×

قانون موافقتنامه حمل و نقل هوائی بین دولت های جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اکراین

قانون موافقتنامه حمل و نقل هوائی بین دولت های جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اکراین

قانون-موافقتنامه-حمل-و-نقل-هوائی-بین-دولت-های-جمهوری-اسلامی-ایران-و-جمهوری-اکراین

وکیل


ماده واحده - موافقت نامه حمل و نقل هوایی بین دولت های جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اکراین مشتمل بر یک مقدمه ، (18 ماده ) و یک ضمیمه به شرح پیوست تصویب اجازه مبادله اسناد آن داده می شود.
بسم الله الرحمن الرحیم
موافقت نامه حمل و نقل هوایی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت اکراین
مقدمه :
دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت اکراین با تمایل به انعقاد موافقت نامه ای به منظور تاسیس و بکار انداختن سرویس های هوایی منظم بین سرزمین های خود و ماورای این سرزمین ها نسبت به مواد زیر موافقت نمودند:
ماده 1 - تعاریف :
به جز در مواردی که فحوای عبارت معنی دیگری را ایجاب نماید، از لحاظ این موافقت نامه :
الف - اصطلاح "کنوانسیون " به کنوانسیون هواپیمائی کشوری بین المللی که در تاریخ 16/9/1323 هجری شمسی مطابق با هفتم دسامبر 1944 در شیکاگو برای امضا مفتوح شد، اطلاق می شود و همچنین شامل هر الحاقیه ای که به موجب ماده 90 کنوانسیون مزبور و هر اصلاحیه الحاقیه یا کنوانسیونی که به موجب مواد (90) و (94) آن تصویب شده است ، تا جائی که برای هر دو طرف متعاهد نافذ باشد، خواهد بود.
ب - عبارت "مقامات هواپیمائی " در مورد جمهوری اسلامی ایران به "رئیس سازمان هواپیمائی کشوری " و هر شخص یا مقامی که مجاز به انجام وظایف فعلی آن سازمان و یا وظایف مشابه آن باشد و در مورد دولت اکراین به وزیر حمل و نقل و یا هر شخص یا مقامی که مجاز به انجام وظایف فعلی آن مقام و یا وظایف مشابه آن باشد، اطلاق می شود.
ج - عبارت "شرکت هواپیمایی تعیین شده " به یک شرکت هواپیمایی که به موجب ماده (3) موافقت نامه حاضر تعیین شده و اجازه فعالیت یافته باشد، اطلاق می شود.
د - اصطلاح "ظرفیت " در رابطه با سرویس مورد یک هواپیما به میزان بارگیری موثر آن هواپیما در یک مسیر یا قسمتی از مسیر و اصطلاح "ظرفیت " در رابطه با سرویس مورد توافق به ظرفیت هواپیما در چنین سرویسی ضربدر دفعات پرواز چنین هوائی طی زمان معین و در تمام یا قسمتی از مسیر اطلاق می شود.
ه - - "سرزمین " در مورد یک کشور به مناطق خاکی و آبهای سرزمینی مجاور آن که تحت حاکمیت و سلطه آن کشور است ، اطلاق می شود.
و - عبارات "سرویس هواپیمایی "، "سرویس هوایی بین المللی "، "شرکت هواپیمایی " و "توقف به منظورهای غیر ترددی " به ترتیب دارای همان معانی است که در ماده 96 کنوانسیون به آن ها داده شده است .
ز - عبارت "تعرفه " به قیمت هایی که برای حمل مسافر و بار پرداخت می گردد و شرایطی که به موجب آن قیمت ها اعمال می شود، اطلاق می شود. این قیمت ها شامل خدمات کمکی دیگر و خدمات نمایندگی فروش می شود لکن هزینه های حمل محمولات پستی از این امر مستثنی می باشند.
بدیهی است که عناوین مواد موافقت نامه حاضر معانی هیچ یک از مقررات آن را به نحوی از انحا محدود نمی کند و یا توسعه نمی دهد.
ماده 2 - اعطای حقوق :
1 - هر یک از طرفین متعاهد، حقوق مصرح در این موافقت نامه را جهت انجام سرویس های هوایی بین المللی منظم بوسیله شرکت هواپیمایی تعیین شده طرف متعاهد دیگر به شرح زیر به طرف متعاهد دیگر اعطا می نماید:
الف - پرواز بدون فرود از فراز سرزمین طرف متعاهد دیگر،
ب - توقف در سرزمین مذکور به منظور غیر ترددی ، و
ج - توقف در سرزمین مذکور در نقاطی که برای آن مسیر در جدول مسیر پیوست به موافقت نامه حاضر به منظور سوار و پیاده کردن مسافر، بار و پست در تردد بین المللی مشخص شده است .
2 - استفاده از آزادی پنجم حقوق تردد مشروط به توافق کتبی بین شرکت های هواپیمایی تعیین شده و تصویب مقامات هواپیمایی طرفین متعاهد می باشد.
3 - هیچ یک از مفاد این موافقت نامه به نحوی تلقی نخواهد شد که در نتیجه شرکت هواپیمایی یکی از طرفین محق باشد در سرزمین طرف متعاهد دیگر در قبال مزد یا کرایه مسافر، بار و پست به مقصد نقطه دیگری در سرزمین آن طرف حمل کند.
4 - در مناطق جنگی یا تحت اشغال نظامی یا در مناطقی که این عملیات در جریان است ، انجام این قبیل سرویس ها منوط به تصویب مقامات ذیصلاح است .
ماده 3 - تعیین و اجازه :
1 - هر یک از طرفین متعاهد حق دارد یک شرکت هواپیمایی را برای انجام سرویس های مورد توافق در مسیرهای مشخص شده تعیین و مراتب را کتبا به طرف متعاهد دیگر اعلام نماید.
2 - پس از دریافت اعلامیه تعیین ، مقامات ذی صلاح طرف متعاهد دیگر با رعایت مفاد بندهای 3و4 این ماده اجازه مربوط را بدون تاخیر به شرکت هواپیمای تعیین شده اعطا خواهند کرد.
3 - مقامات هواپیمایی یک طرف متعاهد می توانند از شرکت تعیین شده طرف متعاهد دیگر بخواهند مقامات مزبور را قانع سازد تا شرایط مقرر در قوانین و مقرراتی را که معمولا" برای انجام سرویس های هوایی بین المللی طبق مفاد کنوانسیون توسط مقامات مزبور اعمال می شود، جایز می باشد.
4 - هر یک از طرفین متعاهد در هر مورد که قانع نشده باشد که مالکیت عمده و کنترل موثر شرکت هواپیمایی مربوط در دست اتباع طرف متعاهدی است که شرکت مزبور را تعیین نموده می تواند از اعطای اجازه بهره برداری موضوع بند 2 این ماده امتناع ورزد و یا هر شرطی را که برای اعمال حقوق مشخص شده در ماده 2 موافقت نامه حاضر توسط شرکت هواپیمایی تعیین شده مزبور لازم بداند وضع نماید.
5 - در هر زمان پس از آن که مفاد بندهای 1 و 2 این ماده به مرحله عمل درآمده باشد شرکت هواپیمایی که بدین نحو تعیین شده و اجازه کسب نموده می تواند بهره برداری از سرویس های مورد توافق را آغاز کند مشروط بر آن که بهره برداری از این سرویس ها مادامی که تعرفه مربوط به موجب مفاد ماده 12 موافقت نامه حاضر در مورد سرویس های مزبور لازم الاجرا نشده ، انجام نپذیرد.
ماده 4 - تعلیق و لغو:
1 - هر طرف متعاهد حق دارد در موارد زیر اجازه بهره برداری صادره را لغو یا استفاده از حقوق مشخص شده در ماده 2 این موافقت نامه را در مورد شرکتی که توسط طرف متعاهد دیگر تعیین شده معلق نماید یا هر شرطی را که ممکن است برای استفاده از این حقوق لازم باشد وضع نماید:
الف - در هر موردی که قانع نشده باشد مالکیت عمده و کنترل موثر آن شرکت هواپیمایی در دست طرف متعاهد یا اتباع طرف متعاهدی است که شرکت مذکور را تعیین نموده یا،
ب - در موردی که شرکت هواپیمایی مذکور قوانین و یا مقررات طرف متعاهدی را که این حقوق را اعطا نموده است رعایت نکند.
ج - در موردی که شرکت هواپیمایی مذکور به هر نحوی از انحا عملیات بهره برداری را خلاف مقررات موافقت نامه حاضر انجام دهد.
2 - جز در مواردی که لغو یا تعلیق یا وضع شرایط مذکور در بند 1 این ماده به صورت فوری برای جلوگیری از نقض بیشتر قوانین و یا مقررات لازم باشد اعمال این حق فقط پس از مشورت با طرف متعاهد دیگر انجام خواهد گرفت .
ماده 5 - شمول قوانین و مقررات :
1 - قوانین و مقررات یک طرف متعاهد که ناظر به ورود و خروج هواپیمایی که به امر هوانوردی بین المللی اشتغال دارد یا ناظر به عملیات هوانوردی چنین هواپیمایی حین پرواز بر فراز یا در داخل سرزمین طرف متعاهد مذکور می باشد نسبت به هواپیمای شرکت هواپیمایی تعیین شده طرف متعاهد دیگر مجری خواهد بود.
2 - قوانین و مقررات یک طرف متعاهد که در سرزمین خود ناظر به ورود و خروج و اقامت موقت مسافران ، کارکنان و بار یا پست از قبیل تشریفات ورود، خروج و مهاجرت است و همچنین مقررات گمرکی و بهداشتی در مورد مسافران و کارکنان ، بار و پست حمل شده توسط هواپیمای شرکت هواپیمای تعیین شده طرف متعاهد دیگر در زمانی که در سرزمین مذکور باشد اعمال خواهد شد.
3 - هر یک از طرفین متعاهد نسخه هایی از قوانین و مقررات مربوط مندرج در این ماده را در صورت تقاضا در اختیار طرف متعاهد دیگر خواهد گذشت .
4 - بر اساس اصل عمل متقابل ، شرکت هواپیمایی تعیین شده یک طرف متعاهد مجاز خواهد بود که نمایندگی خود را در سرزمین طرف متعاهد دیگر دایر نموده و خدمات حمل و نقل هوایی را در سرزمین طرف متعاهد دیگر به ارز محلی یا ارزهای معتبر دیگر به صورت مستقیم و یا از طریق آژانس های فروش بلیط به شرط کسب مجوز از مقامات هواپیمایی و با رعایت مقررات و دستورالعملهای داخلی آن کشور به فروش برساند.
5 - انتقال درآمدهای حاصل شده توسط شرکتهای هواپیمایی تعیین شده طرفین متعاهد طبق مقررات ارزهای خارجی قابل اجرا در دو کشور صورت خواهد گرفت .
طرفین همه امکانات خود را برای تسهیل در انتقال چنین درآمدهایی پس از کسر مخارج به کار خواهند گرفت .
ماده 6 - معافیت از حقوق گمرکی ، سود بازرگانی و سایر عوارض :
1 - هواپیمای شرکت تعیین شده یک طرف متعاهد که در سرویس های بین المللی پرواز می نماید و همچنین مواد سوختی ، روغن موتور و سایر مواد مصرفی فنی ، وسایل یدکی و لوازم مورد نیاز جاری و خواروبار موجود در هواپیمای شرکت هواپیمایی یک طرف متعاهد که مجاز به استفاده از مسیرها و سرویسهای موضوع موافقت نامه حاضر می باشد به هنگام ورود و خروج از سرزمین طرف متعاهد دیگر بر اساس عمل متقابل از پرداخت حقوق گمرکی ، سود بازرگانی ، هزینه های بازرسی و سایر عوارض و مالیات های داخلی معاف خواهد بود حتی اگر مواد مذکور زمانی به مصرف برسد که هواپیمای مزبور بر فراز آن سرزمین در پرواز باشد.
2 - سوخت ، روغن موتور، مواد مصرفی فنی ، وسایل یدکی و لوازم مورد نیاز جاری و خواروبار وارد شده به سرزمین یک طرف متعاهد توسط طرف متعاهد دیگر یا اتباع آن که صرفا به منظور استفاده در هواپیمای طرف متعاهد اخیرالذکر می باشد بر اساس عمل متقابل از پرداخت حقوق گمرکی ، سود بازرگانی ، هزینه های بازرسی و سایر عوارض و مالیات های داخلی معاف خواهد بود.
3 - سوخت ، روغن موتور، مواد مصرفی فنی ، وسایل یدکی و لوازم مورد نیاز جاری و خواروبار که در سرزمین یک طرف متعاهد بار هواپیمای شرکت هواپیمایی طرف متعاهد دیگر می شود و در سرویس های بین المللی مورد استفاده قرار می گیرد بر اساس عمل متقابل از پرداخت حقوق گمرکی ، سود بازرگانی ، عوارض ، مالیات ، هزینه های بازرسی و سایر عوارض و مالیات های داخلی معاف خواهد بود.
4 - لوازم جاری هوانوردی و همچنین مواد و لوازم نگاهداری شده در هواپیمای شرکت هواپیمایی تعیین شده هر یک از طرفین متعاهد تنها با موافقت مقامات گمرکی در سرزمین طرف متعاهد دیگر قابل تخلیه است . در این صورت می توان این مواد را تا زمانی که طبق مقررات گمرکی مجدد صادر شود و یا ترتیب دیگری در مورد آن داده شود تحت نظارت مقامات نامبرده قرار داد.
5 - مسافران ، اثاثیه مسافر و باری که از سرزمین یک طرف متعاهد در ترانزیت مستقیم می باشند و از حریمی که در فرودگاه آن طرف بدین منظور اختصاص یافته خارج نمی شوند، فقط مشمول کنترل ساده ای خواهند بود. اثاثیه مسافر و باری که در ترانزیت مستقیم است از حقوق گمرکی ، سود بازرگانی و سایر مالیات های مشابه معاف خواهد بود.
6 - اسناد رسمی حاوی آرم شرکت هواپیمایی مانند برچسب چمدان ، بلیط هواپیما، بارنامه ، کارت اجازه ورود به هواپیما و جدول زمان بندی که به داخل سرزمین هر یک از طرفین متعاهد برای استفاده اختصاصی شرکت هواپیمایی تعیین شده طرف متعاهد دیگر وارد شده باشد از کلیه حقوق گمرکی ، سود بازرگانی و یا مالیات ها بر اساس معامله متقابل معاف خواهد بود.
ماده 7 - هزینه های فرودگاهی :
هر یک از طرفین متعاهد می تواند برای استفاده از فرودگاه ها و سایر تاسیسات تحت کنترل خود هزینه های عادلانه و مناسبی را وضع نموده یا اجازه وضع آن را بدهد. با این حال هر یک از طرفین متعاهد موافقت دارد که این هزینه ها از آنچه هواپیماهای کشوری آن طرف متعاهد که در سرویس های مشابه بین المللی تردد می نمایند و برای استفاده از این فرودگاه ها و تاسیسات می پردازند تجاوز نکند.
ماده 8 - مقررات ظرفیت و تصویب برنامه های پرواز:
1 - شرکت های هواپیمایی تعیین شده طرفین متعاهد از رفتار عادلانه و برابر برخوردار خواهند بود تا بتوانند برای انجام سرویس های مورد توافق در مسیرهای مشخص شده از فرصت های مساوی بهره مند باشند.
2 - در انجام سرویس های مورد توافق شرکت های هواپیمایی تعیین شده هر یک از طرفین متعاهد منافع شرکت هواپیمایی طرف دیگر را منظور نظر خواهد داشت تا به صورت ناروا در سرویس های طرف دیگر در تمامی یا قسمتی از همان مسیرها اثر نامطلوب ایجاد نشود.
3 - هدف اصلی سرویس های مورد توافق که توسط شرکت هواپیمایی تعیین شده یک طرف متعاهد انجام می شود تامین ظرفیت کافی با ضریب بار مناسب برای رفع نیازمندی های جاری و معقول قابل پیش بینی جهت حمل مسافر، بار و پست بین سرزمین طرف متعاهد تعیین کننده شرکت هواپیمایی و سرزمین طرف متعاهد دیگر می باشد.
4 - با در نظر گرفتن اصول مندرج در بندهای 1 و 2و 3 این ماده شرکت هواپیمایی تعیین شده یک طرف متعاهد همچنین می تواند ظرفیتی را برای نیازمندی های مربوط به تردد بین سرزمین های کشورهای ثالث مندرج در جدول مسیرهای ضمیمه موافقت نامه حاضر و سرزمین طرف متعاهد دیگر تامین نماید.
5 - ظرفیتی که عرضه می شود از جمله تعداد سرویس ها و نوع هواپیمای مورد استفاده شرکت های هواپیمایی تعیین شده طرفین متعاهد در سرویس های مورد توافق بر اساس توصیه شرکت های هواپیمایی تعیین شده مورد موافقت مقامات هواپیمایی قرار خواهد گرفت . شرکت های هواپیمایی تعیین شده چنین توصیه ای را پس از شور بین خود و رعایت اصول مندرج در بندهای 1و 2و 3 این ماده به عمل خواهند آورد.
6 - در صورت عدم توافق بین شرکت های هواپیمایی تعیین شده طرفین متعاهد، مسایل مشروح در بند 5 فوق از طریق توافق بین مقامات هواپیمایی طرفین متعاهد حل و فصل خواهد شد. تا زمانی که این توافق حاصل نگردیده ، ظرفیت عرضه شده توسط شرکت های هواپیمایی تعیین شده بدون تغییر باقی خواهد ماند.
7 - شرکت هواپیمایی تعیین شده هر یک از طرفین متعاهد، حداقل سی روز قبل از شروع سرویس ها در مسیرهای مشخص شده ، برنامه های پرواز را برای تصویب به مقامات هواپیمایی طرف متعاهد دیگر تسلیم خواهد نمود در مورد تغییرات بعدی نیز از همین قرار عمل خواهد شد. این محدودیت زمانی را می توان در موارد خاص با تصویب مقامات نامبرده کاهش داد.
ماده 9 - شناسایی گواهینامه ها و پروانه ها: گواهینامه های قابلیت پرواز و گواهینامه های صلاحیت و پروانه هایی که توسط یک طرف متعاهد صادر شده یا اعتبار یافته و هنوز به قوت خود باقی باشد توسط طرف متعاهد دیگر برای بهره برداری از مسیرهای سرویس های موضوع موافقت نامه حاضر معتبر شناخته خواهد شد، مشروط بر این که شرایط صدور یا معتبر ساختن این گواهینامه ها و پروانه ها مساوی یا بیش از حداقل استانداردهای فعلی یا آتی باشد که به موجب کنوانسیون وضع شده یا خواهد شد. در هر حال هر یک از طرفین متعاهد این حق را برای خود محفوظ می دارد که در مورد پرواز از فراز سرزمین خود از شناسایی گواهینامه های صلاحیت و پروانه هایی که جهت اتباع او توسط طرف متعاهد دیگر یا هر دولت دیگری صادر شده یا اعتبار یافته خودداری نماید.
ماده 10 - تعرفه های حمل و نقل هوایی :
1 - تعرفه های مورد اجرا توسط شرکت های هواپیمایی طرفین متعاهد در سرویس های مورد توافق در سطح معقولی خواهد بود که با توجه به کلیه عوامل مربوط از جمله هزینه بهره برداری ، سود معقول ، خصوصیات سرویس و تعرفه های شرکت های هواپیمایی دیگر که در تمام یا قسمتی از همان مسیرها سرویس های برنامه ریزی شده انجام می دهند وضع می شود.
2 - تعرفه های موضوع بند (1) این ماده بر اساس قواعد زیر تعیین می شود:
الف - هرگاه شرکت های هواپیمایی تعیین شده طرفین متعاهد عضو یک اتحادیه بین المللی شرکت های هواپیمایی تعیین شده با مکانیسم تعیین تعرف باشند و قطعنامه تعرفه ای ناظر بر سرویس های مورد توافق از قبل وجود داشته باشد، تعرفه ها بر اساس قطعنامه مزبور بین شرکت هواپیمایی تعیین شده طرفین متعاهد توافق خواهد شد.
ب - هر گاه قطعنامه ای درباره تعرفه ناظر بر سرویس های مورد توافق وجود نداشته باشد با یک یا هیچیک از شرکت های هواپیمایی تعیین شده طرفین متعاهد عضو اتحادیه شرکت های هواپیمایی موضوع بند (الف ) فوق نباشد، شرکت های هواپیمایی تعیین شده طرفین متعاهد در مورد تعرفه هایی که برای سرویس های مورد توافق اعمال می شود بین خود توافق خواهند نمود.
ج - تعرفه هایی که بدین ترتیب مورد توافق قرار می گیرد لااقل (30) روز قبل از تاریخ پیشنهادی جهت اجرا برای تصویب به مقامات هواپیمایی طرفین تسلیم خواهد شد. این محدودیت زمانی به شرط موافقت مقامات مذکر قابل کاهش است .
د - در صورتی که شرکت های هواپیمایی تعیین شده طرفین متعاهد نتوانند درباره تعرفه های قابل اجرا به توافق برسند و یا در صورتی که یک طرف متعاهد شرکت هواپیمایی خود را به منظور انجام سرویس های مورد توافق تعیین ننموده باشد و یا چنانچه در فاصله پانزده (15) روز اول از دوره سی (30) روزه موضوع بند (ج ) این ماده ، مقامات هواپیمایی یک طرف متعاهد عدم رضایت خود را از هر یک از تعرفه های توافق شده بین شرکت های هواپیمایی طرفین متعاهد طبق بندهای (الف ) و (ب ) این ماده به مقامات هواپیمایی طرف متعاهد دیگر اعلام دارد، مقامات هواپیمایی طرفین متعاهد اهتمام خواهند نمود در مورد تعرفه های مناسب به توافق برسند لیکن هیچ تعرفه ای قبل از تصویب مقامات هواپیمایی طرفین متعاهد به موقع اجرا در نخواهد آمد.
3 - تعرفه های تعیین شده به موجب مفاد این ماده تا زمانی که تعرفه های جدید تعیین نشده باشد، به قوت خود باقی خواهد ماند.
ماده 11 - امنیت هوانوردی .
1 - طرفین متعاهد در راستای حقوق و تعهدات خود به موجب حقوق بین الملل تاکید می نمایند که تعهد آنان در قبال یکدیگر برای حفظ امنیت هواپیمایی کشوری در برابر اعمال غیر قانونی جز لاینفکی از این موافقت نامه را تشکیل می دهد.
طرفین متعاهد بدون تحدید کلیت حقوق و تعهدات خود به موجب حقوق بین الملل ، بویژه مطابق با مفاد کنوانسیون راجع به جرایم و برخی اعمال ارتکابی دیگر در هواپیما امضا شده در توکیو به تاریخ 23/6/1342 هجری شمسی مطابق با 14 سپتامبر 1963، کنوانسیون راجع به جلوگیری از تصرف غیر قانونی هواپیما امضا شده در لاهه به تاریخ 25/9/1349 هجری شمسی مطابق با 16 دسامبر 1970 و کنوانسیون راجع به جلوگیری از اعمال غیر قانونی علیه امنیت هواپیمایی کشوری امضا شده در مونترال به تاریخ 1/7/1350 هجری شمسی مطابق با 23 سپتامبر 1971 عمل خواهند کرد.
2 - طرفین متعاهد کلیه مساعدت های لازم را جهت جلوگیری از تصرف غیر قانونی هواپیماهای غیر نظامی و سایر اعمال غیر قانونی علیه امنیت این هواپیماها،
مسافران و خدمه آن ، فرودگاه ها و تاسیسات هوانوردی و هر نوع تهدید دیگر علیه امنیت هواپیمایی کشوری را در صورت تقاضا در مورد یکدیگر به عمل خواهند آورد.
3 - طرفین باید در روابط دو جانبه خود طبق مقررات امنیت هوانوردی تعیین شده از سوی سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری که به عنوان ضمایم کنوانسیون هواپیمایی کشوری بین المللی شناخته شده اند تا حدودی که مقررات امنیتی مزبور در مورد طرفین قابل اجراست عمل نماید، آن ها می باید از گردانندگان هواپیمایی که محل ثبت یا محل کار اصلی و یا اقامت دایم آن ها در سرزمین طرفین می باشد و نیز گردانندگان فرودگاه های واقع در سرزمین های خود بخواهند که طبق مقررات امنیت هوانوردی مزبور عمل نمایند.
4 - هر یک از طرفین متعاهد موافقت دارد که می توان از این گردانندگان هواپیما خواست تا مقررات امنیت هوانوردی مورد اشاره در بند (3) فوق را که از طرف متعاهد دیگر برای ورود به سرزمین خود، خروج از آن یا در مدت توقف در آن جا مقرر کرده رعایت کنند. هر یک از طرفین متعاهد باید اطمینان حاصل کند که در سرزمین او اقدامات کافی برای حفاظت از هواپیما و بازرسی مسافران ، خدمه ، لوازم همراه مسافر، اثاثیه مسافر، بار و خواروبار هواپیما قبل و در خلال سوار شدن مسافران یا بارگیری به نحو موثر معمول می شود. هر یک از طرفین متعاهد همچنین باید با هر درخواست طرف متعاهد دیگر برای انجام اقدامات امنیتی ویژه در حد معقول جهت مقابله با یک تهدید خاص برخورد مثبت داشته باشد.
5 - هنگامی که حادثه یا خطر بروز حادثه تصرف غیر قانونی هواپیمای کشوری یا دیگر اعمال غیر قانونی علیه امنیت آن هواپیما، مسافران ، خدمه آن ، فرودگاه ها یا تاسیسات هوانوردی رخ دهد، طرفین متعاهد باید با تسهیل ارتباطات و دیگر اقدامات مناسب به منظور پایان یافتن سریع و ایمن حادثه یا خطر مزبور یکدیگر را یاری نمایند.
ماده 12 - ارائه آمار:
مقامات هواپیمایی هر یک از طرفین متعاهد اطلاعات و آمار مربوط به تردد انجام شده در سرویس های مورد توافق توسط شرکت هواپیمایی تعیین شده خود را به سرزمین طرف متعاهد دیگر یا از آن سرزمین را که معمولا" توسط شرکت هواپیمایی تعیین شده برای مقامات هواپیمایی کشوری خود تهیه و ارائه می شود در صورت تقاضا در اختیار مقامات هواپیمایی طرف متعاهد دیگر قرار خواهند داد.
کلیه اطلاعات اضافی آماری مربوط به تردد مورد درخواست مقامات هواپیمایی یک طرف متعاهد از مقامات هواپیمایی طرف متعاهد دیگر در صورت تقاضا مورد شور و توافق بین طرفین متعاهد قرار خواهد گرفت .
ماده 13 - مشاوره و اصلاحات :
1 - هر یک از طرفین متعاهد یا مقامات هواپیمایی آن می توانند در هر زمان از طرف متعاهد دیگر یا مقامات هواپیمایی او تقاضای مشاوره نمایند. 2 - مشاوره مورد تقاضای یک طرف متعاهد یا مقامات هواپیمایی او در فاصله شصت (60) روز از تاریخ دریافت تقاضا آغاز خواهد شد.
3 - هر نوع اصلاح در موافقت نامه حاضر، پس از آن که طرفین متعاهد انجام تشریفات قانونی مربوط به انعقاد و لازم الاجرا شدن موافقت نامه های بین المللی را به یکدیگر اطلاع داده باشند لازم الاجرا خواهد شد.
4 - علیرغم مفاد بند (3) اصلاحات وارده بر جدول مسیر ضمیمه موافقت نامه حاضر ممکن است مستقیما بین مقامات هواپیمایی طرفین متعاهد مورد توافق قرار گیرد. این اصلاحات پس از تایید از طریق تبادل یادداشتی سیاسی لازم الاجرا خواهد شد.
ماده 14 - حل اختلافات :
1 - هرگاه در مورد تفسیر یا اجرای این موافقت نامه و ضمیمه (ضمایم ) آن بین طرفین متعاهد اختلافی بروز نماید، طرفین متعاهد در مرحله نخست اهتمام خواهند نمود تا اختلاف را از طریق مذاکره حل و فصل نمایند.
2 - هرگاه طرفین متعاهد نتوانند اختلاف را از طریق مذاکره حل و فصل نمایند، می توانند توافق کنند که موضوع را جهت کسب نظر مشورتی به هر شخص یا هیاتی ارجاع کنند.
3 - چنانچه طرفین متعاهد نتوانند به موجب بندهای 1و2 فوق در مورد حل اختلاف به نتیجه برسند، اختلاف (با رعایت قوانین و مقررات مربوط) به یک محکمه داوری سه نفره ارجاع خواهد شد که هر یک از طرفین متعاهد یک داور را معین خواهد کرد و دو داور تعیین شده درباره داور سوم توافق خواهند نمود.
هر یک از طرفین متعاهد ظرف شصت روز پس از وصول تقاضای ارجاع اختلاف به محکمه داوری ، از طریق مجرای سیاسی به تعیین داور خود مبادرت خواهد نمود و داور سوم نیز ظرف شصت روز بعد از آن تعیین خواهد شد. چنانچه هر یک از طرفین متعاهد ظرف مدت مقرر داور خود را تعیین نکند، بنا به تقاضای هر یک از طرفین متعاهد، رئیس شورای سازمان بین المللی هواپیمای کشوری بر حسب مورد داور یا داورها را تعیین خواهد نمود اما چنانچه رئیس شورای سازمان بین المللی هواپیمای کشوری از اتباع هر یک از طرفین متعاهد باشد از نایب رئیس ارشد شورا و در صورتی که نامبرده از اتباع یکی از طرفین متعاهد باشد از عضو مقدم شورا که چنین وضعی را از نظر تابعیت نداشته باشد، درخواست خواهد شد که حسب مورد داور یا داورها را تعیین نماید.
در هر حال داور سوم از اتباع یک دولت ثالث خواهد بود و به عنوان رئیس محکمه داوری عمل خواهد کرد.
4 - محکمه داوری آیین نامه کار خود را تعیین و درباره نحوه تقسیم مخارج داوری اتخاذ تصمیم خواهند نمود.
5 - طرفین متعاهد تعهد می نمایند تصمیمات متخذه به موجب ماده حاضر را رعایت کنند.
ماده 15 - فسخ :
هر یک از طرفین متعاهد می تواند در هر زمان قصد خود را مبنی بر فسخ این موافقت نامه کتبا به طرف متعاهد دیگر اعلام نماید. این اعلام همان زمان به اطلاع سازمان بین المللی هواپیمای کشوری خواهد رسید.
در این صورت موافقت نامه دوازده ماه پس از دریافت اعلام فسخ طرف متعاهد دیگر فسخ خواهد شد، مگر آن که اعلام فسخ قبل از انقضای این مدت با تراضی طرفین پس گرفته شود. در صورت عدم اعلام وصول از سوی طرف متعاهد دیگر، اعلام فسخ چهارده روز پس از وصول آن به سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری دریافت شده تلقی خواهد شد.
ماده 16 - مطابقت با کنوانسیون های چند جانبه : چنانچه کنوانسیون یا موافقت نامه چند جانبه حمل و نقل هوایی در مورد هر دو طرف متعاهد لازم الاجرا شود، این موافقت نامه و ضمیمه (ضمایم ) آن به نحوی اصلاح خواهد شد تا با مقررات کنوانسیون یا موافقت نامه مزبور تطبیق نماید.
ماده 17 - ثبت این موافقت نامه و ضمیمه (ضمایم ) و کلیه اصلاحات وارد بر آن نزد سازمان بین المللی هواپیمای کشوری به ثبت خواهد رسید.
ماده 18 - لازم الاجرا شدن :
این موافقت نامه از تاریخ آخرین اطلاعیه هر یک از طرفین متعاهد به طرف متعاهد دیگر دایر بر این که اقدامات لازم را طبق مقررات قانون اساسی خود درباره لازم الاجرا شدن موافقت نامه حاضر به عمل آورده است ، به موقع اجرا گذارده خواهد شد.
بنا به مراتب ، نمایندگان تام الاختیار امضاکننده زیر که از طرف دولت های متبوع خود مجاز می باشند موافقت نامه حاضر را امضا نمودند.
این موافقت نامه در تاریخ 18/4/1372 هجری شمسی برابر با 9/7/1993 در دو نسخه به زبان های فارسی ، اکراینی و انگلیسی که هر سه متن دارای اعتبار یکسان می باشد، در تهران تنظیم شده که در صورت بروز هر گونه اختلاف در تفسیر، متن انگلیسی ملاک عمل است .
از طرف از طرف
دولت جمهوری اسلامی ایران دولت اکراین
ضمیمه مربوط به موافقت نامه حمل و نقل هوایی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت اکراین
الف - شرکت هواپیمایی تعیین شده دولت اکراین ، می تواند سرویس های هوایی بین المللی منظم خود را در هر دو مسیر مشخص شده در این ضمیمه به عمل بیاورد:
نقاط حرکت ...... نقاط واسط ...... نقاط ورود ...... نقاط ماورا اکراین ...... نقطه ای که بعد ...... تهران ...... نقطه ای که بعد ...... تعیین خواهد شد ...... تعیین خواهد شد
ب - شرکت هواپیمایی تعیین شده دولت جمهوری اسلامی ایران ، می تواند سرویس های هوایی بین المللی منظم خود را در هر دو مسیر مشخص شده در این ضمیمه به عمل بیاورد.
نقاط حرکت ...... نقاط واسط ...... نقاط ورود ...... نقاط ماورا ایران ...... نقطه ای که بعد ...... کیف ...... نقطه ای که بعد تعیین ...... تعیین خواهد شد ...... خواهد شد.
تبصره - هیچگونه حق آزادی پنجم در مورد نقاط مشخص شده به مورد اجرا گذارده نخواهد شد مگر این که مطابق با بند 2 ماده (2) موافقت نامه حاضر، اجازه صادر شده باشد.
قانون فوق مشتمل بر ماده واحده منضم به متن موافقت نامه شامل مقدمه و هجده ماده و یک ضمیمه در جلسه روز سه شنبه بیست و ششم اردیبهشت ماه یک هزار و سیصد و هفتاد و چهار مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 21/4/1374 به تایید شورای نگهبان رسیده است .
رئیس مجلس شورای اسلامی - علی اکبر ناطق نوری

نوع : قانون

شماره انتشار : 14679

تاریخ تصویب : 1374/02/26

تاریخ ابلاغ : 1374/05/09

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.