×

قانون استخدامی کارکنان مجلس شورای اسلامی

قانون استخدامی کارکنان مجلس شورای اسلامی

قانون-استخدامی-کارکنان-مجلس-شورای-اسلامی
فصل اول - کلیات
ماده 1 - امور استخدامی مستخدمین مجلس شورای اسلامی که از این پس در این قانون مجلس خوانده می شود، تابع مقررات این قانون خواهد بود.
ماده 2 - کارکنان مجلس عبارتند از:
الف - مستخدمین رسمی که برای تصدی یکی از پستهای ثابت سازمانی استخدام شده یا می شوند.
ب - مستخدمین پیمانی که برای مدت معین و کار مشخص به استخدام درمی آیند.
ج - کارکنان قراردادی و خرید خدمت که فقط برای مشاغلی فنی و تخصصی به کار گرفته می شوند.
د - متصدیان مشاغل کارگری که مشمول قانون کار خواهند بود.
تبصره 1 - ضوابط استخدامی مستخدمین پیمانی ، قراردادی و خرید خدمت توسط اداره امور پرسنلی تهیه و پس از تایید شورای اداری به تصویب کمیسیون مشترک امور اداری و استخدامی و دیوان محاسبات و بودجه و امور مالی مجلس خواهد رسید.
تبصره 2 - تشخیص مشاغل کارگری با پیشنهاد اداره امور پرسنلی (طبق ضوابط و آیین نامه های قانون استخدام کشوری ) با شورای اداری خواهد بود.
تبصره 3 - محافظین نمایندگان تا زمانی که به عنوان محافظ از طرف نماینده مورد تایید باشند جز مستخدمین قراردادی مجلس محسوب می گردند. در صورتی که این گونه افراد در وزارتخانه ها، موسسات و شرکتهای دولتی ، نهادهای انقلاب اسلامی ، شهرداریها و موسسات و شرکتهای دولتی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر نام است به استخدام رسمی یا ثابت درآمده یا درآیند این مدت با رعایت مقررات مربوط صرفا از نظر بازنشستگی جزو سنوات خدمت دولتی آنان منظور و محسوب خواهد شد.
ماده 3 - به منظور نظارت بر حسن اجرای این قانون و انجام وظایفی که در آن مشخص گردیده است ، شورای اداری مرکب از کارپرداز اداری و مالی ، رییس سازمان اداری ، مدیر کل اداری و مالی ، نماینده کمیسیون امور اداری و استخدامی ، نمایند کمیسیون دیوان محاسبات تشکیل می گردد.
تبصره - وظایف شورای اداری غیر از آن چه که در این قانون پیش بینی شده ، توسط شورا تهیه و به تصویب هیات رییسه مجلس خواهد رسید.
ماده 4 - پست سازمانی عبارت از محلی است که به طور مستمر برای یک شغل و ارجاع آن به یک مستخدم در نظر گرفته شده است .
فصل دوم - ورود به خدمت و استخدام
ماده 5 - داوطلبان استخدام در مجلس باید دارای شرایط ذیل باشند:
الف - اعتقاد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و اصل ولایت فقیه .
ب - تابعیت جمهوری اسلامی ایران .
ج - تدین و عمل به احکام اسلام یا یکی از ادیان رسمی شناخته شده در قانون اساسی .
د - داشتن حداقل هجده سال تمام و حداکثر چهل سال تمام .
ه - دارا بودن برگ خاتمه خدمت زیر پرچم (دوره ضرورت ) یا معافیت دائم .
و - داشتن حداقل گواهینامه پایان دوره راهنمایی تحصیلی .
ز - داشتن توانایی جسمی و تخصص انجام کاری که برای آن استخدام می شود.
ح - عدم اعتیاد به مواد مخدر.
ط - نداشتن سابقه محکومیت جزایی و سیاسی موثر به گواهی مقامات ذیصلاح .
تبصره 1 - استخدام مستخدمینی که از سوی هیاتهای پاکسازی ، بازسازی ، تخلفات اداری و یا هیاتهای مشابه منفصل ، اخراج ، بازنشسته یا بازخرید شده اند در مجلس ممنوع می باشد.
تبصره 2 - حداکثر سن مذکور در این ماده در مورد داوطلبین استخدام لیسانس به بالا برای مشاغل تخصصی نادر به تشخیص شورای اداری 45 سال تمام می باشد.
ماده 6 - امتحان یا مصاحبه تخصصی برای استخدام افراد داوطلب توسط اداره امور پرسنلی و مراحل گزینش عقیدتی و سیاسی و اخلاقی به وسیله هسته گزینش انجام می گیرد.
ماده 7 - داوطلبان استخدام رسمی در مجلس ، پس از گذراندن مراحل مذکور در ماده 8 یک دوره آزمایشی که حداقل آن شش ماه و حداکثر دو سال خواهد بود را طی خواهند نمود.
ماده 8 - افرادی که در طی دوره آزمایشی لیاقت ، کاردانی و علاقه به کار از خود نشان بدهند و صلاحیت ادامه خدمت (بر اساس نظر هسته گزینش ) داشته باشند پس از پیشنهاد مدیر کل مربوطه و تایید رییس سازمان اداری در پایان دوره آزمایشی به استخدام رسمی در خواهند آمد و مدت خدمت آزمایشی جز خدمت آنان محسوب خواهد شد.
تبصره 1 - افرادی که در طی دوره آزمایشی صالح تشخیص داده نشوند به خدمت آنان خاتمه داده می شود. حقوق مرخصی استحقاقی استفاده نشده به علاوه کسور بازنشستگی سهم مستخدم این قبیل مستخدمین به آنان پرداخت خواهد شد.
تبصره 2 - انتقال و یا ماموریت کارکنان (اعم از اداری و یا آموزشی ) در دوران خدمت آزمایشی امکان پذیر نیست .
تبصره 3 - حکم استخدام رسمی (قطعی ) مستخدمین پس از پایان مدت دو سال به هر صورت تهیه و صادر خواهد شد.
فصل سوم - آموزش و ارزشیابی
ماده 9 - کارپردازی مجلس می تواند به منظور بالا بردن سطح آگاهیهای عقیدتی ، سیاسی ، علمی و تخصصی و تواناییهای عملی مستخدمین با توجه به احتیاجات خود در حدود خط مشی مصوب هیات رییسه ، برنامه های آموزشی لازم را تنظیم و به مورد اجرا درآورد.
ماده 10 - رییس سازمان اداری مجلس موظف است در پایان هر سال استعداد، لیاقت ، کاردانی ، تعهد و عملکرد مستخدمین را مورد ارزیابی قرار داده و خدمات ارائه شده آنان را در طول دوره ارزیابی به منظور اعمال افزایش سنواتی و ارتقا گروه مشخص نماید.
ماده 11 - عوامل و معیارها و نحوه ارزشیابی مستخدمین مجلس جهت استفاده از ضریب افزایش سنواتی و ارتقا گروه ، مطابق ضوابطی است که توسط رییس سازمان اداری تهیه و به تصویب شورای اداری خواهد رسید.
فصل چهارم - حقوق و مزایا
ماده 12 - مستخدمین رسمی مجلس شورای اسلامی تابع قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت و اصلاحات بعدی آن می باشند.
تبصره - آیین نامه اجرایی این ماده توسط شورای اداری تهیه و به تصویب کمیسیون مشترک امور اداری و استخدامی ، دیوان محاسبات و بودجه و امور مالی مجلس خواهد رسید.
ماده 13 - به مستخدمین زن شاغل و بازنشسته و وظیفه بگیر مشمول این قانون که همسر آنان قادر به کار نبوده و خود به تنهایی متکفل مخارج
فرزندان می باشند مزایای کمک هزینه عائله مندی موضوع بند 1 ماده 9 قانون نظام هماهنگ پرداخت خواهد شد.
ماده 14 - مستخدمین رسمی مجلس به استناد شغلی که برای آن استخدام می شوند در اولین گروه مربوط تخصیص می یابند و در صورتی که دارای سوابق خدمت دولتی قابل قبول باشند به ازا هر سال خدمت از 3% افزایش سنواتی حقوق مبنا آخرین گروه مربوط که بر اساس مقاطع تحصیلی آنان تعیین می شود
برخوردار خواهند شد. لیکن احتساب این گونه سوابق از لحاظ ارتقا گروه منوط به اتمام دوره آزمایشی و صدور حکم قطعی خواهد بود. ملاک احتساب سوابق خدمت دولتی قابل قبول مجلس و همچنین نحوه احتساب سوابق در بخش خصوصی طبق ضوابط مشمولین قانون استخدام کشوری می باشد.
ماده 15 - برقراری فوق العاده های اضافه کار ساعتی ، روزانه ، سختی شرایط محیط کار و همچنین پرداخت هزینه های سفر، نقل مکان ، ایاب و ذهاب ، عیدی و پاداش و نحوه تهیه و تحویل لباس کار کارکنان مجلس بر اساس مقررات مورد عمل مستخدمین مشمول قانون استخدام کشوری خواهد بود.
تبصره - فوق العاده نوبت کاری و کشیک برای کارکنان واحدهای بهداری ، غذاخوری ، موتوری ، فنی و سایر مستخدمینی که در ساعات غیر متعارف اداری انجام وظیفه می نمایند بر اساس ضوابطی که توسط اداره امور پرسنلی مجلس تهیه و به تصویب شورای امور اداری می رسد پرداخت خواهد شد.
ماده 16 - مستخدمین مجلس از نظر مرخصی استحقاقی ، استعلاجی ، بدون حقوق ، خدمت نیمه وقت بانوان ، استعفا، نقل و انتقال و ماموریتها، رسیدگی به تخلفات اداری ، ترک تابعیت ، ساعات کار، آمادگی به خدمت ، بازخریدی و بازنشستگی ، حداقل و حداکثر حقوق تابع مقررات مربوط به مستخدمین رسمی مشمول قانون استخدام کشوری خواهند بود.
ماده 17 - اداره امور پرسنلی مجلس مکلف است بر اساس مقررات این قانون و طرح طبقه بندی مشاغل ، مستخدمین شاغل خود را در گروه استحقاقی تخصیص دهد.
ماده 18 - مجموع پرسنل رسمی و پیمانی مجلس از دو برابر و مجموع نیروهای مذکور در بندهای "ج " و "د" ماده 2 این قانون از دو سوم تعداد
نمایندگان هر دوره تجاوز نخواهد کرد.
تبصره - استاندارد مشاغل تشکیلات اداری مجلس و ضوابط پرداخت فوق العاده کارانه با توجه به ضوابط و آیین نامه های قانون استخدامی کشوری توسط اداره امور پرسنلی مجلس تهیه و با تایید شورای اداری به تصویب هیات رییسه مجلس خواهد رسید.
ماده 19 - در مواردی که این قانون مسکوت است ملاک قوانین و آیین نامه ها و اصلاحات بعدی قانون استخدام کشوری خواهد بود. و با تصویب این قانون کلیه مقررات قبلی مربوط به استخدام مستخدمین مجلس شورای اسلامی و قوانین مغایر لغو می گردد.
ماده 20 - رییس سازمان اداری مجلس موظف است آیین نامه اجرایی این قانون و تشکیلات تفصیلی و پستهای سازمانی مورد نیاز و طرح طبقه بندی مشاغل که شامل دستورالعمل ارزیابی مشاغل و شرح وظایف و شرایط احراز رشته های شغلی و جدول تخصیص مشاغل و شرایط احراز گروه های ورودی و همچنین جدول حداقل و حداکثر فوق العاده شغل را ظرف مدت سه ماه تهیه و پس از تایید شورای اداری به تصویب کمیسیون مشترک امور اداری و استخدامی و دیوان محاسبات و بودجه و امور مالی مجلس برسانند.
تبصره - تغییرات و اصلاحات بعدی نیز به ترتیب ماده فوق عمل خواهد شد.
ماده 21 - امور استخدامی مستخدمین مجلس شورای اسلامی از تاریخ 25/9 /1371 تابع این مقررات خواهد بود.
قانون فوق مشتمل بر بیست و یک ماده و سیزده تبصره در جلسه روز یک شنبه بیست و سوم آبان ماه یک هزار و سیصد و هفتاد و دو مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 3/9/1372 به تایید شورای نگهبان رسیده است .
رئیس مجلس شورای اسلامی - علی اکبر ناطق نوری




نوع : قانون

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1372/08/23

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.