×

قانون اصلاح موادی از آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی

قانون اصلاح موادی از آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی

قانون-اصلاح-موادی-از-آئین-نامه-داخلی-مجلس-شورای-اسلامی
ماده واحده - موادی از آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی به شرح ذیل اصلاح می شود:
1 - بند ج ماده 76 :
ج - برای مذاکره در باب کلیات لایحه بودجه سالانه کشور ده ساعت شامل سه و نیم ساعت برای مخالفین ، سه و نیم ساعت برای موافقین ، یک ساعت مخبر کمیسیون و دو ساعت نماینده دولت و برای هر ناطق پانزده دقیقه که می تواند تمام و یا قسمتی از وقت یک نفر دیگر را نیز استفاده نماید.
2 - ماده 106:
ماده 106 - لایحه بودجه کل کشور و یا چند دوازدهم و متمم و اصلاحیه های آن دو شوری است و ترتیب رسیدگی به شرح ذیل می باشد:
الف - شور اول :
1 - نمایندگان مجلس از زمان تقدیم لایحه بودجه توسط دولت تا مدت پنج روز می توانند پیشنهادهای درآمدی و حداکثر تا سه روز پس از تصویب شور اول در مجلس ، دیگر پیشنهادهای خود را کتبا به کمیسیونهای تخصصی و رونوشتی از آن را به کمیسیون برنامه و بودجه تحویل نمایند.
2 - کمیسیونهای تخصصی موظفند حداکثر پس از دو هفته از تاریخ ارجاع لایحه به کمیسیون ضمن بررسی پیشنهادهای نمایندگان ، گزارش خود را در زمینه درآمدهای مربوط به بخش خود به کمیسیون برنامه و بودجه تقدیم نمایند.
3 - کمیسیون مشترک برنامه و بودجه و امور اقتصادی و دارایی و تعاون در شور اول درآمدهای مالیاتی ، نفت ، سایر درآمدها و درآمدهای اختصاصی را بررسی نموده و پیشنهادهای کمیسیونهای تخصصی را مورد توجه قرار می دهد. در صورت وجود اختلاف نظر با کمیسیون تخصصی موضوع با حضور و حق رای اعضا کمیسیون مربوطه مجددا بررسی و تصمیم نهایی اتخاذ می گردد.
تبصره 1 - در هنگام رای گیری اعضا کمیسیون تخصصی و کمیسیون برنامه و بودجه حق رای خواهند داشت .
تبصره 2 - کمیسیون مشترک برنامه و بودجه و امور اقتصادی و دارایی و تعاون موظفند حداکثر ظرف مدت یک ماه از تاریخ تقدیم بودجه ، گزارش شور اول به انضمام قسمت درآمدها را جهت بررسی به مجلس تقدیم نمایند.
4 - در شور اول پس از بحث در کلیات بودجه و تصویب آن ، بحث در مورد درآمدها (نفت ، مالیات ، درآمدهای اختصاصی و سایر درآمدها) انجام خواهد شد.
5 - در بررسی هر قسمت از درآمدها ابتدا پیشنهادهای چاپ شده کمیسیونهای تخصصی و سپس پیشنهادهای جامع نمایندگان مطرح خواهد شد و نهایتا پیشنهاد کمیسیون مشترک برنامه و بودجه و امور اقتصادی و دارایی و تعاون با تلفیق پیشنهادهای مصوب به رای گذارده خواهد شد.
تبصره 1 - پیشنهادهای کمیسیونهای تخصصی و نمایندگان بایستی همراه با گزارش کلیات بودجه توسط اداره کل قوانین تکثیر و توزیع گردد.
تبصره 2 - در بررسی پیشنهادها مطابق معمول شور دوم عمل می گردد.
ب - شور دوم :
1 - درآمدهای مصوب در شور اول غیر قابل تغییر بوده و هزینه ها بایستی حداکثر در سقف درآمدها تعیین گردد.
2 - کمیسیون برنامه و بودجه پس از تعیین سقفهای درآمدی در شور اول موظف است سهم هر بخش را بر اساس منطق برنامه تعیین و همراه سیاستهای بودجه به کمیسیونهای تخصصی ابلاغ نماید. کمیسیونهای تخصصی بایستی ضمن بررسی پیشنهادهای نمایندگان حداکثر ظرف یک هفته گزارش خود را به کمیسیون برنامه و بودجه ارائه نمایند.
تبصره 1 - ایجاد و یا حذف هر گونه ردیف با پیشنهاد کمیسیون تخصصی مربوطه خواهد بود.
تبصره 2 - نمایندگان پیشنهاددهنده در صورتی که پیشنهادهایشان در کمیسیون تخصصی تصویب نشده باشد می توانند پیشنهاد خود را در جلسه علنی مطرح نمایند.
3 - کمیسیون برنامه و بودجه حداکثر یک هفته پس از تصویب شور اول نسبت به تشکیل کمیسیون مشترک با کمیسیونهای تخصصی بر اساس جدول زمانی اعلام شده اقدام نموده و نسبت به بررسی پیشنهادها و اخذ رای اقدام می نماید. مدت زمان تشکیل کمیسیونهای مشترک حداکثر ده روز خواهد بود.
4 - کمیسیون برنامه و بودجه پس از تشکیل آخرین جلسه کمیسیون مشترک حداکثر ظرف یک هفته نسبت به تنظیم مصوبات کمیسیونهای مشترک اقدام و گزارش نهایی را تقدیم مجلس می نماید.
تبصره - تنظیم نهایی گزارش در حد تراز نهایی درآمدها و هزینه ها و هماهنگی مصوبات با قانون برنامه (موضوع ماده 113) مجاز می باشد.
5 - در شور دوم ، گزارش کمیسیون برنامه و بودجه در مجلس مطرح می گردد و پیشنهاد جدید پذیرفته نمی شود، و به ترتیب به پیشنهادهای چاپی در مورد ماده واحده و تبصره ها و ردیفهای رسیدگی می گردد.
پیشنهادهای کمیسیونهای تخصصی و نمایندگان به ترتیب پیشنهاد جامعتر به تشخیص هیات رییسه از بین پیشنهادهای چاپ شده مطرح خواهد شد.
تبصره - آن تعداد از پیشنهادهای نمایندگان که در کمیسیونهای تخصصی به تصویب نرسیده باشد همراه با گزارش کمیسیونهای تخصصی و به کمیسیون برنامه و بودجه بایستی توسط اداره کل قوانین چاپ و همزمان با گزارش شور دوم کمیسیون برنامه و بودجه در بین نمایندگان توزیع گردد.
6 - در بررسی پیشنهادهای مدت توضیح توسط پیشنهاددهنده ، مخالف ، موافق ، مخبر کمیسیون برنامه و بودجه و نماینده دولت هر کدام پنج دقیقه خواهد بود.
3 - ماده 107:
ماده 107 - هنگام طرح شور اول و دوم لایحه بودجه در مجلس ، جلسات باید بلاانقطاع در کلیه ایام هفته غیر از جمعه و تعطیلات رسمی حداقل روزی شش ساعت منعقد گردد و تا موقعی که شور و مذاکره پایان نیافته و رای مجلس اخذ نشده است از دستور خارج نمی شود و هیچ لایحه و طرح دیگری قابل طرح نیست مگر لایحه یک یا چند دوازدهم بودجه در صورت ضرورت .
تبصره 1 - در صورت ضرورت با پیشنهاد رییس مجلس و تصویب مجلس در روزهای جمعه و تعطیلات رسمی نیز می توان برای بررسی لایحه بودجه تشکیل جلسه داد.
تبصره 2 - اگر مطلب فوری و فوتی اعم از لوایح و طرحهای دوفوریتی و غیره پیش آید که به تشخیص مجلس تاخیر آن موجب زیان جبران ناپذیری باشد در این صورت برای طرح و تصویب آن زمان محدودی معین می شود. قانون فوق مشتمل بر ماده واحده در جلسه روز سه شنبه بیست و سوم آذر ماه یک هزار و سیصد و هفتاد و دو مجلس شوری اسلامی تصویب و در تاریخ 1/10/1372به تایید شورای نگهبان رسیده است .
رئیس مجلس شورای اسلامی - علی اکبر ناطق نوری

نوع : آیین نامه

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1372/09/23

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.