×

قانون اساسنامه سازمان تامین خدماتی درمانی پرسنل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران

قانون اساسنامه سازمان تامین خدماتی درمانی پرسنل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران

قانون-اساسنامه-سازمان-تامین-خدماتی-درمانی-پرسنل-نیروهای-مسلح-جمهوری-اسلامی-ایران

وکیل


فصل اول - کلیات ، هدف ، سرمایه :
ماده 1 - با توجه به ماده (8) قانون "تشکیل وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران " مصوب 1368 "سازمان تامین خدمات درمانی عائله درجه یک افسران ، همافران ، کارمندان ارتش ، ژاندارمری و شهربانی " به عنوان "سازمان تامین خدمتی درمانی پرسنل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران " در وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تعیین و وظایف و تشکیلات آن به شرح این اساسنامه تعیین می شود.
ماده 2 - سازمان تامین خدمات درمانی پرسنل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران که در این اساسنامه به اختصار "سازمان " نامیده می شود، دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی است که به صورت شرکت سهامی فعالیت خواهد داشت و طبق مقررات این اساسنامه و آیین نامه های مربوط و قوانین تجارت و بازرگانی ، اداره خواهد شد.
ماده 3 - مرکز اصلی "سازمان " شهر تهران است . سازمان می تواند به منظور ارائه خدمات درمانی در سایر نقاط کشور تشکیلات مناسب دائر نماید.
ماده 4 - هدف "سازمان " عبارت است از: تامین خدمات درمانی پرسنل نیروهای مسلح و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و سازمانهای وابسته به آنها، اعم از کادر ثابت ، پیمانی و اعضای ویژه بسیج ، بازنشستگان ، وظیفه بگیران و عائله تحت تکفل آنها و مستمری بگیران .
تبصره 1 - نحوه استفاده پرسنل شاغل از خدمات درمانی برابر دستورالعملی خواهد بود که به تصویب شورای عالی می رسد.
تبصره 2 - چگونگی ارائه خدمات درمانی به پرسنل وظیفه و عائله تحت تکفل آنها طبق آیین نامه ای خواهد بود که به پیشنهاد وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به تصویب هیات وزیران می رسد.
ماده 5 - کلیه مراکز درمانی وابسته به نیروهای مسلح موظفند خدمات درمانی پرسنل شاغل و وظیفه خود را ارائه نموده و در صورت داشتن ظرفیت پذیرش مازاد بعد از کسب مجوز از بالاترین فرمانده یا رییس نیروی مربوطه با سازمان عقد قرارداد نمایند.
تبصره 1 - سازمان می تواند برای تامین خدمات درمانی اشخاص تحت پوشش سازمان ، با کلیه مراکز درمانی وابسته به دولت ، همچنین بخش خصوصی ، قرارداد منعقد نماید.
تبصره 2 - سازمان می تواند برای وصول به هدفهای خود، با موافقت شورای عالی ، در شرکتها و سازمانهایی که در امور درمانی فعالیت دارند،
سرمایه گذاری و مشارکت نماید، همچنین با موافقت شورای عالی و مجوز وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ، بیمارستان و درمانگاه تاسیس نماید.
تبصره 3 - آیین نامه اجرایی این ماده توسط شورای عالی سازمانها تهیه و بنا به پیشنهاد وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به تصویب هیات وزیران می رسد.
ماده 6 - عائله تحت تکفل در این اساسنامه عبارتند از: همسر، فرزندان و پدر و مادر تحت تکفل که از هیچ نوع خدمات درمانی دیگری
بهره مند نباشند.
ماده 7 - فرزندان ذکور غیر شاغل تا سن 19 سال تمام و در صورت اشتغال به تحصیل تا پایان تحصیل و حداکثر تا سن 23 سال تمام و فرزندان اناث تحت تکفل چنانچه شوهر نداشته و شاغل نباشند می توانند زیر پوشش درمانی سازمان قرار گیرند.
ماده 8 - فرزندانی که سن آنان از حد نصاب یاد شده در ماده 7 بیشتر باشد و به بیماری غیر قابل علاج یا نقص عضو مبتلا شوند به گونه ای که برابر تشخیص کمیسیون عالی پزشکی برای همیشه قادر به تامین معاش خود نباشند، تا پایان عمر تحت تکفل محسوب می شوند.
ماده 9 - چنانچه فرزندان کارمند مطلقه تحت تکفل کارمند مزبور باشند، زیر پوشش خدمات درمانی قرار می گیرند.
ماده 10 - در صورتی که همسر هر یک از پرسنل اناث نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران فاقد درآمد بوده و فرزندان مشترک و تحت تکفل آنها از هیچ نوع خدمات درمانی دیگری بهره مند نباشند، می توانند زیر پوشش خدمات درمانی سازمان قرار گیرند.
ماده 11 - چنانچه همسر هر یک از پرسنل اناث نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به علت بیماری طبق نظر کمیسیون پزشکی ازکارافتاده تشخیص داده شود، در صورتی می تواند از خدمات درمانی سازمان استفاده کند که تحت تکفل کارمند مزبور باشد.
تبصره - افراد موضوع مواد 10 و 11 این اساسنامه ، همچنین سایر افراد تحت تکفل موضوع ماده 164 قانون ارتش جمهوری اسلامی ایران مصوب 1366 و ماده 182 قانون مقررات استخدامی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مصوب 1370 (به استثنای افراد موضوع مواد 6، 7، 8 و 9 این اساسنامه ) در صورت پرداخت تمام حق بیمه سرانه توسط بیمه شده ، مطابق حق بیمه سرانه کارکنان دولت ، می توانند زیر پوشش خدمات درمانی سازمان قرار گیرند.
ماده 12 - حدود و چگونگی استفاده از خدمات درمانی و میزان مشارکت بیماران در هزینه های درمانی ، همچنین میزان تعرفه حق الزحمه پزشکان و هزینه های بیمارستانی طبق تعرفه های مصوب وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی بر اساس آیین نامه ای است که به تصویب شورای عالی می رسد.
ماده 13 - سازمان از پرداخت مالیات بر درآمد و عوارض و هزینه دادرسی معاف است .
ماده 14 - سرمایه اولیه سازمان پانصد میلیون (500000000) ریال است که به پنج هزار سهم یکصد هزار ریالی تقسیم می شود و به طور کامل متعلق به دولت است .
تبصره 1 - سرمایه فوق طبق تبصره 3 ماده یک قانون اصلاح موادی از قانون تاسیس سازمان خدمات درمانی عائله درجه یک افسران و همافران و... مصوب 1353 از طرف وزارت دفاع سابق در اختیار سازمان قرار داده می شود.
تبصره 2 - کلیه داراییها، بدهیها، تعهدات و پرسنل سازمان تامین خدمات درمانی سابق و امکانات مشابه در وزارت سابق سپاه ، به سازمان انتقال
می یابد.
کلیه اموال منقول و غیر منقول ، داراییها، مطالبات ، دیون و تعهدات سازمان ، ظرف شش ماه از تاریخ ابلاغ این اساسنامه به وسیله کارشناسان منتخب شورای عالی با رعایت اصول و عرف بازرگانی ارزیابی و مشخص خواهد شد. ماده 15 - افزایش سرمایه سازمان با پیشنهاد هیات مدیره و تصویب شورای عالی انجام می شود.
فصل دوم - ارکان و وظایف آنها:
ماده 16 - سازمان دارای ارکان زیر است :
الف - شورای عالی .
ب - هیات مدیره .
ج - مدیر عامل .
د - بازرس (حسابرس ).
الف - شورای عالی .
ماده 17 - اعضای شورای عالی عبارتند از:
1 - رییس ستاد کل نیروهای مسلح .
2 - وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح .
3 - وزیر کشور.
4 - وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی .
5 - رییس سازمان برنامه و بودجه .
6 - رییس ستاد مشترک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی .
7 - رییس ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران .
تبصره - ریاست شورای عالی با وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح است .
ماده 18 - شورای عالی به دعوت رییس و با حضور حداقل پنج نفر از اعضا رسمیت یافته و سالی دو بار به شکل عادی (یک بار در چهارماهه اول سال به منظور بررسی و تصویب برنامه و بودجه سازمان ) و در صورت ضرورت به تشخیص رییس شورای عالی و یا هیات مدیره یا مدیر عامل یا بازرس (حسابرس ) تشکیل می شود.
تصمیمهای شورای عالی با حداقل چهار رای معتبر خواهد بود.
ماده 19 - وظایف و اختیارات شورای عالی به ترتیب زیر است :
الف - بررسی و تصویب خط مشی سازمان بر اساس تدابیر و سیاستهای فرماندهی کل نیروهای مسلح .
ب - بررسی و تصویب بودجه سازمان .
ج - بررسی عملکرد سازمان و تصویب ترازنامه و حساب سود و زیان با توجه به گزارش سالانه بازرسی (حسابرس ).
د - انتخاب و تعویض هر یک از اعضای هیات مدیره با پیشنهاد وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح .
ه - تعیین میزان حق الزحمه و پاداش اعضای هیات مدیره با پیشنهاد وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح .
و - تصویب آیین نامه های مالی ، معاملاتی و سایر آیین نامه های لازم که به وسیله هیات مدیره با رعایت مقررات مربوط تهیه و پیشنهاد می شود.
ز - تصمیم گیری در مورد موضوعاتی که از طرف هیات مدیره پیشنهاد می شود.
ح - تصمیم گیری راجع به پیشنهاد مدیر عامل (با تایید هیات مدیره ) در مورد سازش در دعاوی و ارجاع امر به داوری و تعیین داور با رعایت قوانین و مقررات مربوط.
ط - بررسی و تصویب آیین نامه موضوع ماده 12 این اساسنامه .
ی - بررسی و تایید تغییرات در اساسنامه به منظور پیشنهاد به مراجع صلاحیتدار قانونی .
ک - تصمیم گیری نسبت به افزایش و کاهش سرمایه .
ب - هیات مدیره :
ماده 20 - هیات مدیره سازمان مرکب از پنج نفر عضو اصلی و دو نفر عضو علی البدل خواهد بود که از بین پرسنل شاغل و بازنشسته وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ، ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروی انتظامی بنا به پیشنهاد رییس شورای عالی و تصویب شورای عالی برای مدت سه سال منصوب می شوند.
انتخاب مجدد اعضای سابق ، مجاز خواهد بود.
ماده 21 - بنا به پیشنهاد رییس شورای عالی و تصویب شورای عالی ، یک نفر از اعضای اصلی هیات مدیره به سمت رییس هیات مدیره و یک نفر دیگر از اعضای اصلی به سمت مدیر عامل سازمان برای مدت سه سال منصوب می شود.
ماده 22 - در صورت عدم حضور هر یک از اعضای هیات مدیره به دلیل فوت ، استعفا، عزل ، بیماری و غیبت مستمر به مدت چهار ماه و نظایر آن ، تا زمانی که عضو اصلی جایگزین نشده باشد، یکی از دو عضو علی البدل با تشخیص رییس شورا به جای وی انجام وظیفه خواهد نمود.
ماده 23 - اعضای هیات مدیره و اقارب درجه یک آنها نمی توانند در معاملاتی که با سازمان یا به حساب سازمان انجام می پذیرد شرکت کنند یا در موسساتی که با سازمان طرف معامله اند، به طور مستقیم یا غیر مستقیم ، سهیم یا شریک شوند.
تبصره - آن دسته از اعضای هیات مدیره که دارای تخصص گروه های پزشکی هستند، مجاز به درمان بیماران هستند.
ماده 24 - وظایف و اختیارات هیات مدیره به شرح زیر است :
الف - بررسی طرحها، تعرفه های خدمات درمانی ، آیین نامه های معاملاتی ، مالی ، اداری و سایر آیین نامه هایی که برای پیشنهاد شورای عالی برابر مقررات مربوط وسیله مدیر عامل تهیه می شود.
ب - پیشنهاد خط مشی سازمان از نظر فعالیتهای مختلف خدمات درمانی به شورای عالی .
ج - نظارت بر حسن جریان امور و حفظ منافع سازمان .
د - پیشنهاد تشکیلات سازمان و هر گونه تغییرات در آن ، همچنین جدولهای سازمان به رییس شورای عالی برای بررسی و تصویب ، به استثنا تاسیس و انحلال دفاتر نمایندگی و شعبات ، که در محدوده اختیارات هیات مدیره است .
ه - موافقت با تاسیس مراکز خدمات درمانی یا انحلال آنها بنا به پیشنهاد مدیر عامل .
و - بررسی و تایید بودجه سازمان برای پیشنهاد به شورای عالی .
ز - بررسی و تایید ترازنامه و حساب سود و زیان و گزارش عملکرد سالانه سازمان برای ارائه به بازرس (حسابرس ) و پیشنهاد به شورای عالی .
ح - بررسی و تصویب معاملات ، تعهدات و قراردادهای سازمان .
ط - تعیین امضاهای مجاز.
ی - اجرای تصمیمات شورای عالی .
ک - بررسی و تصمیم گیری در مورد طرحها و برنامه های آموزشی و تخصصی مربوط و هر گونه اقدام دیگر که در محدوده عملیات موضوع سازمان برای اداره آن لازم و مفید باشد.
ل - تصمیم گیری در مورد مسایل پیش بینی نشده در چهارچوب قوانین و مقررات .
ماده 25 - جلسات هیات مدیره با دعوت رییس هیات مدیره و حضور حداقل 4 نفر از اعضا رسمیت خواهد یافت و تصمیمات متخذه با 3 رای معتبر خواهد بود.
ماده 26 - تنظیم امور استخدامی کارکنان سازمان ، در مواردی که در آیین نامه های مصوب و مقررات مربوط ترتیب دیگری تعیین نشده باشد، در
چهارچوب قوانین و مقررات نیروهای مسلح با پیشنهاد مدیر عامل و تصویب هیات مدیره و رعایت مقررات سازمان انجام می شود.
ج - مدیر عامل :
ماده 27 - مدیر عامل ، بالاترین مقام اجرایی سازمان است و سازمان را طبق مفاد این اساسنامه ، آیین نامه ها و مقررات مصوب شورای عالی و هیات مدیره اداره می نماید. وی مسئول اجرای تصمیمات متخذه از طرف هیات مدیره خواهد بود و برای این منظور، دارای اختیارات زیر است :
الف - اداره کلیه امور مربوط به سازمان اعم از اداری ، مالی ، فنی ، آموزشی و بازرگانی ، طبق مقررات این اساسنامه و مصوبات شورای عالی و هیات مدیره .
مدیر عامل در مورد مسایل پیش بینی نشده موضوع بند (ل ) ماده 24 این اساسنامه موظف به اجرای مصوبات هیات مدیره است .
ب - حفظ دارایی ، اموال و منافع سازمان .
ج - قراردادها، اسناد و اوراق بهادار و تعهدات مالی سازمان باید به امضا مدیر عامل و یکی از اعضای هیات مدیره به انتخاب هیات مدیره برسد.
د - تهیه طرحهای آموزشی حرفه ای مورد نیاز سازمان برای پیشنهاد به هیات مدیره .
ه - تهیه و پیشنهاد برنامه عملیاتی و طرحهای توسعه فعالیتهای سازمان و ارائه آن به هیات مدیره برای بررسی و پیشنهاد به شورای عالی .
و - تهیه و تنظیم آیین نامه های معاملاتی ، مالی ، اداری و سایر ضوابط و مقررات و تقدیم به هیات مدیره .
ز - تهیه و تنظیم برنامه و بودجه ، ترازنامه ، حساب سود و زیان ، گزارش عملکرد سالانه و سایر گزارشهای مالی سازمان و ارسال آن برای بررسی و تایید هیات مدیره حداقل یک ماه قبل از تکمیل جلسه شورای عالی .
ح - ارائه گزارش عملیات سازمان هر سه ماه یک بار به هیات مدیره .
ط - مدیر عامل می تواند قسمتی از اختیارات خود را به هر یک از مسئولان رده اول سازمان تفویض نماید. امضای این اشخاص در حدود اختیاراتی که به آنها داده می شود، معتبر خواهد بود ولی این امر به هیچ وجه رافع مسئولیتهای مدیر عامل نخواهد بود.
ی - نمایندگی سازمان در همه موارد و برابر کلیه مراجع با مدیر عامل است . مدیر عامل می تواند برای انجام تکالیف خود به عنوان نماینده سازمان ، وکیل انتخاب کند.
د - بازرس (حسابرس ):
ماده 28 - بازرس مالی سازمان مطابق قانون تشکیل سازمان حسابرسی و اساسنامه آن تعیین می شود. وظایف و اختیارات بازرس مطابق وظایف و اختیارات حسابرس به موجب قانون یاد شده خواهد بود.
فصل سوم - منابع مالی سازمان :
ماده 29 - میزان حق سرانه درمان ، همچنین سهم پرسنل موضوع ماده 4 این اساسنامه و سهم دولت و چگونگی تامین آن طبق قوانین و مقررات مورد عمل بیمه خدمات درمانی کارکنان دولت و تغییرات بعدی آن خواهد بود.
تبصره - کلیه موارد مغایر با این ماده لغو می شود.
ماده 30 - سایر منابع درآمد به شرح زیر است :
الف - درآمدهایی که از وجوه و اموال متعلق به سازمان یا خدمات موسسه های درمانی وابسته به سازمان طبق آیین نامه و مقررات مربوط کسب
می شود.
ب - کمکها و هدایایی که به سازمان اعطا می شود.
ماده 31 - اداره امور مالی و ترتیب نگهداری حسابهای سازمان به موجب آیین نامه ای خواهد بود که توسط مدیر عامل تهیه و پس از تایید هیات مدیره به تصویب شورای عالی می رسد.
فصل چهارم - کمکها و تعهدات سازمان :
ماده 32 - عائله تحت تکفل پرسنل مامور در خارج از کشور، تابع مقررات این اساسنامه است و هزینه معالجه آنان طبق آیین نامه و تعرفه های موضوع ماده 12 این اساسنامه پرداخت می شود.
تبصره 1 - پرداخت هزینه معالجه بیماران مشمول این اساسنامه در خارج از کشور، تابع ضوابط و مقررات عمومی کشور خواهد بود.
تبصره 2 - پرسنلی که مشمول مقررات مربوط به بیمه حوادث نیروهای مسلح هستند، خارج از شمول این ماده قرار می گیرند.
ماده 33 - کلیه بیمارانی که از مقررات و تسهیلات این اساسنامه استفاده می کنند، می توانند برای معالجه به پزشکان ، دندانپزشکان ، بیمارستانها،
درمانگاه ها و موسسه های درمانی که با سازمان دارای قرارداد هستند، مراجعه نمایند.
تبصره - در صورتی که بیماران سرپایی و پاراکلینیکی به پزشکان و دندانپزشکان غیر طرف قرارداد سازمان مراجعه نمایند یا در بیمارستانها و
موسسه های درمانی غیر طرف قرارداد سازمان بستری شوند، هزینه های مربوط برابر تعرفه های مصوب پرداخت می شود.
شرایط پذیرش این گونه هزینه ها برابر آیین نامه هایی خواهد بود که به تصویب هیات مدیره سازمان می رسد.
فصل پنجم - ترازنامه :
ماده 34 - سال مالی سازمان از آغاز فروردین ماه تا پایان اسفند ماه هر سال است . حسابهای مالی سازمان باید در آخر اسفند ماه بسته شود و ترازنامه و صورتحساب سود و زیان تا آخر خرداد ماه سال بعد تنظیم و پس از رسیدگی بازرس (حسابرس ) به وسیله هیات مدیره برای تصویب به شورای عالی تقدیم شود.
موجودیهای جنسی در آخر سال به قیمت روز یا قیمت تمام شده ، هر کدام که کمتر است در ترازنامه منظور خواهد شد. استهلاک اموال منقول و غیر منقول سازمان برابر مقررات ، مربوط به استهلاک در ترازنامه سالانه منظور می شود.
تبصره - مطالبات مشکوک الوصول باید با ارزش احتمالی منظور شود
ماده 35 - سود ویژه سازمان همه ساله با تصویب شورای عالی به حساب اندوخته یا افزایش سرمایه منظور خواهد شد.
سازمان می تواند طبق بودجه مصوب ، ذخایر اندوخته خود را با تصویب شورای عالی به توسعه مراکز درمانی اختصاص دهد.
ماده 36 - راجع به سایر موضوعاتی که در این اساسنامه پیش بینی نشده ، طبق قانون تجارت عمل خواهد شد.
ماده 37 - کلیه قوانین و مقررات مربوط، در قسمتهای مغایر با این اساسنامه لغو می شود.
ماده 38 - نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و سازمانهای وابسته به آنها موظفند حق بیمه درمانی مصوب (سهم سازمان و سهم پرسنل جمعی و عائله تحت تکفل آنان ) را ماهانه و بدون وقفه محاسبه و به حساب سازمان واریز نمایند.
قانون فوق مشتمل بر سی و هشت ماده و پانزده تبصره در جلسه روز چهار شنبه بیست و نهم دی ماه یک هزار و سیصد و هفتاد و دو مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 6/11/1372 به تایید شورای نگهبان رسیده است .
رئیس مجلس شورای اسلامی - علی اکبر ناطق نوری




نوع : اساس نامه

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1372/10/29

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.