×

قانون اساسنامه شرکت پست جمهوری اسلامی ایران

قانون اساسنامه شرکت پست جمهوری اسلامی ایران

قانون-اساسنامه-شرکت-پست-جمهوری-اسلامی-ایران
فصل اول - کلیات
ماده 1 - شرکت پست جمهوری اسلامی ایران که در اجرای ماده یک قانون تشکیل آن مصوب 3/8/1366 مجلس شورای اسلامی به مدت نامحدود تاسیس گردیده و در این اساسنامه اختصارا شرکت نامیده می شود، شرکت سهامی است که دارای استقلال مالی بوده و با توجه به وظایف ، حقوق و اختیارات مقرر در قانون مذکور و قوانین و مقررات پستی ، به موجب این اساسنامه و مقررات مربوط به شرکت های دولتی و قانون تجارت اداره خواهد شد.
ماده 2 - مرکز اصلی شرکت تهران است و برای انجام وظایف خود می تواند در هر نقطه از کشور شعب یا نمایندگی هایی تاسیس و یا عندالاقتضا نسبت به انحلال آنها اقدام نماید.
ماده 3 - سرمایه اولیه شرکت پنج میلیارد ریال است که به پنجاه هزار سهم یک صد هزار ریالی تقسیم می شود و کلیه سهام آن متعلق به دولت خواهد بود.
ماده 4 - موضوع فعالیت شرکت عرضه خدمات و عملیات پستی در تمام مراحل آن با استفاده از آخرین پیشرفت های تجربی و تکنولوژی ارتباطات و انجام کلیه امور مطابق با شرح وظایف مندرج در ماده 4 قانون تشکیل شرکت می باشد.
فصل دوم - ارکان شرکت
ماده 5 - ارکان شرکت عبارتند از:
1 - مجمع عمومی .
2 - هیات مدیره و مدیر عامل .
3 - بازرسان .
قسمت اول - مجمع عمومی (نمایندگان صاحب سهم )
ماده 6 - مجمع عمومی تشکیل می شود از نمایندگان سهام دولت که عبارتند از:
1 - وزیر پست و تلگراف و تلفن .
2 - وزیر امور اقتصادی و دارایی .
3 - وزیر برنامه و بودجه .
تبصره - ریاست مجمع عمومی با وزیر پست و تلگراف و تلفن است که در قبال وظایف و عملکرد شرکت مسئول و پاسخگو خواهد بود.
ماده 7 - مجمع عمومی شرکت دو نوع است :
الف - مجمع عمومی عادی .
ب - مجمع عمومی فوق العاده .
ماده 8 - مجمع عمومی عادی ، حداقل سالی دو بار، یکی حداکثر تا پایان تیر ماه ، برای بررسی و تصویب ترازنامه و حساب سود و زیان سال مالی قبل و دیگری حداکثر تا پایان آذر ماه ، برای بررسی و تصویب بودجه ، خط مشی و برنامه عملیات سال بعد، بنا به دعوت رییس مجمع عمومی تشکیل می شود.
تبصره - مجمع عمومی عادی ، ممکن است به طور فوق العاده ، برای رسیدگی و تصویب سایر امور و مسائل مربوط به شرکت (به جز آنچه در صلاحیت مجمع عمومی فوق العاده است ) در هر موقع ، بنا به دعوت رییس مجمع عمومی و یا رییس هیات مدیره و مدیر عامل و یا به تقاضای کتبی بازرسان ، با ذکر علت و موافقت رییس مجمع تشکیل گردد.
ماده 9 - مجمع عمومی فوق العاده صرفا به منظور اتخاذ تصمیم نسبت به تغییر یا اصلاح مواد اساسنامه یا الحاق موادی به آن و پیشنهاد به مراجع
ذیصلاح جهت تصویب و نیز افزایش یا کاهش سرمایه شرکت و سایر موضوعاتی که بنا بر قوانین مربوط رسیدگی به آنها بر عهده مجمع عمومی فوق العاده است بنا به دعوت رییس مجمع تشکیل خواهد شد.
ماده 10 - جلسات مجمع عمومی با حضور تمامی اعضا مجمع رسمیت خواهد یافت و کلیه تصمیمات آن با اکثریت آرا که شامل رای رییس مجمع باشد معتبر خواهد بود.
تبصره 1 - اعضا اصلی و علی البدل هیات مدیره و بازرسان در صورت دعوت رییس مجمع باید در جلسات مجمع عمومی ، بدون حق رای حضور یابند.
تبصره 2 - تشکیل جلسات مجامع عمومی با دعوت کتبی به عمل می آید. دستور جلسه باید لااقل ده روز قبل از تشکیل جلسه ، به ضمیمه مدارک و اسناد مربوط و دعوتنامه برای اعضا مجمع ارسال گردد.
ماده 11 - وظایف و اختیارات مجمع عمومی عادی عبارت است از:
الف - رسیدگی و اتخاذ تصمیم در مورد گزارش های هیات مدیره و تعیین و تصویب خط مشی کلی برنامه عملیات و بودجه سالانه شرکت بنا به پیشنهاد هیات مدیره .
ب - رسیدگی و تصویب ترازنامه و حساب سود و زیان شرکت با توجه به گزارش هیات مدیره و بازرسان .
ج - تصویب آیین نامه های مالی و معاملاتی شرکت .
د - بررسی و پیشنهاد آیین نامه های اداری جهت تایید سازمان امور اداری و استخدامی کشور، بر اساس مقررات استخدامی شرکت های دولتی مصوب 5/2/1352.
ه - بررسی و تصویب جدول حقوق و نرخ های خدمات پستی .
و - اتخاذ تصمیم نسبت به تشکیل شرکتهای فرعی .
ز - اتخاذ تصمیم نسبت به نحوه مشارکت با بخش خصوصی در جهت انجام برخی از وظایف قانونی شرکت .
ح - اتخاذ تصمیم نسبت به پیشنهاد هیات مدیره راجع به مطالبات لاوصول و ارجاع دعاوی به داوری و همچنین صلح دعاوی مطروحه در شرایط خاص با رعایت قوانین و مقررات مربوط.
ط - انتخاب بازرسان (حسابرسان ) بنا به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی .
ی - تعیین و برقراری حقوق و مزایای رییس هیات مدیره و مدیر عامل و اعضا هیات مدیره با تایید شورای حقوق و دستمزد و همچنین حق الزحمه بازرسان (حسابرسان ) شرکت .
ک - رسیدگی و اتخاذ تصمیم نسبت به سایر امور مربوط به شرکت که در این اساسنامه ذکر نشده ولی طبق قوانین دیگر، در صلاحیت مجمع عمومی می باشد.
قسمت دوم - هیات مدیره
ماده 12 - هیات مدیره شرکت از یک نفر رییس که سمت مدیر عامل را نیز خواهد داشت و چهار عضو اصلی و دو عضو علی البدل تشکیل می شود.
ماده 13 - اعضا و هیات مدیره و مدیر عامل شرکت توسط وزیر پست و تلگراف و تلفن (رییس مجمع عمومی ) برای مدت دو سال انتخاب و منصوب می شوند و تا اعضا و رییس هیات مدیره جدید انتخاب نشده در سمت خود باقی هستند و انتخاب مجدد آنان نیز بلامانع خواهد بود.
تبصره - تغییر و برکناری هر یک از اعضا اصلی وعلی البدل هیات مدیره ، قبل از خاتمه دوره تصدی و انتخاب و نصب جانشین برای بقیه مدت ، با وزیر پست و تلگراف و تلفن خواهد بود.
ماده 14 - در صورت وفات یا حجر یا استعفا یا برکناری رییس هیات مدیره و مدیر عامل یا اعضا هیات مدیره جانشین طبق ماده 13 و تبصره آن برای بقیه مدت معین خواهد شد.
ماده 15 - اعضای هیات مدیره از بین کارمندان رسمی شرکت که تقوی و تعهد اسلامی داشته ، دارای تحصیلات عالی و حداقل 5 سال تجربه عملی در امور مدیریت و یا کارشناسی خدمات پستی یا امور اداری و مالی و یا امور حقوقی و اقتصادی باشند و یا از بین متخصصان برجسته و متعهد دیگر که سوابق مشابهی در مدیریت شرکت های دولتی داشته باشند انتخاب خواهند شد.
تبصره - حداقل سه نفر از اعضا اصلی و تمام اعضا علی البدل هیات مدیره باید منحصرا از میان کارمندان عالی رتبه شرکت که واجد تجربه کافی در امور فوق باشند، انتخاب شوند.
ماده 16 - اعضای هیات مدیره به طور موظف و تمام وقت به خدمت در شرکت اشتغال داشته قبول هر نوع شغل موظف یا غیر موظف در خارج از شرکت برای آنان ممنوع است .
ماده 17 - جلسات هیات مدیره در هر موقع و حداقل هر 15 روز یک بار به دعوت رییس هیات مدیره و مدیر عامل یا به تقاضای سه نفر از اعضا اصلی تشکیل و با حضور سه نفر از اعضا رسمیت می یابد.
تصمیمات متخذه با اکثریت آرا، پس از امضای رییس جلسه معتبر و قابل اجرا بوده اداره جلسات با رییس هیات مدیره و مدیر عامل خواهد بود.
تبصره - در صورت غیبت یکی از اعضا اصلی ، یکی از اعضا علی البدل به دعوت رییس هیات مدیره و مدیر عامل در جلسات با حق رای شرکت خواهد کرد.
ماده 18 - دستور جلسات هیات مدیره از طرف رییس هیات مدیره تعیین خواهد شد.
ماده 19 - تصمیمات متخذه در هر یک از جلسات هیات مدیره باید پس از امضا اعضای حاضر در جلسه در سه نسخه تنظیم گردد و ظرف پنج روز یک نسخه از آن برای رییس مجمع و نسخه ای برای بازرسان شرکت ارسال و نسخه سوم در پرونده مخصوصی در شرکت نگهداری گردد.
تبصره - هیات مدیره باید دارای دفتری باشد که تمام تصمیمات ، با ذکر نظرات اقلیت به طور منظم در آن ثبت و به امضای اعضای حاضر در جلسات برسد.
وظایف و اختیارات هیات مدیره
ماده 20 - هیات مدیره برای اجرای وظایف مقرر در قانون تشکیل شرکت و مقررات این اساسنامه و تامین مقاصد و اهداف شرکت دارای اختیارات کامل می باشد.
ماده 21 - وظایف و اختیارات هیات مدیره به شرح زیر است :
الف - اجرای مصوبات و تصمیمات مجمع عمومی شرکت .
ب - تهیه و تنظیم آیین نامه های مالی ، معاملاتی ، اداری و سایر آیین نامه های داخلی شرکت و در صوت لزوم تجدید نظر در آنها و پیشنهاد به
مجمع عمومی جهت تصویب یا حسب مورد اخذ تایید مراجع ذیربط.
ج - تهیه و تنظیم برنامه های کلی توسعه امور پست و بودجه عمرانی ، در چهارچوب برنامه ریزی و سیاست عمومی دولت برای پیشنهاد به مجمع عمومی .
د - بررسی و تایید ترازنامه و حساب سود و زیان شرکت و گزارش به مجمع عمومی .
ه - تنظیم و تعیین جدول حقوق و نرخ های خدمات پستی و تعیین خط مشی کلی مربوط به افزایش یا کاهش تعرفه خدمات پستی برای پیشنهاد به مجمع عمومی .
و - اتخاذ تصمیم در مورد تاسیس شعب یا نمایندگی های شرکت در سطح کشور و عندالاقتضا انحلال آنها.
ز - بررسی و تایید گزارش و برنامه عملیات سالیانه شرکت و هر نوع گزارش یا پیشنهادی که به موجب این اساسنامه بایستی جهت تصویب به مجمع عمومی تسلیم گردد.
ح - اظهار نظر و ارزیابی گزارش های مربوط به عملیات شرکت .
ط - رسیدگی و اتخاذ تصمیم در مورد قراردادهایی که طبق آیین نامه معاملات شرکت باید به تصویب هیات مدیره برسد.
ی - رسیدگی و اتخاذ تصمیم نسبت به انجام قسمتی از وظایف و خدمات جنبی شرکت توسط هواپیمایی و راه آهن جمهوری اسلامی ایران و شرکت های حمل و نقل دیگر، که در بهبود و توسعه امور پست موثر و با صرفه تشخیص داده می شود.
ک - بررسی و تهیه تشکیلات شرکت و اظهار نظر در مورد تغییرات و تجدید نظرهای سازمانی و پیشنهاد به سازمان امور اداری و استخدامی کشور جهت تصویب .
ل - بررسی و تایید ارجاع دعاوی و اختلافات به داوری و همچنین صلح دعاوی شرکت در شرایط خاص و پیشنهاد به مجمع عمومی با رعایت قوانین و مقررات مربوطه .
م - اتخاذ تصمیم نسبت به فروش دارایی های ثابت (اموال غیر منقول ) که صرفه و صلاح شرکت ایجاب نماید.
ن - بررسی و تنظیم سیاست ارتباط بامجامع واتحادیه های جهانی ومنطقه ای پست در زمینه مبادله اطلاعات فنی و اجرایی در امور پستی بین المللی
و مشارکت در تدوین دستورالعمل ها و توصیه های مربوطه و پیشنهاد کلیه موارد فوق به مراجع ذیربط.
س - اتخاذ تصمیم در مورد استفاده از خدمات مهندسان مشاور و کارشناسان داخلی و عندالاقتضا کارشناسان و مشاوران خارجی با رعایت مقررات مربوطه .
ع - اتخاذ تصمیم نسبت به تحصیل اعتبار و وام از بانک ها و موسسات اعتباری کشور در موارد ضروری .
ف - اظهار نظر در امور مربوط به شرکت که از طرف رییس هیات مدیره و مدیر عامل یا یکی از اعضا مطرح شود.
ص - بررسی و تایید ضرورت تشکیل شرکت های فرعی و پیشنهاد آن جهت تصویب به مجمع عمومی .
وظایف و اختیارات رییس هیات مدیره و مدیر عامل
ماده 22 - رییس هیات مدیره و مدیر عامل ، بالاترین مقام اجرایی و اداری شرکت بوده ، بر کلیه واحدهای تابعه شرکت ریاست دارد و مسئول حسن جریان امور و حفظ حقوق و منافع و اموال شرکت می باشد و برای اداره امور شرکت و اجرا مصوبات مجمع عمومی و هیات مدیره دارای همه گونه حقوق و اختیارات تام ، در حدود مقررات این اساسنامه و آیین نامه های شرکت و بودجه مصوب می باشد و نمایندگی شرکت را در مقابل کلیه مقامات قضایی و اشخاص حقیقی یا حقوقی ، با حق توکیل غیر خواهد داشت و نیز می تواند قسمتی از اختیارات خود را به موجب ابلاغ کتبی به هر یک از اعضا هیات مدیره یا روسا و مدیران ارشد شرکت به تشخیص و مسئولیت خود تفویض کند.
تبصره - رییس هیات مدیره و مدیر عامل می تواند، در مواردی که مقتضی بداند وکیل دعاوی انتخاب نماید، ولی ارجاع دعاوی و اختلافات شرکت به داوری و سازش و انتخاب داور منوط به تایید هیات مدیره و تصویب مجمع عمومی و رعایت قوانین و مقررات مربوط است .
ماده 23 - رییس هیات مدیره و مدیر عامل برای اداره امور شرکت ، بالاخص دارای وظایف و اختیارات زیر می باشد:
الف - اجرای مصوبات و تصمیمات مجمع عمومی و هیات مدیره و انجام کلیه امور اداری و اجرایی شرکت در حدود بودجه مصوب طبق قانون تشکیل و اساسنامه و آیین نامه های شرکت و سایر مقررات مربوطه .
ب - نظارت بر حسن اجرای مفاد اساسنامه و آیین نامه ها و مقررات و بودجه شرکت .
ج - رسیدگی و اخذ تصمیم درباره کلیه امور اداری ، آموزشی و استخدام کارکنان طبق آیین نامه های داخلی شرکت و سایر قوانین و مقررات مربوطه .
د - تهیه و تنظیم بودجه سالیانه ، ترازنامه ، برنامه عملیات و
آیین نامه های داخلی شرکت و تقدیم به مجمع عمومی پس از تایید هیات مدیره .
ه - بررسی و تایید سیاست ارتباط با مجامع و اتحادیه های جهانی و منطقه ای پست در زمینه مبادله اطلاعات فنی و اجرایی در امور پستی بین المللی و ارائه آن جهت تصویب مراجع ذیربط و شرکت در مجامع و اتحادیه های جهانی و منطقه ای پست به عنوان نماینده وزیر پست و تلگراف و تلفن پس از موافقت و تصویب وزیر مذکور.
و - اقدام به تمرکز وجوه و درآمد شرکت و صدور دستور پرداخت هزینه عملیات اجرایی شرکت طبق برنامه ها و بودجه های تفصیلی مصوب .
ماده 24 - کلیه قراردادها، چک ها، اسناد و اوراق مالی تعهدآور شرکت باید به امضای رییس هیات مدیره و مدیر عامل یا قائم مقام و یکی از اعضای هیات مدیره برسد.
صاحبان امضای این قبیل اوراق در واحدهای تابعه ، به تصویب هیات مدیره تعیین خواهند شد.
ماده 25 - رییس هیات مدیره و مدیر عامل باید یک نسخه از ترازنامه و حساب سود و زیان و صورت دارایی شرکت را حداقل بیست روز قبل از طرح در هیات مدیره ، به منظور رسیدگی و اظهار نظر بازرسان ارسال دارد.
قسمت سوم - بازرسان .
ماده 26 - شرکت دارای سه نفر حسابرس (بازرس ) خواهد بود که به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی و تصویب مجمع عمومی برای مدت یک سال انتخاب خواهند شد. انتخاب مجدد آنان بلامانع است .
ماده 27 - در صورت وفات یا حجر یا استعفا یا برکناری هر یک از بازرسان ، مجمع عمومی برای بقیه مدت با رعایت قوانین و مقررات مربوط،
جانشین وی را انتخاب خواهد نمود.
ماده 28 - وظایف بازرسان به شرح زیر است :
الف - تطبیق عملیات شرکت با قوانین و مقررات مربوط و اساسنامه و آیین نامه های داخلی و بودجه مصوب .
ب - رسیدگی به ترازنامه و حساب عملکرد و سود و زیان شرکت و تصدیق مطابقت آن با اوراق و دفاتر شرکت و تهیه گزارش چگونگی عملیات و امور مالی سالیانه شرکت برای تسلیم به مجمع عمومی .
ج - رسیدگی به موجودی مخازن و صندوقهای تمبر و اوراق بهادار پستی و صندوق ها و حساب های ریالی و ارزی بانکی و دفاتر و اسناد مربوطه و موجودی انبارهای شرکت .
د - پیشنهاد نظریات مفید به هیات مدیره و مدیر عامل شرکت .
ه - حضور در جلسه مجمع عمومی که به ترازنامه رسیدگی می شود برای ادا توضیحات لازم .
و - انجام وظایفی که طبق قانون تجارت به عهده بازرسان (حسابرسان ) شرکت گذاشته شده است .
تبصره - گزارش بازرسان در مورد چگونگی عملیات و امور مالی سالیانه شرکت باید حداقل 15 روز قبل از تشکیل مجمع عمومی از هر حیث آماده بوده ، جهت بررسی هر یک از اعضا مجمع عمومی ارسال و رونوشت آن نیز برای هیات مدیره فرستاده شود.
ماده 29 - بازرسان (حسابرسان ) در اجرای وظایف خود با اطلاع رییس هیات مدیره و مدیرعامل حق مراجعه به کلیه دفاتر و پرونده های اداری ، مالی و فنی و اسناد قراردادها و معاملات شرکت را دارند و در هر مورد می توانند به تحقیقات لازم مبادرت نمایند، ولی حق مداخله در امور اداری و اجرایی شرکت را نداشته و اقدامات آنان نباید در هیچ مورد موجب توقف عملیات شرکت گردد.
رییس هیات مدیره و مدیر عامل موظف است کلیه اسناد، مدارک ، پرونده ها و اطلاعات مورد نیاز بازرسان را در اختیار آنان قرار دهد و تسهیلات لازم را فراهم نماید.
ماده 30 - هر گاه بازرسان (حسابرسان ) در جریان رسیدگی و تطبیق عملیات شرکت اشتباهات یا تخلفات و یا سایر بی ترتیبی هایی را مشاهده نمایند باید مورد را بدوا در جهت اصلاح امور و رفع اشتباهات و بی ترتیبی ها رسیدگی و تعقیب متخلفین به رییس هیات مدیره و مدیر عامل گزارش داده و مراتب را کتبا نیز به اطلاع رییس مجمع عمومی برسانند.
فصل سوم - امور مالی (ترازنامه و حساب سود و زیان )
ماده 31 - سال مالی شرکت از اول فروردین ماه هر سال شروع و آخر اسفند همان سال خاتمه می یابد به استثنای سال اول که شروع آن تاریخ ابلاغ اساسنامه شرکت خواهد بود.
ماده 32 - کلیه دفاتر شرکت در آخر اسفند ماه بسته شده و ترازنامه و حساب سود و زیان و گزارش عملکرد سالیانه شرکت حداقل یک ماه پیش از تاریخ تشکیل مجمع عمومی باید از طرف رییس هیات مدیره و مدیر عامل در اختیار بازرسان گذارده شود.
ماده 33 - تصویب ترازنامه شرکت از طرف مجمع عمومی ، به منزله مفاصا حساب هیات مدیره تلقی می شود.
ماده 34 - آیین نامه های مالی ، معاملاتی و اداری شرکت باید از طرف هیات مدیره تنظیم و پس از تصویب مجمع عمومی و تایید سازمان امور اداری و استخدامی کشور در خصوص آیین نامه های اداری به موقع اجرا گذاشته شود وتاموقعی که آیین نامه های مذکور تنظیم و تصویب نشده ، شرکت مجاز است موقتا امور مالی و معاملاتی خود را طبق آیین نامه های مورد عمل شرکت مخابرات جمهوری اسلامی ایران انجام دهد.
ماده 35 - شرکت مکلف است از محل درآمد سالیانه خود به میزان ده درصد (10%) به حساب ذخیره احتیاطی شرکت منتقل نماید و پس از آنکه ذخیره احتیاطی به یک دهم (10%) سرمایه بالغ گردید، رعایت ذخیره منوط به تصویب مجمع عمومی خواهد بود.
فصل چهارم - سایر مقررات
ماده 36 - کارکنان شرکت و همه اشخاصی که به نحوی از انحا به همکاری با شرکت دعوت شده اند، در اجرای اصل 25 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران موظف به حفظ، نگهداری و سلامت رسانی محمولات پستی (مراسلات و امانات ) و اجتناب از ارتکاب ممنوعات مندرج در قانون تشکیل شرکت می باشند و در صورت ارتکاب ممنوعات یاد شده به کیفر مقرر در قانون مجازات اسلامی (تعزیرات ) محکوم خواهند شد.
ماده 37 - شرکت از نظر امور مربوط به مجلس شورای اسلامی و هیات دولت زیر پوشش و نظارت وزارت پست و تلگراف و تلفن است و لوایح و تصویبنامه هایی مورد نیاز خود را باید بدوا به وزارت مذکور پیشنهاد نماید تا پس از بررسی و تنقیح آن به دولت ارسال گردد.
قانون (اساسنامه ) فوق مشتمل بر سی و هفت ماده و ده تبصره در جلسه علنی روز یکشنبه چهارم اردیبهشت ماه یک هزار و سیصد و شصت و هفت مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 26/2/1367 به تایید شورای نگهبان رسیده است .
رییس مجلس شورای اسلامی - اکبر هاشمی




نوع : اساس نامه

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1367/02/04

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.