×

اساسنامه موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی

اساسنامه موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی

اساسنامه-موسسه-آموزشی-و-تحقیقاتی-صنایع-دفاعی

وکیل


فصل اول - کلیات
ماده 1 - در اجرای ماده 7 قانون تشکیل وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران مصوب 28/5/1368 مجلس شورای اسلامی موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی که در این اساسنامه به اختصار "موسسه " نامیده می شود تشکیل می گردد و فعالیتهای خود را برابر مفاد این اساسنامه و مقررات و آیین نامه های مربوط انجام می دهد.
ماده 2 - مرکز اصلی موسسه در تهران می باشد و مدت فعالیت آن نامحدود است .
ماده 3 - موسسه دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی می باشد و کلیه امور مالی و معاملاتی خود را بدون الزام به رعایت قانون محاسبات عمومی و آیین نامه معاملاتی دولتی و سایر مقررات عمومی و با رعایت آیین نامه های مالی و معاملاتی مصوبه مربوط انجام می دهد.
فصل دوم - اهداف و وظایف و اختیارات موسسه
ماده 4 - هدف موسسه آموزش و پژوهش جهت ارتقا سطح علوم و تکنولوژی دفاعی و نیل به خودکفایی در صنایع نظامی می باشد.
ماده 5 - وظایف و اختیارات موسسه به شرح زیر است :
1 - انجام تحقیقات علمی و فنی ، طراحی و ساخت نمونه های تحقیقاتی و مهندسی وسائل ، تجهیزات و سیستمهای نظامی و انتقال دست آوردهای حاصله به صنایع تولیدی ذیربط.
2 - هدایت و هماهنگ نمودن و تایید اعتبارات مورد نیاز امور تحقیقات
صنعتی نظامی نیروهای مسلح و سازمانهای وابسته به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و بهره گیری از امکانات تحقیقاتی ، آموزشی و صنعتی آنها و پشتیبانی علمی ، فنی و اطلاعاتی آنها در زمینه تحقیقات صنایع نظامی .
3 - بهره گیری از امکانات مراکز آموزشی ، پژوهشی ، تحقیقاتی و صنعتی کشور.
4 - تهیه و تدوین استانداردهای اقلام و مصنوعات نظامی کشور.
5 - کسب آگاهی از پیشرفتهای حاصله در صنایع نظامی و شناخت سیستمهای تسلیحاتی و تجهیزات نظامی پیشرفته در جهان از طریق برقراری ارتباطات لازم با مراکز و موسسات اطلاعاتی ، علمی ، پژوهشی و صنعتی ذیربط در داخل و خارج از کشور.
6 - آموزش و تربیت کادر متخصص صنعتی مورد نیاز وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و سازمانهای وابسته به آن در سطوح دانشگاهی .
7 - برآورد و تحصیل بودجه و تخصیص و واگذاری اعتبارات مورد نیاز کلیه پروژه های تحقیقاتی و آموزشی که در موسسه یا به سفارش موسسه در سازمانها و موسسات مختلف اجرا می گردد.
8 - بکارگیری و مصرف درآمدهای اختصاصی حاصله از ارائه خدمات و دستاوردهای تحقیقاتی خود پس از واریز به حساب خزانه و دریافت صد درصد آنها در حدود اعتبارات مصوب با تصویب رئیس هیات امنا در جهت گسترش امکانات و توسعه فعالیتهای موسسه .
9 - همکاری با موسسات دولتی و غیر دولتی داخلی و خارجی در زمینه آموزش ، پژوهش ، توسعه و انتقال هر گونه تکنولوژی قابل استفاده در صنایع نظامی .
10 - چاپ و انتشار نشریات و مقالات و کتب علمی و فنی .
11 - اداره و تاسیس مراکز تحقیقاتی و آموزشی و پژوهشکده های موجود و مورد نیاز وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و سازمانهای وابسته با رعایت قوانین و مقررات مربوط.
فصل سوم - ارکان موسسه
ماده 6 - موسسه دارای ارکان زیر است :
1 - هیات امنا
2 - رئیس موسسه
3 - بازرس مالی
ماده 7 - هیات امنا موسسه متشکل از وزرا دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران ، فرهنگ و آموزش عالی و دو نفر به انتخاب رئیس جمهور (ترجیحا از بین وزرای صنعتی ، مشاورین ریاست جمهوری یا اعضای شورای عالی امنیت ملی کشور) و یک نفر نماینده رئیس ستاد فرماندهی کل نیروهای مسلح و رئیس ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران و رئیس ستاد کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می باشد. ریاست هیات امنا با وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران است و رئیس موسسه به عنوان دبیر هیات امنا و بدون حق رای در جلسات شرکت می کند.
تبصره - یک نفر از اعضای کمیسیون امور دفاعی مجلس شورای اسلامی به انتخاب کمیسیون مزبور می تواند به عنوان ناظر در جلسات هیات امنا شرکت نماید.
ماده 8 - جلسات هیات امنا حداقل هر سه ماه یک بار با دعوت رئیس هیات امنا و حضور کلیه اعضا تشکیل می شود و تصمیمات آن با اکثریت آرا معتبر است .
تبصره - در موارد ضروری ، رئیس هیات امنا می تواند جلسه فوق العاده امنا را تشکیل دهد.
ماده 9 - وظایف و اختیارات هیات امنا به شرح ذیل است :
1 - ارائه پیشنهاد در زمینه امور تحقیقات نظامی به فرماندهی کل نیروهای مسلح و اخذ تدابیر ایشان .
2 - تعیین سیاست های کلان تحقیقاتی در چهارچوب استراتژیهای مصوب فرماندهی کل نیروهای مسلح .
3 - تصویب طرحها و برنامه ها و صورتهای مالی سالانه موسسه و پیشنهاد بودجه .
4 - پیشنهاد اصلاح یا تغییر مواد اساسنامه موسسه به کمیسیون امور دفاعی مجلس شورای اسلامی از طریق مراجع ذیربط.
5 - تصویب آیین نامه های آموزشی (در چارچوب مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی )، پژوهشی ، مالی ، معاملاتی ، نیروی انسانی (در چارچوب قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت )، اعطا امتیازات و درجات افتخاری آموزش و پژوهشی ، ثبت اختراعات و اکتشافات صنعتی نظامی همچنین آیین نامه داخلی هیات امنا و سایر آیین نامه های مورد نیاز موسسه و تصویب اصلاحات و تغییرات بعدی آنها.
6 - اتخاذ تصمیم نسبت به سایر موضوعاتی که تصمیم گیری در مورد آنها در اساسنامه موسسه و آیین نامه های مصوب موسسه پیش بینی نگردیده است .
ماده 10 - وظایف و اختیارات رئیس هیات امنا به شرح زیر است .:
1 - ابلاغ خط مشی ها، تدابیر و مصوبات فرماندهی کل نیروهای مسلح و همچنین اعلام نیازمندیها و اولویت های تحقیقاتی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به رئیس موسسه .
2 - تصویب تشکیلات موسسه و تغییرات بعدی آن .
3 - عزل و نصب رئیس موسسه .
ماده 11 - رئیس موسسه بالاترین مقام اجرایی موسسه می باشد و طبق مفاد این اساسنامه و آیین نامه ها و سایر مقررات مربوط امور موسسه را اداره می نماید و دارای وظایف و اختیاراتی به شرح زیر است :
1 - اعمال تدابیر، خط مشیها و مصوبات فرماندهی کل و وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران (رئیس هیات امنا) در تنظیم طرح و برنامه های تحقیقاتی .
2 - تهیه و تنظیم بودجه سالانه موسسه جهت طرح در هیات امنا.
3 - تهیه و تنظیم و پیشنهاد مواردی که تصویب یا اتخاذ تصمیم نسبت به آنها از اختیارات هیات امنا موسسه یا رئیس هیات امنا موسسه می باشد.
4 - حفظ داراییها، اموال ، اسناد و اوراق بهادار موسسه و دفاع از منافع موسسه .
5 - اجرای کلیه آیین نامه ها، مصوبات هیات امنا و مقررات مربوط.
6 - اجرای طرحها، برنامه ها و پروژه های تحقیقاتی و آموزشی مصوب موسسه .
7 - انعقاد و اجرای قراردادها و انجام تعهدات موسسه .
8 - نمایندگی موسسه در کلیه مراجع حقوقی ، قضایی و انتظامی با حق وکالت در توکیل .
9 - ایجاد ارتباط و هماهنگی بین موسسه و سایر مراکز تحقیقاتی ، صنعتی و آموزشی مرتبط با اهداف موسسه در داخل و خارج کشور.
10 - اقدام در مورد ثبت حق تملک و پروانه های اختراع مربوط به فعالیتهای موسسه و تحصیل حق استفاده از اختراعات ، داده ها و فرآیندهای مرتبط با اهداف موسسه .
11 - ایجاد نمایندگی در خارج از کشور به منظور برقراری ارتباط با مراکز تحقیقاتی صنعتی و دانشگاهی مرتبط با اهداف موسسه مطابق آیین نامه ها و مقررات مربوط.
تبصره - رئیس موسسه با حفظ مسئولیت می تواند قسمتی از اختیارات خود را به هر یک از مدیران رده اول سازمانی موسسه ، تفویض نماید.
ماده 12 - به منظور اعمال کنترل و نظارت بر فعالیتهای مالی موسسه یک نفر ذیصلاح از افراد بصیر و مطلع در امور مالی کشور، با پیشنهاد رئیس هیات امنا و تصویب هیات امنا به مدت یک سال به عنوان بازرس مالی انتخاب می شود و تجدید انتخاب او بلامانع است .
ماده 13 - بازرس مالی موسسه حق دسترسی به کلیه اسناد و مدارک مالی و قراردادهای موسسه را (بدون اختلال در انجام امور جاری موسسه ) دارا می باشد.
ماده 14 - بازرس مالی موسسه مکلف است حداقل یک هفته قبل از تشکیل جلسه هیات امنا به منظور طرح و تصویب صورتهای ملی موسسه ، گزارش خود حاوی اظهار نظر در مورد عملکرد مالی موسسه را جهت اطلاع اعضا هیات امنا موسسه ارسال دارد.
ماده 15 - در صورت تشخیص هیات امنا بازرس مالی می تواند در جلسات هیات امنا موسسه شرکت کند.
فصل چهارم - دارایی و امور مالی موسسه
ماده 16 - دارایی اولیه موسسه تشکیل می شود از مجموع داراییهای جاری و ثابت گروه تحقیقات و گسترش صنایع دفاعی سابق سازمان صنایع دفاع و سایر واحدهایی که برابر قانون تشکیل وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در تابعیت موسسه قرار گرفته و یا می گیرند.
تبصره 1 - ثبت داراییها و محاسبه مطالبات و دیون موسسه حداکثر ظرف مدت یک سال از تاریخ تصویب این اساسنامه به وسیله کارشناسان خبره منتخب رئیس هیات امنا تعیین و مشخص می گردد.
تبصره 2 - تا زمانی که ثبت داراییها و محاسبه مطالبات و دیون موسسه مشخص نشده است ارقام مندرج در دفاتر عناصر تشکیل دهنده موسسه در تاریخ تصویب این اساسنامه پس از تصویب رئیس هیات امنا ملاک عمل موقت موسسه خواهد بود.
ماده 17 - سال مالی موسسه از آغاز فروردین ماه هر سال تا پایان اسفند ماه همان سال می باشد بجز سال اول که شروع آن از تاریخ تصویب این اساسنامه خواهد بود.
ماده 18 - وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران موظف است بودجه جاری و تحقیقاتی موسسه را همه ساله در بودجه وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به صورتی جداگانه و با ردیفهای خاص در بودجه کل کشور برآورد و منظور نماید.
ماده 19 - موسسه مشمول معافیت های حقوق و عوارض گمرکی مقرر برای دستگاههای نظامی و موسسات آموزش عالی و مراکز تحقیقاتی در مورد واردات تجهیزات و لوازم خواهد بود.
فصل پنجم - سایر مقررات
ماده 20 - اعضا هیات امنا، رئیس موسسه و بازرس موسسه حق ندارند در معاملاتی که با موسسه و یا به حساب موسسه انجام می گیرد به طور مستقیم یا غیر مستقیم سهیم یا ذینفع باشند.
ماده 21 - موسسه مجاز است متخصصین رشته های مختلف مورد نیاز خود را از بین کارکنان شاغل و بازنشسته دولت و نیروهای مسلح انتخاب و دعوت به همکاری نماید.
ماده 22 - مقررات استخدامی اعضا هیات علمی مراکز آموزشی موسسه برابر مقررات جاری وزارت فرهنگ و آموزش عالی تدوین و تطبیق مستمر می گردد.
ماده 23 - رئیس موسسه موظف است از تاریخ تصویب این اساسنامه حداکثر ظرف مدت شش ماه تشکیلات و آیین نامه های مورد نیاز موسسه را تهیه و در سیر مراحل تصویب قرار دهد.
تبصره - تا تصویب آیین نامه های موسسه ، روشها و مقررات اداری ، مالی ، معاملاتی و استخدامی سازمان صنایع دفاع مبنای کار موسسه می باشد.
اساسنامه فوق مشتمل بر بیست و سه ماده و شش تبصره که تصویب آن بر اساس ماده 7 قانون تشکیل وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران مصوب 28/5/1368 مجلس شورای اسلامی به کمیسیون امور دفاعی محول گردیده بود در جلسه مورخ 8/10/1370 کمیسیون تصویب و در تاریخ 17/10/1370 به تایید شورای نگهبان رسیده است .
رئیس مجلس شورای اسلامی - مهدی کروبی

نوع : اساس نامه

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1370/10/08

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.