×

قانون موافقتنامه فرهنگی ، علمی و آموزشی بین دولتهای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکمنستان

قانون موافقتنامه فرهنگی ، علمی و آموزشی بین دولتهای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکمنستان

قانون-موافقتنامه-فرهنگی-،-علمی-و-آموزشی-بین-دولتهای-جمهوری-اسلامی-ایران-و-جمهوری-ترکمنستان

وکیل


ماده واحده - موافقتنامه فرهنگی ، علمی و آموزشی بین دولتهای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکمنستان مشتمل بر یک مقدمه و (16) ماده تصویب و اجازه تبادل اسناد آن داده می شود.
بسم الله الرحمن الرحیم
موافقتنامه فرهنگی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری ترکمنستان دولتین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکمنستان به منظور تحکیم روابط دوستانه فرهنگی و مودت اسلامی بین دو ملت دوست و برادر برای بسط و گسترش همکاری در زمینه های فرهنگی ، علمی و آموزشی و جهانگری تصمیم به انعقاد موافقتنامه زیر گرفتند:
ماده 1 - طرفین متعاهدین کوشش خواهند کرد با استفاده از کلیه طرق ممکنه روابط فرهنگی بین دو کشور را بر اساس حقوق متقابل و احترام به مقررات داخلی یکدیگر با رعایت ضوابط اسلامی گسترش داده و مردم کشور خویش را با فرهنگ و تمدن طرف دیگر آشنا سازند.
ماده 2 - طرفین متعاهدین همکاری مشترک در زمینه های فرهنگی ، علمی ، فنی ، آموزشی و هنری و سایر امور مربوطه را تشویق و تسهیل نموده و بدین منظور اقدامات ذیل را معمول خواهند داشت :
الف - مبادله کتب ، نشریات ، عکس ، اسلاید، نوار، فیلم و میکروفیلم و کارشناس در زمینه های آموزشی ، تاریخی ، فرهنگی ، هنری ، باستان شناسی ، معماری ، مردم شناسی ، جهانگردی و هنرهای سنتی و ورزشی .
ب - مبادله گروه های فرهنگی ، هنری و علمی در زمینه های مورد علاقه .
ج - برگزاری هفته های فرهنگی ، فیلم و جلسات سخنرانی و شبهای شعر.
د - تشکیل نمایشگاه های مختلف منجمله کتاب و آثار هنرهای تجسمی ، صنایع دستی و سنتی و شرکت در نمایشگاه ها و جشنواره های ملی و بین المللی .
ه - همکاری بین کتابخانه های ملی و مراکز اسناد و مدارک دو کشور.
و - گنجاندن مطالب و اطلاعات مفید و صحیح از تاریخ ، فرهنگ و جغرافیای کشور طرف مقابل در کتابهای درسی خود.
ز - همکاری در زمینه چاپ و نشر و مطبوعات و ایجاد تسهیلات لازم در این زمینه .
ح - همکاری بین فیلمخانه های ملی و تبادل فیلمهای سینمایی و سایر آثار تصویری .
ماده 3 - طرفین متعاهدین همکاری بین دانشگاهها، موسسات علمی ، آموزشی و پژوهشی و مراکز فرهنگی ، هنری و اسلامی موجود در دو کشور را در محدوده قوانین و مقررات داخلی خود تشویق خواهند کرد.
ماده 4 - طرفین متعاهدین مبادله استادان ، محققین ، علما، دانشمندان ، معلمان و کارشناسان آموزشی و هنرمندان را تشویق و تسهیلات لازم را جهت مسافرت آنان فراهم خواهند آورد.
ماده 5 - طرفین یکدیگر را از تشکیل اجلاسها، سمینارها، کنفرانسها، سمپوزیمها، گردهمائی ها و مسابقات جشنواره های علمی ، آموزشی ، پژوهشی ، فرهنگی هنری و ورزشی ملی و بین المللی که در کشورشان برگزار می گردد آگاه و ضمن دعوت از طرف مقابل تسهیلات لازم را جهت شرکت نمایندگان مربوطه فراهم خواهند ساخت .
ماده 6 - طرفین متعاهدین در حدود امکانات خود بورسهای تحصیلی ، فنی و حرفه ای در رشته های مورد علاقه در اختیار طرف دیگر قرار خواهند داد.
ماده 7 - طرفین متعاهدین همکاری بین سازمانها و موسسات رادیویی و تلویزیونی ، سینمایی ، مطبوعاتی و خبرگزاری یکدیگر را تشویق و تسهیلات لازم را به منظور مبادله اطلاعات و تجربیات و اعزام کارشناس معمول خواهند داشت و نسبت به افتتاح دفاتر نمایندگی مربوطه اقدامات مقتضی را به عمل خواهند آورد.
ماده 8 - طرفین متعاهدین با تاسیس مراکز و انجمنهای فرهنگی در کشورهای یکدیگر موافقت نموده و تسهیلات لازم را بدین منظور فراهم خواهند آورد.
ماده 9 - طرفین متعاهدین شرایط و ضوابط لازم جهت ارزشیابی گواهینامه های تحصیلی و علمی مدارس و آموزشگاه ها و دانشگاه های یکدیگر را مورد بررسی قرار خواهند داد.
ماده 10 - طرفین متعاهدین همکاری بین سازمانهای ورزشی دو کشور را تشویق و موجبات برگزاری مسابقات دوستانه بین تیمهای ورزشی را فراهم و نسبت به تبادل و استخدام مربی در رشته های مورد علاقه خویش اقدامات لازم را به عمل خواهند آورد.
ماده 11 - طرفین متعاهدین جهانگردی بین دو کشور را که وسیله موثری برای ایجاد تفاهم متقابل بین دو ملت است تشویق خواهند نمود و تسهیلات لازم را جهت توسعه این امر فراهم خواهند آورد.
ماده 12 - طرفین متعاهدین گسترش و ترویج زبان و ادبیات یکدیگر را تشویق و تسهیلات لازم را بدین منظور فراهم خواهند ساخت .
ماده 13 - طرفین متعاهدین به منظور تسهیل در اجرای این موافقتنامه و انجام کلیه امور مربوط به همکاریهای فرهنگی ، دو کشور، نمایندگان فرهنگی به کشورهای یکدیگر اعزام خواهند نمود.
ماده 14 - به منظور اجرای موافقتنامه حاضر طرفین مبادرت به تنظیم برنامه مبادلات فرهنگی نموده و وسایل و امکانات لازم را جهت اجرای این برنامه در اختیار یکدیگر قرار خواهند داد.
ماده 15 - طرفین متعاهدین ، موافقتنامه حاضر را طبق قوانین داخلی خود به تصویب می رسانند و این موافقتنامه از تاریخ آخرین اعلامیه رسمی طرفین مبنی بر تصویب آن لازم الاجرا می گردد.
ماده 16 - موافقتنامه حاضر پس از لازم الاجرا شدن برای مدت پنج سال معتبر می باشد و در پایان این مدت خود به خود برای دوره های پنج ساله دیگر تمدید خواهد شد، مگر این که یکی از طرفین شش ماه قبل از انقضا مدت مزبور کتبا تمایل خود را جهت تجدید نظر در مفاد و یا فسخ آن اعلام نماید. این موافقتنامه در تاریخ 10/12/1371 برابر با اول مارس 1993 در شهر تهران در سه نسخه به زبانهای فارسی و ترکمنی و انگلیسی تنظیم گردیده که هر سه متن از اعتبار یکسان برخوردار می باشند.
در صورت بروز هر گونه اختلاف در مورد تفسیر این موافقتنامه متن انگلیسی ملاک عمل خواهد بود.
از طرف از طرف
دولت جمهوری اسلامی ایران دولت جمهوری ترکمنستان
قانون فوق مشتمل بر ماده واحده و موافقت نامه ضمیمه شامل یک مقدمه و شانزده ماده در جلسه روز چهارشنبه بیست و نهم دی ماه یک هزار و سیصد و هفتاد و دو مجلس شوری اسلامی تصویب و در تاریخ 11/12/1372 به تایید شورای نگهبان رسیده است .
رئیس مجلس شورای اسلامی - علی اکبر ناطق نوری




نوع : قانون

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1372/10/29

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.