش آموزان استثنایی با توجه به نیازهای خاص هر گروه در سطوح قبل از دبستان ، ابتدایی ، راهنمایی و متوسطه و با تاکید خاص بر آموزش حرفه ای و تلاش برای تحت پوشش قرار دادن کلیه این گونه کودکان و دانش آموزان .
4 - کمک به پیشگیری از بروز ناتوانیهای جسمی و ذهنی ، قبل از تولد، هنگام تولد و بعد از تولد از طریق بالا بردن سطح آگاهی عمومی در زمینه عوامل بروز معلولیتها و خصوصیات کودکان استثنایی .
ماده 3 - سازمان در جهت تحقق اهداف مذکور در ماده (2) وظایف زیر را به عهده دارد:
1 - تهیه مجموعه ای از مقیاسها و معیارهای سنجش تواناییها و استعدادهای کودکان و دانش آموزان استثنایی .
2 - اجرای طرحهای شناسایی و گزینش کودکان و دانش آموزان استثنایی کشور.
3 - تهیه و تنظیم برنامه های مربوط به آموزش و پرورش ویژه برای گروههای مختلف کودکان و دانش آموزان استثنایی .
4 - تهیه و تنظیم طرحهای توسعه کمی و کیفی آموزش و پرورش کودکان و دانش آموزان استثنایی .
5 - تهیه کتب درسی و برنامه آموزشی و درسی خاص متناسب با تواناییهای ذهنی و جسمی گروههای مختلف کودکان و دانش آموزان استثنایی .
6 - تهیه و اجرای طرحهای پژوهشی در زمینه آموزش و پرورش گروههای مختلف کودکان و دانش آموزان استثنایی .
7 - برقراری ارتباط مداوم با موسسات داخلی و سازمانهای بین المللی ذیربط به منظور کسب تازه ترین اطلاعات مربوط به آموزش گروههای مختلف کودکان و دانش آموزان استثنایی و بهره برداری از آخرین پژوهشهای علمی جهان در تهیه برنامه های آموزشی و پرورشی .
8 - برنامه ریزیهای لازم در جهت آموزش حرفه ای دانش آموزان استثنایی متناسب با تواناییهای ذهنی و جسمی آنان و تامین وسایل فنی ، حرفه ای و توانبخشی لازم برای مراکز آموزشی از طریق واحدهای ذیربط به منظور اشتغال .
9 - تامین و تربیت نیروی انسانی مورد نیاز سازمان و تنظیم و اجرای برنامه های لازم برای آموزش ضمن خدمت نیروی انسانی شاغل در سازمان و مراکز وابسته به آن با همکاری و هماهنگی معاونت آموزش و پرورش در امور تامین و تربیت نیروی انسانی .
10 - ارزشیابی کار معلمان و مربیان کودکان و دانش آموزان استثنایی و همچنین مسئولان مراکز و آموزشگاهها و آموزش و راهنمایی آنان در جهت حل مشکلات و مسائل مربوط به آموزش و پرورش استثنایی .
11 - ایجاد امکانات لازم در جهت طراحی ، تولید، تهیه و توزیع وسایل کمک آموزشی .
12 - فراهم نمودن زمینه های لازم جهت تالیف و ترجمه و نشر کتب سودمند و سایر امکانات برای پدران ، مادران و معلمان کودکان استثنایی .
13 - جلب کمکهای مادی و معنوی مردم ، سازمانها، موسسات و انجمنهای توانبخشی برای بهبود وضع آموزش و پرورش کودکان و دانش آموزان استثنایی .
14 - برنامه ریزی و تعیین ضوابط مربوط به نحوه مشارکت بخش خصوصی در آموزش و پرورش استثنایی و ترغیب آنان به این امر و اعمال نظارت لازم بر فعالیت آنان .
15 - هماهنگی ، همکاری و ارتباط با دانشگاهها و مراکز آموزش عالی داخل به منظور سوق دادن تحقیقات آنان به سمت نیازهای سازمان و استفاده هر چه بیشتر از اساتید و دانشجویان رشته های مرتبط با کودکان استثنایی .
16 - تهیه طرحهای تامین ، تکمیل ، توسعه و تجهیز مراکز آموزش و پرورش استثنایی کشور از طریق مطالعه ، بررسی و استفاده از تجربیات سایر کشورها در آن گونه مراکز.
فصل دوم - ارکان
ماده 4 - سازمان دارای ارکان زیر می باشد:
1 - شورای سازمان
2 - رئیس سازمان .
ماده 5 - اعضای شورای سازمان عبارتند از:
1 - وزیر آموزش و پرورش که ریاست شورا را بر عهده دارد.
2 - وزیر یا یکی از معاونان وزارت کار و امور اجتماعی .
3 - رئیس سازمان بهزیستی کشور.
4 - رئیس یا یکی از معاونان بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی .
5 - معاونان وزارت آموزش و پرورش در امور آموزشی ، پژوهشی ، فنی و حرفه ای و پرورشی و تامین تربیت نیروی انسانی .
6 - رئیس سازمان که سمت دبیری شورا را عهده دار است .
7 - دو نفر از متخصصان امور کودکان استثنایی .
8 - یک نفر از معلمان صاحبنظر و باتجربه در امور کودکان استثنایی .
9 - دو نفر از معتمدین علاقمند به امور کودکان استثنایی . "اولویت با والدینی است که فرزندان استثنایی دارند".
10 - یک نفر از معلولین صاحب نظر در امور کودکان استثنایی با معرفی سازمان بهزیستی کشور با اولویت خواهران .
11 - یک نفر از اعضا کمیسیون آموزش و پرورش به انتخاب کمیسیون آموزش و پرورش .
تبصره 1 - اعضای مذکور در بندهای (7) و (8) و (9) برای مدت چهار سال توسط وزیر آموزش و پرورش انتخاب و با حکم وی منصوب می شوند. یک نفر از متخصصان موضوع بند (7) به پیشنهاد وزیر فرهنگ و آموزش عالی و اعضا مذکور در بند (9) به پیشنهاد رئیس سازمان بهزیستی خواهد بود.
تبصره 2 - نحوه تشکیل و اداره جلسات شورا بر اساس آیین نامه ای خواهد بود که به تصویب شورا می رسد.
ماده 6 - شورای سازمان دارای وظایف زیر می باشد:
1 - تعیین خط مشی های کلی سازمان و نظارت بر تحقق اهداف سازمان .
2 - تصویب مقررات خاص استخدامی سازمان که توسط رئیس سازمان و با هماهنگی سازمان امور اداری و استخدامی کشور تهیه می گردد.
3 - تصویب ضوابط مربوط به اجرای تبصره (5) ماده واحده قانون تشکیل ازمان که توسط رئیس سازمان پیشنهاد می گردد.
4 - تصویب برنامه و بودجه سالانه سازمان .
5 - تصویب ضوابط و دستورالعملهای اجرایی سازمان که توسط رئیس و اعضا ازمان پیشنهاد می گردد.
ماده 7 - رئیس سازمان که توسط وزیر آموزش و پرورش منصوب می گردد الاترین مقام اداری و اجرایی سازمان و مسئول حسن اجرای کلیه امور سازمان ست و برای اداره امور سازمان و اجرای مصوبات شورای سازمان دارای هر گونه قوق و اختیارات قانونی می باشد.
ماده 8 - اهم وظایف و اختیارات رئیس سازمان به شرح زیر می باشد:
1 - اداره امور سازمان .
2 - امور استخدامی ، عزل ، نصب ، ارتقا و آموزش کارکنان و صدور دستور رداختها.
3 - اجرای مصوبات شورای سازمان .
4 - نمایندگی سازمان در مراجع قضایی و اداری در کلیه مراحل ، با حق عیین وکیل یا وکیل با حق توکیل .
5 - ارائه گزارش فعالیت و عملکرد به شورای سازمان .
6 - ارائه آیین نامه های اجرایی و طرحها و پیشنهادهای لازم برای نیل به هداف سازمان ، به شورای سازمان جهت تصویب .
7 - پیشنهاد امتیازات لازم برای جذب و نگهداری معلمان ، مربیان و دیران آموزشگاهها و سایر نیروهای تحت نظر سازمان ، به شورای سازمان جهت صویب .
تبصره - رئیس سازمان می تواند قسمتی از اختیارات خود را به هر یک از وسای قسمتهای سازمان به تشخیص خود، تفویض نماید.
فصل سوم - سایر مقررات
ماده 9 - اعتبارات مورد نظر سازمان همه ساله در ردیف خاصی به عنوان کمک ر بودجه کل کشور منظور می گردد.
تبصره - اعتبارات مورد نیاز سازمان در سال اول از محل ردیف و عتبارات مربوط به آموزش و پرورش و توانبخشی کودکان استثنایی وزارت آموزش پرورش و سازمان بهزیستی کشور و سایر دستگاهها تامین می شود و در سالهای عد مانند سایر سازمانهای دولتی ، در قانون بودجه پیش بینی می شود.
ماده 10 - به سازمان اجازه داده می شود کتب ، نشریات و خدمات سازمان را بق ضوابطی که به پیشنهاد سازمان به تصویب هیات وزیران می رسد به فروش سانده و درآمد حاصل را به درآمد عمومی کشور واریز نماید. معادل وجوه اریزی به خزانه از محل اعتباری که به همین منظور در قانون بودجه کل کشور ر سال منظور می شود در اختیار سازمان قرار خواهد گرفت تا در جهت تحقق هداف و انجام وظایف سازمان هزینه گردد.
ماده 11 - درآمد حاصل از هدایا و کمکهای مردمی ، بانکها، شهرداریها و ستگاههای اجرایی و ارگانها و موسسات خیریه ، از جمله منابع مالی سازمان ی باشد.
ماده 12 - با تصویب این اساسنامه کلیه اموال ، وسایل و تجهیزات موجود مراه با نیروی انسانی مربوط به آموزش و پرورش و توانبخشی افراد استثنایی ه در اختیار وزارت آموزش و پرورش است به تشخیص این سازمان به سازمان نتقل می گردد.
ماده 13 - کلیه موسسات ، واحدها، مراکز و قسمتهای مربوط به آموزش و رورش سایر دستگاهها همراه با نیروی انسانی و کلیه اموال منقول و غیر نقول ، وسائل ، امکانات و تجهیزات موجود آنها به پیشنهاد وزیر آموزش و رورش و تصویب هیات وزیران به سازمان منتقل می گردد.
ماده 14 - مواردی که در این اساسنامه پیش بینی نشده است طبق قوانین و قررات جاری کشور عمل خواهد شد.
اساسنامه فوق مشتمل بر چهارده ماده و چهار تبصره که تصویب آن بر اساس بصره 3 ماده واحده قانون تشکیل سازمان آموزش و پرورش استثنایی مصوب 21 9/1369 به کمیسیون آموزش و پرورش محول گردیده بود در جلسه مورخ 29/5 1370 کمیسیون تصویب و در تاریخ 24/6/1370 به تایید شورای نگهبان رسیده ست .
رئیس مجلس شورای اسلامی - مهدی کروبی




نوع : اساس نامه

شماره انتشار : 13710

تاریخ تصویب : 1370/05/29

تاریخ ابلاغ : 1371/01/19

دستگاه اجرایی : وزارت آموزش و پرورش -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.