×

قانون تصویب مقاوله نامه های اصلاح کنوانسیون هواپیمایی بین المللی کشوری - 1323 (1944) و اجازه تسلیم اسناد آنها

قانون تصویب مقاوله نامه های اصلاح کنوانسیون هواپیمایی بین المللی کشوری - 1323 (1944) و اجازه تسلیم اسناد آنها

قانون-تصویب-مقاوله-نامه-های-اصلاح-کنوانسیون-هواپیمایی-بین-المللی-کشوری---1323-(1944)-و-اجازه-تسلیم-اسناد-آنها
ماده واحده - تعداد 8 مقاوله نامه راجع به اصلاح مواد کنوانسیون هواپیمایی بین المللی کشوری 1323 -(1944) و اضافه شدن موادی تحت عنوان
ماده مکرر به کنوانسیون مذکور که در مجامع سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری ( ایکائو ) به تایید نمایندگان کشورهای متعاهد کنوانسیون از جمله هیاتهای نمایندگی جمهوری اسلامی ایران شرکت کننده در مجامع مذکور رسیده ، به شرح زیر تصویب و اجازه تسلیم اسناد مصوب آن داده می شود:
1 - مقاوله نامه راجع به اصلاح بند "الف " ماده پنجاه (50) کنوانسیون هواپیمایی بین المللی کشوری امضا شده در سیزدهمین نشست مجمع ایکائو منعقد شده در مونترال به تاریخ سی و یکم خرداد 1340 مطابق با بیست و یکم ژوئن 1961.
2 - مقاوله نامه راجع به متن معتبر کنوانسیون هواپیمایی بین المللی کشوری به زبانهای انگلیسی ، فرانسه و اسپانیایی مشتمل بر نه (9) ماده امضا
شده در شانزدهمین نشست مجمع ایکائو منعقد شده در بوئنوس آیرس به تاریخ دوم مهر ماه 1347 مطابق با بیست و چهارم سپتامبر 1968.
3 - مقاوله نامه راجع به اصلاح عبارت پایانی کنوانسیون هواپیمایی بین المللی کشور امضا شده در بیست و دومین نشست مجمع ایکائو منعقد شده در مونترال به تاریخ هشتم مهر 1356 مطابق با سی ام سپتامبر 1977.
4 - مقاوله نامه راجع به متن معتبر سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری به زبانهای انگلیسی ، فرانسه ، اسپانیایی ، و روسی مشتمل بر ده (10) ماده
امضا شده در بیست و دومین مجمع ایکائو منعقد شده در مونترال به تاریخ هشتم مهر 1356 مطابق با سی ام سپتامبر 1977.
5 - مقاوله نامه راجع به اصلاح کنوانسیون هواپیمایی کشوری مشتمل بر ماده (83) مکرر امضا شده در بیست و سومین نشست مجمع ایکائو منعقد شده در مونترال به تاریخ چهاردهم مهر 1359 مطابق با ششم اکتبر 1980.
6 - مقاوله نامه راجع به اصلاح کنوانسیون هواپیمایی بین المللی کشوری مشتمل بر ماده (3) مکرر امضا شده در بیست و پنجمین نشست مجمع ایکائو منعقد شده در مونترال به تاریخ بیستم اردیبهشت 1363 مطابق با دهم می 1984.
7 - مقاوله نامه راجع به اصلاح ماده (56) کنوانسیون هواپیمایی بین المللی کشوری امضا شده در بیست و هفتمین نشست مجمع ایکائو منقعد شده
در مونترال به تاریخ چهاردهم مهر ماه 1368 مطابق با ششم اکتبر 1989.
8 - مقاوله نامه راجع به اصلاح بند "الف " ماده (50) کنوانسیون بین المللی هواپیمایی کشوری امضا شده در بیست و هشتمین نشست مجمع ایکائو منعقد شده در مونترال به تاریخ چهارم آبان 1369 مطابق با بیست و ششم اکتبر 1990

مقاوله نامه راجع به اصلاح کنوانسیون هواپیمایی بین المللی کشوری (بند الف ماده 50) امضا شده در مونترال ، 21 ژوئن 1961 مطابق با 31 خرداد 1340

مجمع سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری ، در سیزدهمین اجلاس (فوق العاده ) خود در مونترال به تاریخ 19 ژوئن 1961 با آگاهی به تمایل عمومی دول متعاهد نسبت به افزایش عضویت شورا، با توجه به این که اقتضا دارد در شورای ایکائو شش کرسی اضافی پیش بینی گردد که بر طبق آن اعضا شورا از بیست و یک عضو به بیست و هفت عضو افزایش یابد و با توجه به این که لازم است بدین منظور کنوانسیون هواپیمایی بین المللی کشوری تنظیم شده در شیکاگو مورخ هفتم دسامبر 1944 اصلاح گردد.
در بیست و یکم ژوئن سال 1961، طبق مفاد بند الف ماده 94 کنوانسیون فوق الاشعار، اصلاح پیشنهادی کنوانسیون مذکور را که متن آن به شرح ذیل می باشد تصویب می نماید:
در بند الف ماده 50 کنوانسیون عبارت "بیست و یک " حذف خواهد شد و "بیست و هفت " جانشین آن می شود.
تعداد دول متعاهدی که تصویب آنها برای لازم الاجرا شدن اصلاحیه فوق الاشعارطبق مقررات بند الف ماده 94 کنوانسیون مذکور ضروری است ، پنجاه و شش دولت متعاهد تعیین می نماید، و مقرر می داردکه دبیرکل سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری مقاوله نامه ای به زبانهای انگلیسی ، فرانسه و اسپانیایی که دارای اعتبار یکسان می باشند شامل اصلاح فوق الاشعار و مقررات زیر تنظیم نماید. در نتیجه به موجب تصمیم فوق الاشعار مجمع ، مقاوله نامه حاضر توسط دبیر کل سازمان تنظیم شده است ، مقاوله نامه برای تصویب هر دولت متعاهدی که کنوانسیون هواپیمایی بین المللی کشوری را تصویب نموده یا به آن ملحق شده است مفتوح خواهد بود.
اسناد تصویب نزد سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری تودیع خواهد شد، مقاوله نامه حاضر در مورد دولی که آن را تصویب نموده اند از تاریخ تودیع پنجاه و ششمین سند تصویب ، لازم الاجرا خواهد گردید،
دبیر کل بلافاصله کلیه دول متعاهد را از تاریخ تودیع هر سند تصویب مقاوله نامه مطلع خواهد نمود،
دبیر کل تاریخ لازم الاجرا شدن مقاوله نامه حاضر را بلافاصله به هر یک از دول طرف کنوانسیون یا امضاکنندگان آن ، اعلام خواهد نمود.
مقاوله نامه حاضر در مورد هر دولت متعاهدی که آن را متعاقب تاریخ فوق الاشعار تصویب نماید به محض تودیع اسناد تصویب نزد سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری لازم الاجرا خواهد شد.
بنا به مراتب رییس و دبیر کل سیزدهمین اجلاس (فوق العاده ) مجمع سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری که به این منظور از طرف مجمع اختیار دارند، مقاوله نامه حاضر را امضا می نمایند.
به تاریخ بیست و یکم ژوئن سال 1961، در مونترال در یک نسخه واحد به زبانهای انگلیسی ، فرانسه و اسپانیایی که دارای اعتبار واحد می باشند،
تنظیم گردید. سند اصلی مقاوله نامه حاضر به طور امانت در بایگانی سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری باقی خواهد ماند، و دبیر کل سازمان رونوشت های گواهی شده آن را برای کلیه دول طرف یا امضاکنندگان کنوانسیون هواپیمایی بین المللی کشوری مورخ هفتم دسامبر 1944 در شیکاگو ارسال خواهد داشت .

مقاوله نامه راجع به متن معتبرکنوانسیون هواپیمایی بین المللی کشوری (شیکاگو 1944) به سه زبان انگلیسی ، فرانسه و اسپانیایی امضا شده در بوئنوس آیرس ، 24 سپتامبر 1968 مطابق با 2 مهر 1347.

دولتهای امضاکننده ذیل ،
با توجه به این که عبارت پایانی کنوانسیون هواپیمایی بین المللی کشوری که از این به بعد کنوانسیون نامیده می شود، مقرر می دارد که متن کنوانسیون به زبانهای انگلیسی ، فرانسه و اسپانیایی تنظیم شده و هر کدام دارای اعتبار واحد می باشند، برای امضا مفتوح خواهد بود.
با توجه به این که متن کنوانسیون به زبان انگلیسی ، در تاریخ هفتم دسامبر 1944 در شیکاگو برای امضا مفتوح گردید،
با توجه به این که اقتضا دارد مقررات لازم برای تدوین متن (کنوانسیون ) به سه زبان ، همان گونه که در کنوانسیون منظور شده تهیه گردد،
با توجه به این که تدوین چنین مقرراتی باید انجام پذیرد به لحاظ این که اصلاحات کنوانسیون به زبانهای انگلیسی ، فرانسه و اسپانیایی تدوین می گردد، و این که اصلاحات متن کنوانسیون به زبانهای فرانسه و اسپانیایی نیابد به بهم پیوند داده شوند زیرا بر طبق بند الف ماده 94 کنوانسیون چنین اصلاحی فقط نسبت به دولتی که آن را تصویب نموده لازم الاجرا می شود، به شرح ذیل موافقت گردیده است :
ماده 1 - متن کنوانسیون به زبانهای فرانسه و اسپانیایی که به این مقاوله نامه ضمیمه شده است همراه با متن کنوانسیون به زبان انگلیسی به یک
متن به سه زبان را که دارای اعتبار واحد می باشند، تشکیل می دهند همان گونه که به طور مشخص در عبارت پایانی کنوانسیون به آن اشاره شده است .
ماده 2 - هر گاه دولت طرف مقاوله نامه حاضر هر اصلاحیه کنوانسیون را که طبق بند الف ماده 94 آن تدوین شده است ، تصویب کرده باشد یا در آینده تصویب نماید، بعد از آن باید فرض گردد که متن چنین اصلاحیه ای به زبانهای انگلیسی ، فرانسه و اسپانیایی ، به متن (کنوانسیون ) به سه زبان با اعتبار واحد و منتج از مقاوله نامه حاضر ارجاع گردیده است .
ماده 3 -
1 - دولتهای عضو سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری ممکن است به یکی از طرق ذیل طرف مقاوله نامه قرار گیرند:
الف - امضا بدون قید تحدید تعهد همانند پذیرش ، یا
ب - امضا با قید تحدید تعهد همانند پذیرش مشروط یا
ج - پذیرش .
2 - مقاوله نامه حاضر برای امضا در بوئنوس آیرس تا تاریخ بیست و هفتم سپتامبر 1968 و بعد از آن در واشنگتن مفتوح خواهد ماند.
3 - پذیرش پس از تودیع سند پذیرش نزد دولت ایالات متحده آمریکا لازم الاجرا خواهد شد.
4 - تصویب مقاوله نامه حاضر یا تایید آن یا الحاق به آن ، پذیرش آن تلقی خواهد شد.
ماده 4 -
1 - مقاوله نامه حاضر سی روز بعد از این که دوازده دولت ، طبق مفاد ماده 3 آن را بدون قید تحدید تعهد امضا کرده یا آن را پذیرفته باشند لازم الاجرا خواهد شد.
2 - نظر به این که دولتی طبق ماده 3، متعاقبا طرف مقاوله نامه حاضر خواهد شد، مقاوله نامه از تاریخ امضا بدون قید تحدید تعهد همانند پذیرش یا پذیرش آن کشور لازم الاجرا خواهد شد.
ماده 5 - الحاق بعدی یک دولت به کنوانسیون ، پذیرش مقاوله نامه حاضر تلقی خواهد شد.
ماده 6 - هنگامی که مقاوله نامه حاضر لازم الاجرا گردد، دولت ایالات متحده آمریکا باید آن را نزد سازمان ملل متحد و سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری ثبت نماید.
ماده 7 -
1 - مقاوله نامه حاضر لازم الاجرا خواهد ماند مادامی که کنوانسیون لازم الاجرا باشد.
2 - لازم الاجرا بودن مقاوله نامه حاضر در مورد یک دولت زمانی معلق خواهد شد که عضویتش از کنوانسیون معلق گردد.
ماده 8 - دولت ایالات متحده آمریکا به کلیه دول عضو سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری و سازمان مزبور موارد ذیل را اعلام خواهد داشت که :
الف - امضا مقاوله نامه حاضر و تاریخ آن را همراه با ذکر این نکته که امضا با قید تحدید تعهد همانند پذیرش مشروط یا بدون آن بوده است ،
ب - تودیع هر سند پذیرش و تاریخ آن ،
ج - تاریخی که مقاوله نامه حاضر طبق مفاد بند 1 ماده 4 لازم الاجرا می شود.
ماده 9 - مقاوله نامه حاضر به زبانهای انگلیسی ، فرانسه و اسپانیایی که هر متن دارای اعتبار واحد می باشند تنظیم شده و در بایگانی دولت ایالات متحده آمریکا تودیع خواهد شد، که حسب مقرر رونوشت گواهی شده آن برای دولت کشورهای عضو سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری ارسال خواهد گردید.
بنا به مراتب ، امضاکنندگان ذیل که دارای اختیارات لازم می باشند، مقاوله نامه حاضر را امضا کرده اند.
در تاریخ بیست و چهارم سپتامبر 1968 در بوئنوس آیرس انجام شده است .

مقاوله نامه راجع به اصلاح کنوانسیون هواپیمایی بین المللی کشوری ، امضا شده در مونترال ، 30 سپتامبر 1977 مطابق با 8 مهر 1356

مجمع سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری در بیست و دومین اجلاس خود منعقد شده در تاریخ 30 سپتامبر 1977 در مونترال ،
با علم به قطعنامه شماره 13 - 21 راجع به متن معتبر کنوانسیون هواپیمایی بین المللی کشوری به زبان روسی ، با آگاهی به تمایل عمومی دول متعاهد نسبت به ایجاد قیدی که متن معتبر روسی کنوانسیون فوق الاشعار وجود داشته باشد. با توجه به لزوم اصلاح کنوانسیون هواپیمایی بین المللی کشوری مورخ هفتم دسامبر 1944 شیکاگو برای این منظور،
1 - طبق مفاد بند الف ماده 94 کنوانسیون فوق الاشعار، طرح اصلاح کنوانسیون را که متن آن به شرح ذیل می باشد تصویب نمود:
"در تاریخ هفتم دسامبر 1944 در شیکاگو به زبان انگلیسی تهیه شده است .
متن های این کنوانسیون به زبان های انگلیسی ، فرانسه ، روسی و اسپانیایی تنظیم گردیده است که دارای اعتبار واحد می باشند. این متنها نزد بایگانی دولت ایالات متحده تودیع خواهد شد، و رونوشت گواهی شده آنها از طرف دولت مذکر به دولتهای کلیه کشورهایی که کنوانسیون را امضا نموده یا به آن ملحق می گردند، ارسال خواهد شد، این کنوانسیون برای امضا در واشنگتن مفتوح خواهد بود."
2 - تعداد دول متعاهدی را که تصویب آنها برای لازم الاجرا شدن اصلاحیه فوق الاشعار طبق مقررات بند الف ماده 94 کنوانسیون مذکور ضروری است 94 دولت تعیین می نماید، و
3 - مقرر می دارد که دبیر کل سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری مقاوله نامه ای به زبانهای انگلیسی ، فرانسه ، روسی و اسپانیایی که دارای اعتبار واحد می باشند، شامل اصلاح فوق الاشعار و مقررات زیر تنظیم نماید، در نتیجه به موجب تصمیم فوق الاشعار مجمع ، مقاوله نامه حاضر توسط دبیر کل سازمان تنظیم شده است .
مقاوله نامه برای تصویب هر دولت متعاهدی که کنوانسیون هواپیمایی بین المللی کشوری را تصویب نموده یا به آن ملحق شده است مفتوح خواهد بود.
اسناد تصویب نزد سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری تودیع خواهد شد. مقاوله نامه در مورد دولی که آن را تصویب نموده اند از تاریخ تودیع نود و چهارمین سند تصویب لازم الاجرا خواهد گردید.
دبیر کل بلافاصله کلیه دول متعاهد را از تاریخ تودیع هر سند تصویب مقاوله نامه مطلع خواهد نمود.
دبیر کل تاریخ لازم الاجرا شدن مقاوله نامه مزبور را بلافاصله به همه دول طرف کنوانسیون اعلام خواهد نمود.
مقاوله نامه در مورد هر دولتی که آن را متعاقب تاریخ فوق الاشعار تصویب نماید به محض تودیع اسناد تصویب نزد سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری لازم الاجرا خواهد شد.
بنا به مراتب ، رییس و دبیر کل بیست و دومین اجلاس مجمع سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری که به این منظور از طرف مجمع اختیار دارند، مقاوله نامه حاضر را امضا می نمایند.
به تاریخ سی ام سپتامبر 1977، در مونترال در یک نسخه واحد به زبانهای انگلیسی ، فرانسه ، روسی و اسپانیایی که دارای اعتبار واحدی باشند، تنظیم گردید. سند تودیع مقاوله نامه حاضر نزد بایگانی سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری باقی خواهد ماند و دبیر کل سازمان رونوشتهای گواهی شده آن را برای کلیه دول طرف کنوانسیون هواپیمایی بین المللی کشوری مورخ هفتم دسامبر 1944 شیکاگو ارسال خواهد داشت .

مقاوله نامه راجع به متن معتبر کنوانسیون هواپیمایی بین المللی کشوری (شیکاگو 1944) به چهار زبان انگلیسی ، فرانسه ، روسی و اسپانیایی امضا شده در مونترال 30 سپتامبر 1977 مطابق با 8 مهر ماه 1356

دولتهای امضاکننده ذیل :
با توجه به این که بیست و یکمین اجلاس مجمع سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری تقاضا نمود شورای این سازمان "عهده دار اقدامات لازم برای تهیه مقدمات متن معتبر کنوانسیون هواپیمایی بین المللی کشوری به زبان روسی گردید، با این هدف که تصویب آن دیرتر از سال 1977 انجام نگردد".
با توجه به این که متن کنوانسیون هواپیمایی بین المللی کشوری در تاریخ هفتم دسامبر 1944 در شیکاگو برای امضا مفتوح خواهد گردید.
با در نظر گرفتن این که به موجب مقاوله نامه ای که به تاریخ 24 سپتامبر 1968 در بوئنوس آیرس راجع به متن معتبر کنوانسیون هواپیمایی بین المللی کشوری تنظیم شده در شیکاگو، 7 دسامبر 1944، به سه زبان امضا گردید، متن کنوانسیون هواپیمایی بین المللی کشوری (بعد از این کنوانسیون نامیده می شود) به زبانهای فرانسه و اسپانیایی مورد پذیرش قرار گرفت و همراه بامتن کنوانسیون به زبان انگلیسی ، متن (کنوانسیون ) به سه زبان با اعتبار واحد را تشکیل می دهند همان گونه که در عبارت پایانی کنوانسیون پیش بینی شده .
با توجه به اینکه اقتضا دارد مقررات لازم برای تدوین متن کنوانسیون به زبان روسی تهیه گردد، با توجه به این که باید چنین مقرراتی تهیه گردد بدین علت که اصلاحات کنوانسیون به زبانهای انگلیسی ، فرانسه و اسپانیایی تدوین شده و دارای اعتبار واحد می باشند و این که بر طبق بند الف ماده 94 کنوانسیون هر اصلاحیه ای فقط نسبت به دولتی که آن را تصویب نموده لازم الاجرا می شود.
به شرح ذیل موافقت گردیده است : ماده 1 - متن کنوانسیون و اصلاحات آن به زبان روسی که به این مقاوله نامه ضمیمه شده است همراه با متن کنوانسیون و اصلاحات آن به زبانهای انگلیسی ، فرانسه و اسپانیایی ، یک متن به چهار زبان را که دارای اعتبار واحد می باشند، تشکیل می دهند.
ماده 2 - هر گاه دولت متعاهد مقاوله نامه حاضر، هر اصلاحیه کنوانسیون را که به موجب بند الف ماده 94 آن تدوین شده است تصویب کرده باشد یا در آینده تصویب نماید، بعد از آن باید فرض گردد که متن چنین اصلاحیه ای به زبانهای روسی ، انگلیسی ، فرانسه و اسپانیایی بوده به متن (کنوانسیون ) به چهار زبان با اعتبار واحد و منتج از مقاوله نامه حاضر ارجاع گردیده است .
ماده 3 -
1 - دولتهای عضو سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری ممکن است به یکی از طرق ذیل طرف مقاوله نامه حاضر شوند:
الف - امضا بدون قید تحدید تعهد همانند پذیرش ، یا
ب - امضا با قید تحدید تعهد همانند پذیرش مشروط، یا
ج - پذیرش .
2 - مقاوله نامه حاضر برای امضا در مونترال تا تاریخ پنجم اکتبر سال 1977 و بعد از آن در واشنگتن مفتوح خواهد ماند.
3 - پذیرش پس از تودیع سند پذیرش نزد دولت ایالات متحده آمریکا لازم الاجرا خواهد شد.
4 - تصویب مقاوله نامه حاضر یا موافقت با آن یا الحاق به آن ، پذیرش آن تلقی خواهد شد.
ماده 4 -
1 - مقاوله نامه حاضر سی روز بعد از این که دوازده دولت ، به موجب مفاد ماده 3 آن را بدون قید تحدید تعهد امضا کرده یا آن را بپذیرند لازم الاجرا خواهد شد. و پس از لازم الاجرا شدن اصلاحیه عبارت پایانی کنوانسیون که متن کنوانسیون به زبان روسی را با اعتبار واحد پیش بینی می کنند لازم الاجرا خواهد شد.
2 - نظر به این که دولتی به موجب ماده 3، متعاقبا طرف مقاوله نامه حاضر خواهد شد، مقاوله نامه از تاریخ امضا بدون قید تحدید تعهد همانند پذیرش یا پذیرش آن کشور لازم الاجرا خواهد شد.
ماده 5 - الحاق یک دولت به کنوانسیون بعد از این که مقاوله نامه حاضر لازم الاجرا شده باشد پذیرش مقاوله نامه حاضر تلقی خواهد شد.
ماده 6 - پذیرش مقاوله نامه حاضر از طرف یک دولت نباید به عنوان تصویب هر اصلاحیه کنوانسیون از طرف آن دولت شمار آید.
ماده 7 - هنگامی که مقاوله نامه حاضر لازم الاجرا گردید، دولت ایالات متحده آمریکا باید آن را نزد سازمان ملل متحد و سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری ثبت نماید.
ماده 8 -
1 - مقاوله نامه حاضر لازم الاجرا خواهد ماند مادامی که کنوانسیون لازم الاجرا باشد.
2 - لازم الاجرا بودن مقاوله نامه حاضر در مورد یک دولت زمانی متوقف خواهد شد که عضویتش از کنوانسیون متوقف گردد.
ماده 9 - دولت ایالات متحده آمریکا به کلیه دول عضو سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری و سازمان مزبور موارد ذیل را اعلام نماید:
الف - امضا مقاوله نامه حاضر و تاریخ آن همراه با ذکر این نکته که امضا با قید تحدید تعهد همانند پذیرش مشروط یا بدون آن می باشد،
ب - تودیع هر سند پذیرش و تاریخ آن ،
ج - زمانی که مقاوله نامه حاضر به موجب مفاد بند 1 ماده 4 لازم الاجرا می شود.
ماده 10 - مقاوله نامه حاضر به زبانهای انگلیسی ، فرانسه روسی و اسپانیایی که هر متن دارای اعتبار واحد می باشند تنظیم شده و نزد بایگانی دولت ایالات متحده آمریکا تودیع خواهد شد، که حسب مقرر رونوشت گواهی شده آن برای دولت کشورهای عضو سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری ارسال خواهد شد.
بنا به مراتب ، امضاکنندگان ذیل که دارای اختیارات لازم می باشند، مقاوله نامه حاضر را امضا کرده اند.
در تاریخ سی ام سپتامبر 1977 در مونترال انجام شده است .

مقاوله نامه راجع به اصلاح کنوانسیون هواپیمایی بین المللی کشوری (ماده
83 مکرر) امضا شده در مونترال ، 6 اکتبر 1980 مطابق با 14 مهر 1359

مجمع سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری ،
در بیست و سومین اجلاس خود منعقده در مونترال به تاریخ 6 اکتبر 1980. با علم به قطعنامه های شماره 22 - 21 و 28 - 22 راجع به اجازه ، دربستی و مبادله هواپیما در عملیات بین المللی ،
با علم به پیش نویس اصلاحی کنوانسیون هواپیمایی بین المللی کشوری تهیه شده به وسیله بیست و سومین اجلاس کمیته حقوقی ،
با آگاهی به تمایل عمومی دول متعاهد نسبت به تدوین ماده ای برای انتقال حقوق و وظایف معین از دولت ثبت کننده (هواپیما) به دولت بهره بردار هواپیما در مورد اجاره ، دربستی یا مبادله یا هر ترتیبات مشابه نسبت به چنین هواپیمایی ، با توجه به این که بدین منظور اصلاح کنوانسیون هواپیمایی بین المللی کشوری تنظیم شده در شیکاگو مورخ هفتم دسامبر 1944 ضروری می باشد،
1 - طبق مفاد بند الف ماده 94 کنوانسیون فوق الاشعار طرح اصلاح پیشنهادی کنوانسیون مذکور را که متن آن به شرح ذیل می باشد، تصویب می نماید، ماده جدید 83 مکرر به شرح ذیل ، بعد از ماده 83 اضافه می گردد:
ماده 83 مکرر - (انتقال حقوق و وظایف معین )
الف - با وجود مفاد مواد 12 - 30 - 31 و بند الف ماده 32، وقتی که یک هواپیمای ثبت شده در یک کشور متعاهد به وسیله یک بهره برداری که مرکز اصلی کار وی یا، اگر او چنین مرکز اصلی کاری را ندارد، محل اقامت دائم او در کشور متعاهد دیگر می باشد به موجب یک قرارداد اجاره دربستی یا مبادله هواپیما یا هر ترتیبات مشابه مورد بهره برداری قرار می گیرد، امکان دارد کشور ثبت کننده ، از طریق قرارداد با چنین دولت دیگری همه یا قسمتی از حقوق و وظایفش را که کشور ثبت کننده بر اساس مواد 12 - 30 - 31 بند الف ماده 32 دارا می باشد، به آن کشور انتقال دهد. کشور ثبت کننده باید از مسئولیت نسبت به وظایف و حقوق انتقال یافته ، رهایی یابد.
ب - انتقال نباید نسبت به کشورهای متعاهد دیگر موثر واقع گردد قبل از آن که قرارداد منعقده بین دولتهای دربرگیرنده آن به موجب ماده 83 نزد شورا ثبت شده و به اطلاع عموم رسیده باشد، یا موجودیت و محدوده قرارداد از طریق یک دولت طرف قرارداد به طور مستقیم به مسئولان دولت یا دولتهای متعاهد دیگر که موضوع قرارداد به آنها مربوط می گردد، ابلاغ شده باشد.
ج - مفاد بندهای الف و ب مذکور برای مواردی که شامل ماده 77 گردیده است ، نیز قابل اجرا خواهد بود.
1 - تعداد دول متعاهدی را که تصویب آنها برای لازم الاجرا شدن اصلاحیه فوق الاشعار به موجب مقررات بند الف ماده 94 کنوانسیون مذکور ضروری است 98 دولت متعاهد تعیین می نماید، و
2 - مقرر می دارد که دبیر کل سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری مقاوله نامه ای به زبانهای انگلیسی ، روسی فرانسه و اسپانیایی که دارای
اعتبار واحد می باشند، شامل اصلاح فوق الاشعار و مقررات زیر تنظیم نماید:
الف - مقاوله نامه به امضا رییس و دبیر کل مجمع خواهد رسید.
ب - مقاوله نامه برای تصویب هر دولت متعاهدی که کنوانسیون هواپیمایی بین المللی کشوری را تصویب نموده یا به آن ملحق شده است مفتوح خواهد بود.
ج - اسناد تصویب نزد سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری تودیع خواهد شد.
د - مقاوله نامه در مورد دولی که آن را تصویب نموده اند از تاریخ تودیع نود و هشتمین سند تصویب لازم الاجرا خواهد گردید.
ه - دبیر کل بلافاصله کلیه دول متعاهد را از تاریخ تودیع هر سند تصویب مقاوله نامه مطلع خواهد نمود.
و - دبیر کل تاریخ لازم الاجرا شدن مقاوله نامه مزبور را بلافاصله به همه دول طرف کنوانسیون اعلام خواهد کرد.
ز - مقاوله نامه در مورد هر دولتی که آن را متعاقب تاریخ فوق الاشعار تصویب نماید به محض تودیع اسناد تصویب نزد سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری لازم الاجرا خواهد شد.
در نتیجه به موجب تصمیم فوق الاشعار مجمع ، مقاوله نامه حاضر توسط دبیر کل سازمان تنظیم شده است .
بنا بر مراتب ، رییس و دبیر کل بیست و سومین اجلاس مجمع سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری که به این منظور طرف از مجمع اختیار دارند، مقاوله نامه حاضر را امضا می نمایند.
به تاریخ ششم اکتبر 1980، در مونترال در یک نسخه واحد به زبانهای انگلیسی ، فرانسه ، روسی و اسپانیایی که دارای اعتبار واحد می باشند، تنظیم
گردید. سند تودیع مقاوله نامه حاضر نزد بایگانی سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری باقی خواهد ماند و دبیر کل سازمان رونوشت های گواهی شده آن را برای کلیه دول طرف کنوانسیون هواپیمایی بین المللی کشوری مورخ هفتم دسامبر 1944 شیکاگو ارسال خواهد داشت .

مقاوله نامه راجع به اصلاح کنوانسیون هواپیمایی بین المللی کشوری (ماده 3 مکرر) امضا شده در مونترال 10 می 1984 مطابق با 20/2/1363

مجمع سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری ، در بیست و پنجمین اجلاس (فوق العاده ) خود در مونترال به تاریخ 10 مه 1984 با علم به این که هواپیمایی بین المللی کشوری می تواند به ایجاد و حفظ دوستی و تفاهم در میان ملل و مردم جهان بسیار کمک نماید و با وجود این سو
استفاده از آن می تواند یک تهدید برای امنیت عمومی به شمار رود، با آگاهی به تمایل اجتناب از برخورد و تشویق به همکاری بین ملل و مردم که صلح جهانی به آن بستگی دارد،
با اذعان به لزوم امکان توسعه هواپیمایی بین المللی کشوری در جهت نظم و بی خطری پرواز، با علم به اقتضای ملاحظات اولیه انسانی ، باید ایمنی و جان انسانهای داخل هواپیمایی کشوری تضمین گردد، با آگاهی به این که در کنوانسیون هواپیمایی بین المللی کشوری تنظیم شده در
شیکاگو به تاریخ هفتم دسامبر 1944 دول متعاهد - حق حاکمیت تام و مطلق هر کشوری را نسبت به فضای هوایی آن کشور به رسمیت
می شناسند،
- متعهد می شوند که آنها موظف هستند هنگام تدوین مقررات مربوط به هواپیمایی دولتی ، موضوع ایمنی هوانوردی هواپیمایی کشوری را در نظر گیرند،
- در مورد عدم استفاده از هواپیمایی کشوری برای هر منظوری مغایر با اهداف کنوانسیون توافق می کنند.
با علم به تصمیم دول متعاهد جهت اتخاذ اقدامات تخصیص یافته مناسب برای جلوگیری از تجاوز به فضای هوایی کشورهای دیگر و استفاده از هواپیمایی کشوری برای منظوری مغایر با اهداف کنوانسیون و بالا بردن ایمنی بیشتر هواپیمایی بین المللی کشوری با آگاهی به تمایل عمومی دول متعاهد مبنی بر تصدیق اصول عدم بکارگیری اسلحه علیه هواپیمایی کشوری در حال پرواز،
1 - تصمیم می گیرد که بدین منظور اصلاح کنوانسیون هواپیمایی بین المللی کشوری تنظیم شده در شیکاگو به تاریخ 7 دسامبر 1944 مطلوب می باشد.
2 - طبق مفاد بند الف ماده 94 کنوانسیون فوق الاشعار طرح اصلاح پیشنهادی کنوانسیون مذکور را که متن آن به شرح ذیل می باشد، تصویب می نماید"
ماده جدید 3 مکرر به شرح ذیل بعد از ماده 3 اضافه می گردد.
ماده 3 - مکرر
الف - دولتهای متعاهد این امر را به رسمیت می شناسند که هر کشوری باید از توسل به استفاده از اسلحه در مقابل هواپیمایی کشوری در حال پرواز اجتناب نماید و در صورت رهگیری هواپیما جان کسانی را که در هواپیما هستند و ایمنی هواپیما نباید دچار مخاطره گردد.
این مفاد به هیچ وجه نباید موجب این تعبیر گردد که به نحوی حقوق و تعهدات کشورهای مندرج در منشور ملل متحد بدین وسیله مورد اصلاح قرار گرفته است .
ب - دولتهای متعاهد این امر را به رسمیت می شناسد که هر کشور، در اعمال حق حاکمیت خود، در صورتی که یک هواپیمای کشوری در فضای هوایی سرزمین او بدون مجوز مبادرت به پرواز نموده و یا این که بنا به دلایل قابل قبول حاکی از این که هواپیما برای منظوری مغایر با اهداف این کنوانسیون به کار گرفته شده حق دارد بخواهد که هواپیما در یک فرودگاه تعیین شده فرود آید، آن کشور همچنین ممکن است به چنینی هواپیمایی هر گونه دستوری مبنی بر پایان دادن به چنین تجاوزهایی صادر نماید. به این منظور دولتهای متعاهد ممکن است به هر وسیله مقتضی که بر اساس قواعد مربوطه حقوق بین الملل و از جمله مفاد مربوطه این کنوانسیون به خصوص بند الف این ماده مبتنی باشد متوسل
گردد.
ج - هر هواپیمای کشوری الزاما باید از دستوری که بر اساس بند ب این ماده صادر شده است تبعیت نماید. به این منظور هر دولت متعاهدی الزاما ترتیبات لازم را در قوانین و مقررات داخلی خود بدهد که تبعیت مذکور برای هر هواپیمای کشوری ثبت شده در کشور مزبور و برای هر هواپیمای کشوری مورد استفاده توسط بهره برداری که مرکز اصلی کار وی یا محل اقامت دائم او در آن کشور باشد اجباری گردد. هر دولت متعاهدی الزاما باید هر گونه تخلف از چنین قوانین و مقررات را مشمول مجازات شدید قرار داده و آن را بر اساس قوانین و مقررات خود به مقامات صلاحیتدار ارجاع نماید.
د - هر دولت متعاهدی الزاما باید اقدامات مقتضی را به عمل آورد که استفاده آگاهانه از هواپیمای کشوری ثبت شده در آن کشور یا از هواپیمای
کشوری مورد استفاده توسط بهره برداری که مرکز اصلی کار و یا محل اقامت دائم او در آن کشور است برای هر منظوری که مغایر با اهداف این کنوانسیون باشد ممنوع گردد.
مفاد مزبور بر مفاد بند الف این ماده تاثیری نمی گذارد یا مفاد بندهای ب و ج این ماده را تضعیف (فسخ ) نمی نماید،
3 - تعداد دول متعاهدی را که تصویب آنها برای لازم الاجرا شدن اصلاحیه فوق الاشعار طبق مقررات بند الف ماده 94 کنوانسیون مذکور ضروری است ، 102 دولت متعاهد تعیین می نماید.
4 - مقرر می دارد که دبیر کل سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری مقاوله نامه ای به زبانهای انگلیسی ، فرانسه ، روسی و اسپانیایی که دارای
اعتبار واحد می باشند، شامل اصلاح فوق الاشعار و مقررات زیر تنظیم نماید:
الف - مقاوله نامه به امضا رییس و دبیر کل مجمع خواهد رسید.
ب - مقاوله نامه برای تصویب هر دولت متعاهدی که کنوانسیون هواپیمایی بین المللی کشوری را تصویب نموده یا به آن ملحق شده است مفتوح خواهد بود.
ج - اسناد تصویب نزد سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری تودیع خواهد شد.
د - مقاوله نامه در مورد دولی که آن را تصویب نموده اند از تاریخ تودیع یکصد و دومین سند تصویب ، لازم الاجرا خواهد گردید.
ه - دبیر کل بلافاصله کلیه دول متعاهد را از تاریخ تودیع هر سند تصویب مقاوله نامه مطلع خواهد نمود.
و - دبیر کل تاریخ لازم الاجرا شدن مقاوله نامه مزبور را بلافاصله به هر دول طرف کنوانسیون اعلام خواهد نمود.
ز - مقاوله نامه در مورد هر دولتی که آن را متعاقب تاریخ فوق الاشعار تصویب نماید به محض تودیع اسناد تصویب نزد سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری لازم الاجرا خواهد شد.
در نتیجه ، به موجب تصمیم فوق الاشعار مجمع ، مقاوله نامه حاضر توسط دبیر کل سازمان تنظیم شده است .
بنا به مراتب ، رییس و دبیر کل بیست و پنجمین اجلاس (فوق العاده ) مجمع سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری که به این منظور از طرف مجمع اختیار دارند، مقاوله نامه حاضر را امضا می نمایند.
به تاریخ دهم می 1984 در مونترال در یک نسخه واحد به زبانهای انگلیسی ، فرانسه ، روسی و اسپانیایی که دارای اعتبار واحد می باشند، تنظیم گردید سند تودیع مقاوله نامه حاضر در بایگانی سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری باقی خواهد ماند و دبیر کل سازمان رونوشتهای گواهی شده آن را برای کلیه دول طرف کنوانسیون هواپیمایی بین المللی کشوری مورخ هفتم دسامبر 1944 شیکاگو ارسال خواهد داشت .

مقاوله نامه راجع به اصلاح ماده 56 کنوانسیون هواپیمایی بین المللی کشوری امضا شده در مونترال 6 اکتبر 1989 مطابق با 14 مهر ماه 1368

مجمع سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری در بیست و هفتمین اجلاس خود در مونترال به تاریخ 6 اکتبر 1989 با آگاهی به تمایل عمومی دول متعاهد نسبت به افزایش اعضا کمیسیون هوانوردی ، با توجه به اقتضای افزایش عضویت آن نهاد از 15 به 19، و با توجه به لزوم اصلاح کنوانسیون هواپیمایی بین المللی کشوری تنظیم شده در شیکاگو مورخ هفتم دسامبر 1944، بدین منظور
1 - طبق مفاد بند الف ماده 94 کنوانسیون فوق الاشعار، طرح اصلاح پیشنهادی کنوانسیون مذکور را که متن آن به شرح ذیل می باشد تصویب می نماید:
"در ماده 56 کنوانسیون عبارت 19 عضو جایگزین 15 عضو خواهد گردید".
2 - تعداد دول متعاهدی را که تصویب آنها برای لازم الاجرا شدن اصلاحیه فوق الاشعار طبق مقررات بند الف ماده 94 کنوانسیون مذکور ضروری است ، 108 دولت متعاهد تعیین می نماید،
3 - مقرر می دارد که دبیر کل سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری مقاوله نامه ای به زبانهای انگلیسی ، فرانسه ، روسی و اسپانیایی که دارای
اعتبار واحد باشند، شامل اصلاح فوق الاشعار و مقررات زیر تنظیم نماید:
الف - مقاوله نامه به امضا رییس و دبیر کل مجمع خواهد رسید. ب - مقاوله نامه برای تصویب هر دولت متعاهد که کنوانسیون هواپیمایی
بین المللی کشور را تصویب نموده یا به آن ملحق شده است مفتوح خواهد بود.
ج - اسناد تصویب نزد سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری تودیع خواهد شد.
د - مقاوله نامه در مورد دولی که آن را تصویب نموده اند از تاریخ تودیع یکصد و هشتمین سند تصویب ، لازم الاج 6را خواهد گردید.
ه - دبیر کل بلافاصله کلیه دول متعاهد را از تاریخ تودیع هر سند تصویب مقاوله نامه مطلع خواهد نمود.
و - دبیر کل تاریخ لازم الاجرا شدن مقاوله نامه مزبور را بلافاصله به همه دول طرف کنوانسیون اعلام خواهد نمود.
ز - مقاوله نامه در مورد هر دولتی که آن را متعاقب تاریخ فوق الاشعار تصویب نماید به محض تودیع اسناد تصویب نزد سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری لازم الاجرا خواهد شد.
در نتیجه ، به موجب تصمیم فوق الاشعار مجمع ، مقاوله نامه حاضر توسط دبیر کل سازمان تنظیم شده است .
بنا به مراتب ، رییس و دبیر کل بیست و هفتمین اجلاس مجمع سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری که به این منظور از طرف مجمع اختیار دارند، مقاوله نامه حاضر را امضا می نمایند.
به تاریخ ششم اکتبر 1989، مونترال در یک نسخه واحد به زبانهای انگلیسی ، فرانسه ، روسی و اسپانیایی که دارای اعتبار واحد می باشند، تنظیم گردید سند تودیع مقاوله نامه حاضر در بایگانی سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری باقی خواهد ماند و دبیر کل سازمان رونوشتهای گواهی شده آن را برای کلیه دول طرف کنوانسیون هواپیمایی بین المللی کشوری مورخ هفتم دسامبر 1944 شیکاگو ارسال خواهد داشت .

مقاوله نامه راجع به اصلاح بند الف ماده 50 کنوانسیون هواپیمایی بین المللی کشوری امضا شده در مونترال 26 اکتبر 1990 مطابق با 4 آبان 1369

مجمع سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری ، در بیست و هشتمین اجلاس (فوق العاده ) خود در مونترال به تاریخ 26 اکتبر 1990،
با آگاهی به تمایل تعداد زیادی از دول متعاهد نسبت به افزایش اعضا شورا برای موازنه بهتر، از طریق ازدیاد نمایندگی دول متعاهد،
با توجه به اقتضای افزایش عضویت آن نهاد از سی و سه به سی و شش ، با توجه به لزوم اصلاح کنوانسیون هواپیمایی بین المللی کشوری تنظیم شده در شیکاگو مورخ هفتم دسامبر 1944 بدین منظور،
1 - طبق مفاد بند الف ماده 94 کنوانسیون فوق الاشعار، طرح اصلاح پیشنهادی کنوانسیون مذکور را که متن آن به شرح ذیل می باشد تصویب می نماید:
"عبارت دوم بند الف ماده 50 کنوانسیون با جایگزینی سی و شش به جای سی و سه اصلاح خواهد شد".
2 - تعداد دول متعاهدی که تصویب آنها برای لازم الاجرا شدن اصلاحیه فوق الاشعار طبق مقررات بند الف ماده 94 کنوانسیون مذکور ضروری است ، 108 دولت متعاهد تعیین می نماید
3 - مقرر می دارد که دبیر کل سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری مقاوله نامه ای به زبانهای انگلیسی ، فرانسه ، روسی و اسپانیایی که دارای
اعتبار واحد باشند شامل اصلاح فوق الاشعار و مقررات زیر تنظیم نماید:
الف - مقاوله نامه به امضا رییس و دبیر کل مجمع خواهد رسید.
ب - مقاوله نامه برای تصویب هر دولت متعاهدی که کنوانسیون هواپیمایی بین المللی کشوری را تصویب نموده یا به آن ملحق شده است مفتوح خواهد بود.
ج - اسناد تصویب نزد سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری تودیع خواهد شد.
د - مقاوله نامه در مورد دولی که آن را تصویب نموده اند از تاریخ تودیع یکصد و هشتمین سند تصویب ، لازم الاجرا خواهد گردید.
ه - دبیر کل بلافاصله کلیه دول متعاهد را از تاریخ تودیع هر سند تصویب مقاوله نامه مطلع خواهد نمود.
و - دبیر کل تاریخ لازم الاجرا شدن مقاوله نامه مزبور را بلافاصله به همه دول طرف کنوانسیون اعلام خواهد نمود.
ز - مقاوله نامه در مورد هر دولتی که آن را متعاقب تاریخ فوق الاشعار تصویب نماید به محض تودیع اسناد تصویب نزد سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری لازم الاجرا خواهد شد.
در نتیجه ، به موجب تصمیم فوق الاشعار مجمع ، مقاوله نامه حاضر توسط دبیر کل سازمان تنظیم شده است .
بنا به مراتب ، رییس و دبیر کل بیست و هشتمین اجلاس (فوق العاده ) مجمع سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری که به این منظور از طرف مجمع اختیار دارند، مقاوله نامه حاضر را امضا می نمایند.
به تاریخ بیست و ششم اکتبر 1990، در مونترال در یک نسخه واحد به زبانهای انگلیسی ، فرانسه ، روسی و اسپانیایی که دارای اعتبار واحد می باشند، تنظیم گردید.
سند تودیع مقاوله نامه حاضر در بایگانی سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری باقی خواهد ماند و دبیر کل سازمان رونوشتهای گواهی شده آن را برای کلیه دول طرف کنوانسیون هواپیمایی بین المللی کشوری مورخ هفتم دسامبر 1944 شیکاگو ارسال خواهد داشت .
قانون فوق مشتمل بر ماده واحده و هشت مقاوله نامه اصلاحی ضمیمه در جلسه روز چهارشنبه بیست و دوم اردیبهشت ماه یک هزار و سیصد و هفتاد و دو مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 12/3/1372 به تایید شورای نگهبان رسیده است .
رئیس مجلس شورای اسلامی - علی اکبر ناطق نوری

نوع : قانون

شماره انتشار : 14069

تاریخ تصویب : 1372/02/22

تاریخ ابلاغ : 1372/04/08

دستگاه اجرایی : وزارت راه وترابری -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.