×

قانون موافقتنامه کشتیرانی تجاری دریائی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری بلغارستان

قانون موافقتنامه کشتیرانی تجاری دریائی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری بلغارستان

قانون-موافقتنامه-کشتیرانی-تجاری-دریائی-بین-دولت-جمهوری-اسلامی-ایران-و-دولت-جمهوری-بلغارستان
ماده واحده - موافقتنامه کشتیرانی تجاری و دریایی بین المللی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری بلغارستان مشتمل بر یک مقدمه و پانزده ماده به شرح پیوست تصویب و اجازه مبادله اسناد آن داده می شود. موافقتنامه کشتیرانی تجاری ، دریایی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بلغارستان دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری بلغارستان که پس از این با عنوان "طرفین متعاهد" به آن اشاره خواهد شد با علاقه به توسعه هماهنگ کشتیرانی تجاری ، دریایی جهت فعال سازی همکاریهای فیمابین در زمینه مسائل تجاری و دریانوردی ، با رعایت اصول آزادی دریانوردی تجاری بین المللی تصمیم به انعقاد توافقتنامه ذیل گرفته اند:
ماده 1 - از نظر موافقتنامه حاضر:
1 - واژه "کشتی طرف متعاهد" به معنای هر کشتی تجاری می باشد که بر طبق قوانین طرف متعاهد به ثبت رسیده و تحت پرچم آن تردد می نماید به جز:
الف - کشتیهای جنگی .
ب - سایر کشتیهایی که در خدمت نیروهای مسلح هستند.
ج - کشتیهای تحقیقاتی و هیدروگرافی (اقیانوس شناسی و علمی ).
د - کشتیهای ماهیگیری .
ه - کشتیهایی که اعمالی یا ویژگی غیر تجاری انجام می دهند.
(قایقهای تفریحی دولتی ، بیمارستانی و غیره ).
2 - واژه "جزو خدمه " یعنی هر شخصی که در روی عرشه کشتی متصدی اعمال مربوط به بهره برداری و نگهداری کشتی می باشد و نام او در لیست خدمه کشتی مندرج می باشد.
3 - مقامات صالح دریایی عبارتند از:
وزارت راه و ترابری ، در جمهوری اسلامی ایران و وزارت حمل و نقل در جمهوری بلغارستان .
ماده 2 - موافقتنامه حاضر در قلمرو جمهوری اسلامی ایران و قلمرو جمهوری بلغارستان به موقع اجرا گذارده خواهد شد.
ماده 3 - همکاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری بلغارستان در زمینه همکاریهای دریایی و توسعه کشتیرانی تجاری بر اساس تساوی حقوق و احترام به حاکمیت ملی و منافع و علایق مشترک خواهد بود.
ماده 4 - بر طبق ماده (3) این موافقتنامه هر یک از طرفین متعاهد باید تمام مساعدتهای ممکن را جهت برقراری تماس بین سازمانها و ارگانهای ذیربط دریایی خود انجام دهند.
ماده 5 -
1 - طرفین متعاهد هر نوع مساعدت ممکن را در جهت توسعه همکاریهای دریایی کشتیرانی تجاری بین دو کشور مبذول خواهند نمود، در جهت اهداف فوق طرفین متعاهد موافقت می نمایند که :
الف - کشتیهای ایران و بلغارستان را برای شرکت در حمل و نقل کالا بین بنادر دو کشور متعاهد ترغیب و در جهت رفع موانع احتمالی که ممکن است مانع توسعه این حمل و نقل شود همکاری نمایند.
ب - برای کشتیهایی که تحت پرچم یکی از طرفین متعاهد در حمل کالا بین بنادر دو کشور و بنادر کشورهای ثالث تردد می نمایند، ایجاد مانع ننمایند.
2 - شرایط بند (1) این ماده شامل حق استفاده کشتیهایی که تحت پرچم کشور ثالث تردد می نمایند برای مشارکت در تردد دریایی بین بنادر دو کشور متعاهد و بنادر کشورهای ثالث نمی شود.
ماده 6 -
1 - هر یک از طرفین متعاهد در رابطه با موارد ذیل همان رفتاری را با کشتیهای طرف متعاهد دیگر در آبهای سرزمینی و بنادر دریایی اش خواهد داشت که با کشتیهای تحت ملیت خو در استفاده از حمل و نقل دریایی بین المللی دارد:
الف - ورود و خروج به آبهای سرزمینی و بنادر.
ب - توقف کشتیها در بنادر، استفاده از بنادر برای تخلیه و بارگیری کالا و استفاده از تسهیلات بندری .
ج - سوار و پیاده شدن مسافر.
د - استفاده از خدمات مربوط به کشتیرانی و دریایی و همچنین عملیات مربوط.
2 - مفاد بند (1) این ماده در موارد زیر به کار گرفته نخواهد شد:
الف - فعالیتهایی که بر طبق قوانین داخلی هر یک از طرفین متعاهد منحصر به موسسات و سازمانهای آنها است از قبیل " تجارت ساحلی ، کاپوتاژ(کشتیرانی ساحلی ) عملیات نجات ، یدک کشی و سایر خدمات به غیر از خدمات نمایندگی .
ب - مقررات مربوط به پذیرش و اقامت خارجیان در خاک هر یک از طرفین متعاهد.
ج - مقررات مربوط به راهنمایی اجباری کشتیهای خارجی .
د - بنادری که برای کشتیهای خارجی ، باز نمی باشد.
ماده 7 - طرفین متعاهد باید در چارچوب قوانین و مقررات بندری تمام اقدامات لازم را برای تسهیل و تشویق حمل و نقل دریایی جهت جلوگیری از تاخیر غیر ضروری کشتیهایی که تحت پرچم طرف متعاهد دیگر در بنادرشان تردد می نمایند مطابق با الزامات عهدنامه های (کنوانسیونهای ) بین المللی انجام دهند.
ماده 8 -
1 - ملیت و گواهینامه های اندازه گیری همچنین مدارک کشتی که مطابق الزامات کنوانسیون های بین المللی باشد، توسط مقامات صلاحیتدار یکی از طرفین متعاهد دیگر به رسمیت شناخته خواهد شد.
2 - کشتیهای هر یک از طرفین متعاهد که گواهینامه های اندازه گیری آنها طبق قوانین موجود صادر و طبق بند یک این ماده معتبر شناخته شده است از هر گونه ارزیابی در بنادر طرف متعاهد دیگر معاف خواهد بود.
3 - محاسبه حقوق و عوارض بندری بر اساس گواهینامه های ارزیابی کشتیهای مندرج در بند یک ماده حاضر انجام خواهد شد.
ماده 9 - طرف متعاهد، مدارک شناسایی اعضای خدمه کشتی را که توسط مقامات صلاحیتدار (طرفین متعاهد) صادر و به رسمیت شناخته شده است به رسمیت خواهند شناخت ، مدارک شناسایی اشاره شده به شرح زیر است :
مدارک شناسایی برای خدمه عضو کشتیهای جمهوری اسلامی ایران گذرنامه دریانوردی
مدارک شناسایی خدمه کشتیهای جمهوری بلغارستان
می باشد.
ماده 10 - طرفین متعاهد که عضو کنوانسیون شماره 108 ژنو می باشند مقررات مندرج در کنوانسیون مذکور را در رابطه با گواهینامه های ملیت دریانوردان ، اعمال خواهند نمود.
ماده 11 - هر یک از طرفین متعاهد باید کمکهای پزشکی لازم را به اعضای خدمه کشتی طرف متعاهد دیگر در حد امکان مقررات داخلی خود ارائه نماید.
ماده 12 -
1 - چنانچه کشتی یکی از طرفین متعاهد به گل بنشیند و با ساحل و سایر تاسیسات ساحلی یکی از طرفین متعاهد برخورد نماید کشتی فوق و محموله آن مانند کشتی و محموله خودی مورد حمایت و مراقبت قرار خواهد گرفت . کاپیتان خدمه و مسافرین روی عرشه کشتی که متحمل خساراتی شده اند باید در چنان موقعی کمک و حمایتهای مشابهی که به کشتیهای خودی می شود با کشتیهای فوق که تصادف در آبهای سرزمین آن اتفاق افتاده است به عمل آید و هزینه های آن حسب قراردادهای فیمابین وصول خواهد شد.
هیچ یک از شرایط این ماده شکایات و ادعاهایی که در رابطه با کمک و حمایتهای اعمال شده در مورد کشتی که متحمل صدمه شده ، خدمه ، مسافران و محموله و سرمایه آن می شود به مخاطره نمی اندازد.
2 - کشتی که متحمل خسارت شده است سرمایه و کالای روی عرشه آن شامل آن چیزهایی که از آن نجات داده شده اند مشمول حقوق و عوارض و سایر مالیاتهایی که برای کالاهای وارداتی اعمال می شود نخواهد گردید مگر هدف استفاده و مصرف در خاک کشور عضوی که در این حادثه اتفاق افتاده است باشد.
3 - هیچ یک از مفاد بند (2) این ماده نباید به عنوان مانع اجرا و بکارگیری قوانین و مقررات جاری سرزمین طرفین متعاهد در مورد ورود موقت
کالا تلقی شود.
ماده 13 -
1 - مقامات صلاحیتدار یکی از طرفین متعاهد نباید در اختلافات واقع شده بین صاحب کشتی ، فرمانده ، افسران و دیگر اعضای خدمه در رابطه با حقوق ، متعلقات شخصی و به طور کلی کار روی عرشه کشتی که تحت پرچم طرف دیگر متعاهد تردد می نماید دخالت نمایند.
2 - مقامات صلاحیتدار یکی از طرفین متعاهد نمی باید در امور کیفری مربوط به جرایمی که در عرشه کشتی تحت پرچم طرف متعاهد دیگر به هنگام توقف در بندر روی دهد اعمال صلاحیت کیفری نمایند مگر در موارد ذیل :
الف - به موجب درخواست نماینده دیپلماتیک یا کنسولگری طرف متعاهد دیگر یا با دارا بودن موافقت آن .
ب - زمانی که برای جرم ارتکابی در قوانین داخلی کشور متعاهدی که کشتی در بندر آن توقف نموده است ، مجازات کیفری بیش از 5 سال حبس پیش بینی شده است .
ج - زمانی که جرم و آثار آن نظم عمومی را در ساحل یا در بندر به مخاطره اندازد یا امنیت عمومی (ملی ) را تحت تاثیر قرار دهد.
د - هنگامی که افراد خارج از خدمه کشتی در جرم مزبور دخالت کنند یا جرم توسط اتباع دولت پذیرنده یا علیه آنها صورت گرفته باشد.
ه - برای جلوگیری از تجارت غیر قانونی مواد مخدر، روانگردان یا مواد رادیواکتیو.
3 - این ماده ارتباطی با حق مقامات صالح طرفین متعاهد راجع به اجرای قوانین و مقررات داخلی شان در مورد حفظ سلامت عمومی ، کنترل گمرکی ، محافظت از محیط زیست دریایی ، امنیت کشتیها، بنادر، جان افراد و کالا و پذیرش خارجیان در سرزمینشان ندارد.
ماده 14 -
1 - طرفین متعاهد به خاطر روح همکاری نزدیک باید به طور متناوب به جهات زیر مشورت نمایند:
الف - مورد مباحثه قرار دادن و تحکیم شرایط بکارگیری این موافقتنامه .
ب - ارائه پیشنهاد و هماهنگی در الحاقات احتمالی این موافقتنامه .
2 - در تایید بند (1) این ماده طرفین متعاهد از مجاری دیپلماتیک پیشنهاد انجام مشاوره بین مقامات صلاحیتدار دریایی دو کشور را می نماید که نباید از تاریخ پیشنهاد مربوط از 60 روز تجاوز نماید.
ماده 15 -
1 - این موافقتنامه منوط به تصویب طرفین است و از تاریخ مبادله اسناد مربوط به تصویب ، لازم الاجرا خواهد بود.
2 - این موافقتنامه برای مدت نامحدود و تا 6 ماه پس از تاریخی که هر یک از طرفین متعاهد طرف دیگر را کتبا از قصد خود مبنی بر لغو موافقتنامه حاضر مطلع سازد، به اعتبار خود باقی خواهد بود.
در تاریخ 25/6/1372 مطابق 16 ماه سپتامبر سال 1992 در سه نسخه اصلی به زبانهای انگلیسی و فارسی و بلغاری تهیه که اعتبار هر سه نسخه یکسان خواهد بود.
از طرف دولت جمهوری اسلامی ایران از طرف دولت جمهوری بلغارستان
محمد سعیدی کیا الکساندر الکساندرف
وزیر راه و ترابری وزیر حمل و نقل
قانون فوق مشتمل بر ماده واحده و موافقت نامه ضمیمه شامل یک مقدمه و پانزده ماده در جلسه روز یک شنبه اول اسفند ماه یک هزار و سیصد و هفتاد و دو مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 11/12/1372 به تایید شورای نگهبان رسیده است .
رئیس مجلس شورای اسلامی - علی اکبر ناطق نوری

نوع : قانون

شماره انتشار : 14293

تاریخ تصویب : 1372/12/01

تاریخ ابلاغ : 1373/01/14

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.