×

قانون موافقتنامه همکاری های تجاری ، اقتصادی و فنی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت زلاندنو

قانون موافقتنامه همکاری های تجاری ، اقتصادی و فنی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت زلاندنو

قانون-موافقتنامه-همکاری-های-تجاری-،-اقتصادی-و-فنی-بین-دولت-جمهوری-اسلامی-ایران-و-دولت-زلاندنو

وکیل


ماده واحده - موافقتنامه همکاری های تجاری ، اقتصادی و فنی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت زلاند نو مشتمل بر یک مقدمه و 8 ماده به شرح پیوست تصویب و اجازه مبادله اسناد آن داده می شود.
موافقتنامه همکاری های تجاری ، اقتصادی و فنی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت زلاندنو دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت زلاند نو به منظور تحکیم مناسبات دوستانه موجود بین دو کشور که استوار بر برابری و منافع متقابل می باشد و چهارچوبی را برای توسعه همکاری های تجاری ، اقتصادی و فنی خود در نظر گرفته اند، در موارد زیر توافق نموده اند:
ماده 1 - دو دولت اقدامات مناسبی را بر طبق قوانین و مقررات جاری در ایران و زلاند نو، در جهت گسترش همکاری های متقابل تجاری ، اقتصادی و فنی ، منجمله انتقال تکنولوژی جدید، معمول خواهند داشت .
ماده 2 - دو دولت اهتمام خواهند ورزید که اجرای همکاری های اقتصادی و فنی را از طریق ترغیب های زیر معمول دارند:
الف - همکاری میان شرکت ها و موسسات و سازمان های ذیربط از لحاظ ایجاد طرح هایی برای گسترش انتقال و کاربرد تکنولوژی ، توسعه پژوهش و آموزش کارکنان .
ب - مبادله دیدار کارشناسان .
ج - مبادله اطلاعات علمی و فنی .
د - توسعه ترتیبات میان دو دولت (با مشورت مقامات آموزشی مربوطه ) جهت تسهیل ورود اتباع هر یک از طرفین به دانشگاه ها و موسسات فنی طرف دیگر.
ه - سایر اشکال همکاری های اقتصادی و فنی دیگری که مورد توافق قرار خواهد گرفت .
ماده 3 -
1 - به منظور تسهیل اجرای این موافقتنامه ، دو دولت موافقت می نمایند که کمیسیون مشترکی را برای توسعه همکاری های تجاری و اقتصادی و فنی ایجاد نمایند که در سطح وزیران برگزار خواهد شد.
2 - کمیسیون مشترک وزیران (که از این پس "کمیسیون مشترک " نامیده خواهد شد) هر سال یک اجلاس عادی خواهد داشت که به نوبت در تهران و ولینگتن خواهد بود. تشکیل جلسات فوق العاده بستگی به ضرورت آن دارد.
3 - قبل از هر اجلاس کمیسیون مشترک ، نمایندگان دو دولت که بایستی در آن شرکت نمایند، توسط دولت های مربوطه خود تعیین خواهند شد. کمیسیون مشترک آیین نامه داخلی خود را راسا تنظیم خواهد کرد.
4 - کمیسیون مشترک مبادرت به اقدامات زیر خواهد کرد:
الف - بررسی وضع جاری مناسبات تجاری و اقتصادی و فنی بین دو کشور و اجرای مقررات این موافقتنامه .
ب - تسهیل توسعه روابط نزدیک تر تجاری و اقتصادی و فنی در چهارچوب این موافقتنامه .
ج - مطالعه پیشنهادات ارائه شده در چهارچوب این موافقتنامه که هدف از آنها گسترش و تنوع تجارت بین دو کشور باشد.
د - یافتن راه حل برای مشکلاتی که احتمال دارد در اجرای این موافقتنامه پدید آید. این امر مانع اجرای مقررات خاص حل و فصل اختلافات در قراردادهای دیگر نخواهد گردید.
ه - بررسی اقداماتی به منظور تضمین امنیت عرضه مواد خام و کالاهای واسطه ای و مصرفی که یکی از طرفین از طرف دیگر خریداری می نماید.
و - بررسی نحوه توسعه سرویس های کشتیرانی و سایر سرویس های حمل و نقل به منظور گسترش تجارت بین ایران و زلاندنو، با توجه خاص به امکانات موجود خطوط کشتیرانی هر یک از دو کشور از لحاظ مشارکت در تجارب .
ز - توصیه به دو دولت جهت انجام اقدامات مقتضی که بایستی در پیگیری هدف های مذکور صورت گیرد.
ماده 4 - کمیسیون مشترک می تواند با تاسیس کمیته های فرعی و ویژه تضمین نماید که روشهای همکاری در زمینه های توسعه تجارت و اقتصاد و فنی از ملاحظه کافی برخوردار شود. کمیته های فرعی و ویژه راسا آیین نامه های داخلی خاص خود را تدوین نموده و فعالیت های خود را به کمیسیون مشترک گزارش خواهند کرد.
ماده 5 - تصمیمات متخذه توسط کمیسیون مشترک ، به نحو مقتضی و به ترتیب صورتجلسه ، یادداشت تفاهم یا موافقتنامه تنظیم خواهد شد. تصمیمات اتخاذ شده توسط کمیسیون مشترک که مربوط به اجرای وظایف آن باشد، بایستی منطبق با قوانین و مقررات و ضوابط جاری در جمهوری اسلامی ایران و زلاند نو باشد آن دسته از تصمیمات کمیسیون مشترک که محتاج به تصویب و تایید توسط مقامات ذیصلاح دو طرف می باشد، فقط پس از طی تشریفات قانونی لازم الاجرا خواهد بود.
ماده 6 - مقررات این موافقتنامه سالب حق هر یک از دو دولت در وضع ممنوعیت ها یا محدودیت هایی به انواع مختلف نیست که به منظور حراست از علائق اساسی امنیتی یا مراقبت از بهداشت عمومی یا جلوگیری از بیماری ها و آفات حیوانی یا گیاهی وضع می گردند.
ماده 7 - مقررات این موافقتنامه شامل "جزایر کوکز" و "نیویی " و "تاکلو" نخواهد شد مگر آنکه یک ماه از تاریخ اعلام شمول این موافقتنامه بر مناطق مزبور، توسط زلاند نو به جمهوری اسلامی ایران سپری شده باشد.
ماده 8 -
1 - اجرای این موافقتنامه از تاریخی خواهد بود که در مبادله یادداشت بین دو دولت مشخص شده باشد و این یادداشت ها حاوی این موضوع خواهد بود که ترتیبات داخلی حقوقی برای تایید آن توسط هر یک از دو دولت ، انجام گرفته است .
2 - این موافقتنامه به قوت خود باقی است ، مگر آن که شش ماه از تاریخی گذشته باشد که در آن هر یک از دو دولت یک اطلاعیه کتبی را از طرف دیگر دایر بر تصمیم به خاتمه این موافقتنامه یا قصد به انعقاد یک موافقتنامه جدید دریافت کرده باشند.
این موافقتنامه در تهران در روز بیست و پنجم خرداد ماه 1364 (برابر با پانزدهم ژوئن 1985) در دو نسخه اصلی به زبان های فارسی و انگلیسی تنظیم گردیده و هر دو نسخه متساویا معتبر می باشند.
از طرف دولت جمهوری اسلامی ایران از طرف دولت زلاند نو قانون فوق مشتمل بر ماده واحده منضم به موافقتنامه مشتمل بر هشت ماده در جلسه علنی روز چهارشنبه بیست و هشتم اردیبهشت ماه یک هزار و سیصد و شصت و هفت مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 31/2/1367 به تایید شورای نگهبان رسیده است .
رییس مجلس شورای اسلامی - اکبر هاشمی




نوع : قانون

شماره انتشار : 12610

تاریخ تصویب : 1367/02/28

تاریخ ابلاغ : 1367/03/24

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.