×

قانون موافقت نامه همکاری بازرگانی - اقتصادی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری قزاقستان

قانون موافقت نامه همکاری بازرگانی - اقتصادی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری قزاقستان

قانون-موافقت-نامه-همکاری-بازرگانی---اقتصادی-بین-دولت-جمهوری-اسلامی-ایران-و-دولت-جمهوری-قزاقستان
ماده واحده - موافقت نامه بازرگانی - اقتصادی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری قزاقستان مشتمل بر یک مقدمه و 13 ماده به شرح پیوست ، تصویب و اجازه مبادله اسناد آن داده می شود.
بسم الله الرحمن الرحیم
موافقت نامه بازرگانی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری قزاقستان
دولت جمهوری اسلامی ایران و و دولت جمهوری قزاقستان که از این پس "طرفین متعاهد" نامیده می شوند، با تمایل به ادامه روابط دوستانه بر اساس احترام متقابل و علاقه مندی به گسترش همکاری های اقتصادی - تجاری بر مبنای اصل تساوی حقوق و منافع متقابل در موارد زیر توافق نمودند:
ماده 1 - طرفین در چهارچوب قوانین و مقررات جاری دو کشور، اقدامات لازم را جهت گسترش روابط تجاری - اقتصادی دراز مدت و مستمر معمول و در جهت اجرای اهداف مذکور، شرایط مناسب را فراهم خواهند آورد.
ماده 2 - طرفین متعاهد توافق نمودند در مورد صدور مجوز ورود و صدور کالا مقامات صلاحیت دار طرفین تسهیلات لازم را به عمل آورده و حقوق گمرکی و سود بازرگانی بیشتر از آنچه که از محصولات مشابه سایر کشورها اخذ می گردد، دریافت نشود.
ماده 3 - طرفین توافق نمودند که موسسات ، سازمان ها و شرکت های خود را به همکاری در زمینه های مختلف تجاری و اقتصادی تشویق نمایند.
ماده 4 - کلیه کالاها و خدمات متبادله در چارچوب این موافقت نامه بر اساس قراردادهای بین اشخاص حقیقی و حقوقی دو کشور و بر طبق قوانین و مقررات جاری هر یک از دو کشور انجام خواهد شد.
ماده 5 - طرفین متعاهد توافق نمودند که مبادله کالاها و خدمات بین دو کشور باید بر اساس قیمت های جهانی و استانداردهای کیفی بین المللی انجام شود.
ماده 6 - پرداخت های مربوط به کالاها و خدماتی که تحت این موافقت نامه مبادله می شود بر اساس ترتیبات بانکی که بین بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و بانک ملی جمهوری قزاقستان منعقد می شود انجام خواهد شد.
ماده 7 - به منظور توسعه روابط تجاری و آشنایی با امکانات و بازاریابی برای تولیدات و کالاهای یکدیگر طرفین متعاهد موافقت نمودند تبادل
بازرگانان ، هیات های تجاری و تخصصی و هچنین مبادله اطلاعات تجاری و حضور فعال در نمایشگاه های بین المللی که در دو کشور تشکیل می شود و نیز برپایی نمایشگاه ها و برگزاری سمینارهای تخصصی را تشویق و در این رابطه تسهیلات لازم را فراهم نمایند.
ماده 8 - هر یک از طرفین در چارچوب قوانین و مقررات جاری در هر یک از دو کشور نسبت به افتتاح و فعالیت دفاتر نمایندگی موسسات ، سازمان ها، شرکت های تجاری و اقتصادی در قلمرو خود مساعدت خواهند نمود.
ماده 9 - کالاهای متبادله بین دو کشور فقط با موافقت کشور صادرکننده بر اساس قوانین و مقررات دو کشور می توانند به کشور ثالث صادر شوند.
ماده 10 - طرفین متعاهد توافق نمودند که روند اجرای این موافقت نامه در اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی بازرگانی دو کشور که به طور متناوب در پایتخت های دو کشور برگزار می شود مورد بررسی قرار گیرد.
ماده 11 - در صورت نیاز می توان در مفاد این موافقت نامه تغییرات و اصلاحات لازم را پس از توافق طرفین بر اساس قوانین جاری در هر یک از دو کشور انجام داد.
ماده 12 - پس از انقضای مدت اعتبار این موافقت نامه کلیه قراردادهایی که مطابق این موافقت نامه منعقد شده و به طور کامل اجرا نگردیده کماکان تابع مقررات این موافقت نامه خواهد بود.
ماده 13 - این موافقت نامه از زمان مبادله یادداشت های رسمی مبنی بر تایید تصویب آن لازم الاجرا خواهد شد. این موافقت نامه از زمان قابلیت اجرای آن برای مدت 3 سال معتبر است . پس از آن ، این موافقت نامه خود به خود برای دوره های یک ساله تمدید خواهد شد. مگر این که یکی از دو طرف 6 ماه قبل از انقضا دوره مربوطه کتبا فسخ آن را به اطلاع طرف دیگر رسانیده باشد.
این موافقت نامه در یک مقدمه و 13 ماده در تاریخ یازدهم آبان ماه سال 1371 هجری شمسی مطابق با دوم نوامبر 1992 میلادی در دو نسخه اصلی به زبان های فارسی ، قزاقی و انگلیسی تنظیم گردیده که هر سه متن از اعتبار یکسان برخوردار می باشد. در صورت بروز هر نوع اختلاف در تفسیر آن متن انگلیسی معتبر خواهد بود.
از طرف دولت جمهوری اسلامی ایران از طرف دولت جمهوری قزاقستان
قانون فوق مشتمل بر ماده واحده و متن موافقت نامه ضمیمه شامل مقدمه و سیزده ماده در جلسه روز سه شنبه سوم مرداد ماه یک هزار و سیصد هفتاد و چهار مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 10/5/1374 به تایید شورای نگهبان رسیده است .
رئیس مجلس شورای اسلامی - علی اکبر ناطق نوری




نوع : قانون

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1374/05/03

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.