×

قانون اساسنامه جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران

قانون اساسنامه جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران

قانون-اساسنامه-جمعیت-هلال-احمر-جمهوری-اسلامی-ایران

وکیل


ماده 1 - جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران (جمعیت سابق شیر و خورشید سرخ ایران ) که در این اساسنامه جمعیت نامیده می شود موسسه ای خیریه ، غیر انتفاعی و دارای شخصیت حقوقی مستقل می باشد. جمعیت ، به کلیه تعهدات و قراردادهای بین المللی مربوط به اهداف و وظایف جمعیت های هلال احمر و صلیب سرخ و نیز مقررات اتحادیه جمعیت های صلیب سرخ و هلال احمر که با قانون اساسی و سایر قوانین جمهوری اسلامی ایران مغایرت نداشته باشد، پای بند بوده و در مسایل امدادی و بهداشتی و درمانی برون مرزی و امدادی درون مرزی و تعهدات مربوطه طبق این اساسنامه عمل می کند.
ماده 2 - اهداف جمعیت عبارتند از:
تلاش برای تسکین آلام بشری ، تامین احترام انسان ها و کوشش در جهت برقراری دوستی و تفاهم متقابل و صلح پایدار میان ملت ها و همچنین حمایت از زندگی و سلامت انسان ها بدون در نظر گرفتن هیچگونه تبعیض میان آنها.
ماده 3 - وظایف جمعیت در سطح کشور و خارج از کشور بدین قرار است :
1 - ارائه خدمات امدادی در هنگام بروز حوادث و سوانح طبیعی مثل زلزله و سیل و غیره در داخل و خارج از کشور.
2 - ارائه کمک های اولیه در حوادث غیر مترقبه به وسیله امدادگران .
3 - برنامه ریزی و اقدام در جهت آمادگی مقابله با حوادث و سوانح و آموزش عمومی در این زمینه و تربیت کادر امدادی و نیروی انسانی مورد نیاز.
4 - ارسال کمک و اعزام عوامل امدادی و درمانی به سایر کشورها در صورت لزوم .
5 - کمک به امر توانبخشی و ارائه خدمات اجتماعی در جهت تسکین آلام آوارگان ، پناهندگان ، مرضی و معلولین و ایجاد حس تعاون و تفاهم و دوستی و نیکوکاری بین مردم .
6 - تلاش در جهت تسکین آلام بشری و کمک به امر سلامت جامعه و دفاع از ارزش های انسانی و کوشش در جهت برقراری دوستی و تفاهم متقابل و صلح پایدار میان ملت ها.
7 - اداره امور جوانان جمعیت و توسعه مشارکت جوانان در تصمیم گیری ها و فعالیتهای مربوط به آنها و تربیت و آموزش جوانان مذکور به منظور آماده ساختن آنان در انجام خدمات امدادی و عام المنفعه .
8 - کمک به تهیه دارو و وسایل و تجهیزات پزشکی مورد نیاز مراکز بهداشتی ، درمانی و آموزشی کشور با موافقت وزارت بهداشت و با همکاری هلال احمر و صلیب سرخ جهانی که عضو اتحادیه بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر جهانی هستند.
تبصره 1 - کمک های ارسالی جمعیت به سایر کشورها به صورت جنسی و یا نقدی و یا خدمات انسانی خواهد بود.
تبصره 2 - هزینه آن قسمت از خدمات و کمک های اولیه امدادی و یا سایر خدماتی که از طرف دولت در سطح کشور و کمک امدادی و درمانی و بهداشتی خارج از کشور به عهده جمعیت محول می شود، توسط دولت به جمعیت پرداخت می گردد تا طبق مقررات و ضوابط خاص جمعیت به مصرف رسانیده شود.
تبصره 3 - جمعیت مکلف است حتی الامکان نسبت به کمک های نقدی و جنسی که به آسیب دیدگان و نیازمندان خصوصا در خارج از کشور انجام می دهد دقت و نظارت کامل اعمال کند تا این کمک ها به افرادی که استحقاق آن را دارند برسد.
ماده 4 - در زمان جنگ و در تصادمات و برخوردهای مسلحانه ، جمعیت و عوامل امدادی آن طبق مقررات ملی و بین المللی و مصون از هر گونه ممانعت و یا تعرض دسته جات متخاصم ، بی طرفانه به کمک مجروحین و آسیب دیدگان و پناهندگان و آوارگان و اسرا و جستجوی مفقودالاثرها شتافته و به طرفین درگیر به نحو یکسان و بدون هیچگونه تبعیضی کمک های انسانی خود را عرضه می نماید و طرفین متخاصم مکلف به احترام و همکاری با جمعیت و عوامل آن می باشند.
ماده 5 - کلیه وزارتخانه ها، سازمان ها و شرکت ها و موسسات دولتی بالاخص هواپیمایی و کشتیرانی و شرکت سهامی راه آهن جمهوری اسلامی ایران و گمرک ایران موظفند خصوصا به هنگام بروز حوادث و یا در زمان جنگ در اجرای وظایف جمعیت همکاری و تشریک مساعی لازم را بنمایند.
ماده 6 - هر کس از زن و مرد و کوچک و بزرگ بدون رعایت ملاحظات سیاسی ، مذهبی ، نژادی و با رعایت این اساسنامه و مطابق آیین نامه عضویت جمعیت می تواند عضو جمعیت گردد.
ماده 7 - اداره امور جمعیت رییس جمعیت صورت می گیرد که عزل و نصب نامبرده به پیشنهاد وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و حکم ریاست جمهوری انجام خواهد شد.
ماده 8 - هر چهار ماه یک بار و یا عنداللزوم جلسه ای به دستور و ریاست وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و با حضور رییس ، معاونین و بازرسان جمعیت تشکیل می گردد و گزارش عملکرد و مسائل مالی جمعیت به اطلاع وزیر خواهد رسید.
ماده 9 - وظایف و اختیارات رییس جمعیت به قرار زیر است :
1 - انتخاب و نصب یا عزل دبیر کل و خزانه دار کل و نظارت مستقیم و مستمر بر کار آنان .
2 - تشکیل و اداره جلسات هیات اجرایی .
3 - تمهید مقدمات تشکیل کنفرانس های بین المللی و منطقه ای مربوط به جمعیت هلال احمر و صلیب سرخ بین المللی در ایران .
4 - برقراری ارتباط با مقامات جمهوری اسلامی ایران .
5 - نظارت مستقیم و مستمر بر امور بین المللی جمعیت .
6 - دستور ارسال کمک ها و عوامل امدادی به سایر کشورها.
7 - مراقبت بر حسن اجرا اساسنامه و نظارت بر اجرای مقررات بین المللی انسانی .
8 - مراقبت بر حسن اجرای مصوبات هیات اجرایی و سایر مقررات ناظر بر کار جمعیت .
9 - تقاضای تشکیل جلسه فوق العاده از طریق وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی .
ماده 10 - جمعیت دارای هیات اجرایی بوده که اعضای آن عبارتند از رییس ، دبیر کل ، خزانه دار کل ، یک عضو به انتخاب رییس جمعیت ، یک نفر از بازرسان .
تبصره 1 - نماینده محترم حضرت امام در صورتی که توسط معظم له تعیین شده باشد در جمعیت به عنوان ناظر شرعی در جلسات این هیات شرکت خواهند نمود.
تبصره 2 - وظایف و اختیارات هیات اجرایی را آئین نامه ای که توسط رییس جمعیت تهیه و به تصویب وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی می رسد، تعیین می کند.
ماده 11 - اعضای هیات اجرایی در قبال تصمیماتی که در اجرای وظایف هیات اتخاذ خواهند نمود دارای مسئولیت مشترک می باشند.
ماده 12 - جلسات هیات اجرایی حداقل ماهی یک بار تشکیل می گردد. رییس جمعیت می تواند در شرایط اضطراری شخصا به جای هیات اجرایی اتخاذ تصمیم نموده و گزارش آن را در اولین جلسه هیات اجرایی ارائه دهد. ترتیب اجرای این ماده را آیین نامه های جمعیت مشخص خواهند نمود.
ماده 13 - دبیر کل جمعیت سمت معاون کل رییس را در امور اداری و اجرایی به عهده داشته و موظف است گزارش اقدامات خود را به طور مستمر به رییس و هیات اجرایی تسلیم نماید. دبیر کل نزد مراجع قانونی و دولتی و محاکم و سازمان ها و ادارات و اشخاص حقیقی و حقوقی نمایندگی رسمی جمعیت را با حق توکیل غیر دارا می باشد.
ماده 14 - وظایف و اختیارات خزانه دار کل :
1 - به کار بردن مساعی لازم در وصول درآمدها و ارائه پیشنهاد در مورد ایجاد انواع درآمدهای جدید ضمن اشتراک مساعی با دبیر کل .
2 - حفظ دارایی ها و اموال و حقوق و منافع مالی جمعیت ضمن اشتراک مساعی با دبیر کل .
3 - نظارت مالی بر تنظیم و اجرای بودجه و مصرف هزینه ها.
4 - تنظیم ترازنامه و تفریغ بودجه .
5 - همکاری مشترک با دبیر کل جهت تخصیص اعتبار.
6 - افتتاح حساب در بانک ها و برداشتن از آن و نیز مسدود کردن حساب ها و صدور چک ها و سفته ها و اوراق بهادار و قبوض و انعقاد قراردادهای مالی (متفقا با امضا خزانه دار کل و دبیر کل به عمل می آید).
7 - ایجاد هماهنگی در امور مالی جمعیت .
تبصره 1 - معرفی امضاهای مجاز کلیه شعب جمعیت به بانک ها از طریق دبیر کل و خزانه دار کل به طور مشترک به عمل می آید.
تبصره 2 - در مواردی که خزانه دار کل هزینه کردن وجوهی را خلاف مقررات بداند، باید مراتب را کتبا به دبیر کل گزارش نماید و چنانچه توافق حاصل نشد، خزانه دار کل پس از گزارش کتبی امر به رییس جمعیت و بازرسان و اخذ دستور کتبی از رییس جمعیت نسبت به امضا اسناد اقدام می نماید و موظف است گزارش امر را برای وزیر امور اقتصادی و دارایی و دیوان محاسبات کشور ارسال نماید.
ماده 15 - وظایف و اختیارات بازرسان به قرار زیر است :
1 - بازرسی و نظارت مستمر بر اجرا و انطباق نحوه اداره امور جمعیت با اساسنامه و آیین نامه ها و مقررات داخلی و بین المللی جمعیت بالاخص در مواقع امداد و مدد کاری اجتماعی .
2 - رسیدگی به کلیه حساب ها و دفاتر و اوراق و اسناد و مدارک مالی و درآمدها و دارایی های نقدی و جنسی و اوراق بهادار، در صورت لزوم با استفاده از خدمات کارشناسان و موسسات رسمی حسابرسی .
3 - اعلام کتبی تخلفات در نحوه اداره امور جمعیت و تجاوز از حدود اساسنامه و آیین نامه ها و مقررات به رییس جمعیت و هیات اجرایی .
4 - بررسی و اظهار نظر در خصوص گزارش های سالانه هیات اجرایی ترازنامه و تفریغ بودجه سال پیش ، صورت دارایی و همچنین درباره صحت مطالب و اطلاعاتی که توسط هیات اجرایی در اختیار رییس جمعیت گذاشته می شود.
5 - تهیه گزارش جامعی راجع به وضع جمعیت با توجه به بند فوق و تسلیم آن به رییس جمعیت .
6 - تقاضای تشکیل جلسه فوق العاده هیات اجرایی به ریاست وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی .
تبصره - وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی که بازرسان را تعیین و منصوب می نماید می تواند در مواقع لزوم مبادرت به تشکیل جلسه فوق العاده نموده و نیز باید در مواقع درخواست بازرسین حداکثر ظرف مدت یک هفته جلسه فوق العاده تشکیل دهد.
ماده 16 - جمعیت می تواند بر اساس نیاز و شرایط منطقه ای شعبی در مراکز استان و یا در مرکز بعضی از شهرستان ها و یا نمایندگی هایی در سایر مراکز تاسیس نماید. شعب جمعیت توسط یک هیات مدیره متشکل از رییس ، خزانه دار و مدیر عامل اداره می شود و نحوه اداره آنها مطابق آیین نامه خاصی می باشد که با پیشنهاد هیات اجرایی به تصویب وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی خواهد رسید.
تبصره - مدیران عامل و سرپرستان شعب استان ها و شهرستان ها باید افرادی مومن و ملتزم به اسلام و قانون اساسی بوده و قبل از انقلاب اسلامی از عوامل حزب منحله رستاخیز نباشند.
ماده 17 - منابع مالی جمعیت علاوه بر آنچه که قانون در گذشته مشخص نموده است عبارت است از:
1 - چهل و دو درصد از درآمد حاصل از حق الثبت اسناد رسمی .
2 - پنجاه و پنج درصد از محل درآمد یک درصد کار مزد ثبت سفارشات .
3 - یک ریال از هر مراسله سفارشی و بیمه اعم از داخله و خارجه و مبلغ دو ریال از هر امانت پستی اعم از داخله و خارجه و مبلغ دو ریال و نیم از هر تلگراف اعم از داخله و خارجه که به وسیله الصاق تمبر خیریه از فروشندگان دریافت می شود.
4 - اعانات ، عواید و اموالی که در اجرای تصمیمات و مصوبات مراجع و سازمان های دولتی و شهری اختصاص به جمعیت داده می شود و همچنین اعانات مردمی و کمک های خارجی .
5 - کمک های دولت به منظور تامین منابع مالی کافی و تقویت و تحکیم نیروی جمعیت که باید همه ساله ردیف اعتباری به عنوان اعانه در بودجه کل کشور منظور گردد.
6 - معادل یک درصد قیمت هر بلیط هواپیما و کشتی که از هر مسافر باید اخذ و به حساب جمعیت واریز گردد.
تبصره - کمک های دولت که همه ساله در ردیف اعتباری به عنوان اعانه در بودجه کل کشور منظور می گردد، طبق این اساسنامه و مقررات و ضوابط خاص جمعیت به مصرف می رسد. دولت موظف است علاوه بر مبلغ فوق در شئون مختلف بذل مساعدت و همکاری لازم را با جمعیت بنماید.
ماده 18 - دولت موظف است کلیه وجوهی را که به موجب قانون تحت عنوان جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران وصول می نماید، به خزانه واریز و معادل آن را در بودجه سال آینده به حساب جمعیت منظور دارد.
ماده 19 - کلیه اموال و دارایی ها و اعتبارات جمعیت که از طریق عقود ناقله شرعی از قبیل وقف ، صلح ، هبه و امثال آن سابقا و از این به بعد به
تملک جمعیت در آمده و یا به وسیله جمعیت ایجاد و احداث شده است ، کماکان در مالکیت جمعیت باقی مانده و کلیه مقررات و قوانینی که موجب تضییع حقوق شرعیه جمعیت شده باشد، لغو و بلا اثر خواهد بود.
تبصره - با حفظ مالکیت جمعیت ، اداره موسسات بهداشتی درمانی و آموزش پزشکی کماکان به عهده وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی خواهد بود.
ماده 20 - اموال ، املاک ، مستغلات و وسایط نقلیه جمعیت از قوانین پرداخت عوارض ، حق الثبت و مالیات ها مستثنی خواهد بود و همچنین جمعیت از پرداخت کلیه هزینه های دادرسی در تمام مراحل رسیدگی معاف می باشد.
ماده 21 - برای مقابله با پیش آمدها و حوادث و تامین نیازمندی های آتی جمعیت همه ساله مبلغی معادل 5% کل بودجه سالیانه جمعیت به عنوان ذخیره احتیاط به حساب اندوخته جمعیت منظور می شود.
ماده 22 - خدمت در جمعیت افتخاری است ، مگر در مورد پست هایی که بنا به دلایل اداری و تشکیلاتی و یا به موجب قوانین و مقررات کادر ثابت و حقوق بگیر لازم داشته باشد.
تبصره - جمعیت موظف است ظرف 5 سال نیروهای زائد خود را بازخرید یا بازنشسته نموده و حتی المقدور از افراد داوطلب خدمت افتخاری به صورت تمام وقت یا نیمه وقت استفاده نماید.
ماده 23 - امور استخدامی کارکنان اداری ثابت و حقوق بگیر جمعیت مطابق قوانین و مقررات استخدام کشوری است و مشاغل کارگری مشمول قانون کار خواهد بود. از نظر بیمه ، کارکنان جمعیت تابع قانون تامین اجتماعی و مشمول ماده 114 این قانون می باشند.
تبصره - ضوابط سنی و مدت خدمت برای احتساب مستمری بازنشستگی کارکنان جمعیت قبل از موعد مقرر تابع ضوابط و مقررات قانون استخدام کشوری و تغییرات و اصلاحات بعدی آن خواهد بود.
حقوق بازنشستگی این افراد طبق تبصره ذیل ماده 77 قانون تامین اجتماعی تعیین و به وسیله سازمان تامین اجتماعی بر قرار و پرداخت می گردد.
ماده 24 - جمعیت در رسیدگی به تخلفات اداری کارکنان ثابت و حقوق بگیر مشمول قوانین و مقررات دولتی است .
ماده 25 - نحوه رسیدگی به اختلافات احتمالی فی مابین کارکنان و جمعیت را آیین نامه استخدامی جمعیت پیش بینی خواهد نمود. به هر حال موضوع ، از شمول قانون کار خارج است .
ماده 26 - شکایت از تصمیمات و اقدامات جمعیت مشمول قانون و مقررات دیوان عدالت اداری است .
قانون فوق مشتمل بر بیست و شش ماده و سیزده تبصره در جلسه علنی روز پنجشنبه هشتم اردیبهشت ماه یک هزار و سیصد و شصت و هفت مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 29/2/1367 به تایید شورای نگهبان رسیده است .
رییس مجلس شورای اسلامی - اکبر هاشمی




نوع : اساس نامه

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1367/02/08

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.