×

قانون موافقتنامه حمل و نقل بین المللی جاده ای بین دولت های جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اکراین

قانون موافقتنامه حمل و نقل بین المللی جاده ای بین دولت های جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اکراین

قانون-موافقتنامه-حمل-و-نقل-بین-المللی-جاده-ای-بین-دولت-های-جمهوری-اسلامی-ایران-و-جمهوری-اکراین

وکیل


ماده واحده - موافقت نامه حمل و نقل بین المللی جاده ای بین دولت های جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اکراین مشتمل بر یک مقدمه و 18 ماده به شرح پیوست تصویب و اجازه مبادله اسناد آن داده می شود.
بسم الله الرحمن الرحیم
موافقت نامه حمل و نقل بین المللی جاده ای بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت اکراین
دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت اکراین که بعد از این "طرفین متعاهد" نامیده می شوند با توجه به توسعه مطلوب روابط تجاری و اقتصادی بین دو کشور و با تمایل به تسهیل و توسعه حمل و نقل بین المللی جاده ای کالا و مسافرین دو کشور و از طریق قلمرو یکدیگر به شرح ذیل توافق نمودند:
ماده 1 - حوزه اجرا
مقررات این موافقت نامه در مورد حمل و نقل بین المللی جاده ای مسافر و کالا بین جمهوری اسلامی ایران و اکراین شامل تردد ترانزیتی از قلمرو آنان و همچنین حمل و نقل از یا به کشورهای ثالث ، توسط وسایل نقلیه ثبت شده در قلمرو یکی از طرفین متعاهد، به موقع اجرا گذارده
می شود.
ماده 2 - تعاریف
1 - اصطلاح "متصدی حمل و نقل " عبارت است از هر شخص حقیقی یا حقوقی مقیم و تبعه و ثبت شده در جمهوری اسلامی ایران یا اکراین که طبق قوانین و مقررات مربوط به کشور خود مجاز به حمل و نقل بین المللی مسافر و کالا از طریق جاده می باشد.
2 - اصطلاح "وسیله نقلیه " عبارت است از:
الف - جهت حمل کالا: هر نوع کامیون ، کامیون به همراه یدک ، وسیله نقلیه کشنده یا وسیله نقلیه کشنده با یدک و نیمه یدک .
ب - جهت حمل مسافر: هر نوع وسیله نقلیه جاده ای که برای حمل مسافر - بیش از 8 نفر بدون احتساب راننده - ساخته شده باشد.
3 - اصطلاح "پروانه " عبارت است از مجوزی که توسط مقامات صلاحیت دار هر یک از طرفین متعاهد برای متصدیان حمل و نقل صادر می شود.
پروانه مذکور جهت یک سفر (رفت و برگشت ) و برای یک وسیله نقلیه یا وسیله نقلیه مرکب معتبر خواهد بود.
4 - اصطلاح "سرویس حمل و نقل منظم مسافر" عبارت است از حمل مسافر بین قلمرو دو طرف متعاهد بر اساس مسیرها و برنامه های معین ، با رعایت نظم و دوره زمانی سرویس حمل و نقل و همچنین توقف جهت پیاده یا سوار کردن مسافر.
5 - اصطلاح "سرویس ایاب و ذهاب بین دو نقطه " عبارت است از حمل سازمان یافته بین المللی مسافرانی که از قبل بر اساس مدت اقامت آنان ، از یک و همان نقطه عزیمت ، به یک و همان نقطه مقصد و بازگشت آن ها به نقطه عزیمت ، در پایان برنامه گروه بندی شده اند.
(مسافرینی که در یک گروه مسافرت می کنند لازم است که با همان گروه مراجعت نمایند، و اولین سفر برگشت از نقطه مقصد، و آخرین سفر عزیمت به آن نقطه بدون مسافر انجام خواهد شد).
6 - اصطلاح "سرویس دربست " (حمل و نقل جهانگردی ) عبارت است از حمل و نقل بین المللی یک گروه معین مسافر توسط یک وسیله نقلیه مشخص به صورت تور که از یک نقطه واقع در سرزمین یک طرف متعاهد آغاز و بدون پیاده یا سوار کردن مسافر در همان نقطه خاتمه یابد.
7 - اصطلاح "حمل و نقل ترانزیت " عبارت است از حمل مسافر و کالا از طریق قلمرو یک طرف متعاهد، بین نقاط مبدا و مقصد واقع در خارج از قلمرو آن طرف متعاهد.
حمل و نقل مسافر
ماده 3 - سرویس های حمل و نقل منظم مسافر سرویس حمل و نقل منظم مسافر طبق هماهنگیهای لازم مقامات صلاحیت دار طرفین متعاهد، راه اندازی خواهد شد.
ماده 4 - حمل و نقل نامنظم مسافر
حمل و نقل نامنظم مسافر در قلمرو هر یک از طرفین متعاهد بر اساس مجوز صادر شده توسط مقامات صلاحیت دار ذیربط، انجام خواهد شد.
ماده 5 - عملیات حمل و نقل استثنایی مسافر
1 - در موارد زیر نیازی به اخذ پروانه نمی باشد:
الف - سرویس دربست .
ب - سرویس های ایاب و ذهاب بین دو نقطه .
ج - سرویس های ترانزیت نامنظم .
2 - راننده می بایست در جریان عملیات حمل و نقل مسافر مذکور در بند 1 فوق ، لیست مسافران را همراه داشته باشد.
ماده 6 - مجوزها
عملیات حمل و نقل کالا به شرح ذیل توسط وسایل نقلیه اعم از خالی یا با بار در قلمرو طرفین متعاهد منوط به اخذ مجوز صادره توسط مقامات صلاحیت دار هر یک از طرفین متعاهد خواهد بود:
الف - بین هر نقطه توافق شده در قلمرو یک طرف متعاهد و هر نقطه توافق شده در قلمرو طرف متعاهد دیگر، یا
ب - به صورت ترانزیت از طریق قلمرو طرف متعاهد دیگر، یا
ج - از / به کشورهای ثالث .
کمیسیون مشترک مذکور در ماده 1 موافقت نامه حاضر در خصوص اعتبار، نوع و تعداد مجوزها تصمیم گیری خواهد نمود.
مجوزها به صورت سالیانه و بنا بر درخواست مقامات صلاحیت دار هر یک از طرفین متعاهد و بدون هیچگونه محدودیت و سهمیه بندی به طور مساوی مبادله خواهد شد.
ماده 7 - حمل و نقل معاف از مجوز در موارد ذیل نیازی به اخذ مجوز حمل و نقل نمی باشد:
الف - حمل و نقل اتفاقی کالا به / و از فرودگاه ها به دلیل تغییر مسیر سرویس های هوایی .
ب - حمل توشه مسافری در یدک هایی که توسط وسایل نقلیه مسافری کشیده می شود، و حمل توشه مسافری توسط هر نوع وسیله نقلیه از / و به فرودگاه ها،
ج - حمل محمولات پستی ،
د - حمل وسایل نقلیه خسارت دیده
ه - - حمل اشیا و کارهای هنری برای استفاده در نمایشگاه یا بازار مکاره
و - حمل اشیا و وسایلی که منحصرا جهت تبلیغات و اطلاعات مورد نظر می باشد
ز - حمل اثاثیه منزل توسط متصدیان حمل و نقل با استفاده از پرسنل و تجهیزات ویژه .
ح - حمل و نقل کالا در وسایل نقلیه ای که وزن مجاز با بار آن ها شامل یدک ها از 6 تن یا ظرفیت بارگیری مجاز آن ها شامل یدک ها از 5/3 تن تجاوز ننماید.
ط - حمل و نقل وسایل نقلیه ، اسب های مسابقه و لوازم و تجهیزات جهت فعالیت های ورزشی .
ی - حمل اجساد.
ک - حمل و نقل لوازم و تجهیزات مورد نیاز برای فوریت ها در مواقع بروز حوادث طبیعی ، تصادفات و بلایا.
مقررات کلی
ماده 8 - حمل و نقل به / یا از کشورهای ثالث متصدیان حمل و نقل یک طرف متعاهد مجازند جهت انجام حمل و نقل کالا از
قلمرو یک طرف متعاهد به کشورهای ثالث و نیز از قلمرو کشورهای ثالث به قلمرو طرف متعاهد دیگر طبق هماهنگی های به عمل آمده بین مقامات صلاحیت دار طرفین متعاهد، اقدام نماید.
ماده 9 - ممنوعیت حمل و نقل داخلی مفاد این موافقت نامه به متصدیان حمل و نقل هیچ یک از طرفین متعاهد این اجازه را نمی دهد که در داخل قلمرو طرف متعاهد دیگر نسبت به حمل مسافر یا کالا از نقطه ای به نقطه دیگر واقع در همان سرزمین مبادرت ورزند.
ماده 10 - وزن و ابعاد وسایل نقلیه چنانچه وزن یا ابعاد وسیله نقلیه از حداکثر حدود مجاز در قلمرو هر یک از
طرفین متعاهد تجاوز نماید، و نیز در موارد حمل کالاهای خطرناک ، لازم است مجوز مخصوصی جهت وسیله نقلیه از مقامات صلاحیت دار طرف متعاهد ذیربط تحصیل شود.
در صورتی که در چنین مجوزی شرط استفاده از مسیر خاصی قید شود، حمل و نقل فقط در آن مسیر مجاز می باشد.
ماده 11 - بیمه مسئولیت مدنی بر اساس مفاد موافقت نامه حاضر، متصدیان حمل و نقل هر یک از طرفین متعاهد ملزم به استفاده از وسایل نقلیه تحت شرایط بیمه مسئولیت مدنی در قلمرو طرف متعاهد دیگر خواهند بود.
ماده 12 - مالیات و هزینه ها
طبق موافقت نامه حاضر وسایل نقلیه ای که با مجوز مندرج در ماده 6 مبادرت به حمل و نقل مسافر و کالا می نمایند از پرداخت هر گونه هزینه و مالیات وضع شده بر مالکیت و تردد وسایل نقلیه ، شامل هزینه ها و مالیات ترانزیت و استفاده از جاده در قلمرو طرف متعاهد دیگر، معاف خواهند بود.
ماده 13 - مقررات گمرکی
1 - ورود موقت وسایل نقلیه هر یک از طرفین متعاهد به قلمرو طرف متعاهد دیگر مشمول قوانین ملی طرف متعاهد اخیرالذکر خواهد بود.
2 - مواد سوختی موجود در مخازن سوخت استاندارد وسیله نقلیه یکی از طرفین متعاهد که به طور موقت به سرزمین طرف متعاهد دیگر وارد می شود از پرداخت مالیات و عوارض و ورودی و خروجی معاف بوده و مشمول ممنوعیت ها و محدودیت های واردات و صادرات نخواهد بود.
3 - قطعات یدکی وارد شده ، تحت شرایط بند 1 فوق به منظور تعمیر یک وسیله نقلیه معین ، موقتا از پرداخت مالیات و عوارض ورودی و همچنین ممنوعیت یا محدودیت واردات معاف خواهند بود.
طرفین متعاهد ممکن است لازم بدانند که جهت این گونه قطعات مجوز ورود موقت صادر شود. قطعات یدکی تعویض شده را باید زیر نظر مقامات گمرکی مربوط مطابق با قوانین و مقررات ملی طرف متعاهدی که این قطعات به سرزمین آن وارد شده ترخیص قطعی نمود و یا عودت داد.
4 - خدمه وسایل نقلیه مجاز می باشند لوازم شخصی و وسایل و ابزار تعمیر را که عرفا در وسیله نقلیه موجود در طول سفر مورد نیاز می باشد، بطور موقت با خود حمل نمایند.
ماده 14 - مقامات صلاحیت دار تعیین شده جهت اجرای این موافقت نامه به شرح زیر می باشند:
از طرف دولت جمهوری اسلامی ایران وزارت راه و ترابری
از طرف دولت اکراین وزارت حمل و نقل
ماده 15 - کمیته مشترک
1 - مقامات صلاحیت دار طرفین متعاهد، کمیته مشترکی مرکب از نمایندگان خود را جهت بررسی کلیه مسایل و موارد مربوط به اجرای این موافقت نامه تشکیل خواهند داد.
2 - کمیته مشترک بنا به درخواست هر یک از طرفین متعاهد تشکیل خواهد شد.
ماده 16 - اجرای قوانین داخلی
متصدیان حمل و نقل یک طرف متعاهد در کلیه موارد پیش بینی نشده در این موافقت نامه یا موافقت نامه های بین المللی دیگر که هر دو کشور در آن عضویت دارند، ملزم به رعایت قوانین و مقررات داخلی طرف متعاهد دیگر می باشند.
ماده 17 - تخلفات
1 - مقامات صلاحیت دار طرفین متعاهد بر انجام مفاد موافقت نامه حاضر توسط متصدیان حمل و نقل نظارت خواهند نمود.
2 - مقامات صلاحیت دار طرف متعاهدی که وسیله نقلیه در آن جا به ثبت رسیده است ، موظفند بنا بر درخواست مقامات صلاحیت دار طرف متعاهد دیگر در مورد متصدیان حمل و نقلی که در سرزمین طرف متعاهد اخیرالذکر از مقررات این موافقت نامه و نیز از قوانین و مقررات لازم الاجرای مربوط به ترافیک و حمل و نقل در آن سرزمین تخطی نموده اند، اقدامات زیر را معمول دارند:
الف - اخطار
ب - سلب اجازه حمل و نقل در سرزمین طرف متعاهدی که تخلف در آنجا به وقوع پیوسته است به طور موقت و جزیی یا کلی .
3 - مقامات صلاحیت دار طرف متعاهد اخیرالذکر از تدابیری که طبق بند 2 این ماده اتخاذ نموده است ، مقامات صلاحیت دار طرف متعاهد دیگر را مطلع خواهد نمود.
ماده 18 - لازم اجرا شدن و مدت اعتبار
1 - این موافقت نامه سی روز بعد از آنکه طرفین متعاهد کتبا یکدیگر را از طریق مجاری دیپلماتیک از اجرای مقررات قانون اساسی خود درباره لازم الاجرا شدن موافقت نامه حاضر مطلع کنند، به مورد اجرا گذارده خواهد شد.
2 - این موافقت نامه برای یک دوره زمانی نامحدود منعقد می شود مگر این که هر یک از طرفین متعاهد در هر زمان با یک تذکاریه 6 ماهه آن را منقضی اعلام نمایند.
به تاریخ 18/4/1372 (9/7/1993) در تهران ، در یک مقدمه و هجده ماده در دو نسخه اصلی به زبانهای فارسی ، اکراینی و انگلیسی به امضا رسید که هر سه متن دارای اعتبار یکسان می باشد. در صورت بروز اختلاف در تفسیر، متن انگلیسی حاکم خواهد بود.
از طرف دولت جمهوری اسلامی ایران از طرف دولت اکراین
قانون فوق مشتمل بر ماده واحده و موافقت نامه ضمیمه در جلسه روز یکشنبه بیست و چهارم اردیبهشت ماه یک هزار و سیصد و هفتاد و چهار مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 3/3/1374 به تایید شورای نگهبان رسیده است .
رئیس مجلس شورای اسلامی - علی اکبر ناطق نوری

نوع : قانون

شماره انتشار : 14641

تاریخ تصویب : 1374/02/24

تاریخ ابلاغ : 1374/03/24

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.