×

قانون تصویب اصلاحیه کنوانسیون بین المللی دریانوردی

قانون تصویب اصلاحیه کنوانسیون بین المللی دریانوردی

قانون-تصویب-اصلاحیه-کنوانسیون-بین-المللی-دریانوردی

وکیل


ماده واحده - اصلاحیه کنوانسیون بین المللی دریانوردی موضوع قطعنامه (18) 735 الف مورخ 13/8/1372 مجمع سازمان بین المللی دریانوردی به شرح پیوست تصویب و اجازه تسلیم اسناد آن داده می شود.

قطعنامه (18) 735 الف مصوب 4 نوامبر 1993/13 آبان 1372 اصلاحیه کنوانسیون سازمان بین المللی دریانوردی

مجمع :
با یادآوری این که در هفدهمین اجلاس عادی مجمع چندین هیات در مورد نتیجه انتخابات شورا برای دوره دو ساله 1993 -1992 ابراز نگرانی نمودند.
با توجه به این که شورا در اجلاس شصت و هشتم خود، گروه کاری ویژه ای را تشکیل داد که شرکت در آن برای کلیه اعضا سازمان آزاد است و وظیفه آن بررسی اصلاحات ممکن در مقررات مربوط به انتخابات شورا است .
ضمن توجه توام با خرسندی به این که تجدید نظرهای لازم در کنوانسیون سازمان بین المللی دریانوردی در درون سازمان آغاز گشته و این تجدید نظرها در جوی مسالمت آمیز و حاکی از هماهنگی متقابل مورد بررسی قرار گرفته اند و با موافقت کلی اعضا تصویب گردیده اند.
با در نظر گرفتن اصلاحیه کنوانسیون سازمان بین المللی دریانوردی که توسط گروه کاری ویژه در مورد انتخابات شورا پیشنهاد و توسط شورا در اجلاس شصت و نهم آن تصویب گردید.
1 - اصلاحیه مواد 16، 17، 19 کنوانسیون سازمان بین المللی دریانوردی را که متون آن ها در ضمیمه این قطعنامه است تصویب می کند.
2 - از دبیر کل سازمان خواستار است اصلاحیه مصوب را مطابق ماده 67 کنوانسیون سازمان بین المللی دریانوردی به دبیر کل سازمان ملل بسپارد و مطابق ماده 68 اسناد پذیرش و بیانیه ها را دریافت دارد.
3 - از اعضا سازمان دعوت به عمل می آید ای اصلاحیه را در نزدیک ترین زمان ممکن پس از دریافت نسخ آن ها، با ارائه سند لازم جهت پذیرش به دبیر کل مطابق ماده 68 کنوانسیون ، مورد پذیرش قرار دهند.

ضمیمه
اصلاحیه کنوانسیون سازمان بین المللی دریانوردی
بخش 6 - شورا
ماده 16 -
متن زیر را جایگزین متن ماده 16 نمایید:
"شورا متشکل از چهل عضو خواهد بود که توسط مجمع انتخاب می شوند".
ماده 17 -
متن زیر را جایگزین متن ماده 17 نمایید:
"در انتخاب اعضای شورا، مجمع باید معیارهای زیر را مدنظر قرار دهد":
الف - ده عضو از کشورهایی خواهند بود که بیشترین سهم را در ارائه خدمات
کشتیرانی بین المللی دارند.
ب - ده عضو از کشورهای دیگری خواهند بود که بیشترین سهم را در تجارت بین المللی از طریق دریا دارند.
ج - بیست عضو از کشورهایی خواهند بود که به موجب بندهای (الف ) و (ب ) فوق انتخاب نشده و دارای منافع خاصی در حمل و نقل دریایی یا دریانوردی هستند و با انتخاب آن ها به عنوان اعضا شورا اطمینان حاصل خواهد شد که نمایندگان کلیه مناطق جغرافیائی عمده دنیا در شورا حضور دارند."
بند (ب ) ماده 19 -
متن زیر را جایگزین متن بند (ب ) ماده 19 نمایید.:
"بیست و شش عضو شورا حد نصاب را تشکیل خواهند داد."
قانون فوق مشتمل بر ماده واحده منظم به متن قطعنامه و اصلاحیه ضمیمه در جلسه روز یکشنبه شانزدهم مهر ماه یک هزار و سیصد و هفتاد و چهار مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 26/7/1374 به تایید شورای نگهبان رسیده است .
رئیس مجلس شورای اسلامی - علی اکبر ناطق نوری

نوع : قانون

شماره انتشار : 14763

تاریخ تصویب : 1374/07/16

تاریخ ابلاغ : 1374/08/16

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.