×

اساسنامه شرکت سهامی مخابرات استان ها

اساسنامه شرکت سهامی مخابرات استان ها

اساسنامه-شرکت-سهامی-مخابرات-استان-ها
فصل اول - کلیات :
ماده 1 - شرکت سهامی مخابرات استان مربوطه که در این اساسنامه به اختصار "شرکت " نامیده می شود بر اساس قانون اصلاح ماده 7 قانون تاسیس شرکت مخابرات ایران مصوب 6/2/1373 تاسیس می گردد تا برابر مقررات این اساسنامه و مقررات مربوط به شرکت های دولتی اداره گردد.
ماده 2 - مرکز اصل شرکت مرکز اداره کل مخابرات موجود استان ها است و شرکت می تواند برای اجرای فعالیت های مقرر، در سایر نقاط استان نسبت به تشکیل واحدهای تابع اقدام نماید.
ماده 3 - شرکت دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی است و وابسته به شرکت مخابرات ایران است .
ماده 4 - مدت شرکت از تاریخ تاسیس نامحدود است .
ماده 5 - موضوع و هدف شرکت ، عبارت است از تاسیس و توسعه شبکه و تاسیسات مخابراتی در حوزه عملیاتی شرکت و نگهداری و بهره برداری از آن در قالب تحقق اهداف و برنامه های وزارت پست و تلگراف و تلفن و شرکت مخابرات ایران و انجام وظایف و اختیارات مقرر در قانون تاسیس شرکت مخابرات ایران در حوزه استان .... و اجرای تکالیف شرکت مخابرات در مواردی که تفویض اختیار می شود.
تبصره 1 - آن قسمت از فعالیت شرکت مخابرات ایران در بخش ارتباطات بین شهری و بین المللی اعم از تاسیس ، توسعه ، نگهداری و بهره برداری مراکز بین شهری (اس .تی .دی ) ایستگاه های ماهواره ای و مایکروویو و غیره و نیز متعلقات آن همچنان تحت مسئولیت و کنترل شرکت مخابرات ایران است .
تبصره 2 - تصمیمات مجمع عمومی شرکت مخابرات ایران (شرکت مادر) ناقض مصوبات مجمع عمومی شرکت های استانی نخواهد شد.
فصل دوم - سرمایه شرکت :
ماده 6 - سرمایه اولیه شرکت یک میلیارد ریال است که به یکصد سهم ده میلیون ریالی با نام تقسیم شده که از محل اموال و دارایی های واگذاری توسط شرکت مخابرات ایران تامین و تماما متعلق به شرکت اخیرالذکر است .
تبصره 1 - از تاریخ ابلاغ اساسنامه شرکت ، تمامی تاسیسات و لوازم و نیز ابواب جمعی و حقوق و مطالبات و دیون و تعهدات و اموال منقول و غیر منقول متعلق به شرکت مخابرات ایران ، در حوزه استان .... به شرکت منتقل می شود و ادارات ثبت اسناد و املاک باید به درخواست شرکت مخابرات ایران اسناد مالکیت اراضی و املاک مورد انتقال و دفاتر مربوط را به نام شرکت اصلاح نمایند.
تبصره 2 - شرکت موظف است کلیه اموال ، تاسیسات و لوازم مربوط به شرکت مخابرات ایران را که به موجب این اساسنامه به شرکت منتقل می شود و همچنین طرح های ناتمام تاسیسات و مراکز مخابراتی را با تمامی ساختمان ، متعلقات و ملحقات آن که توسط اداره کل مخابرات استان .... در دست اجرا است و پس از پایان کار به شرکت تحویل داده خواهد شد به شرح زیر به انضمام کلیه مطالعات پس از تصویب مجمع عمومی شرکت جزو دارایی خود منظور نماید:
الف - اموال منقول و غیر منقول ، تاسیسات و لوازم مربوط به شرکت مخابرات ایران در آن قسمت که در حوزه عمل شرکت قرار می گیرد مطابق آخرین عملکرد طرح های مربوط و اطلاعات و مدارک موجود در امور مالی شرکت یاد شده یا بر اساس قیمت خرید یا قیمت تمام شده طرح های مذکور.
ب - در مواردی که وجوه پرداخت شده برای طرح مشخص باشد ولی رقم پرداختی برای هر پروژه آن طرح به تفکیک قابل استخراج نباشد، شرکت می تواند برای تعیین ارزش دفتری تفکیکی هر پروژه و جزئیات آن از نظریه کارشناسان منتخب رییس مجمع شرکت استفاده نماید.
تبصره 3 - کلیه اموال منقول و غیر منقول و تاسیسات مربوط به فعالیت ارتباطات بین شهری وبین المللی اعم از مراکز بین شهری (اس .تی .دی )
ایستگاه های ماهواره ای و شبکه مایکروویو کشور، دکل ها، راه های اختصاصی ایستگاه ها و ابواب جمعی آن ها در اختیار و مالکیت شرکت مخابرات ایران است .
ماده 7 - درآمد و منابع اعتبارات شرکت به شرح زیر است :
1 - هزینه های اشتراک
2 - تعرفه های مکالماتی (شهری - بین شهری - بین المللی )
3 - تراز مکالمات بر اساس توافق کانال های ورودی و خروجی بین استان ها
4 - کمک های نقدی یا غیر نقدی اشخاص حقیقی و حقوقی
5 - عواید دیگری که برابر قوانین یا مقررات مربوط به شرکت تعلق می گیرد.
تبصره - منابع و درآمدهای شرکت مخابرات ایران با توجه به این ماده تعدیل می گردد سایر منابع درآمدی شرکت مخابرات کماکان معتبر و قابل اجرا است .
ماده 8 - شرکت می تواند با تصویب مجمع عمومی سرمایه خود را کاهش یا افزایش دهد.
ماده 9 - تقسیم سود و اندوخته پس از تصویب مجمع عمومی شرکت جایز خواهد بود.
فصل سوم - ارکان شرکت :
ماده 10 - شرکت دارای ارکان زیر است :
1 - مجمع عمومی
2 - هیات مدیره و مدیر عامل
3 - بازرس (حسابرس )
ماده 11 - مجمع عمومی شرکت از اجتماع صاحبان سهام مخابرات به شرح زیر تشکیل می شود:
1 - وزیر پست و تلگراف و تلفن (رییس مجمع عمومی )
2 - رییس هیات مدیره و مدیر عامل شرکت مخابرات ایران (عضو مجمع )
3 - اعضای هیات مدیره شرکت مخابرات ایران (اعضا مجمع ) ریاست جلسات مجمع عمومی با وزیر پست و تلگراف و تلفن و در غیاب او با یکی از اعضای حاضر به ترتیب تقدم مندرج در فوق خواهد بود.
در صوتی که هر یک از اعضای مجمع عمومی نتوانند در جلسه شرکت نماید معاون یا نماینده وی در جلسات شرکت خواهد نمود.
ماده 12 - مجمع عمومی شرکت بر دو نوع است :
الف - مجمع عمومی عادی .
ب - مجمع عمومی عادی .
ماده 13 - شرکت از نظر زمان و چگونگی تشکیل جلسات مجمع عمومی و هیات مدیره و نیز سایر موارد مربوط تابع اساسنامه شرکت مخابرات ایران - مصوب
اسفند ماه 1350 می باشد و در صورت عدم پیش بینی برابر قانون تجارت عمل خواهد شد.
تبصره 1 - هیات مدیره شرکت از یک نفر رییس که سمت مدیر عامل را نیز
خواهد داشت و دو عضو اصلی و یک عضو علی البدل تشکیل می شود. اعضا و رییس هیات مدیره و مدیره عامل شرکت توسط رییس مجمع (وزیر پست و تلگراف و تلفن ) برای مدت دو سال منصوب می شوند و تا اعضا و رییس هیات مدیره و مدیر عامل جدید انتخاب نشده اند در سمت خود باقی هستند و انتخاب مجدد آنان نیز بلامانع خواهد بود.
تبصره 2 - رییس هیات مدیره و مدیر عامل و اعضای هیات مدیره از بین اشخاص متعهد که دارای تحصیلات عالی بوده و در یکی از سازمان های اداری کشور یا بنگاه های صنعتی سابقه خدمت مدیریت داشته باشند منصوب خواهند شد.
تبصره 3 - رییس هیات مدیره و مدیر عامل می تواند با مسئولیت خود یک نفر از اعضای هیات مدیره یا مدیران ارشد شرکت را به سمت قائم مقام تعیین نماید تا قسمتی از وظایفی که به مدیر عامل محول شده از طرف او انجام دهد.
ماده 14 - وظایف و اختیارات مجمع عمومی و هیات مدیره و رییس هیات مدیره و مدیر عامل شرکت مطابق مواد 10، 11، 22، 23، 24، 25 و 26 اساسنامه شرکت مخابرات ایران و تبصره های آن و نیز قانون تجارت می باشد.
تبصره 1 - هیات مدیره شرکت موظف است در موقع تهیه و تنظیم بودجه سالانه شرکت یک درصد از آن را برای امر توسعه و تحقیق و آموزش و روابط بین الملل و کمک های انسانی (اعم از شاغل و بازنشسته و مراجعات عمومی ) در راه اهداف وزارت پست و تلگراف و تلفن برای وزارتخانه یاد شده اختصاص دهد.
تبصره 2 - تعیین پاداش برای رییس هیات مدیره و مدیر عامل و اعضا هیات مدیره با تصویب و تایید رییس مجمع عمومی شرکت (وزیر پست و تلگراف و تلفن ) و تعیین پرداخت پاداش سایر کارکنان با تصویب و تایید مدیر عامل خواهد بود.
تبصره 3 - تعرفه خدمات مخابراتی مشترکان در محدوده تحت پوشش شرکت با تصویب مجمع عمومی شرکت قابل اجرا خواهد بود.
تبصره 4 - اجرای تبصره مواد 25 و 26 اساسنامه شرکت مخابرات ایران منوط به رعایت قوانین مربوط است .
ماده 15 - وظیفه بازرس (حسابرس ) شرکت بر عهده سازمان حسابرسی است که در اجرای قانون تشکیل سازمان حسابرسی - مصوب 1362 - و اساسنامه آن - مصوب
1366 - اقدام می نماید.
فصل چهارم - امور مالی (ترازنامه ها و حساب سود و زیان )
ماده 16 - سال مالی شرکت از اول فرودین ماه هر سال شروع و تا آخر اسفند ماه همان سال خاتمه می یابد و به استثنای سال اول که شروع آن تاریخ ابلاغ اساسنامه شرکت خواهد بود.
ماده 17 - کلیه دفاتر شرکت در آخر اسفند ماه بسته و ترازنامه و حساب سود و زیان و گزارش عملکرد سالانه شرکت حداکثر سه ماه پس از پایان سال مالی باید از طرف رییس هیات مدیره و مدیر عامل در اختیار بازرس (حسابرس ) گذارده شود.
ماده 18 - تصویب ترازنامه شرکت از طرف مجمع عمومی به منزله مفاصاحساب هیات مدیره تلقی می شود.
ماده 19 - رییس مجمع می تواند نسبت به جابجایی اعتبارات شرکت از محل اعتبارات مربوط به شرکت مخابرات ایران و شرکت مخابرات استان ها به سایر شرکت های مخابرات استان ها اقدام نماید.
ماده 20 - آیین نامه مالی ، معاملاتی و اداری شرکت باید از طرف هیات مدیره تنظیم و پس از تصویب مجمع عمومی در خصوص آیین نامه های اداری به اجرا گذاشته شود و تا موقعی که آیین نامه های یاد شده تنظیم و تصویب نشده ، شرکت مجاز است امر مالی و معاملاتی و استخدامی خود را برابر آیین نامه ها و مقررات مورد عمل شرکت مخابرات ایران انجام دهد.
ماده 21 - هیات مدیره مکلف است هر سال یک بیستم از سود خالص شرکت را به عنوان اندوخته قانونی موضوع نماید. همین که اندوخته قانونی به یک دهم سرمایه شرکت رسید موضوع آن منوط به تصویب مجمع عمومی خواهد بود و در صورتی که سرمایه شرکت افزایش یابد کسر یک بیستم یاد شده ادامه خواهد یافت تا وقتی که اندوخته قانونی به یک دهم سرمایه بالغ شود.
فصل پنجم - سایر مقررات
ماده 22 - کارکنان شرکت مکلف به حفظ اسرار شرکت می باشند و در صورت تخلف به مجازات مقرر در قوانین مربوط محکوم خواهند شد.
ماده 23 - کارکنان شرکت و همه اشخاصی که به گونه ای به همکاری با شرکت دعوت شده اند موظف به حفظ و نگهداری اموال و تاسیسات شرکت هستند. برداشت یا تصاحب اموال شرکت به نفع خود یا دیگری در حکم اختلاس محسوب می شود و مرتکب به کیفر مقرر در قانون مجازات اسلامی (تعزیرات ) محکوم خواهد شد.
ماده 24 - شرکت مجاز است به موافقت وزیر پست و تلگراف و تلفن و رعایت قوانین مربوط در صورت لزوم از خدمت اتباع واجد شرایط کشورهای دیگر که روابط سیاسی حسنه با دولت جمهوری اسلامی ایران دارند برای مدت معین استفاده نموده و اقدامات لازم را برای تربیت جانشین آن ها در اسرع وقت به عمل آورد.
ماده 25 - اختلافات حاصله بین شرکت های سهامی مخابرات استان ها و اختلافات هر یک از آن ها با شرکت مخابرات ایران در کمیته ای که اعضای آن را رییس مجمع عمومی (وزیر پست و تلگراف و تلفن ) تعیین می نماید، رسیدگی و حل و فصل خواهد شد تصمیمات کمیته منتخب ، قطعی و لازم الاجرا است .
ماده 26 - شرکت مخابرات ایران مکلف است آیین نامه مربوط به وظایف مشترک و حدود روابط بین خود با شرکت های مخابرات استان ها و چگونگی مبادله اطلاعات فنی ، علمی و بازرگانی در زمینه امور مربوط و نحوه رفع اختلافات با شرکت را با رعایت مقررات تهیه کند که پس از تصویب مجمع عمومی شرکت یاد شده به اجرا گذارده خواهد شد.
ماده 27 - نسبت به سایر موضوعاتی که در این اساسنامه پیش بینی نشده است برابر قوانین مربوط عمل خواهد شد.
اساسنامه فوق مشتمل بر بیست و هفت ماده و سیزده تبصره بر اساس اصل 85 قانون اساسی و در اجرای قانون اصلاح ماده 7 قانون تاسیس شرکت مخابرات ایران مصوب 6/2/1372 در جلسه اول بهمن ماه یک هزار و سیصد و هفتاد و چهار کمیسیون مشترک امور اداری و استخدامی و امور پست و تلگراف و نیر تصویب و در تاریخ 4/11/1374 به تایید شورای نگهبان رسیده است .
رییس مجلس شورای اسلامی - علی اکبر ناطق نوری




نوع : اساس نامه

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1374/11/01

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.