×

قانون موافقتنامه حمل و نقل جاده ای بین دولت های جمهوری اسلامی ایران و جمهوری قزاقستان

قانون موافقتنامه حمل و نقل جاده ای بین دولت های جمهوری اسلامی ایران و جمهوری قزاقستان

قانون-موافقتنامه-حمل-و-نقل-جاده-ای-بین-دولت-های-جمهوری-اسلامی-ایران-و-جمهوری-قزاقستان
ماده واحده - موافقت نامه حمل و نقل جاده ای بین دولت های جمهوری اسلامی ایران و جمهوری قزاقستان مشتمل بر یک مقدمه و 13 ماده به شرح پیوست تصویب و اجازه مبادله اسناد آن داده می شود.
بسم الله الرحمن الرحیم
موافقت نامه حمل و نقل بین المللی جاده ای بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری قزاقستان
مقدمه :
دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری قزاقستان که از این پس در این موافقت نامه "طرف های متعاهد" خوانده می شوند با تمایل به تسهیل و تشویق حمل و نقل بین المللی جاده ای مسافر و کالا بین دو کشور و به صورت عبوری از سرزمین های خود در موارد زیر توافق نمودند:
مقررات مقدماتی
ماده 1 - تعاریف :
از نظر این موافقت نامه :
1 - اصطلاح "متصدی حمل و نقل " عبارت است از هر شخص حقیقی یا حقوقی مقیم و تبعه ایران یا قزاقستان که برابر قوانین و مقررات داخلی مربوط به کشور خود مجاز به حمل و نقل بین المللی مسافر و کالا در جاده ها می باشد.
2 - اصطلاح "وسیله نقلیه " عبارت است از هر وسیله نقلیه جاده ای دارای نیروی محرکه مکانیکی که :
الف - برای حمل بیش از 9 نفر با در نظر گرفتن راننده (وسیله نقلیه مسافربری )، یا برای حمل و نقل کالا (وسیله نقلیه باربری ) ساخته شده ،
ب - در سرزمین یکی از طرف های متعاهد به ثبت رسیده باشد.
در مورد وسیله نقلیه باربری ، اصطلاح "وسیله نقلیه " عبارت است از هر وسیله نقلیه واحد یا ترکیبی از یک وسیله نقلیه و یدک یا نیمه یدک .
ماده 2 - حوزه اجرا:
مقررات این موافقت نامه به متصدیان حمل و نقل این حق را می دهد که با استفاده از وسایل نقلیه به حمل و نقل مسافر یا کالا از طریق جاده بین
سرزمین های طرف های متعاهد یا به صورت عبوری از کشور آنان ، یا از قلمرو آنان به کشورهای ثالث مبادرت ورزند.
حمل و نقل مسافر
ماده 3 - عملیات حمل و نقل مسافر فقط به وسیله یک متصدی حمل و نقل یکی از طرف های متعاهد در سرزمین طرف متعاهد دیگر منوط به اجازه نامه ای خواهد بود
که باید برابر با قوانین و مقررات طرف مذکور گرفته شود. حمل و نقل کالا
ماده 4 - متصدی حمل و نقل یک طرف متعاهد مجاز است وسیله نقلیه خالی یا با بار را به طور موقت به سرزمین طرف متعاهد دیگر به منظور حمل و نقل کالا به شرح زیر وارد نماید:
الف - بین هر نقطه مورد توافق در سرزمین یکی از طرف های متعاهد و هر نقطه مورد توافق در سرزمین طرف متعاهد.
ب - به صورت عبوری از سرزمین طرف متعاهد.
ج - از قلمرو آنان به کشورهای ثالث .
مقررات عمومی
ماده 5 - وزن و ابعاد وسایل نقلیه
1 - در مورد وزن و ابعاد وسایل نقلیه جاده ای ، هر یک از طرف های متعاهد قبول می نماید که وسایل نقلیه ای را که در سرزمین طرف متعاهد دیگر به ثبت رسیده است مشمول شرایط محدودکننده تری نسبت به وسایل نقلیه ثبت شده در سرزمین خود قرار ندهد.
2 - چنانچه وزن یا ابعاد وسیله نقلیه از بیشترین اندازه مجاز، در کشور هر یک از طرف های متعاهد تجاوز کند، لازم است برای وسیله نقلیه اجازه نامه محصوصی از مقام های صلاحیت دار طرف متعاهد مربوط گرفته شود.
اگر این اجازه نامه مقرر دارد که وسیله نقلیه باید در مسیر معین مورد استفاده قرار گیرد، حمل و نقل تنها در آن مسیر مجاز خواهد بود.
ماده 6 - ممنوعیت حمل و نقل داخلی مقررات این موافقت نامه به متصدیان حمل و نقل طرف های متعاهد این حق را نمی دهد که در داخل سرزمین طرف متعاهد دیگر به حمل و نقل مسافر یا کالا از نقطه ای به نقطه دیگر واقع در همان سرزمین مبادرت ورزند.
ماده 7 - مالیات ها و عوراض
1 - وسایل نقلیه ثبت شده در کشور هر یک از طرفهای متعاهد که برای حمل و نقل مسافر یا کالا مورد استفاده قرار می گیرند بر اساس این موافقت نامه از مالیات ها و عوارضی که در سرزمین طرف متعاهد دیگر بر مالکیت و استفاده از وسایل نقلیه موتوری و همچنین انجام عملیات حمل و نقل تعلق می گیرد، معاف خواهند بود.
2 - معافیت مورد اشاره در بند 1 در صورتی اعطا خواهد شد که وسیله نقلیه هر یک از طرفهای متعاهد بر مبنای ورود موقت به سرزمین طرف متعاهد دیگر وارد آن شده باشد.
ماده 8 - تشریفات گمرکی
1 - ورود موقت وسایل نقلیه به سرزمین طرف متعاهد دیگر مشمول قوانین و مقررات داخلی طرف متعاهد مذکور خواهد بود.
2 - مواد سوختی موجود در مخازن استاندارد سوخت وسیله نقلیه یکی از طرف های متعاهد که به طور موقت به سرزمین طرف متعاهد دیگر وارد می شود از پرداخت مالیات و عوارض ورودی معاف بوده و مشمول ممنوعیت و محدودیت های وارداتی نخواهد بود، مشروط بر آن که این مخزن ها از ابتدا توسط کارخانه سازنده وسیله نقلیه بر روی آن کار گذاشته شده باشد.
3 - قطعات یدکی وارد شده به منظور تعمیر یک وسیله نقلیه معین که از پیش به صورت موقت وارد شده است به طور مرتب از پرداخت مالیات و عوارض ورودی و همچنین ممنوعیت و محدودیت وارداتی معاف خواهند بود. طرف های متعاهد ممکن است لازم بدانند که برای این گونه قطعات پروانه موقت صادر شود. قطعات یدکی تعویض شده را باید برابر قوانین و مقررات داخلی طرف متعاهدی که این قطعات به سرزمین آن وارد شده ترخیص قطعی نمود، یا برگرداند یا زیر نظر مقام های گمرکی مربوط از حیز انتفاع ساقط نمود (منظور از ساقط نمودن از حیز انتفاع ، اعراض می باشد) و یا به طور مجانی در اختیار مقام های گمرکی مذکور قرار داد.
4 - کارکنان وسایل نقلیه جاده ای مجاز می باشند لوازم شخصی مستعمل و وسایل و ابزار تعمیر را که به طور معمول در وسیله نقلیه با خود دارند و در طول سفر مورد نیاز می باشد، به طور موقت با خود به همراه داشته باشند.
ماده 9 - اجرای قوانین داخلی
متصدیان حمل و نقل و رانندگان وسایل نقلیه یک طرف متعاهد در تمام موارد پیش بینی نشده در این موافقت نامه یا موافقت نامه های بین المللی دیگر که هر دو کشور بدان پیوسته اند موظفند قوانین و مقررات داخلی طرف متعاهد دیگر را به هنگام رانندگی در سرزمین طرف اخیرالذکر رعایت نمایند.
ماده 10 - تخلفات
1 - مقام های صلاحیت دار طرفهای متعاهد بر رعایت مقررات این موافقت نامه به وسیله متصدیان حمل و نقل نظارت خواهد نمود.
2 - مقام های طرف متعاهدی که وسیله نقلیه در آنجا به ثبت رسیده است ، موظفند بنا بر درخواست مقام های صلاحیت دار طرف متعاهد دیگر در مورد متصدیان حمل و نقل و رانندگان وسیله نقلیه ای که در سرزمین طرف متعاهد اخیرالذکر از مقررات این موافقت نامه و نیز از قوانین و مقررات لازم الاجرای مربوط به عبور و مرور و حمل و نقل در آن سرزمین تخطی نموده اند، اقدامات زیر را معمول دارند:
الف - اخطار
ب - سلب اجازه حمل و نقل به طور موقت ، جزیی یا کلی در سرزمین طرف متعاهدیکه تخلف در آن وقوع یافته است .
3 - مقام های صلاحیت دار طرف متعاهدی که چنین تدبیرهایی را برابر بند 2 این ماده اتخاذ نموده اند مقام های صلاحیت دار طرف متعاهد دیگر را از اقدامات انجام گرفته با خبر خواهند نمود.
4 - این ماده بدون تاثیر در هرگونه اقدامات قانونی جاری توسط دادگاه ها یا مقام های اجرایی طرف متعاهدی که تخلف در سرزمین آن صورت گرفته است ، اجرا خواهد شد.
ماده 11 - مقام های صلاحیت دار
مقام های صلاحیت داری که برای اجرای این موافقت نامه برگزیده شده اند:
- در مورد دولت جمهوری اسلامی ایران
وزارت راه و ترابری
- در مورد دولت جمهوری قزاقستان
وزارت حمل و نقل می باشند.
ماده 12 - کمیسیون مشترک
1 - مقام های صلاحیت دار طرفهای متعاهد، کمیسیون مشترکی از نمایندگان خود را به منظور بررسی تمامی مسایل مربوط به اجرای این موافقت نامه که از طریق سیاسی برطرف نشده است ، تشکیل خواهند داد.
2 - کمیسیون مشترک بنا بر درخواست هر یک از طرف های متعاهد تشکیل خواهد شد.
ماده 13 - لازم الاجرا شدن و مدت اعتبار
1 - این موافقت نامه سی (30) روز بعد از آن که طرف های متعاهد به طور کتبی یکدیگر را از طریق مجاری سیاسی مطلع نمودند که برابر مقررات قانون اساسی خود درباره لازم الاجرا شدن این موافقت نامه عمل نموده اند به موقع اجرا گذارده خواهد شد.
2 - این موافقت نامه برای یک دوره سه (3) ساله منعقد می شود و پس از این دوره خود به خود معتبر خواهد ماند مگر آن که یکی از طرفهای متعاهد در هر زمان با یک پیش آگهی کتبی شش ماهه انقضای آن را به طرف دیگر اعلام دارد.
این موافقت نامه به تاریخ 22/2/1372، (12/5/1993) در یک مقدمه و سیزده ماده ، در دو نسخه اصلی به زبان های فارسی ، قزاقی و روسی و انگلیسی در تهران به امضا رسید. هر چهار متن دارای اعتبار یکسان می باشد و در صورت بروز اختلاف در تفسیر، متن انگلیسی معتبر خواهد بود.
از طرف دولت جمهوری اسلامی ایران از طرف دولت جمهوری قزاقستان
وزیر راه و ترابری وزیر حمل و نقل
قانون فوق مشتمل بر ماده واحده و موافقت نامه ضمیمه شامل مقدمه و سیزده ماده در جلسه روز چهارشنبه بیست و دوم شهریور ماه یک هزار و سیصد و هفتاد و چهار مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 5/7/1374 به تایید شورای نگهبان رسیده است .
رئیس مجلس شورای اسلامی - علی اکبر ناطق نوری

نوع : قانون

شماره انتشار : 14744

تاریخ تصویب : 1374/06/22

تاریخ ابلاغ : 1374/07/24

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.