×

قانون موافقتنامه حمل و نقل بین المللی مسافر و کالا از طریق جاده بین جمهوری اسلامی ایران و یوگسلاوی

قانون موافقتنامه حمل و نقل بین المللی مسافر و کالا از طریق جاده بین جمهوری اسلامی ایران و یوگسلاوی

قانون-موافقتنامه-حمل-و-نقل-بین-المللی-مسافر-و-کالا-از-طریق-جاده-بین-جمهوری-اسلامی-ایران-و-یوگسلاوی
ماده واحده - موافقتنامه حمل و نقل بین المللی مسافر و کالا از طریق جاده بین دولتین جمهوری اسلامی ایران و یوگسلاوی مشتمل بر یک مقدمه و هجده ماده به شرح پیوست تصویب و اجازه مبادله اسناد آن داده می شود. موافقتنامه حمل و نقل بین المللی مسافر و کالا از طریق جاده بین دولت جمهوری اسلامی ایران و شورای اجرایی فدرال مجمع جمهوری سوسیالیستی فدرال یوگسلاوی دولت جمهوری اسلامی ایران و شورای اجرایی فدرال مجمع جمهوری سوسیالیستی فدرال یوگسلاوی (که منبعد"طرفین متعاهد" نامیده می شوند)، با تمایل به تسهیل حمل و نقل بین المللی مسافر و کالا از طریق جاده بین دو کشور و همچنین به صورت ترانزیت از سرزمین آنها و بر اساس رفتار متقابل و منافع مشترک ، در موارد زیر توافق نمودند. مقررات مقدماتی
ماده 1 - حوزه اجرا.
مواد موافقتنامه حاضر در مورد حمل و نقل مسافران و کالاهایی اجرا می گردد که در آن مبدا یا مقصد مسیر حمل و نقل در سرزمین یکی از "طرفین متعاهد" واقع بوده و یا حمل و نقل به صورت ترانزیت از طریق سرزمین "طرف متعاهد" دیگر به ثبت رسیده باشد.
ماده 2 - تعاریف
1 - اصطلاح "متصدی حمل و نقل " عبارت است از یک شخص حقیقی یا حقوقی مقیم جمهوری اسلامی ایران یا جمهوری سوسیالیستی فدرال یوگسلاوی که مجاز می باشد بر طبق قوانینی که در کشورش لازم الاجرا است حمل و نقل بین المللی مسافر و یا کالا را از طریق جاده انجام دهد.
2 - اصطلاح "وسیله نقلیه " عبارت است از وسیله حمل و نقل ساخته شده مخصوص جاده ، با نیروی محرکه مکانیکی و نیز در صورت اقتضا دارای یدک یا نیم یدک مربوط به آن برای حمل و نقل .
الف - بیش از هشت نفر مسافر نشسته ، بدون احتساب راننده . ب) کالا.
حمل و نقل مسافر
ماده 3 - عملیات حمل و نقل مسافران تحت شرایط زیر از تحصیل پروانه معاف خواهد بود.
1 - حمل و نقل مسافران با وسیله نقلیه معین در طول تمام مسافرتی که در آن نقاط مبدا و مقصد در سرزمین "طرف متعاهدی " که وسیله نقلیه در آنجا به ثبت رسیده است واقع بوده و در طول مسیر یا به هنگام توقف در خارج از کشور مذکور هیچ مسافری به وسیله نقلیه سوار یا پیاده نشود (مسافرت دربست ).
ب) حمل و نقل گروهی از مسافران از نقطه ای واقع در کشور محل ثبت وسیله نقلیه به نقطه ای واقع در سرزمین "طرف متعاهد" دیگر به شرط این که وسیله نقلیه سرزمین طرف متعاهد اخیرالذکر را بدون مسافر ترک کند.
ج) مسافرت دربست ، به صورت ترانزیت از طریق سرزمین "طرف متعاهد" دیگر.
2 - برای انجام عملیات حمل و نقل مذکور در بند (1) وسیله نقلیه باید
دارای صورت مشخصات سفر باشد که در صورت درخواست مقامات صلاحیت دار به آنان ارائه گردد.
مندرجات و شکل صورت مشخصات سفر به طور متقابل توسط مقامات صلاحیتدار "طرفین متعاهد" مورد توافق قرار خواهد گرفت .
ماده 4 - سایر انواع عملیات حمل و نقل مسافر.
کلیه انواع دیگر عملیات حمل و نقل مسافر بجز موارد مذکور در ماده 3 موافقتنامه حاضر طبق قوانین ملی "طرف متعاهدی " که در سرزمین آن آن گونه عملیات صورت می پذیرد مشمول نظام صدور پروانه خواهد بود. حمل و نقل کالا
ماده 5 - انواع عملیات حمل و نقل کالا متصدی حمل و نقلی که طبق قوانین و مقررات یکی از "طرفین متعاهد" مجاز به حمل و نقل کالا می باشد اجازه خواهد داشت به عملیات حمل و نقل زیر بپردازد.
الف - بین هر نقطه واقع در سرزمین "یک طرف متعاهد" و هر نقطه واقع در سرزمین "طرف متعاهد"دیگر.
ب) به صورت ترانزیت از طریق سرزمین "طرف متعاهد"دیگر.
ماده 6 - پروانه ها
1 - به استثنای عملیات حمل و نقل مندرج در ماده 7 این موافقتنامه ، متصدی حمل و نقل موظف است جهت انجام موارد حمل و نقل مذکور در ماده 5 این موافقتنامه ، پروانه لازم را تحصیل نماید.
2 - متصدی حمل و نقل از مقامات صلاحیت دار طرف متعاهدی که در سرزمین آن وسیله نقلیه به ثبت رسیده است برای تحصیل پروانه تقاضا خواهد نمود.
3 - پروانه ها بر مبنای سهمیه سالانه که به طور متقابل تعیین می گردد صادر خواهد شد.
4 - برای هر یک از انواع عملیات حمل و نقل مورد اشاره در بندهای الف و ب ماده 5 سهمیه جداگانه ای تعیین خواهد شد.
5 - مقامات صلاحیتدار "طرفین متعاهد" به منظور اجرای مقررات مورد اشاره در بند 3 این ماده پروانه های سفید مهر شده مورد قبول را به تعدادی که به طور متقابل و به موقع مورد توافق قرار گرفته است مبادله خواهند نمود.
6 - پروانه ها غیر قابل انتقال می باشند.
7 - یک پروانه منحصرا جهت استفاده یک وسیله نقلیه معتبر خواهد بود.
8 - پروانه ها به دو صورت صادر می گردد.
الف ) پروانه های مربوط به عملیات حمل و نقل مورد اشاره در بند الف ماده 5 (پروانه برای حمل و نقل دو جانبه ) که متصدی حمل و نقل را در مراجعت به کسب بار مجاز می نماید.
ب) پروانه های مربوط به عملیات مورد اشاره در بند ب ماده 5 (پروانه برای حمل و نقل به صورت ترانزیت ).
هر دو نوع پروانه منحصرا برای یک نفر (رفت و برگشت ) معتبر می باشد. اعتبار هر پروانه به مدت دو ماه از تاریخ صدور آن خواهد بود.
ماده 7 - عملیات حمل و نقل معاف از تحصیل پروانه .
پروانه های مورد اشاره در ماده 6 این موافقتنامه در موارد زیر لازم نخواهد بود:
الف ) حمل و نقل کالا به فرودگاهها و بالعکس در موارد سوانح سقوط هواپیماها یا دیگر فوریتهای هواپیمایی و همچنین موارد فرود اجباری به علل تغییر مسیر پرواز.
ب) حمل و نقل وسائل نقلیه آسیب دیده .
ج) حمل و نقل اقلام و اشیا جهت استفاده در نمایشگاهها.
د) حمل و نقل اثاثیه منزل توسط وسائل نقلیه مخصوص و مناسب .
ه) حمل و نقل محمولات پستی .
و) تدارکات ، ملزومات و تجهیزات پزشکی مورد نیاز در فوریت های مربوط به حوادث طبیعی .
ز) ورود یک وسیله نقلیه خالی به منظور جایگزینی وسیله نقلیه خسارت دیده و نقل و انتقال کالا از این وسیله خسارت دیده به منظور حمل و نقل بعدی کالا.
ح) ورود یک وسیله نقلیه تعمیراتی به منظور تعمیر وسیله نقلیه خسارت دیده . حمل و نقل مورد اشاره در بند ج در صورتی نیاز به تحصیل پروانه نخواهد داشت که اقلام و اشیا مورد حمل به طور موقت وارد شود.
مقررات عمومی
ماده 8 - عملیات حمل و نقل استثنایی چنانچه وزن یا ابعاد وسیله نقلیه با بار یا بدون بار ثبت شده در قلمرو یکی از "طرفین متعاهد" از حداکثر میزان وزن یا ابعاد مجاز مقرر طبق قوانین و مقررات "طرف متعاهد" دیگر تجاوز نماید، متصدی حمل و نقل موظف است پروانه ویژه ای را از مقامات صلاحیت دار "طرف متعاهد" دیگر تحصیل نماید. عملیات حمل و نقلی که توسط این چنین وسائل نقلیه صورت می گیرد مشمول نظام
صدور پروانه مورد اشاره در ماده 6 نخواهد بود.
ماده 9 - عملیات حمل و نقل کشور ثالث .
عملیات حمل و نقل از -به سرزمین "طرف متعاهد" دیگر به - از سرزمین کشور ثالثی می تواند انجام پذیرد که تابع پروانه ویژه توسط مقام صلاحیت دار طرف دیگر باشد.
ماده 10 - ممنوعیت حمل و نقل داخلی وسائل نقلیه ثبت شده در سرزمین یک "طرف متعاهد" مسافران یا کالاها را بین دو نقطه واقع در سرزمین "طرف متعاهد" دیگر نباید حمل و نقل نماید.
ماده 11 - کنترل پروانه ها
پروانه های صادره مطابق با مقررات این "موافقتنامه " باید در وسیله نقلیه نگاهداری شود و در صورت درخواست مقامات بازرسی صلاحیت دار "طرف متعاهد" دیگر ارائه گردد.
ماده 12 - مالیاتها و عوارض
1 - متصدیان حمل و نقلی که تحت مقررات موافقتنامه حاضر اقدام به حمل و نقل مسافر و کالا می نمایند، در سرزمین "طرف متعاهد" دیگر برای آن گونه عملیات از پرداخت مالیاتهای اداری بر صدور پروانه ها معاف خواهند بود.
2 - وسائل نقلیه ثبت شده در سرزمین هر یک از "طرفین متعاهد" که اقدام به طرفین متعاهد
و هر نقطه واقع در سرزمین "طرف متعاهد" دیگر می نمایند، به طور متقابل از پرداخت عوارض استفاده از راه معاف خواهند بود.
3 - مقررات مذکور در بند 2 این ماده به تعهد پرداخت عوارضی که جهت استفاده از آزادراه ها، راه های ویژه ، پلها، تونلها و تاسیسات مشابه که جهت آن عوارضی به طور جداگانه برقرار گردیده و دریافت می شود مربوط نمی گردد.
ماده 13 - تشریفات گمرکی .
1 - ورود موقت وسایل نقلیه به سرزمین "طرف متعاهد" دیگر مشمول قوانین و مقررات ملی "طرف متعاهد" مذکور خواهد بود.
2 - بر اساس قوانین و مقررات ملی "دو طرف متعاهد" مواد سوختی و روغن موجود در مخازن استاندارد وسیله نقلیه یک "طرف متعاهد" که وارد سرزمین "طرف متعاهد" دیگر می گردد از حقوق گمرکی و سود بازرگانی و عوارض ورودی معاف بوده و مشمول ممنوعیت و محدودیت وارداتی نمی باشد.
3 - بر اساس قوانین و مقررات ملی "دو طرف متعاهد" ورود موقت قطعات یدکی برای تعمیر وسائل نقلیه ای که بر طبق این "موافقتنامه " به عملیات حمل و نقل در سرزمین "طرف متعاهد" دیگر اشتغال دارند مشمول معافیت از حقوق گمرکی و سود بازرگانی و عوارض ورودی و سایر محدودیتها از جمله محدودیت وارداتی خواهد بود مشروط بر آنکه قطعات یدکی تعویض شده مجددا صادر گردد یا به طور بلاعوض و مجانی در اختیار مقامات گمرکی "طرف متعاهد" دیگر قرار گیرد یا در غیر این صورت تحت نظارت مقامات گمرکی صلاحیت دار "طرف متعاهد"
دیگر منهدم شود.
ماده 14 - اجرای قوانین ملی متصدیان حمل و نقل و رانندگان وسائل نقلیه یک "طرف متعاهد" در کلیه
مواردی که در این موافقتنامه مورد پیش بینی قرار نگرفته است موظف هستند قوانین و مقررات ملی "طرف متعاهد" دیگر را در هنگام رانندگی در سرزمین طرف اخیرالذکر رعایت نمایند.
ماده 15 - تخلفات
1 - مقامات "طرف متعاهدی " که وسیله نقلیه در سرزمین آن به ثبت رسیده موظفند بنا بر درخواست مقامات صلاحیت دار "طرف متعاهد" دیگر در مورد متصدیان حمل و نقل و رانندگان وسائل نقلیه ای که در سرزمین "طرف متعاهد" اخیرالذکر از مقررات این "موافقتنامه " یا از قوانین و مقررات مربوط به عبور و مرور و حمل و نقل که در آن سرزمین لازم الاجرا است تخطی نموده اند، اقدامات زیر را معمول دارند:
الف ) اخطار.
ب) سلب اجازه حمل و نقل به طور موقت ، جزئی یا کلی در سرزمین "طرف متعاهدی " که تخلف در آنجا وقوع یافته است .
2 - مقامات صلاحیتدار "طرف متعاهدی " که چنین تدابیری را طبق بند 1 این ماده اتخاذ نموده اند، مقامات صلاحیتدار "طرف متعاهد"دیگر را از اقدامات معموله مطلع خواهند کرد.
3 - بدون توجه به جرائم منظور شده بر طبق مقررات بندهای یک و دو این ماده ، دادگاه ذیصلاح یا مقام اجرایی "طرف متعاهدی " که قوانین یا مقررات آن مورد تخطی قرار گرفته است می تواند جرائم دیگری را که به وسیله قوانین ملی یا مقررات لازم الاجرایش پیش بینی شده است ، معمول دارد.
ماده 16 - مقامات صلاحیتدار.
"طرفین متعاهد" مقاماتی را که مسئول اجرای "موافقتنامه " حاضر هستند به یکدیگر اعلام خواهند نمود.
ماده 17 - کمیسیون مشترک .
1 - مقامات صلاحیتدار "طرفین متعاهد" کمیسیون مشترکی مرکب از نمایندگان آنان به منظور حل و فصل کلیه مسائل مربوط به اجرای این "موافقتنامه " که از طریق دیپلماتیک برطرف نگردیده است تشکیل خواهند داد.
2 - کمیسیون مشترک بنا بر درخواست هر یک از "طرفین متعاهد" تشکیل خواهد شد.
ماده 18 - لازم الاجرا شدن و مدت اعتبار
- این موافقتنامه سی روز بعد از آنکه "طرفین متعاهد" کتبا یکدیگر را مطلع نمودند که طبق مقررات قانون اساسی خود درباره لازم الاجرا شدن "موافقتنامه " عمل کرده اند باید به موقع اجرا گذارده شود.
2 - موافقتنامه حاضر برای یک دوره یکساله منعقد می شود و پس از آن کماکان معتبر خواهد بود لیکن هر یک از "طرفین متعاهد" این حق را دارند که با دادن یک پیش آگهی کتبی شش ماهه انقضا آن را به طرف دیگر اعلام نمایند. به تاریخ 9/4/1366 (30/6/1987) در تهران در یک مقدمه و هجده ماده در دو نسخه اصلی با زبانهای فارسی ، صربوکرات و انگلیسی به امضا رسید. هر سه متن دارای اعتبار یکسان می باشند در صورت بروز اختلاف در تفسیر متن انگلیسی حاکم خواهد بود.
از طرف دولت جمهوری اسلامی ایران محمد سعیدی کیا از طرف شورای اجرایی فدرال مجمع جمهوری سوسیالیستی فدرال یوگسلاوی
سوتزارریکانوویچ . لایحه قانونی فوق شامل ماده واحده منظم به متن موافقتنامه مشتمل بر هجده ماده در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ سیزدهم شهریور ماه یک هزار و سیصد و شصت و هفت مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 22/6/1367 به تایید شورای نگهبان رسیده است .
رئیس مجلس شورای اسلامی - اکبر هاشمی

نوع : قانون

شماره انتشار : 12701

تاریخ تصویب : 1367/06/13

تاریخ ابلاغ : 1367/07/13

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.