×

قانون تشکیلات و وظایف وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی

قانون تشکیلات و وظایف وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی

قانون-تشکیلات-و-وظایف-وزارت-بهداشت-،-درمان-و-آموزش-پزشکی
ماده 1 - وظایف وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی عبارتند از:
1 - تدوین و ارائه سیاست ها،تعیین خط مشی ها و نیز برنامه ریزی برای فعالیت های مربوط به تربیت نیروی انسانی گروه پزشکی پژوهش ، خدمات بهداشتی ، درمانی ، دارویی ، بهزیستی و تامین اجتماعی .
2 - تامین بهداشت عمومی و ارتقا سطح آن از طریق اجرای برنامه های بهداشتی خصوصا در زمینه بهداشت محیط، مبارزه با بیماری ها، بهداشت خانواده و مدارس آموزش بهداشت عمومی ، بهداشت کار و شاغلین با تاکید بر اولویت مراقبت های بهداشتی اولیه ، به ویژه بهداشت مادران و کودکان با همکاری و هماهنگی دستگاه های ذیربط.
3 - ایجاد نظام هماهنگ بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و گسترش شبکه تلفیقی بهداشت و درمان .
4 - تعیین رشته ها و مقاطع تحقیقی مورد نیاز کشور و اجرای برنامه های تربیت نیروی انسانی گروه پزشکی در جهت نیل به خودکفایی .
تبصره 1 - جهت نظارت و ارزشیابی مدارک تحصیلی دانشجویان گروه پزشکی شورایی مرکب از معاونین ذیربط وزارتخانه های بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و فرهنگ و آموزش عالی و 5 نفر از اساتید گروه پزشکی که دو نفر از ایشان
با تایید وزارت فرهنگ و آموزش عالی انتخاب خواهند شد در وزارت اخیرالذکر تشکیل می گردد. مدارک تحصیلی مزبور به امضا وزرای بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و فرهنگ و آموزش عالی خواهد رسید.
تبصره 2 - کلیه ضوابط و مقررات آموزشی حاکم بر سایر دانشگاه های کشور و نیز ضوابط و مقررات آموزشی اعلام شده از طرف شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت فرهنگ و آموزش عالی در مورد دانشگاه های علوم پزشکی حاکم و مجری خواهد بود.
نحوه نظارت وزارت فرهنگ و آموزش عالی بر اجرای ضوابط قانونی به گونه ای که با اختیارات و مسئولیت های وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی مغایرت نداشته باشد، توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تعیین خواهد شد.
5 - انجام تحقیقات بنیادی و کاربردی در جمیع رشته های پزشکی و زمینه های بهداشتی و درمانی و نیز ایجاد و گسترش موسسات و واحدهای پژوهش پزشکی و نظارت بر پژوهش ها و هماهنگ ساختن برنامه های موسسات تحقیقاتی پزشکی .
6 - برنامه ریزی به منظور توزیع متناسب و عادلانه نیروی انسانی و سایر امکانات (آموزش پزشکی و تسهیلات بهداشتی - درمانی ) کشور با تاکید اولویت برنامه های بهداشتی و رفع نیاز مناطق محروم و نیازمند.
7 - فراهم نمودن تسهیلات لازم برای برخورداری همگان از خدمات درمانی در حدود امکانات از طریق ایجاد و گسترش مراکز درمانی دولتی و بهبود استاندارد آنها و استفاده از همکاری موسسات خیریه و بخش خصوصی و نیز انواع بیمه های درمانی .
تبصره - وزارت جهاد سازندگی در حدود وظایف قانونی محوله با موافقت وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی به خدمات بهداشتی درمانی مناطق روستایی و عشایری کمک خواهد نمود.
8 - تامین منابع مالی با بهره گیری از اعتبارات عمومی ، حق بیمه ، درآمدهای اختصاصی و کمکها و مشارکت مردمی .
9 - تامین و ارائه خدمات لازم به معلولین جسمی ، ذهنی و اجتماعی قابل توانبخشی در حدود امکانات .
10 - تشویق و ترغیب افراد خیر و موسسات خصوصی جهت اقدامات حمایتی برای کودکان در سنین قبل از دبستان و سالمندان و خانواده ها و افراد بی سرپرست و نیازمند و معلولین جسمی ، ذهنی و اجتماعی غیر قابل توانبخشی و ارائه این خدمات در موارد ضروری توسط موسسات دولتی و نظارت بر این اقدامات .
11 - تعیین و اعلام استانداردهای مربوط به :
الف - خدمات بهداشتی ، درمانی ، بهزیستی و دارویی .
ب - مواد دارویی ، خوراکی ، آشامیدنی ، بهداشتی ، آرایشی ، آزمایشگاهی ، تجهیزات و ملزومات و مواد مصرفی پزشکی و توانبخشی .
ج - بهداشت کلیه موسسات خدماتی و تولیدی مربوط به خدمات و مواد مذکور در فوق .
12 - صدور، تمدید و لغو موقت یا دائم پروانه های :
الف - موسسات پزشکی ، دارویی ، بهزیستی و کارگاهها و موسسات تولید مواد خوراکی و آشامیدنی و بهداشتی و آرایشی .
تبصره - صدور مجوزهای صنعتی واحدهای بهداشتی و درمانی توسط وزارت صنایع منوط به تایید وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی است .
ب - ساخت فرآورده های دارویی و مواد بیولوژیک ، خوراکی ، آشامیدنی ، بهداشتی ، آرایشی و آزمایشگاهی و تجهیزات و ملزومات و مواد مصرفی پزشکی و توانبخشی .
13 - انجام نظارت و کنترل کیفی مواد مذکور در بند "ب " از قسمت 12 ماده 1 و تعیین ضوابط و مقررات لازم برای موارد مذکور در بند "الف " و"ب " ماده 12.
14 - صدور پروانه اشتغال صاحبان حرف پزشکی و وابسته پزشکی . 15 - تعیین مبانی محاسبه هزینه های خدمات تشخیصی و درمانی ، دارویی ،
بهزیستی و تعیین تعرفه های مربوط در بخش دولتی و غیر دولتی و تعیین شهریه آموزش های غیر رسمی و آزاد در زمینه های مختلف علوم پزشکی .
16 - تعیین ضوابط مربوط به ارزیابی ، نظارت و کنترل بر برنامه ها و خدمات واحدها و موسسات آموزشی و پژوهشی ، بهداشتی ، درمانی و بهزیستی و انجام این امور بر اساس استانداردهای مربوطه .
17 - تعیین ضوابط مربوط به ورود، ساخت ، نگهداری ، صدور، مصرف و انهدام مواد اولیه بیولوژیک مخدر، خوراکی ، آشامیدنی ، بهداشتی ، آرایشی ، آزمایشگاهی و فرآورده های دارویی و تجهیزات و ملزومات و مواد مصرفی پزشکی و توانبخشی و نیز ارزشیابی ، نظارت و کنترل ضوابط مذکور.
18 - انجام پژوهش در زمینه طب سنتی و بررسی و تحقیق در زمینه خواص دارویی گیاهان و امکانات تهیه و استفاده از داروهای گیاهی و آموزش صحیح در زمینه های فوق و ایجاد مراکز مناسب برای طب سنتی .
ماده 2 - وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی دارای تشکیلاتی به شرح زیر خواهد بود:
الف - حوزه مرکزی وزارتخانه که از معاونت های زیر تشکیل می شود:
1 - معاونت امور آموزشی که امور آموزشی و بازآموزی و گسترش دانشگاه ها را به عهده دارد.
2 - معاونت امور دانشجویی که امور مربوط به خدمات آموزشی و رفاهی و گزینش علمی دانشجویان و امور فارغ التحصیلان را به عهده دارد.
3 - معاونت امور پژوهشی .
4 - معاونت امور دارویی و غذایی .
5 - معاونت اداری و مالی .
6 - معاونت امور حقوقی و مجلس .
7 - معاونت امور بهداشتی .
8 - معاونت امور درمانی .
9 - معاونت جنگ .
10 - معاونت امور فرهنگی .
ب - دانشگاه ها یا دانشکده های علوم پزشکی .
ج - سازمان های منطقه ای بهداشت و درمان که جایگزین سازمان های منطقه ای بهداری استان ها خواهند بود.
د - سازمان ها و شرکت های وابسته .
تبصره 1 - روسای دانشگاه ها و یا دانشکده های علوم پزشکی مراکز استان ها (به استثنای استان تهران ) به عنوان قائم مقام وزیر در استان انجام وظیفه خواهند نمود.
تبصره 2 - در استان هایی که دانشگاه یا دانشکده علوم پزشکی وجود داشته باشد سازمان منطقه ای بهداشت و درمان استان زیر نظر رییس دانشگاه یا دانشکده علوم پزشکی اداره خواهد شد.
تبصره 3 - سازمان های منطقه ای بهداشت و درمان و بیمارستان های تابعه و بیمارستان های دانشکده های پزشکی دارای اختیارات اداری و مالی بوده و مشمول ماده 4 قانون تعدیل نیروی انسانی نخواهند بود.
تبصره 4 - مرکز بهداشت استان تحت نظر سازمان منطقه ای بهداشت و درمان مسئول برنامه ریزی ، نظارت و ارزیابی برنامه های بهداشتی و اجرای برنامه های نمونه ای در سطح استان در چهارچوب سیاست ها و خط مشی های وزارتخانه می باشد و دارای اختیارات اداری و مالی و خدمات پشتیبانی خواهد بود.
تبصره 5 - وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی می تواند در صورت نیاز معاونت هایی را با موافقت سازمان امور اداری و استخدامی ایجاد یا حذف نماید.
ماده 3 - وظایف و اعتبارات آموزشی و نیروی انسانی آموزش دهنده انستیتوعلوم تغذیه و صنایع غذائی ایران بر حسب تشخیص وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی به یکی از دانشگاه های علوم پزشکی تهران منتقل می گردد که دانشکده تغذیه در دانشگاه مزبور تشکیل گردد و وظایف تشکیلات ، اختیارات و اعتبارات پژوهشی و نیروی انسانی پژوهشگر انستیتو علوم تغذیه و صنایع غذایی ایران نیز به همان دانشگاه علوم پزشکی منتقل می شود و دانشگاه مزبور مکلف است انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور را تشکیل دهد.
این انستیتو با داشتن ردیف اعتباری مستقل در قانون بودجه وابسته به دانشگاه علوم پزشکی مزبور انجام وظیفه خواهد نمود.
تبصره - اساسنامه این مرکز در چهارچوب اساسنامه موسسات تحقیقاتی موضوع ماده 5 قانون تشکیل وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی خواهد بود که حداکثر ظرف مدت چهار ماه توسط وزارت مذکور تهیه و به تصویب مجلس شورای اسلامی خواهد رسید.
ماده 4 - لایحه قانونی راجع به اجازه اجرای طرح توسعه مجتمع آموزشی ، پژوهشی درمانی وزارت بهداری و بهزیستی مصوب 1022/1358 شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران لغو و امکانات و تجهیزات و اعتبارات و کارکنان این مجتمع بر حسب مورد به حوزه مرکزی وزارتخانه و موسسات آموزشی وابسته به این وزارت منتقل می شوند.
ماده 5 - به منظور ایجاد روح تتبع و تحقیق در مسائل آموزشی بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و کمک به خودکفایی علمی کشور، فرهنگستان علوم پزشکی به ریاست وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی تشکیل می گردد.
آیین نامه اجرایی و مقررات اداری و مالی این فرهنگستان توسط وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی تهیه و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.
ماده 6 - وزارت بهداشت ، و درمان و آموزش پزشکی می تواند با مشارکت بانک ها و تعاونی ها و بخش خصوصی و یا هر یک از آنها اقدام به ایجاد بیمارستان هایی در نقاط مورد نیاز بنماید نحوه مشارکت و اداره بیمارستان های مذکور مطابق قانون تجارت و به صورت شرکت با حداقل 51% سهم دولت خواهد بود.
تبصره - وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی مجاز است در محل های نیازمند زمین یا ساختمان ناتمام خود را جهت ساختمان مراکز بهداشتی و درمانی با اخذ وجه به سازمان تامین اجتماعی واگذار نماید وجوه حاصله پس از واریز شدن به حساب خزانه داری کل از طریق بودجه کل کشور در اختیار وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی قرار خواهد گرفت تا صرفا به مصرف ایجاد یا تکمیل و یا تجهیز مراکز درمانی و بهداشتی دیگر در سایر شهرستان برسد.
ماده 7 - وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی برای حصول به اهداف و اجرای وظایف مندرج در این قانون و قانون تشکیل وزارت مزبور می تواند:
1 - مراکز تحقیقاتی و پژوهشی پزشکی .
2 - شرکت خدماتی برای ارائه خدمات تدارکات تخصصی .
3 - شرکت خدماتی برای انجام نگهداری و تعمیرات تجهیزات و وسایل و لوازم پزشکی و توانبخشی .
4 - شرکت تولیدی برای پژوهش و ساخت تجهیزات و وسایل و لوازم پزشکی و توانبخشی .
5 - شرکت تولیدی برای تهیه دارو و مواد اولیه دارویی و مواد بیولوژیک .
6 - شرکت خدماتی برای ورود و توزیع دارو و تجهیزات و لوازم پزشکی و توانبخشی .
7 - شرکت خدماتی برای نگهداری تاسیسات حرارتی و برودتی بیمارستان ها، دانشگاه ها، دانشکده ها و ساختمان های اداری وزارتخانه در سطح کشور.
8 - شرکت خدماتی برای نظافت بیمارستان ها، دانشکده ها و ساختمان های وزارتخانه در سطح کشور ایجاد نماید.
تبصره - اساسنامه مراکز و شرکت های فوق الذکر توسط وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی تهیه و با تصویب مجلس شورای اسلامی قابل اجرا خواهد بود.
ماده 8 - حفظ وضعیت و شمول مقررات سابق بر کارکنان منتقله به وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی موضوع ماده 11 قانون تشکیل این وزارت تا زمان تصویب و اجرای قوانین و مقررات موضوع ماده 9 قانون مزبور به قوت خود باقی خواهد بود و دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی نیز تا آن زمان از مقررات مالی و معاملاتی دانشگاه ها و سازمان های منطقه ای بهداشت و درمان از مقررات مالی و معاملاتی سازمان های منطقه ای بهداری سابق استفاده خواهند نمود.
ماده 9 - تشکیلات تفصیلی این وزارتخانه و تغییرات بعدی آن با توجه به مفاد این قانون و قانون تشکیل وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی به تصویب سازمان امور اداری و استخدامی کشور خواهد رسید.
قانون فوق مشتمل بر نه ماده و دوازده تبصره در جلسه علنی روز سه شنبه سوم خرداد ماه یک هزار و سیصد و شصت و هفت مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 12/3/1367 به تایید شورای نگهبان رسیده است .
رییس مجلس شورای اسلامی - اکبر هاشمی

نوع : قانون

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1367/03/03

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشكی -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.