×

قانون برقراری حقوق وظیفه یا مستمری بازماندگان آن دسته از مهاجران و کسانی که به مناطق جنگی مراجعت نموده و به علت برخورد با مواد منفجره معلول یا فوت می شوند

قانون برقراری حقوق وظیفه یا مستمری بازماندگان آن دسته از مهاجران و کسانی که به مناطق جنگی مراجعت نموده و به علت برخورد با مواد منفجره معلول یا فوت می شوند

قانون-برقراری-حقوق-وظیفه-یا-مستمری-بازماندگان-آن-دسته-از-مهاجران-و-کسانی-که-به-مناطق-جنگی-مراجعت-نموده-و-به-علت-برخورد-با-مواد-منفجره-معلول-یا-فوت-می-شوند
ماده واحده - آن دسته از مهاجران و کسانی که در مناطق جنگی به علت برخورد با مواد منفجره از قبیل نارنجک ، مین ، گلوله توپ و غیره معلول یا فوت شده یا می شوند، حسب مورد در حکم جانباز یا شهید تلقی و طبق ضوابط بنیاد شهید و بنیاد جانبازان از حقوق و مزایای شهیدان و جانبازان جنگ تحمیلی برخوردار می شوند.
تبصره 1 - در صورتی که ثابت شود افراد موضوع این قانون به فساد اخلاقی یا ضد انقلاب مشهور بوده یا بر اثر سهل انگاری خود یا بازماندگانش موجب انفجار باشند از طریق کمیته امداد امام (ره ) تحت پوشش قرار می گیرند.
تبصره 2 - چنانچه افراد موضوع این قانون به علت برخورد با مواد منفجره ، دچار ضایعات و خسارتهای مالی شوند، از سوی استانداریهای ذیربط
خسارتها و ضایعات وارد شده طبق ضوابط مندرج در آیین نامه اجرایی این قانون جبران می گردد، مشروط بر آن که علت حادثه ، سهل انگاری آنان نباشد.
دولت مکلف است همه ساله بودجه مورد نیاز تبصره 1 و 2 را تامین و در اختیار وزارت کشور و کمیته امداد امام خمینی (ره ) قرار دهد.
تبصره 3 - استانداریها موظفند مراتب معلولیت یا فوت را جهت برقراری حقوق وظیفه یا مستمری بازماندگان حسب مورد، به بنیاد مستضعفان و جانبازان یا بنیاد شهید اعلام نمایند.
تبصره 4 - مرجع تشخیص فوت ، معلولیت ، خسارت ، شهرت به فساد یا ضد انقلاب ، عمد یا سهل انگاری موضوع این قانون ، کمیسیونی می باشد که بر اساس آیین نامه اجرایی این قانون و طبق ضوابط بنیاد شهید و بنیاد جانبازان در استانداریهای مربوط تشکیل می شود.
تبصره 5 - محدوده مناطق جنگی ، توسط ستاد کل نیروهای مسلح و محدوده مناطق در حال بازسازی توسط ستاد مرکزی بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده کشور تعیین و به وزارت کشور اعلام می شود.
تبصره 6 - بنیاد مستضعفان و جانبازان و بنیاد شهید موظفند حقوق وظیفه معلولان و مستمری بازماندگان شهدای موضوع این قانون را که در وزارتخانه ها، نیروهای مسلح ، نهادهای انقلاب اسلامی ، موسسه ها، شرکتها و کارخانه های دولتی ، بانکها، شهرداریها و کلیه دستگاه هایی که به نحوی از بودجه دولت استفاده می نمایند، مشغول بوده یا هستند، در صورتی که این گونه دستگاه های جهت معلولان و شهیدان مقررات خاصی نداشته باشند، طبق ضوابط بنیاد مستضعفان و جانبازان و بنیاد شهید برقرار و پرداخت نمایند.
تبصره 7 - آیین نامه اجرایی این قانون توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و با هماهنگی ستاد مرکزی بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده ، وزارت کشور، بنیاد شهید انقلاب اسلامی و بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی و کمیته امداد امام خمینی (ره ) ظرف دو ماه تهیه می شود و به تصویب هیات وزیران می رسد.
قانون فوق مشتمل بر ماده واحده و هفت تبصره در جلسه روز سه شنبه نهم شهریور ماه یک هزار و سیصد و هفتاد و دو مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 21/6/1372 به تایید شورای نگهبان رسیده است .
رئیس مجلس شورای اسلامی - علی اکبر ناطق نوری




نوع : قانون

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1372/06/09

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.