×

قانون موافقتنامه علمی و آموزشی بین دولتهای جمهوری اسلامی ایران و قطر

قانون موافقتنامه علمی و آموزشی بین دولتهای جمهوری اسلامی ایران و قطر

قانون-موافقتنامه-علمی-و-آموزشی-بین-دولتهای-جمهوری-اسلامی-ایران-و-قطر
ماده واحده - موافقتنامه علمی و آموزشی بین دولتهای جمهوری اسلامی ایران و قطر مشتمل بر یک مقدمه و 19 ماده تصویب و اجازه مبادله اسناد آن داده می شود.
موافقتنامه آموزشی و علمی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت قطر نظر به تمایل دو کشور جمهوری اسلامی ایران و قطر به منظور تقویت روابط دوستانه موجود فیمابین دو کشور مسلمان و گسترش و توسعه این مناسبات بین دو ملت و نظر به تمایل طرفین برای همکاری بیشتر در زمینه های آموزشی ، علمی و پرورشی طبق اصول و قوانین جاری در دو کشور، طرفین در زمینه های ذیل توافق کردند:
اول : - در زمینه آموزش عمومی
---------------------------
ماده 1 - طرفین سعی و تلاش خویش را به منظور تقویت و گسترش ارتباط و توسعه آن در زمینه های مختلف آموزشی و پرورشی مبذول می کنند.
ماده 2 - هر یک از طرفین تجربیات خود را در زمینه های آموزش بزرگسالان مبارزه با بیسوادی و آموزش استثنایی ، تربیت تیزهوشان و فنی و حرفه ای به طرف دیگر ارائه می دهد.
ماده 3 - هر یک از طرفین به اندازه امکانات موجود خود فرصتهای لازم در زمینه های آموزش و پرورش و امکان شرکت در کنفرانسها و دوره های تدریس و تحصیل که در کشور دیگر منعقد می شود را در اختیار طرف مقابل قرار می دهند.
کما این که طرفین برنامه های تهیه شده برای دوره های آموزشی و استثنایی را مبادله می کنند.
ماده 4 - هر یک از طرفین متعهد می شود که در برنامه های درسی مدارس خود به اندازه کافی از تاریخ و جغرافی و فرهنگ کشور مقابل گنجانده شود تا به این ترتیب دیدگاه درست و صحیحی از دو کشور پایه ریزی گردد.
ماده 5 - دو طرف به منظور توسعه و گسترش مناسبات علمی و آموزشی در زمینه های زیر اقدام می کنند:
*برپایی نمایشگاه های فنی مدارس در هر یک از دو کشور و تبادل دیدارها برای گروه های هنری مدارس .
*مبادله دیدارها و سفرهای دانش آموزان و گروه های ورزشی مدارس . *مبادله تجربیات و نمونه ها در زمینه وسایل کمک آموزشی و برنامه های
تلویزیونی آموزشی .
کلیه این اقدامات در چارچوب امکانات موجود در دو کشور از طریق توافق بین طرفین انجام می شود.
ماده 6 - هر یک از طرفین به منظور گسترش ارتباط موسسات آموزشی ، پرورشی ، علمی و تحقیقاتی دو کشور در سطوح مختلف تلاش و اقدام می کنند. این کار از طریق تجربیات ، مشورتها، مطالعات ، تحقیقات و دیدار کارشناسان که به نوآوری در زمینه های آموزشی ، پرورشی و علمی کمک می کنند انجام می پذیرد.
ماده 7 - دو طرف در مبادله تجربیات در زمینه فعالیتها و خدمات اجتماعی در مدارس همکاری می کنند.
ماده 8 - هر یک از طرفین تسهیلاتی برای طرف مقابل جهت به دست آوردن اسناد و نسخه های خطی آموزشی و پرورشی و مبادله و عاریه گیری آنها قائل می شود. همچنین تسهیلاتی جهت تصویربرداری از میکروفیلم بین دو کشور طبق اصول و قوانین جاری در هر کشور ایجاد می شود.
ماده 9 - دو طرف برای بررسی وسایل و شرایط لازم جهت ارزشیابی مدارک پایانی تحصیلی مخصوص هر یک از دو کشور و نمرات علمی دانشگاه ها و انستیتوهای عالی تلاش خویش را مبذول می دارند.
ماده 10 - اجازه داده می شود که هر دو کشور در کشور دیگر طبق قوانین خود مدرسه یا مدارسی تاسیس نمایند.
دوم : در زمینه آموزش عالی
------------------------
ماده 11 - هر یک از طرفین برای طرف دیگر تعدادی بورسیه تحصیلی در دانشگاه ها و انستیتوهای علمی خود بر اساس نیاز و در حد امکانات و در چارچوب نظام آموزشی خود اختصاص می دهد.
ماده 12 - دو طرف به مبادله استاد و مدرس جهت انجام سخنرانیها و برگزاری سمینارها طبق شرایطی که به توافق طرفین می رسد، اقدام می کنند.
ماده 13 - طرفین در زمینه آموزش عالی از طریق مبادله اطلاعات و نشریه های علمی و مجلات و نسخ خطی و مطبوعات و لیستهای مطالعات و تحقیقات علمی و ادبی و دیدار کارشناسان متخصصین همکاری می کنند.
ماده 14 - دو طرف دیدارها ملاقاتهایی بین گروه های علمی ، فرهنگی و ورزشی دانشگاه ها ترتیب می دهند.
ماده 15 - طرفین گسترش و توسعه مناسبات همکاری بین موسسات آموزشی عالی را تشویق می کنند. این کار از طریق مبادله تحقیقات و محققین انجام می شود.
سوم : مقررات عمومی
-----------------
ماده 16 -
1 - اعضای هیاتها و شرکت کنندگان در سمینارها و دوره ها و دیگر قضایای مربوط به مبادله دیدارها بین دو کشور و همچنین تاریخ انعقاد این سمینارها و دیدارها از سوی دو طرف مشخص و تعیین می شود و از طریق نامه حداقل یک ماه قبل از تاریخ برگزاری سمینارها به طرف دیگر اطلاع داده می شود.
2 - به منظور اجرای مواد و بندهای مندرج در این موافقتنامه ، هر کشوری که هیات به کشور دیگر می فرستد هزینه ایاب و ذهاب خود را به عهده می گیرد و کشور میزبان هزینه اقامت و رفت و آمدها در داخل کشور خود و همچنین هزینه درمان اعضای هیات میهمان را طبق اصول جاری در کشور خود به عهده می گیرد.
ماده 17 - به منظور اجرای مقررات و بندهای این موافقتنامه ، کمیسیون مشترکی از دو کشور تشکیل می شود. کار این کمیسیون به شرح زیر است :
1 - تهیه طرحها و برنامه های تفصیلی جهت اجرای مقررات و مواد مندرج در موافقتنامه و تعیین امکانات لازم و هزینه های آن به منظور پذیرش آنها از سوی طرفهای ذیربط.
2 - پیگیری اجرای مواد و بندهای موافقتنامه و ارزیابی نتایج آن .
3 - ارائه پیشنهادات جدید برای همکاری فیمابین در زمینه های مندرج در این موافقتنامه . کمیسیون مشترک پیشنهادات خود را به وزرای ذیربط در دو کشور جهت صدور دستورات لازم در خصوص برنامه های اجرایی این موافقتنامه ، ارائه می دهد. دستورات و تصمیمات بعد از پذیرش طبق قوانین جاری در دو کشور به مورد اجرا در می آید.
ماده 18 - وزرای ذیربط در دو کشور ظرف دو ماه از تاریخ مبادله اسناد گواهی شده این موافقتنامه دستور و اوامر خود را برای تعیین اعضا کمیسیون مشترک صادر می کنند.
ماده 19 - این موافقتنامه از تاریخ مبادله اسناد گواهی شده به مورد اجرا گذاشته می شود و برای مدت سه سال قابل اجرا است و در صورتی که هیچ یک از طرفین شش ماه قبل از پایان مدت مزبور کتبا درخواست توقف این موافقتنامه را از طرف مقابل خود دریافت ننماید، این موافقتنامه خود به خود برای سه سال دیگر قابل اجرا است . پایان و توقف این موافقتنامه تاثیری بر طرحهای آموزشی و پرورشی موجود یا در حال انجام نمی گذارد.
این موافقتنامه در شهر تهران در تاریخ 3/5/1412 هجری برابر با 19/8/1370 شمسی مطابق با 10/11/1991 میلادی ، در دو نسخه اصلی به زبانهای فارسی و عربی تهیه و به امضای دو طرف رسیده است و هر یک از طرفین یک نسخه عربی و یک نسخه فارسی از آن را نزد خود نگه می دارند و هر دو نسخه اعتبار واحدی دارند.
از طرف دولت جمهوری اسلامی ایران از طرف کشور قطر
دکتر محمدعلی نجفی عبدالعزیز عبداله ترکی
وزیر آموزش و پرورش وزیر آموزش و پرورش
قانون فوق مشتمل بر ماده واحده و موافقت نامه ضمیمه در جلسه روز سه شنبه سی و یکم فروردین ماه یک هزار و سیصد و هفتاد و دو مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 5/2/1372 به تایید شورای نگهبان رسیده است .
رئیس مجلس شورای اسلامی - علی اکبر ناطق نوری




نوع : قانون

شماره انتشار : 14028

تاریخ تصویب : 1372/01/31

تاریخ ابلاغ : 1372/02/19

دستگاه اجرایی : وزارت آموزش و پرورش - وزارت امور خارجه - وزارت علوم و تحقیقات و فناوری -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.