×

قانون مالیات تعاون ملی برای بازسازی

قانون مالیات تعاون ملی برای بازسازی

قانون-مالیات-تعاون-ملی-برای-بازسازی
ماده 1 - اشخاص حقیقی نسبت به جمع ارزش دارایی های خود و افراد تحت ولایت خود مذکور در ماده 2 این قانون که در تاریخ 1/7/1367 مالک آن بوده اند برای یک بار مشمول مالیات موضوع این قانون خواهند بود. وجوه حاصله از اجرای این قانون صرفا در امور زیربنایی و سرمایه ای به منظور بازسازی اقتصاد کشور به مصرف خواهد رسید.
تبصره 1 - جمع داراییهای هر شخص حقیقی و افراد تحت ولایت و همسر او یکجا ماخذ محاسبه مالیات به نرخ مقرر در ماده 3 این قانون قرار خواهد گرفت .
تبصره 2 - حکم این ماده مانع از وصول سایر مالیاتهایی که به موجب قانون مقرر گردیده است نخواهد بود.
ماده 2 - دارایی های موضوع این قانون که مشمول مالیات می باشند به شرح زیر است :
- املاک و حق واگذاری محل (سرقفلی )، به استثنای املاکی که برای تولیدات صنعتی و کشاورزی مورد استفاده قرار داشته اند.
- باغهای پسته و مرکبات و نخلستانها.
- اتومبیل شخصی سواری خارجی از مدل 80 به بالا و اتومبیلهای شخصی سواری ساخت یا مونتاژ داخل مدل 64 به بالا که قیمت فروش (کارخانه سازنده ) آنها یک میلیون و هفتصد هزار ریال یا بیشتر باشد.
- سهام و سهم الشرکه شرکتهای تجاری ( به استثنای سهام شرکتهای تعاونی و شرکتهایی که بیش از پنجاه درصد از فعالیت آنها صنعتی و کشاورزی باشد.)
تبصره - بدهیهای بانکی مربوط به داراییهای فوق تا تاریخ 1/7/1367 پس از تایید مراجع ذیربط از ارزش داراییهای مشمول مالیات کسر می گردد.
ماده 3 - جمع ارزش داراییهای موضوع ماده 2 به شرح نرخهای زیر مشمول مالیات است .
تا 000/000/100 ریال ارزش جمع داراییها در تاریخ 1/7/1367 معاف تا 000/000/300 ریال نسبت به مازاد 000/000/100 ریال به نرخ 15% تا 000/000/500 ریال نسبت به مازاد 000/000/300 ریال به نرخ 20% تا 000/000/700 ریال نسبت به مازاد 000/000/500 ریال به نرخ 25% تا 000/000/000/1 ریال نسبت به مازاد 000/000/700 ریال به نرخ 30% تا 000/000/500/1 ریال نسبت به مازاد 000/000/000/1 ریال به نرخ 35% نسبت به مازاد 000/000/500/1 ریال به نرخ 40%
ماده 4 - وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلف است فرمهای لازم را تهیه و در دسترس مشمولین این قانون قرار دهد. اشخاص مزبور مکلفند مشخصات و ارزش داراییهای مشمول مالیات خود و افراد تحت ولایت خود را به انضمام اسناد و مدارک تعلق این داراییها حداکثر ظرف سه ماه از تاریخ تصویب این قانون در فرمهای مزبور درج و به وزارت امور اقتصادی و دارایی در قبال اخذ رسید تسلیم و ظرف همین مدت مالیات متعلق را به حساب خاص تعیین شده از جانب وزارت مذکور واریز نماید.
در صورتی که اشخاص مشمول مالیات موضوع این قانون از تسلیم فرم مزبور در موعد مقرر خودداری نموده و یا یک یا چند دارایی خود را به طور کامل در این فرم درج ننمایند و یا ارزش داراییها را کمتر از میزان مقرر در این قانون اعلام کنند و یا مالیات متعلق را در موعد مقرر پرداخت ننمایند وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلف است حسب مورد با انجام تحقیقات و کسب اطلاعات لازم نسبت به تشخیص و مطالبه مالیات اقدام نماید.
تبصره 1 - در مواردی که شخص حقیقی و همسر او هر دو مالک داراییهای مشمول مالیات موضوع این قانون هستند مکلفند فرم مالیاتی مشترک تسلیم و هر یک به نسبت سهم خود مالیات متعلق را پرداخت نمایند.
تبصره 2 - هر گاه ارزش دارایی اظهار شده از جانب مودی با ارزش تعیین شده توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی بیش از 15 درصد اختلاف نداشته باشد
ارزش اظهار شده مودی ملاک اعتبار خواهد بود و در این صورت با پرداخت 90% اصل مالیات 10 درصد بقیه به عنوان جایزه خوش حسابی بخشوده خواهد شد.
ماده 5 - ارزش داراییها برای محاسبه مالیات موضوع این قانون به شرح زیر تعیین می گردد:
1 - در مورد املاک معادل دو برابر ارزش معاملاتی ملک در تاریخ 1/7 /1367.
2 - در مورد حق واگذاری محل (سرقفلی ) در تهران و مراکز استانها معادل 5 برابر ارزش معاملاتی ملک در تاریخ 1/7/1367 و در سایر شهرها معادل ارزش معاملاتی ملک در تاریخ 1/7/1367.
3 - ارزش باغهای پسته و مرکبات و نخلستانها در هر شهرستان به تفکیک ارزش عرصه و اعیان (درخت ) توسط هیاتی مرکب از نماینده اداره امور اقتصادی و دارایی ، نماینده اداره کشاورزی و یک نفر از جهاد سازندگی و یک نفر به معرفی هیات هفت نفره و یک نفر بصیر و مطلع در امور تقویم املاک که کارمند دولت نباشد به معرفی فرماندار تعیین خواهد شد.
در مواردی که برای عرصه باغهای پسته و مرکبات و نخلستانها ارزش معاملاتی تعیین شده باشد، ارزش معاملاتی آنها ملاک بوده و ارزش اعیانی (درخت ) بر ماخذ تقویم هیات مزبور در محاسبات منظور خواهد شد.
4 - اتومبیل شخصی سواری به ارزش روز در تاریخ 1/7/1367 در مورد سهام و سهم الشرکه به ارزش دفتری سرمایه در پایان سال 1366 و در مورد شرکتهایی که سال مالی آنها منطبق با سال شمسی نمی باشد ارزش دفتری سرمایه در آخرین دوره مالی که خاتمه آن در سال 1367 می باشد.
تبصره 1 - در مورد املاکی که در تاریخ 1/7/1367 فاقد ارزش معاملاتی بوده اند ارزش ملک و ارزش حق واگذاری محل (سرقفلی ) معادل ارزش معاملاتی در تاریخ مزبور محاسبه خواهد شد.
تبصره 2 - یک باب خانه مسکونی حداکثر سیصد متر زمین (عرصه ) و سیصد متر بنا (اعیانی ) برای هر فرد حقیقی و افراد تحت ولایت او از شمول این قانون خارج می باشد.
تبصره 3 - هنگام ارزیابی ارزش سهام یا سهم الشرکه شرکتها در صورتی که جز دارایی شرکتها املاک یا حق واگذاری محل (سرقفلی ) باشد ارزش آنها با رعایت بندهای 1 و 2 و 3 این ماده حسب مورد تعیین خواهد شد.
ماده 6 - ملاک محاسبه مالیات موضوع این قانون برای آن دسته از باغات و املاکی که در تاریخ 1/7/1367 در مسیر طرحهای مصوب قرار دارند با کسر مساحت ملک در مسیر طرح و احتساب عوض خواهد بود.
ماده 7 - هر گاه اشخاص مشمول مالیات موضوع این قانون ظرف مدت 3 ماه از تاریخ ابلاغ برگ مطالبه مالیات معادل 95 درصد مبلغ مذکور را پرداخت نمایند 5 درصد بقیه بخشوده خواهد شد.
ماده 8 - هر گاه مودی به میزان مالیات مشخصه در برگ مطالبه مالیات معترض باشد می تواند ظرف سی روز از تاریخ ابلاغ آن اعتراض خود را کتبا به وزارت امور اقتصادی و دارایی تسلیم نماید. اعتراض واصله در موعد مقرر توسط هیات حل اختلاف متشکل از سه نفر به انتخاب وزیر امور اقتصادی و دارایی رسیدگی و رای مقتضی صادر می گردد. رای صادره قطعی و لازم الاجرا بوده و در سایر مراجع مالیاتی قابل طرح نمی باشد.
تبصره - هر گاه مودی در موعد مقرر در ماده فوق کتبا اعتراض ننماید، مالیات مورد مطالبه قطعی خواهد بود مگر این که مودی اسناد و مدارک مثبته ارائه نماید که عدم تسلیم اعتراض در موعد مقرر بر اساس عذر موجه بوده و این امر به تایید هیات حل اختلاف موضوع ماده مزبور قرار گیرد که در این صورت هیات حل اختلاف به پرونده رسیدگی و رای مقتضی صادر خواهد کرد.
ماده 9 - وزارت امور اقتصادی و دارایی مجاز است مودیانی را که قادر به پرداخت بدهی مالیاتی خود به طور یکجا نیستند تقسیط نماید. آیین نامه نحوه و مدت تقسیط به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.
ماده 10 - وزارت امور اقتصادی و دارایی می تواند در صورتی که مودی قادر به پرداخت نقدی یا اقساطی مالیات نباشد، به تقاضای کتبی او معادل مالیات متعلق ، مال یا اموالی را اعم از منقول و غیر منقول مشمول مالیات موضوع این قانون انتخاب و به قیمتی که مبنای محاسبه مالیات قرار گرفته است به جای مالیات قبول کند.
ماده 11 - کلیه وزارتخانه ها، سازمانها و موسسات و شرکتهای دولتی و نهادهای عمومی غیر دولتی موظفند به تقاضای وزارت امور اقتصادی و دارایی در شناسایی داراییهای اشخاص مشمول این قانون و ارزیابی آنها همکاری لازم را با وزارت مزبور معمول دارند.
ماده 12 - صاحبان دفاتر اسناد رسمی و ادارات ثبت اسناد و املاک ، مکلفند قبل از تنظیم و ثبت هر نوع سند و انتقال مالکیت داراییهای اشخاص مشمول مالیات این قانون که مشخصات دارایی یا اسامی آنها توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی به آنها ابلاغ می گردد گواهی پرداخت مالیات بر دارایی مورد انتقال را اخذ و سپس اقدام به تنظیم و ثبت اسناد مربوطه نمایند.
صاحبان دفاتر اسناد رسمی در صورت تخلف در اجرای این ماده ، مشمول جریمه ای معادل 100 درصد مالیات تادیه نشده مربوط به دارایی مورد انتقال خواهند
بود. علاوه بر آن پروانه کار آنها ابطال می گردد و در صورتی که کارکنان ثبت اسناد و املاک کشور نیز در اجرای این ماده تخلف نمایند علاوه بر شمول جریمه به شرح فوق محکوم به انفصال دائم از خدمات دولتی خواهند بود.
ماده 13 - مشمولین مالیات موضوع این قانون در صورت عدم تسلیم فرم مالیاتی و یا تسلیم فرم خلاف واقع ، مشمول جریمه ای معادل 50 درصد مالیات متعلق خواهند بود. همچنین در صورت عدم همکاری دستگاههای مذکور در ماده 11 این قانون زیانی متوجه دولت گردد، با اعلام وزارت امور اقتصادی و دارایی به مراجع صالحه قضایی و به حکم مراجع مزبور مسئول جبران زیان وارده خواهند بود.
ماده 14 - مدت اعتبار این قانون 3 سال خواهد بود. وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است ظرف مدت فوق ، این قانون را به طور کامل اجرا نماید مالیات متعلقه پس از پایان زمان فوق به عنوان دین قابل وصول خواهد بود.
ماده 15 - آیین نامه اجرایی این قانون ظرف مدت یک ماه از تاریخ تصویب قانون توسط وزیر امور اقتصادی و دارایی تهیه و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.
قانون فوق مشتمل بر پانزده ماده و نه تبصره در جلسه علنی روز سه شنبه مورخ نهم اسفند ماه یک هزار و سیصد و شصت و هفت مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 17/12/1367 به تایید شورای نگهبان رسیده است .
رئیس مجلس شورای اسلامی - اکبر هاشمی




نوع : قانون

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1367/12/09

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.